Kapittel 7: Humaniora og samfunnsutfordringene
Komiteen viser til at humaniora
kan tilføre historiske perspektiver og refleksjoner knyttet til etikk,
språk og kommunikasjon til arbeidet med dagsaktuelle problemstillinger.
For å møte vår tids store samfunnsutfordringer må vi legge en tverrfaglig
tilnærming til grunn, og humaniora vil derfor spille en viktig rolle
i arbeidet. Komiteen viser
til drøftingen i meldingen av hvilken rolle og betydning humanistisk
forskning kan ha i arbeidet med store samfunnsutfordringer som klimaendringer,
nye teknologier, konfliktløsning, integrering og migrasjon.
Komiteen viser til omtalen
av de store teknologiskiftene vi står overfor, hvilken betydning
disse kan få for omstilling og for arbeidslivet, og hvilke samfunnsendringer
de kan skape. Komiteen vil igjen
understreke betydningen humanistisk forskning har for å sette diskusjoner
om teknologi og teknologiskifter inn i en bredere sammenheng og
belyse både utfordringer og muligheter vi står overfor.
Komiteen viser til at 80 prosent
av humanistisk forskning i Norge utføres ved universiteter og høyskoler,
og at institusjonenes faglige frihet innebærer et ansvar for å sette
seg inn i samfunnets behov og respondere på dem. Komiteen forventer at departementene
uttrykker klare forventinger til disse institusjonene om at de legger
til rette for mer utfordringsdrevet humanistisk forskning
og utdanning.
Komiteen har inntrykk av at
forskning og forskere nyter stor tillit i både Stortinget,
media og befolkningen for øvrig i Norge. Komiteen vil påpeke at forskning
spiller en viktig rolle ved at den har samfunnsmessige konsekvenser,
for eksempel ved å levere premisser for politiske beslutninger.
Forskningen er avhengig av samfunnets tillit. Komiteen vil vise til at akademikeres
og forskeres autoritet og status avhenger av at vi anser dem som
uavhengige. Styring eller forsøk på styring fra statens eller arbeidsgivers/oppdragsgivers
side overfor forskerne, i form av press og manipulering, er i denne
sammenheng alvorlige trusler mot akademias troverdighet. Komiteen vil
derfor understreke viktigheten av åpenhet og kritisk tenkning på
alle områder. Åpenhet om finansiering, arbeidsmiljø og oppdragsgivere
er av stor betydning for akademikeres og forskeres troverdighet.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Venstre og Sosialistisk
Venstreparti, mener at en forskningsbasert utdanning også
skal innebære at alle studenter må få en innføring i vitenskapelig forskningsmetode,
grunnleggende vitenskapsteori, forskningsetikk og akademisk drøfting,
og at dette er noe av det viktigste humaniorafagene kan bidra med inn
i andre utdanninger. Evnen til kritisk tenkning, innsikt i vitenskapsteori,
respekt og innsikt i andre fag og evnen til å jobbe tverrfaglig
er om mulig viktigere enn noensinne. Flertallet mener dette er
så viktig at det bør være egne emner, og at institusjonene ikke
skal tenke at dette blir ivaretatt i de enkelte fagene. Målet om
studentaktiv forskning forsterker også behovet for at alle studenter
tidlig utvikler evne til kritisk refleksjon og kildekritikk.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti fremmer
følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen utrede hvordan man i alle høyere utdanninger kan
organisere egne emner som inneholder kritisk tenkning, innsikt i
vitenskapsteori, kildekritikk og tverrfaglige tilnærmingsmåter.»
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Venstre viser til at
det i vestlige land i dag settes spørsmåltegn ved vitenskap og forskning
i den offentlige debatt på en måte det er lenge siden man har sett. Disse medlemmer mener
derfor det bør være en form for ex.phil./ex.fac. på alle utdanninger
som er omfattet av universitets- og høyskoleloven, både for å oppfylle
kravet om at utdanningen skal være forskningsbasert, og fordi studentene,
uavhengig av type utdanning, vil ha nytte av og ha bruk for mer
tyngde innen disse emnene. Opprettelse av slike emner bør være tilpasset
de enkelte utdanningene, slik at de kan virke motiverende for studentene
uansett fag.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti vil
presisere at bedre forskningsmiljøer ikke i seg selv fører til bedre
utdanninger, og at alle UH-institusjoner har et ansvar for å sikre
god kobling mellom forsknings- og utviklingsaktiviteten og utdanningstilbudet.
Disse medlemmer er kritiske
til at meldingen i all hovedsak kun er en melding for humaniorafagene
i seg selv, og ikke om hvordan man i større grad tar humaniora inn
i andre fakulteter og andre fagretninger i høyere utdanning.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Venstre og Sosialistisk
Venstreparti, mener at den digitale revolusjon i så stor grad
forandrer samfunnet og hvordan så å si alle yrkesgrupper arbeider,
at grunnleggende IKT-kompetanse er nødvendig i alle fag, også humaniora. Flertallet mener
grunnleggende IKT-kompetanse bør utvikles og tilpasses den enkelte
utdanning, og vil presisere at det er viktig at alle studenter får
erfaring med og innsikt i dette gjennom utdanningen. Flertallet mener
at universitetene og høyskolene har ansvaret for å designe utdanningsløp
som ivaretar dette på en god måte.