1.2 Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Freddy de Ruiter, Ruth Grung, Ingvild Kjerkol, Tove Karoline Knutsen
og Torgeir Micaelsen, fra Høyre, Kristin Ørmen Johnsen, Elisabeth Røbekk
Nørve, Sveinung Stensland og Tone Wilhelmsen Trøen, fra Fremskrittspartiet,
Bård Hoksrud, lederen Kari Kjønaas Kjos og Morten Wold, fra Kristelig
Folkeparti, Olaug V. Bollestad, fra Senterpartiet, Kjersti Toppe, og
fra Venstre, Ketil Kjenseth, viser til at regjeringen i proposisjonen
foreslår en rekke endringer i helse- og omsorgstjenestelovgivningen. Endringene
er en del av regjeringens oppfølging av forslag i Meld. St. 26 (2014–2015)
Fremtidens primærhelsetjeneste – nærhet og helhet. I Primærhelsetjenestemeldingen
ble det påpekt at mange kommunale helse- og omsorgstjenester er
gode hver for seg, samtidig som tjenestene er for oppstykket og
helheten mangler. Dette rammer særlig pasienter og brukere med sammensatte
behov. I Primærhelsetjenestemeldingen la regjeringen frem en plan
som fikk tilslutning i Stortinget, og som særlig hadde tre satsingsområder:
økt kompetanse, bedre ledelse og teamorganisering.
Komiteen viser til at endringene
også er en del av regjeringens oppfølging i Meld. St. 14 (2014–2015)
Oppgavemeldingen.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og
Venstre viser til at det i stortingsmeldingen foreslås å overføre
til kommunene en rekke oppgaver som i dag er tillagt fylkeskommunene,
fylkesmennene og staten.
Et annet flertall, medlemmene fra Høyre,
Fremskrittspartiet og Venstre, viser til at Oppgavemeldingen
inngår som en del av regjeringens arbeid med en kommunereform, som omtalt
i regjeringens politiske plattform og i tråd med forslag i Prop.
95 S (2013–2014) Kommuneproposisjonen 2015, med en egen meldingsdel
om kommunereformen. Kommunereformen handler om å sikre folk gode
velferdstjenester der de bor, nå og i framtiden. Dette flertallet viser til
at siden kommunegrensene ble trukket har samfunnet, måten vi reiser
på, jobber på og hva kommunene har ansvaret for, endret seg. Dette flertallet har
merket seg at regjeringen ønsker sterke kommuner som kan få flere oppgaver
og mer ansvar. Flere oppgaver vil gi kommunene mulighet til å utvikle
et mer helhetlig og sammenhengende tjenestetilbud til innbyggerne.
Det vil også bidra til å skape større interesse for lokalpolitikken. Dette flertallet peker
på at i Oppgavemeldingen vises det blant annet til at kommunene er
sentrale aktører for å løse viktige samfunnsutfordringer og håndtere
viktige fremtidige velferdsreformer. Dette stiller store krav til
kommunene som må rustes for å kunne møte fremtidige behov.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet viser til at regjeringens kommunereform med
mål om færre, større og «mer robuste» kommuner, har vært begrunnet
med at kommunene skulle få ansvaret for flere oppgaver og få mer
makt og ansvar.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet viser til at kommunenes
interesseorganisasjon KS peker på at det ikke overføres noen større
oppgaver fra stat til kommune. I tillegg konstaterer KS at regjeringen
legger opp til overføring av ansvar for oppgaver som KS ikke har bedt
om, men tvert imot anbefalt at fortsatt skal ligge til fylkeskommunene
– tannhelse og kollektivtransport.
Disse medlemmer vil fordele
oppgaver mellom stat, regionalt folkevalgt nivå og kommunene etter
følgende prinsipper:
-
Sikre best mulig
tjenester til befolkningen
-
Styrke demokratiet
ved at beslutningene tas nærmest mulig dem det gjelder, på en mest
mulig effektiv og ubyråkratisk måte
-
Samle det vi må,
og desentralisere det vi kan
-
Politisk skjønn som
skal utøves i kommuner og fylker, bør i størst mulig grad foretas
av lokale folkevalgte organ
-
Bevare prinsippet
om at alle kommuner skal ha ansvar for de samme oppgavene for å
sikre likeverdige tjenester, like demokratiske rettigheter, minst
mulig byråkrati og en oversiktlig forvaltning.