Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Freddy de Ruiter, Ruth Grung, Ingvild Kjerkol, Tove Karoline Knutsen
og Torgeir Micaelsen, fra Høyre, Kristin Ørmen Johnsen, Elisabeth Røbekk
Nørve, Sveinung Stensland og Tone Wilhelmsen Trøen, fra Fremskrittspartiet,
Bård Hoksrud, lederen Kari Kjønaas Kjos og Morten Wold, fra Kristelig
Folkeparti, Olaug V. Bollestad, fra Senterpartiet, Kjersti Toppe, og
fra Venstre, Ketil Kjenseth, viser til forslaget i Dokument
8:104 S (2016–2017) om å styrke eldreomsorgen gjennom kvalitetsbaserte
bemanningsnormer, mer valgfrihet for eldre og en tillitsreform framfor
målstyring.
Komiteen viser til at alle
mennesker har behov for frihet til å ta egne valg og bestemme over egen
hverdag. Dette gjelder også pleietrengende eldre. De som vet mest
om hva som er god eldreomsorg, er de eldre selv. De eldre må derfor
i større grad enn i dag få lov til å være med på å styre den hjelpen
de får, og de må kunne prioritere selv hva de vil ha hjelp til,
og hvilke omsorgstjenester de har behov for. Komiteen støtter forslagstillerne
i at god omsorg bare kan gis i en god relasjon og forutsetter tillit.
Komiteen mener også at den
viktigste ressursen for å sikre menneskerettigheter for eldre og
en god eldreomsorg er fagfolkene som jobber der, og merker seg at
forslagstillerne viser til at det er stor knapphet på denne ressursen
mange steder.
Komiteen merker seg videre
at forslagsstillerne mener at økt bemanning vil gi bedre kvalitet
og tid til pleietrengende og en bedre arbeidsdag for de ansatte,
og at det må utvikles og innføres en nasjonal kvalitets- og kompetansebasert
bemanningsnorm i sykehjem for å sikre at eldreomsorgen prioriteres.
Komiteen deler forslagsstillernes
syn på at pleietrengende hjemmeboende trenger større valgfrihet
til å kunne styre den hjelpen de får, og mener det er en viktig
oppgave for den kommunale omsorgstjenesten å være fleksibel og pasientrettet
i sin arbeidsmetode.
Komiteen vil understreke at
det skal gis hjelp i helse- og omsorgstjenesten til det beste for
pasienten, også når pasienter av ulike grunner ikke velger eller
fremsetter ønsker på egne vegne. Komiteen er opptatt av at de
pasientene som ikke tar i bruk sin rett til medbestemmelse, skal
gis like gode helse- og omsorgstjenester som andre.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet mener at mennesker som
mottar omsorgstjenester, selv skal kunne bestemme over deler av
tjenestene som mottas, innenfor definerte rammer. Disse medlemmer mener at dette
er mulig å få til gjennom en annen måte å organisere tjenestene
på. Arbeiderpartiet og Senterpartiet har foreslått at man må avbyråkratisere
eldreomsorgen og gi større ansvar og tillit til de ansatte.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre, viser
til at regjeringen, med hjelp av samarbeidspartiene, fra dag én
har tenkt på de utfordringer som preger eldreomsorgen. I regjeringsplattformen
ble det vedtatt å etablere en norm/veileder for bemanning og kvalitet
og å innføre kvalitetsindikatorer for pleie- og omsorgssektoren,
blant annet basert på bruker- og pårørendeerfaringer.
Flertallet mener at det ikke
alltid er antall hender og hoder som er den viktigste måten å sikre kvaliteten
i tjenesten på. Det er også bakgrunnen for at denne regjeringen
har satt kompetanseheving høyt på den politiske dagsordenen, både
for å etter- og videreutdanne helsepersonell, men også for å satse
på grunnutdanning av flere helsefagarbeidere og viktig lederutdanning
i kommunal omsorgstjeneste.
Flertallet viser videre til
eldrereformen «Leve hele livet». Gjennom den vil det bli sørget
for at alle eldre får hjelpen de trenger til å mestre siste del
av livet – uansett hvor de bor. Flertallet er kjent med at
eldre og deres pårørende i dag dessverre opplever store forskjeller
i helse, mestring, trivsel og trygghet i siste del av livet. Dette
er flertallet fornøyd
med at det gjøres noe med. Gjennom reformen tas det grep på fire
viktige områder for å sikre at eldre får dekket grunnleggende behov
– ernæring, aktivitet og fellesskap, helsehjelp og sammenheng og
gjennomføring. Kompetanseheving, utdanning av en flere ledere og større
krav til dem, innføring av trygghetsstandard for sykehjem samt gjennomgang
av legemidler er nøkkelord for å nå målet.
