5.2 Komiteens merknader
Komiteen viser til at regjeringen
både i Meld. St. 26 (2014–2015) Primærhelsetjenestemeldingen og
i Tiltaksplanen mot vold og seksuelle overgrep (2014–2017) varslet
en tydeliggjøring av helse- og omsorgtjenestens ansvar på systemnivå
for å bidra til å forebygge, avdekke og avverge vold og seksuelle overgrep. Komiteen støtter
de fremlagte forslagene, og mener at lovendringene bidrar til at
kommuner og helseforetak får en klarere og mer konkretisert plikt
til å bidra til at vold og seksuelle overgrep blir avdekket og avverget. Komiteen viser
til at det er en uttalt oppfatning at vold og seksuelle overgrep
i for liten grad avdekkes av helse- og omsorgstjenestene og at informasjon
om dette i for liten grad videreformidles til politiet og barnevernet. Komiteen vil påpeke
at det er viktig at tjenestene utvikler en kultur hvor arbeidet
med å avdekke vold og overgrep blir en naturlig del av det å yte
helse- og omsorgstjenester. Komiteen mener helse- og omsorgstjenestene
er i en unik posisjon til å forebygge og avdekke vold og overgrep,
og peker på at de kommunale helse- og omsorgstjenestene er i nær
kontakt med en stor andel av befolkningen. Komiteen merker seg også at samtlige
høringsinstanser støtter forslaget, og gir uttrykk for at tydeliggjøringen
er viktig og nødvendig.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet viser til Innst. 247
S (2016–2017) fra justiskomiteen og peker på at Arbeiderpartiet
og Senterpartiet valgte å ikke stemme for noen av forslagene i opptrappingsplanen
mot vold og overgrep som regjeringen la fram.
Disse medlemmer mente at Prop.
12 S (2016–2017) ikke svarer på anmodningsvedtaket fra Stortinget
(vedtak 623, 8. juni 2015):
«Stortinget ber
regjeringen snarest fremme forslag om en forpliktende og helhetlig
opptrappingsplan som skal redusere forekomsten av vold i nære relasjoner
samt styrke ivaretakelsen av barn utsatt for vold og overgrep, etter
modell fra opptrappingsplanen for psykisk helse. Planen skal sikre
en tverrfaglig bredde i tiltakene, god samordning og en langsiktig forpliktelse
til økt finansiering og øremerkede midler.»
Disse medlemmer viser til
at Arbeiderpartiet og Senterpartiet påpekte at viktige saksområder ikke
var tatt med eller kun var beskrevet. Planen hadde heller ingen
tidsplan for når i planperioden de ulike tiltakene skal gjennomføres,
noe som ville forpliktet regjeringen på finansiering og til å øremerke midler. Disse medlemmer mener
opptrappingsplanen er mindre forpliktende enn tidligere handlingsplaner
på feltet, selv om Stortingets intensjon var en opptrapping.
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Fremskrittspartiet viser til at eldre som utsettes for
vold, likestilles med andre voksne i Opptrappingsplanen mot vold
og overgrep, jf. Prop. 12 S (2016–2017), som Stortinget nylig har
vedtatt. Disse
medlemmer viser videre til at det å forebygge og bekjempe
vold mot eldre har regjeringen også lagt inn i andre planer og meldinger. Disse medlemmer viser
blant annet til Kompetanseløft 2020 og stortingsmelding om fremtidens
primærhelsetjeneste når det gjelder behov for å sikre høy kompetanse
på bruk av tvang i helsesektoren. Disse medlemmer viser videre
til at fra 2017 stilles det krav om politiattest for alle som jobber
i den kommunale helse- og omsorgstjenesten. Disse medlemmer mener det
var oppsiktsvekkende at Arbeiderpartiet og Senterpartiet foreslo
å sende Opptrappingsplanen i retur, som ville ha medført utsettelse
av en rekke tiltak overfor sårbare grupper som barn, unge og eldre.