Forslag fra Arbeiderpartiet,
Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti:
Forslag 1
Stortinget ber regjeringen
bidra til å styrke forskningen på sosial dumping og arbeidslivskriminalitet for
på den måten bidra til at myndighetene kan fremme tiltak som er
treffsikre.
Forslag 2
Stortinget ber regjeringen
sammen med partene i arbeidslivet vurdere om det skal etableres
flere treparts bransjeprogram, og viser her blant annet til anleggsbransjen
og bilbransjen.
Forslag 3
Stortinget ber regjeringen
fremme forslag om å gjeninnføre faste stillinger som hovedregelen
i arbeidsmiljøloven gjennom å fjerne den generelle adgangen til
midlertidige ansettelser.
Forslag 4
Stortinget ber regjeringen
fremme forslag om å gjeninnføre kollektiv søksmålsrett og vurdere
om retten bør utvides til å omfatte ansatte i utleiebedrift så vel
som i innleiebedrift.
Forslag 5
Stortinget ber regjeringen
fremme forslag om å definere «arbeidstaker» og «arbeidsgiver» i
lovverket nærmere slik at det blir vanskeligere å omgå arbeidsgiveransvaret
eller frata ansatte rettigheter.
Forslag 6
Stortinget ber regjeringen
fremme forslag om å innføre en registreringsplikt for utenlandske
tjenesteytere, utstasjonerte og selvstendig næringsdrivende, som
utfører arbeid i Norge. Forslaget skal inneholde informasjon om
arbeidssted, tidsperiode og de personer som utfører arbeidet.
Forslag 7
Stortinget ber regjeringen
gjennomføre Seriøsitetsregisteret med den informasjonen som ble
beskrevet i rapporten «Enkelt å være seriøs».
Forslag 8
Stortinget ber regjeringen
fremme forslag om å styrke allmenngjøringsordningen og gjøre det
enklere å ta den i bruk, blant annet ved å forenkle dokumentasjonskravet.
Forslag 9
Stortinget ber regjeringen
fremme forslag om å utvide solidaransvar til bestiller, og utvide
ansvarets lengde til seks måneder.
Forslag 10
Stortinget ber regjeringen
sikre et bedre samarbeid mellom utdanningssektoren og arbeidslivets parter.
Dette gjøres blant annet gjennom å bidra til at kunnskap om arbeidslivet
får økt plass i innholdet i relevante utdanninger og opplæringsløp,
ved å legge til rette for at elevene får kunnskap om organiseringen
av arbeidslivet, herunder samarbeidet med arbeidslivets parter,
svart arbeid og retter og plikter som arbeidstaker, og ved å oppfordre
utdanningsinstitusjonene til å trekke på samfunns- og arbeidsliv for
å bidra til oppdaterte og relevante utdanninger.
Forslag 11
Stortinget ber regjeringen
fremme forslag om å forbedre godkjenningsordningen for renhold gjennom
å sikre at det blir etablert en felles informasjonsportal som bidrar
til at det blir enkelt å velge seriøst, og der alle berørte offentlige
etater og relevante aktører fra bransjen presenterer sine ressurser
samordnet, oversiktlig og brukervennlig.
Forslag 12
Stortinget ber regjeringen
fremme forslag om å innføre forbud mot å kjøpe renhold fra virksomheter som
ikke er godkjent av Arbeidstilsynet, og øke kontrollvirksomheten
overfor selgere og kjøpere av renhold for å motvirke svart arbeid.
Forslag 13
Stortinget ber regjeringen
foreta en helhetlig gjennomgang av regelverket som er til hinder
for informasjonsdeling mellom kontrolletatene og mellom kontrolletatene
og politiet, herunder reglene om taushetsplikt, med det formål å
forenkle og tydeliggjøre regelverket og bedre mulighetene til å
dele informasjon for å avdekke og bekjempe arbeidslivskriminalitet.
Forslag 14
Stortinget ber regjeringen
etablere arbeidskriminalitetssentre i alle landets politidistrikter
og sikre felles opplæring og planer for disse.
Forslag 15
Stortinget ber regjeringen
sikre bedre kompetanse i offentlig sektor om oppdragsgivers oppfølging av
oppdragstakers etterlevelse av krav til lønns- og arbeidsvilkår,
herunder sikre at Arbeidstilsynet har tilstrekkelig kompetanse til
å føre tilsyn mot sosial dumping.
Forslag 16
Stortinget ber regjeringen
bidra til et bedre samarbeid mellom myndighetene og arbeidslivets
parter for å avdekke og motvirke sosial dumping og arbeidslivskriminalitet.
Forslag 17
Stortinget ber regjeringen
vurdere å utvide perioden for lagring av elektroniske
mannskapslister til tre år etter at prosjektet er avsluttet.