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Fremskrittspartiet viser videre til at regjeringen
også har satt i gang en forsøksordning med statlig finansiering
av omsorgstjenestene, hvor hovedmålet er gode, likeverdige og kvalitetssikrede
tjenester uansett hvor du bor i landet.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet vil peke på at forsøket
med såkalt «statlig finansiering» av kommunale pleie- og omsorgstjenester
har slått fullstendig feil. Over 20 kommuner hadde i utgangspunktet
meldt seg på forsøket, men bare seks kommuner er fremdeles med. Disse medlemmer har
merket seg at svært mange kommuner, også borgerlig styrte, trakk seg
fra forsøket fordi de regnet ut at kommunen ville tape penger på
å delta.
Disse medlemmer vil peke på
at forskere mener det vil være umulig å måle effekten av forsøket,
fordi forsøksgruppen blir for liten. Forskere fra Telemarksforsking,
som gjengis i Kommunal Rapport 23. februar 2016, peker på at det
må være minst 20 kommuner med for å kunne gi valide og fornuftige
svar. KS har uttalt at man anser forsøket som verdiløst. Disse medlemmer mener
det er kritikkverdig at betydelige økonomiske og faglige ressurser blir
brukt på et prosjekt som så å si ingen ser verdien av.
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Fremskrittspartiet viser til at første evaluering av
forsøksordningen er gjennomført. Kommunene melder om stort læringsutbytte
ved å delta. Forsøkskommunene har gjennomgått hvordan de tildeler
og organiserer sitt tjenestetilbud. Flere av dem rapporterer at
de nå opplever at helse- og omsorgstjenestene, administrasjonen
og politikerne samarbeider mer og bedre enn før. Disse medlemmer har tro på
at forsøksordningen med statlig finansiering av helse- og omsorgstjenestene
vil kunne bidra til økt kvalitet fremover.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet mener for øvrig det er
merkverdig at regjeringen lanserer en eldrereform i den absolutt
siste delen av stortingsperioden – særlig fordi man tar til orde
for at innholdet i reformen skal bygge på dialog med kommunene –
noe som på ingen måte har preget regjeringens eldrepolitikk så langt.
Komiteens medlem
fra Senterpartiet merker seg at regjeringspartiene skriver
at de sammen med sine samarbeidspartier fra dag én har tenkt på
de utfordringer som preger eldreomsorgen. Dette medlem mener at en regjering
må gjøre mer, og etter fire år i departementet burde en forvente tydelig
politikk og tiltak for å sikre at eldre får dekket sine grunnleggende
behov. Dette medlem merker
seg også at regjeringspartiene unngår å forholde seg til behovet
for og kravet om økt grunnbemanning i helse- og omsorgssektoren.
Komiteen ser
positivt på at kvaliteten er økt og at sykefravær, vikarbruk og
overtidsjobbing ved Bergan sykehjem i Kristiansund kommune er redusert som
følge av at kommunen prioriterte økt bemanning. Positivt er det
også at sykehjemmet samtidig sparte 1 mill. kroner. Komiteen viser
videre til at det i noen tilfeller er mulig å øke bemanningen uten at
kommunene får store økonomiske problemer.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og
Venstre, viser i den forbindelse til at første versjon av
trygghetsstandarden, som nå prøves ut i fire pilotkommuner, Tromsø,
Eidskog, Kristiansund og Sortland, vil bli videreutviklet løpende
i samarbeid med pilotkommunene. Dette arbeidet vil legge grunnlaget
for arbeidet med en norm/veileder for bemanning og kvalitet.
Komiteens medlem
fra Kristelig Folkeparti er enig med forslagsstillerne i at
det er behov for en nasjonal minstenorm for bemanning og kompetanse
i eldreomsorgen. Dette
medlem viser til at det flere ganger er blitt påvist at lav
bemanning er en stor utfordring i eldreomsorgen. Med stramme prioriteringer
på kommunebudsjettene er det ofte vanskelig for kommunene å prioritere
de eldre. Mange steder er det også utfordringer knyttet til rekruttering
av fagfolk. For å sikre at eldreomsorgen prioriteres, og at det
er et godt tilbud i hele landet, mener dette medlem det bør innføres
en nasjonal minstenorm for bemanning og kompetanse i sykehjem og
hjemmetjenester basert på helse- og omsorgsbehov. En slik norm skal
sikre en god nasjonal standard for eldreomsorgen som må følges opp
av statlige bevilgninger som samsvarer med standarden. Dette vil
gi mer tid til god omsorg for de eldre.
