Representantforslag fra stortingsrepresentantene Karin
Andersen Kiristi Bergstø og Aud Herbjørg Kvalvik - om å sikre likeverdige
pensjonsordninger uavhengig av driftsform (Dokument 124 S (2016–2017)
Jeg viser til brev
fra Arbeids- og sosialkomiteen 2. mai 2017 der komiteen ber om min
vurdering av følgende representantforslag fra stortingsrepresentantene
Karin Andersen, Kirsti Bergstø og Aud Herbjørg Kvalvik (Dokument
124 S (2016–2017).
Stortinget ber regjeringen foreslå
nødvendige lovendringer som sikrer likeverdige pensjonsordninger
uavhengig av driftsform, jf. sykepleierordningen, og som sikrer
ansatte rett til å beholde minst like gode pensjonsytelser som før
ved privatisering og anbudsutsetting av offentlige oppgaver, virksomhet og
støttefunksjoner (renhold o.l.).
Min vurdering
av forslaget
Forslagsstillerne ber regjeringen
foreslå lovendringer som sikrer ansatte en bestemt type tjenestepensjonsordning
uavhengig av hvor de er ansatt. Formålet er å sikre at ansatte får
beholde en særskilt pensjonsordning når offentlige oppgaver blir
privatisert. Pensjonsordning for sykepleiere og pensjonsordning
for apotekvirksomhet blir i den forbindelse nevnt som eksempler
på slike tverrgående pensjonsordninger.
Forslaget har likhetstrekk
med et tidligere forslag som stortingsrepresentantene Kirsti Bergstø,
Audun Lysbakken, Karin Andersen og Snorre Serigstad Valen fremmet
i 2015, jf. representantforslag 109 S (2014–2015). Til dette forslaget
ga daværende arbeids- og sosialminister Robert Eriksson en vurdering
15. september 2015. Svaret er vedlagt Innst. 67 S (2015–2016).
Profesjonsbaserte
tjenestepensjonsordninger har vært relativt uvanlig i Norge. Det
vanlige har vært å la den enkelte virksomhet selv bestemme hvilken
tjenestepensjonsordning som de ansatte skal være omfattet av. Dette
mener jeg er et godt prinsipp. Det er virksomhetene selv som kjenner
egen virksomhet best, og som derfor er nærmest til å vurdere hvilken tjenestepensjonsordning
som skal gjelde. En del av denne vurderingen vil knytte seg til
hvilke muligheter virksomheten har til å finansiere pensjonsordningen,
mens en annen del av vurderingen handler om å tilby attraktive lønns-
og arbeidsvilkår for de ansatte.
Gjennom lov om obligatorisk
tjenestepensjon er det bestemt hvilke foretak som må opprette tjenestepensjonsordning
og hvilke minstekrav som gjelder for denne pensjonsordningen. Ut
over dette har dagens lover for privat tjenestepensjonsordning vide rammer
som gir virksomhetene betydelig rom til å velge en ordning som anses
mest hensiktsmessig. De aktuelle pensjonsordningene kan opprettes
etter lov om innskuddspensjon, lov om foretakspensjon og lov om
tjenestepensjon. Disse lovene gir virksomhetene mulighet til å velge
gode tjenestepensjonsordninger. Pensjonsordninger som er opprettet
etter disse lovene gir virksomhetene skattefordeler. Virksomhetene kan
også opprette andre type tjenestepensjonsordninger, men da uten
skattefordelene som ligger til de nevnte tjenestepensjonslovene.
Bakgrunnen for opprettelsen
av pensjonsordningen for sykepleiere og pensjonsordningen for apotekvirksomhet
er historisk betinget. Pensjonsordningen for sykepleiere ble opprettet
i 1962, mens pensjonsordning for apotekvirksomhet ble etablert i
1953. Etableringen av disse pensjonsordningene hadde sin konkrete
begrunnelse ut fra de forhold som da gjaldt. Jeg kan ikke se at
det er riktig å etablere tilsvarende ordninger i dag.
Pensjonsordningen
for sykepleiere er en offentlig tjenestepensjonsordning. Den inkluderer
avtalefestet pensjon (AFP), alderspensjon, uførepensjon og etterlattepensjon.
Pensjonen beregnes som hovedregel av lønnen medlemmet hadde på pensjoneringstidspunktet,
og pensjonene er sikret en garantert regulering, både under opptjening
av pensjonsrettighetene og under utbetaling av pensjonene. Som et
element i denne pensjonsordningen inngår også en overføringsavtale.
