Representantforslag fra stortingsrepresentantene Kiristi
Bergstø og Karin Andersen om rett til pensjonsslipp på papir tilsendt
i posten (Dokument 8:119 S (2016-2017))
Jeg viser til brev
fra arbeids- og sosialkomiteen av 2. mai 2017 med anmodning om min
vurdering av representantforslag 119 S (2016–2017) fra stortingsrepresentantene
Kirsti Bergstø og Karin Andersen om rett til pensjonsslipp på papir
tilsendt i posten.
I mitt svar på dette
forslaget legger jeg samme vurderinger og begrunnelser til grunn
som i svaret til representantforslag 129 S (2016–2017) fra representantene
Per Olaf Lundteigen, Janne Sjelmo Nordås, Kjersti Toppe og Trygve
Slagsvold Vedum om samme tema.
Representantforslagene
-
1. Stortinget ber
regjeringen undersøke hvor mange av landets pensjonister som ikke
lenger har reell tilgang til dokumentasjon på pensjon eller uføreutbetaling
som følge av manglende digital kompetanse, og snarest legge frem
for Stortinget resultatet av undersøkelsen.
-
2. Stortinget ber
regjeringen sørge for at pensjonisters utbetalingsslipp ansees som
«særlig viktig melding», slik at den kommer inn under regelverket
der brukere kan reservere seg mot å motta via digitale løsninger.
Jeg har
ved flere anledninger svart både muntlig og skriftlig på spørsmål
fra Stortinget om Arbeids- og velferdsetatens praksis hva gjelder
de månedlige utbetalingsmeldingene til pensjonistene. I mine svar har
jeg lagt vekt på at alle vedtak og nye opplysninger som er å betrakte
som viktige meldinger i henhold til eForvaltningsforskriften, fortsatt
skal sendes skriftlig til personer som ikke er digitale brukere,
eller som har reservert seg mot å motta digital post.
I løpet av høsten
2016 besluttet Arbeids- og velferdsdirektoratet at brukere som mottar
pensjon, uføretrygd, dagpenger, arbeidsavklaringspenger, tiltakspenger
og tilleggsstønader kun ville få utbetalingsinformasjon digitalt
på Ditt NAV.
Digitale nettbaserte
tjenester skal være hovedregelen for forvaltningens kommunikasjon
med både innbyggere og næringsliv. Dette er stadfestet i eForvaltningsforskriften
og er et viktig prinsipp i Regjeringens digitaliseringsstrategi.
Innbyggere kan reservere
seg mot å motta enkeltvedtak og andre viktige brev digitalt dersom
de fortsatt ønsker å motta dette på papir, jf. eForvaltningsforskriften
§ 9. Difi har etablert et felles register over innbyggernes digitale
kontaktinformasjon og reservasjonsstatus. Arbeids- og velferdsetaten
er fra oktober 2015 koblet til dette registeret, og kan derfor kommunisere
digitalt med alle innbyggere som ikke har reservert seg, uten å
innhente samtykke.
Reservasjonsretten
omfatter følgende informasjon (videre kalt «viktige meldinger»),
jf. eForvaltningsforskriften § 9:
-
Enkeltvedtak
-
Forhåndsvarsel etter
forvaltningsloven § 16
-
Andre meldinger
som har betydning for vedkommende sin rettsstilling, for behandling
av saken
-
Meldinger som det
av andre grunner er av særlig betydning å sikre at vedkommende mottar
Månedlige
utbetalingsmeldinger som ikke inneholder ny informasjon sammenliknet
med foregående måneds utbetalingsmelding, anses derimot ikke å være
en viktig melding som krever at meldingen sendes som post til dem
som har reservert seg eller ikke er digitale brukere. De løpende
utbetalingene vil da være i tråd med de vedtak om pensjonsytelse
og ulike trekk den enkelte har fått brev om.
Arbeids- og velferdsetaten
vil imidlertid alltid sende brev som "viktig melding" dersom ytelsen endrer
seg utover reguleringer og satsendringer, og vil fortsatt sende
årsoppgaven til brukerne. Har brukerne reservert seg mot digital
post, vil de få årsoppgaven og slike meldinger om endringer i posten.
Utbetalingsinformasjonen
må imidlertid gjøres tilgjengelig og oppfylle de krav til dette
som stilles i regelverket, herunder i eForvaltningsforskriften.
De som ikke har PC, elektronisk identifikasjon eller kompetanse
til selv å logge seg inn på Ditt Nav, kan derfor henvende seg på
telefon til NAV Kontaktsenter og få disse utbetalingsopplysningene
lest opp. I spesielle tilfeller kan brukere fortsatt ha behov for
å dokumentere inntektsopplysninger. I slike tilfeller kan brukeren
også be om utskrift av utbetalingsmeldingen. Som jeg har svart Stortinget
ved flere anledninger, vil veilederen ved NAV Kontaktsenter sammen
med den som ringer, vurdere om det er behov for en utskrift i det
enkelte tilfellet. Slike behov vil f.eks. være om brukeren har behov
for dokumentasjon til en lånesøknad eller for å klage.
Arbeids- og velferdsdirektoratet
har opplyst at det var en oppgang i antall henvendelser til NAV Kontaktsenter
i forbindelse med avviklingen av ordningen i fjor høst, særlig fra
alders- pensjonister. Antall henvendelser har nå gått ned til et
normalt nivå sammenlignet med månedene før omleggingen. Bruken av
selvbetjeningsløsninger og ulike nettbaserte tjenester på nav.no
øker stadig, også blant de eldre aldersgruppene. Regjeringen har
igangsatt et bredt anlagt arbeid for å øke bruken av digitale tjenester
og øke digital kompetanse i befolkningen. Dette videreføres nå i
konkrete opplærings- og veiledningstilbud i kommunene, der også
arbeids- og velferdsforvaltningen vil bidra aktivt. I tillegg vil
Arbeids- og velferds- etaten arbeide videre med å bistå den enkelte på
en god måte over telefon eller ved det enkelte NAV-kontor.
Jeg har bedt Arbeids-
og velferdsetaten om å opptre smidig overfor de som henvender seg
til NAV Kontaktsenter. Dette har Arbeids- og velferdsdirektøren
forsikret meg om at de vil være, og jeg har flere ganger tidligere
forsikret om at departementet vil følge opp dette i styrings-dialogen
med Arbeids- og velferdsdirektoratet.
Som en følge av
dette vil departementet mer generelt følge med på utviklingen med
overgang til nye og brukervennlige digitale tjenester i styringsdialogen
med Arbeids- og velferdsdirektoratet. Det innebærer at departementet
vil be Arbeids- og velferdsdirektoratet om å evaluere den praksis
og de tiltak som er etablert som et ledd i en slik dialog og oppfølging fra
min side. Jeg kan forsikre om at Stortinget vil bli orientert om
dette på en egnet måte.