Dette medlem fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen i samarbeid med ansattes organisasjoner utrede og
foreslå en minstenorm for bemanning og kompetanse i sykehjem og hjemmetjenester
basert på helse- og omsorgsbehov.»
Komiteens medlem
fra Senterpartiet mener det må utarbeides faglige veiledere
med tydelige krav til kompetanse, kvalitet og bemanning for de ulike
tjenestene i eldreomsorgen, og forskriftsfestes krav til ergoterapi-
og fysioterapikompetanse i sykehjem.
Komiteen merker
seg at forslagsstillerne viser til at velferden sikres best hvis
den systematisk bygges på tillit til kompetente ansatte, og ikke
på måling, kontroll, rangering og konkurranse, og at faglig kompetanse
skal være avgjørende for hvordan tiden til de ansatte disponeres. Komiteen merker
seg videre at forslagsstillerne ønsker å innføre en tillitsreform
etter modell fra København.
Komiteen er enig i at det er
grunn til å tro at det blir lettere å rekruttere ansatte til helse-
og omsorgssektoren hvis kommunene i større grad legger vekt på faglighet,
ansvar og medbestemmelse. Ansatte blir motivert av at man stoler
på deres faglighet, og ikke av detaljstyring og manglende fleksibilitet.
Komiteen viser videre til at
bedre tid og tillit skaper bedre eldreomsorg.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre, viser
til primærhelsetjenestemeldingen som foreslo en rekke tiltak for
å styrke de kommunale hjemmebaserte tjenestene, (jf. Innst. 40 S
(2015–2016)).
De hjemmebaserte tjenestene er godt
utbygd i Norge og har brukere som trenger tjenester hele døgnet. Flertallet mener
hjemmetjenestenes potensial ikke er fullt utnyttet, og vil arbeide
for å styrke de hjemmebaserte tjenestene og deres samarbeid med øvrige
helsetjenester, slik at de kan håndtere mer komplekse tilstander.
Pasientene skal gjennom primærhelseteam og oppfølgingsteam oppleve
tjenestene som tilgjengelige, trygge, helhetlige og koordinerte. Flertallet viser
videre til at Helse- og omsorgsdepartementet har igangsatt pilotering
av primærhelseteam, og flertallet mener
at tjenestene blant annet gjennom disse tiltakene vil kunne møte
den enkelte pasients individuelle behov på en bedre måte.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet mener at vi trenger en
tydelig nasjonal satsing på bedre bemanning, økt kompetanse og bedre
kvalitet i eldreomsorgen. Disse medlemmer viser til
at den rød-grønne regjeringen lanserte Kompetanseløft 2015, som
i løpet av åtteårsperioden bidro til at antall årsverk i pleie- og
omsorgssektoren økte med over 22 000, hvorav over 80 prosent av
de tilsatte hadde relevant helse- og sosialfaglig utdanning. Til
tross for en slik øking vil disse medlemmer peke på at
vi i årene framover vil komme til å ha stort behov for enda flere
kompetente mennesker i sektoren – ikke minst i omsorgen for et stadig
større antall eldre. Disse
medlemmer merker seg at tall fra departementet, samt de siste
SSB-tallene, viser at veksten i antall årsverk i kommunal pleie
og omsorg har gått betydelig ned i løpet av fire år og nesten er
halvert sammenlignet med gjennomsnittstallene fra de foregående
åtte år. Disse
medlemmer mener dette gir grunn til bekymring.
Disse medlemmer viser til
at det kan være problematisk å lovfeste en kvantitativ bemanningsnorm
som skal gjelde i alle sykehjem og kommuner, fordi behovene er sterkt
individuelle og dermed svært ulike institusjoner og kommuner imellom. Disse medlemmer mener
at vi kan komme lenger med å utvikle kvalitetskriterier som er konkrete og
som går i dybden. Disse
medlemmer merker seg at det foreliggende forslaget peker mer
i retning av en norm knyttet til kvalitet og kompetanse. Disse medlemmer mener
dette er en mer relevant tilnærming.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet viser til at Arbeiderpartiets landsmøte
har tatt til orde for at kvalitets- og kompetansebaserte tjenester
kan knyttes opp mot et øremerket sektortilskudd til kommunal eldreomsorg,
der man forutsetter at kommunenes omsorgstjenester er i tråd med
en beskrevet kvalitet, med rom for lokale veivalg.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti og Senterpartiet ønsker
i likhet med forslagsstillerne å prøve ut en tillitsreform i eldreomsorgen.