Overføringsavtalen innebærer at all opptjening av offentlig tjenestepensjon,
uavhengig av om opptjeningen har skjedd i pensjonsordning for sykepleiere,
Statens pensjonskasse eller i en kommunal tjenestepensjonsordning,
blir samlet i én pensjonsutbetaling, normalt den siste pensjonsordningen
medlemmet var omfattet av. Pensjonsordning for apotekvirksomhet
regnes også som en offentlig tjenestepensjonsordning, men har enkelte
særtrekk som skiller den fra øvrig offentlig tjenestepensjonsordning.
Pensjonsordningen er blant annet ikke tilknyttet overføringsavtalen.
Forslagsstillerne
nevner offentlig tjenestepensjonsordning fra pensjonsordning for
sykepleiere og pensjonsordning for apotekvirksomhet som gode eksempler
på tverrgående pensjonsordninger. Jeg vil i den forbindelse vise
til at offentlig tjenestepensjonsordning innebærer uforutsigbare
kostnader for virksomhetene. Denne uforutsigbarheten gjør tjenestepensjonsordningen
mindre egnet for virksomheter som opererer i et konkurransemarked.
Det viser blant annet utredningen som framgår av NOU 2016: 12 Ideell
opprydding. Utredningen viser at ideelle virksomheter fra starten
av 2000-tallet har hatt utfordringer med å håndtere pensjonskostnader
som knytter seg til offentlig tjenestepensjonsordning. Utfordringene
knytter seg særlig til plikten å regulere opptjente pensjonsrettigheter
i samsvar med framtidig lønnsvekst. Utvalget påpeker at virksomhetene
har mulighet til å velge gode private pensjonsordninger som har
forutsigbare kostnader for virksomhetene. Denne forutsigbarheten
er viktig når virksomhetene leverer konkurranseutsatte tjenester.
Forskrift om lønns-
og arbeidsvilkår i offentlige kontrakter bestemmer hvilke lønns-
og arbeidsvilkår det kan stilles krav om i offentlige anskaffelser.
Forskriften inkluderer ikke tjenestepensjonsordning. Dette mener
jeg er riktig. Krav om tjenestepensjonsordning bør ikke inngå som
et ledd i offentlige anskaffelser, nettopp ut fra begrunnelsen om
at virksomhetene er nærmest til å vurdere hvilken pensjonsordning
som skal gjelde. I disse tilfellene vil lov om obligatorisk tjenestepensjon
sette minstekravene som virksomhetene må forholde seg til.
Som forslagsstillerne
er inne på gir arbeidsmiljøloven rammer for hvilke tjenestepensjonsordninger som
skal gjelde ved virksomhetsoverdragelser. Her framgår det at arbeidstakernes
rett til videre opptjening av alders-, etterlatte- og uførepensjon
i henhold til kollektiv tjenestepensjon, overføres til ny arbeidsgiver,
men at ny arbeidsgiver kan velge å gjøre allerede eksisterende pensjonsordninger
gjeldende for de overførte arbeidstakerne. Dersom arbeidstakernes tidligere
pensjonsordninger ikke kan videreføres etter overdragelsen, skal
ny arbeidsgiver sørge for at de overførte arbeidstakerne sikres
rett til videre opptjening etter en annen kollektiv pensjonsordning.
Jeg er enig i at
det ved privatisering av offentlige tjenester bør legges til rette
for å ivareta arbeidstakerne som omfattes av endringene på en god
måte. Særlig vil det være viktig å vurdere konsekvensene som privatiseringen
får for de eldste arbeidstakerne. Det viser eksemplene som forslagsstillerne
nevner knyttet til kravene for å kunne fratre med AFP i privat sektor.
Jeg har tiltro til at både private virksomheter og offentlige myndigheter
evner å finne gode løsninger på disse problemstillingene. Et viktig
element i denne forbindelse er å redusere forskjellene mellom privat
og offentlig tjenestepensjonsordning. Dagens regelverk innebærer
mobilitetshindringer mellom privat og offentlig sektor.
Regjeringen arbeider
med sikte på å tilpasse offentlig tjenestepensjonsordning til pensjonsreformen.
Arbeidet skjer i samråd med partene i arbeidslivet. Arbeidet inkluderer
også utforming av regelverket for AFP. Jeg har formidlet til partene
et jeg tar sikte på å ta initiativ til en avsluttende prosess høsten 2017
med mål om å komme fram til enighet om en løsning om offentlig tjenestepensjon.