Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Kjell-Idar Juvik, Sverre Myrli, Magne Rommetveit, Eirik Sivertsen
og Karianne O. Tung, fra Høyre, lederen Nikolai Astrup, Torill Eidsheim,
Nils Aage Jegstad og Helge Orten, fra Fremskrittspartiet, Tor André Johnsen,
Åse Michaelsen og Morten Stordalen, fra Kristelig Folkeparti, Hans
Fredrik Grøvan, fra Senterpartiet, Janne Sjelmo Nordås, og fra Venstre, Abid
Q. Raja, viser til proposisjonen og utbyggingen med bompengefinansiering
av strekning E6 Vindåsliene–Korporalsbrua i Sør-Trøndelag. E6 Oppland
grense–Trondheim er en viktig del av det nasjonale vegnettet i Norge
og den viktigste hovedvegen for Midt-Norge. E6 binder også Nord-
og Sør-Norge sammen.
Komiteen viser til at strekningen
E6 Ulsberg–Melhus har flere flaskehalser, og at parsellen Vindåsliene-Korporalsbrua
er en av disse som nå foreslås utbedret i denne proposisjon. Dagens
strekning mellom Vindåsliene og Korporalsbrua er smal og svingete
og har lav standard. Komiteen viser
videre til at vegstandarden på strekningen oppleves som hemmende
av næringslivet og for transporten mellom Nord- og Sør-Norge. Det
har videre i perioden 2007–2016 vært registrert 13 ulykker med 19
personskader på strekningen. Komiteen mener derfor det er svært
gledelig at opprustningen av E6 sør for Trondheim nå endelig kommer
i gang etter at den lokale og regionale prioriteringen av denne
strekningen har vært høy over lang tid.
Komiteen har merket seg at
prosjektet omfatter bygging av 6,4 km to- og trefelts vei med midtrekkverk
og 90 km/t i ny trase på vestsida av Sokna. Prosjektet vil føre
til at reisetiden på strekningen E6 Vindåsliene–Korporalsbrua blir
redusert fra 9 minutter til 6,5 minutter. Videre har prosjektet
en styringsramme på 1 680 mill. kroner (2017), og en kostnadsramme
på 1 830 mill. kroner (2017). Komiteen viser til at den statlige
rammen for prosjektet er 54, 2 pst, eller 910 mill. kroner (2017),
mens bompengeandelen utgjør 770 mill. kroner og skal kreves inn
i begge kjøreretninger ved en bomstasjon ved Fossum Bru. Komiteen er
glad for at det så langt ikke er foreslått etablering av bom på
sideveier. Komiteen registrerer
imidlertid videre at de lokale vedtakene åpner for dette hvis det
skulle vise seg at trafikklekkasjen fra ny E6 blir for stor. Komiteen viser
til at det legges opp til anleggsstart i løpet av 2017, og at strekningen
kan åpnes for trafikk våren 2020.
Komiteen viser til at det er
grunn til å anta at markedsrente eller binding av rentenivået vil
gi en lavere faktisk rente enn den beregningstekniske renten på
5,5/6,5 pst. Et gunstigere rentenivå kan i store trekk føre til
tre ulike fordeler: lavere bompengepris per passering, raskere nedbetaling
av bompengegjeld eller ytterligere satsing på infrastruktur. Komiteen vil
på generelt grunnlag bemerke at det i denne sammenhengen er viktig
å komme fram til løsninger som har god forankring blant dem som
er mest berørt av bompengeprosjektet.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti,
vil bemerke at dagens markedsrente ligger en del lavere enn hva
som legges til grunn beregningsteknisk for prosjektet, og følgelig
mener flertallet at
bompengene skal beregnes på grunnlag av markedsrente eller fastrente. Flertallet vil videre
bemerke at bompengereformen og den vedtatte kompensasjonsordningen
skal komme alle norske bilister til gode gjennom lavere bomtakster
eller kortere nedbetalingstid.