Dette innebærer å fjerne unødvendig byråkrati for å frigjøre de
ansattes tid til å gjøre jobben sin. Større tillit til det faglige perspektivet
og mindre kontroll er viktige stikkord for å lykkes med dette. Disse medlemmer viser til
at man har gode erfaringer i flere land med en slik reform, og vil
peke på at norske kommuner er i ferd med å sette i gang med å organisere
eldreomsorgen ut fra en slik ide, blant annet Oslo og Tromsø.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet merker seg at helse- og
omsorgsminister Bent Høie i brev av 19. mai 2017 viser til at rett
til brukerstyrt personlig assistanse (BPA) ble innført i begynnelsen
av denne regjeringsperioden. Disse medlemmer vil i den
forbindelse peke på at det har pågått et stort arbeid i mange partier
for å få en styrket BPA-ordning på plass, og at rettighetsfesting
av BPA for brukere med stort hjelpebehov opprinnelig ble framlagt
og vedtatt i Stortinget i juni 2013 – det vil si før regjeringsskiftet.
Disse medlemmer merker seg
videre at helse- og omsorgsministeren framholder at det å kunne få
flere private tjenesteytere inn i omsorgen vil skape større valgfrihet
for brukerne. Dette gir etter disse medlemmers mening ikke
en form for valgfrihet som eldre etterspør i vesentlig grad. Tvert
imot mener et stort flertall av befolkningen at kommersiell privat
omsorg ikke gir bedre tjenester. Det er heller ikke noe som tyder
på at private drivere gir brukerne større rett til å velge det som
betyr noe for den enkelte, nemlig hvilke personer som skal komme
hjem til brukeren, hvilke tjenester som skal ytes, og til hvilket tidspunkt
på dagen det passer at hjelp gis.
Disse medlemmer viser til
flere oppslag i media før kommunevalget i 2015 som viste at det særlig
i Oslo, som den gang hadde flest kommersielle aktører i eldreomsorgen,
var svært vanskelig å få byttet ut en privat tjenesteleverandør
med en annen privat eller offentlig dersom brukeren var misfornøyd.
Disse medlemmer vil vise til
at forskere, blant annet i Sverige, lenge har engasjert seg i temaet.
Under den borgerlige regjeringen i vårt naboland økte innslaget
av private kommersielle drivere i velferdstjenestene dramatisk.
Professor Marta Szebehely ved Universitetet i Stockholm framholder
at store kommersielle private aktører i eldreomsorgen skaper avstand
mellom eiere og tjenestemottakere – og dårligere kvalitet over tid.
Særlig er det vanskelig å orientere seg i jungelen av ulike tilbydere
av hjemmetjenester for eldre med demens eller som på annen måte er
ved dårlig helse, påpeker professor Szebehely.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti og Senterpartiet mener
kommende eldregenerasjoner vil ha flere forventninger og krav til
omsorgstjenestene enn mange eldre i dag gir uttrykk for. Disse medlemmer er
enige med forslagsstillerne i at eldrepolitikken må legge vekt på
at opplevelse og aktivitet i mye større grad må være en integrert
del av omsorgen for eldre. Kulturtilbud – som for eksempel tilbys
gjennom «Den kulturelle spaserstokken» – har bidratt til å gjøre
hverdagen rikere for svært mange eldre over hele landet. Derfor
har Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti og Senterpartiet i sine
budsjettprioriteringer lagt vekt på å styrke og videreføre denne
ordningen. Også frivillige organisasjoner er viktige, som i samspill
med kommunene kan bidra til at eldre mennesker får delta i ulike
typer aktiviteter. Dette ble også understreket i Meld. St. 29 (2012–2013)
Morgendagens omsorg, der det ble tatt til orde for et enda tettere
samarbeid mellom kommunen, frivilligheten og lokalsamfunnet for
å gi eldre innbyggere er aktiv og god alderdom.