Forslag 18
Stortinget ber regjeringen
sørge for at kontrolletatene og politiet har kompetanse
og ressurser til å kunne identifisere og følge opp ofre for arbeidslivskriminalitet
og menneskehandel, med det formål å hjelpe personer som utnyttes
og som et ledd i arbeidet med å nå dem som står bak organisert arbeidslivskriminalitet
og menneskehandel.
Forslag 19
Stortinget ber regjeringen
sørge for at ofre for menneskehandel gis den beskyttelsen de har
behov for og krav på etter nasjonal og internasjonal rett.
Forslag 20
Stortinget ber regjeringen
styrke tiltakene overfor konkursryttere ved å vurdere om strafferammene for
brudd på konkurslovgivningen bør økes og om terskelen for å bli
ilagt konkurskarantene senkes.
Forslag fra Arbeiderpartiet
og Sosialistisk Venstreparti:
Forslag 21
Stortinget ber regjeringen
i samarbeid med partene i arbeidslivet finne tiltak for
å øke organisasjonsgraden i det norske arbeidslivet, herunder å
lage en opptrappingsplan for å doble fagforeningsfradraget i løpet
av neste stortingsperiode.
Forslag 22
Stortinget ber regjeringen
fremme forslag om å definere hva en fast ansettelse etter arbeidsmiljøloven
bør inneholde. Minimumskrav må være en bestemt stillingsprosent
med arbeidsplan som også gir en forutsigbar ukentlig/månedlig arbeidstid,
og disse arbeidsvilkårene må fremgå av arbeidsavtalen og dermed
utgjøre grunnlaget for lønns- og arbeidsplikt.
Forslag 23
Stortinget ber regjeringen
gjennomgå regelverket for innleie slik at det ikke fortrenger faste
ansettelser og rekruttering, men begrenses til arbeidsmiljølovens
bestemmelser om midlertidige ansettelser.
Forslag 24
Stortinget ber regjeringen
fremme forslag om å endre arbeidsmiljøloven slik at avtaler med
tillitsvalgte om tidsbegrenset innleie og avvik fra arbeidsmiljølovens
alminnelige arbeidstidsbestemmelser bare kan inngås der det er hjemlet
i landsdekkende overenskomst.
Forslag 25
Stortinget ber regjeringen
fremme forslag om å innføre registreringsplikt for arbeid på eiendom.
Forslag 26
Stortinget ber regjeringen
gjennomføre en evaluering av konsekvensene ved å øke terskelverdien
i forskriften om krav i offentlige kontrakter fra 500 000 kroner
til 1,1 mill. kroner og skjerpe kravet til og bruken av lærlinger
i offentlige kontrakter.
Forslag 27
Stortinget ber regjeringen
fremme forslag om å begrense antall ledd i offentlige kontrakter
slik at utgangspunktet er hovedentreprenør og et underliggende ledd,
men at flere ledd i leverandørkjeden kan aksepteres når særlig kompetanse
eller et fåtall leverandører gjør det nødvendig. Dette må i så fall
begrunnes og godkjennes før kontrakt inngås. Innleie omfattes av
bestemmelsen.
Forslag 28
Stortinget ber regjeringen
sørge for at det innføres et krav om kartlegging av situasjonen
til personer som arbeider ulovlig i Norge før de eventuelt sendes ut
av landet, som et ledd i arbeidet mot arbeidslivskriminalitet og
menneskehandel.
Forslag 29
Stortinget ber regjeringen
sørge for at myndighetene har en helhetlig tilnærming til hvordan
politiet og kontrolletatene møter personer som arbeider uten tillatelse
og ikke har lovlig opphold, slik at de som kan være utsatt for grov
utnyttelse eller menneskehandel, opplever tillit til myndighetene.
Forslag fra Senterpartiet:
Forslag 32
Stortinget
ber regjeringen i samarbeid med partene i arbeidslivet finne tiltak
for å øke organisasjonsgraden i det norske arbeidslivet, blant annet
ved å øke fagforeningsfradraget.
Forslag 33
Stortinget ber regjeringen
fremme forslag om å innføre registreringsplikt for viktige og kritiske
bygningsarbeider på eiendom.
Forslag 34
Stortinget ber regjeringen
skjerpe kravet til og bruken av lærlinger i offentlige kontrakter.
Forslag 35
Stortinget ber regjeringen
endre regelverket for offentlige anskaffelser slik at i de tilfeller
hvor leverandøren benytter underleverandører/kontraktsmedhjelpere,
skal disse som hovedregel oppgis på tilbudstidspunktet.
Forslag 36
Stortinget ber regjeringen
endre regelverket for offentlige anskaffelser slik at der hvor innleid
arbeidskraft fra ett eller flere bemanningsbyråer i all hovedsak
er å anse som en hel leveranse innenfor ett arbeidsområde, skal
dette telle som leverandørledd.