Komiteen viser
til at prosjektet E6 Vindåsliene–Korporalsbrua først ble omtalt
i Meld. St. 26 (2012–2013) Nasjonal transportplan 2014–2023, og at
det i Prop. 1 S (2014–2015) opprinnelig var lagt opp til anleggsstart
på prosjektet i 2015. Etter vedtak i Stortinget ble imidlertid Samferdselsdepartementet bedt
om å vurdere endringer i prosjektet som inkluderte en tunnel mellom
Sokna og Korporalsbrua. Anleggsstart for prosjektet måttet derfor
utsettes. Denne tunnelen er nå inkludert i prosjektet. Komiteen viser
videre til at kostnadsoverslaget har økt med om lag 810 mill. kroner
etter framleggelsen av Meld. St. 26 (2014–2023).
Komiteen viser til at E6 Ulsberg–Melhus
er en del av startporteføljen til Nye Veier AS, og at delparsellen
midt på denne strekningen, E6 Vindåsliene–Korporalsbrua opprinnelig
også var en del av Nye Veier AS’ portefølje. Imidlertid ble parsellen
E6 Vindåsliene–Korporalsbrua gjennom Stortingets vedtak i Prop.
1 S (2015–2016) på nytt tilbakeført til Statens vegvesen på grunn
av at anleggsstart på strekningen var forutsatt før Nye Veier AS
ble formelt etablert.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og
Venstre, viser til at det var et sterkt lokalt ønske om å
få bygget en tunnel mellom Sokna og Korporalsbru, som vil være en
bedre og mer helhetlig løsning enn den som opprinnelig var foreslått uten
tunnel. Flertallet er
fornøyd med at Samferdselsdepartementet har tatt lokale ønsker på
alvor, og at det nå legges til rette for et utbyggingsprosjekt som
er mer fremtidsrettet og gir en bedre trafikal løsning.
Flertallet registrerer at
opposisjonen forsøker å tegne et bilde av at forsinkelser i oppstart
av prosjektet skyldes usikkerhet med hensyn til om prosjektet skulle
være en del av Nye Veier AS’ portefølje eller bygges ut av Statens
vegvesen, noe som ikke er riktig. Flertallet er fornøyd med
at prosjektet er utvidet til å inkludere en tunnel mellom Sokna
og Korporalsbru, og mener det var nødvendig å avvente oppstart til
2017 for å få gjort forbedringene i prosjektet. Flertallet legger til grunn
at Nye Veier AS bygger ut den øvrige delen av E6 Ulsberg–Melhus
i et helhetlig perspektiv og som en topp moderne vei, og deler ikke
opposisjonens bekymring for standardbrudd. Flertallet mener tvert imot
at det faktum at Nye Veier AS har fått ansvaret for strekningen
E6 Ulsberg–Melhus, vil sikre en helhetlig og sammenhengende utbygging.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet mener det er svært gledelig
at strekningen E6 Vindåsliene–Korporalsbrua nå bygges, spesielt
etter at det har rådd noe usikkerhet rundt igangsettelse av byggestart
etter flere flyttinger av prosjektet mellom Statens vegvesen og Nye
Veier AS.
Disse medlemmer mener det
er uheldig at byggingen av strekningen E6 Vindåsliene–Korporalsbrua
ikke sees i sammenheng med resten av strekningen Ulsberg–Melhus.
Det faktum at parsellen E6 Vindåsliene–Korporalsbrua midt på strekningen
mellom Ulsberg og Melhus skal bygges ut i regi av Statens vegvesen,
mens resten av strekningen i begge ender skal bygges ut av Nye Veger
AS, øker sannsynligheten og sårbarheten både for standardbrudd og
mangel på sammenhengende utbygging, noe som i seg selv kan medføre
økte kostnader. Disse
medlemmer mener regjeringen ikke i nødvendig grad har tatt
inn over seg denne utfordringen i det aktuelle prosjektet. Dette gjør
seg spesielt aktuelt siden Nye Veger AS enda ikke har prioritert
bygging av resten av strekningen E6 Ulsberg–Melhus. Disse medlemmer mener
regjeringen med disse grepene beveger seg bort fra prinsippet og
ønske om sammenhengende utbygging og sammenhengende standard.