På denne bakgrunn vil disse medlemmer fremme
følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen invitere kommuner til samarbeid om en tillitsreform
i hjemmetjenestene. Utformingen av de enkelte forsøk gjøres i samråd med
de enkelte forsøkskommunene, men det sentrale skal være at vurderinger
rundt hvordan ressurser best brukes, i større grad skal overlates
til dem som mottar og yter tjenester, og mengden rapportering skal
begrenses til det helt nødvendige.»
For komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet har eldreomsorg alltid stått høyt på dagsordenen. Disse medlemmer mener
at en norm for bemanning i helse- og omsorgssektoren vil kunne være
et viktig bidrag til økt trygghet og forsvarlig behandling av våre
eldre. En slik reform vil også kunne bidra til å redusere «ønsket»
og uønsket deltid, øke kvaliteten på tjenestene og redusere sykefraværet.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre, viser
til at det i regjeringsplattformen er inntatt å innføre en norm/veileder
for bemanning. Med veiledende bemanningsplaner kan man sikre en
dynamisk bemanning basert på pasientens reelle situasjon, både i forhold
til forverringer og forbedringer av tilstand. Veiledende bemanningsplaner
vil ikke bare handle om antall årsverk, men også profesjoner og
kompetanse. Med dette som utgangspunkt ser flertallet frem til at regjeringen
gjennom arbeidet med en trygghetsstandard for sykehjem og reformen
«Leve hele livet» vil presentere gode eksempler på god og forsvarlig
bemanning i helse- og omsorgstjenestene.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti og Senterpartiet viser
til at Verdighetsgarantien forplikter kommunene til å legge til
rette for en eldreomsorg som sikrer den enkelte et verdig og så
langt som mulig meningsfylt liv i samsvar med sine individuelle behov.
Det er nedfelt i formålene til helse- og omsorgstjenesteloven og
i Verdighetsgarantien at den enkelte skal møtes med respekt og behandles
med verdighet.
Disse medlemmer vil understreke
at Verdighetsgarantien må føre til at tilbudet til landets eldre blir
reelt styrket. Disse
medlemmer vil peke på at dette blant annet innebærer at alle
eldre må få tilbud om en boform som er tilpasset deres behov og medisinske
tilstand. De må gis muligheten til å leve et mest mulig normalt
liv, med normal døgnrytme og hjelp til å komme seg ut i frisk luft.
Likeledes må kravet om et variert og tilstrekkelig kosthold og tilpasset hjelp
ved måltider oppfylles. Verdighetsgarantien innebærer også at alle
eldre skal ha et tilbud om samtaler om eksistensielle spørsmål,
og i livets sluttfase skal alle ha krav på lindrende behandling
for å sikre en verdig død. Disse medlemmer mener at Verdighetsgarantien
må følges opp. Det forutsetter blant annet at det bevilges nok penger
til at kommunene får reelle muligheter til å innfri de ulike punktene
i garantien. Det er et offentlig ansvar å sikre og finansiere nødvendige
omsorgstjenester av god kvalitet. Det finnes en rekke eksempler
på at det, på tross av Verdighetsgarantien og øvrig regelverk, er
behov for ytterligere forbedringer i eldreomsorgen. Disse medlemmer er
enige med forslagsstillerne i at de eldre i større grad enn i dag
må få lov til å være med på å styre den hjelpen de får, og til å
kunne prioritere selv hva de vil ha hjelp til, og hvilke omsorgstjenester
de har behov for. Dagens eldreomsorg er i altfor stor grad styrt
av stoppeklokker og skjemaer. I stedet for å ta utgangspunkt i eldres
behov og stole på de ansattes kompetanse til å imøtekomme behovene, styres
det mange steder etter standardiserte tidsskjemaer som ikke tar
hensyn til individuelle og varierende behov. Disse medlemmer mener den
eldre må få velge hva tiden en får innvilget, skal brukes til, og
at den eldre må ha innflytelse på hvordan tjenesten skal utføres.
Det må være rom for variasjoner fra dag til dag, og for at arbeidsdagen
kan disponeres med utgangspunkt i de eldres behov. Det er viktig
at de ansatte og den eldre selv opplever at omsorgen preges av faglig
skjønn og kompetanse fremfor byråkratisk detaljstyring.
Komiteens medlem
fra Kristelig Folkeparti fremmer på denne bakgrunn følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen innføre en statlig støtteordning for kommuner som
ønsker å gjennomføre forsøk med selvbestemmelse over deler av hjemmehjelpstiden
for eldre med stort pleiebehov.»
Komiteens medlem
fra Senterpartiet viser til at NRK 31. mai 2017 skrev at etter
at Bergen kommune i 2015 reduserte den såkalte normtiden i hjemmetjenestene
og innførte stoppeklokker, mener 9 av 10 ansatte at de har fått
det verre. Tallene kommer frem i en evaluering av ordningen utført
av Senter for omsorgsforsking ved Høgskulen på Vestlandet. 86 prosent
av de ansatte mener at endringene har ført til negative konsekvenser
for brukerne. 89 prosent mener hverdagen deres har blitt forverret
etter innføringen av normtidene. I rapporten fremgår det at innføring
av normtider har gått ut over de ansattes arbeidssituasjon på en
slik måte at det sannsynligvis er negativt for muligheten til å
rekruttere personell med rett kompetanse, og at kostnadene på sikt
vil øke. Dette kan medføre økt risiko for brudd på forsvarlighetskravet
og i tillegg høyt sykefravær i hjemmetjenestene.
Komiteens medlem
fra Kristelig Folkeparti er også enig med forslagsstillerne
i at det i praksis må være mulig å be om å få byttet personell hvis
den eldre ikke har tillit til pleierne. God omsorg kan bare gis
i en god relasjon og forutsetter tillit.
Dette medlem fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen sikre eldre reell rett til å bytte pleier/omsorgsgiver
hvis vedkommende ikke er komfortabel med dem som yter personlig pleie
og omsorg.»
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet mener at norsk eldreomsorg
trenger bedre grunnbemanning, rett kompetanse, mer tid og bedre
tidsbruk. Disse
medlemmer viser til at eldreomsorgen er en av kommunens kjerneoppgaver
og en av de kommunale velferdsoppgavene som har lengst tradisjon. Disse medlemmer mener
kvalitet og kompetanse i disse tjenestene først og fremst sikres
gjennom en langt bedre kommuneøkonomi som står i forhold til de oppgavene
kommunene pålegges. I tillegg kommer en nasjonal helsepolitikk som
setter tydelige krav til tjenestene.
Komiteens medlem
fra Senterpartiet viser i den forbindelse til Senterpartiets
representantforslag om å sikre rehabilitering og fysisk trening
i sykehjem (Dokument 8:34 S (2015–2016), jf. Innst. 252 S (2015–2016))
og forslaget om en forpliktende opptrappingsplan for etablering
av dagaktivitetstilbud for hjemmeboende personer med demens (Dokument
8:53 S (2014–2015), jf. Innst. 221 S (2014–2015)).
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti og Senterpartiet mener
det må legges til rette for gode muligheter for kunnskapsoverføring
mellom kommuner. Noen steder har man fått til tillitsbasert ledelse der
fagpersonene gis nødvendig handlingsrom og ikke bruker unødig mye
tid på skjemaer. På denne bakgrunn fremmer disse medlemmer følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen sørge for at modeller fra kommuner som driver tillitsbaserte
helse- og omsorgstjenester, der målstyring og rapportering er begrenset
til et minimum, gjøres tilgjengelige for andre kommuner som vil
innføre tilsvarende systemer.»
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet fremmer i tillegg følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen sørge for at det utarbeides faglige veiledere med
tydelige krav til kompetanse, kvalitet og bemanning for de ulike
tjenestene i eldreomsorgen.»
Komiteens medlemmer
fra Kristelig Folkeparti og Senterpartiet vil i likhet med forslagsstillerne
understreke at teknologi ikke skal eller kan erstatte den menneskelige
kontakten. Disse
medlemmer vil imidlertid peke på at ny teknologi kan forenkle
en del funksjoner og i beste fall frigjøre tid og krefter til medmenneskelig
kontakt. Disse
medlemmer mener moderne hjelpemidler og medisinsk utvikling
er vesentlig for å sikre morgendagens eldre livskvalitet i alderdommen. Med
dagens teknologi og ved teknologisk innovative løsninger, kan en
del av det som i dag fremstår som barrierer for å klare seg lenger
i eget hjem, brytes. Slik kan den enkelte eldre bo i eget hjem opptil
flere år lenger. Det er eksempelvis også mulig å bruke tekniske
løsninger som letter kommunikasjonen og rapporteringen for de ansatte. Disse medlemmer mener
derfor det er viktig med en kraftig økning i satsingen på innovasjon
innen omsorgsteknologi og hjelpemidler.