9.2 Komiteens merknader
Komiteens medlemmer fra Høyre og Fremskrittspartiet viser
til at bakgrunnen for regjeringens forslag om å overføre ansvaret
for tannhelsetjenester fra fylkeskommunen til kommunen ble omtalt
i Oppgavemeldingen. I meldingen viser regjeringen til at tannhelsetjenesten
har grenseflater mot kommunale tjenesteområder, og at det vil kunne
gi god effekt å organisere og integrere allmenntannhelsetjenester
med det kommunale helsefremmende og forebyggende arbeid og med helse-
og omsorgstjenesten i kommunen
Regjeringen viser
til at integrering av allmenntannhelsetjenester med de øvrige kommunale
helse- og omsorgstjenestene vil gi bedre muligheter til å ivareta
det samlede tjenestebehovet, spesielt overfor dem med særskilte
og store hjelpebehov. Disse medlemmer merker
seg at forslaget innebærer at en overføring av den kommunale tannhelsetjenesten til
større kommuner vil innebære at kommunene overtar driften av de
offentlige tannklinikkene som fylkeskommunene har etablert, og at
det vil være opp til den enkelte kommune å avgjøre i hvilken grad
den vil opprettholde eller endre klinikkstrukturen. Disse medlemmer merker
seg videre at forslaget innebærer at også ansvaret for spesialisttannhelsetjenester
overføres. I Oppgavemeldingen fremgår det at hovedbegrunnelsen for
dette er at tannlegespesialistene i hovedsak samarbeider med allmenntannlegene,
både i form av opplæring, råd og veiledning, fagutvikling og klinisk
forskning. I tillegg hospiterer allmennpraktikere også på klinikker/kompetansesentre med
tannlegespesialister. Det fremgår videre at regjeringens vurdering
er at personer med omfattende og sammensatte tannbehandlingsbehov
vil være best tjent med at det samlede tannhelsetjenestetilbudet
er samlet på ett forvaltningsnivå. Disse medlemmer noterer seg
at et flertall på Stortinget sluttet seg til regjeringens forslag
om å overføre ansvaret for tannhelsetjenester til større og mer
robuste kommuner. I Innst. 333 S (2014–2015) fremgår det følgende:
«Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og
Venstre, mener at ansvaret for tannhelsetjenesten bør overføres
til kommunene. Kommunene står fritt til å organisere ansvaret enten
i egen regi, samarbeid med private/ideelle eller samarbeid med andre
kommuner. Regjeringen må vurdere tiltak som legger til rette for å
videreføre kompetansemiljøene i regionale kompetansesentre og i
spesialisttannhelsetjenesten.»
Disse medlemmer viser til
at lovproposisjonen bygger på Oppgavemeldingen hvor det fremgår at
det skal utredes nærmere hvordan implementering skal skje, og at
det er Stortinget som ved behandling av denne lovproposisjonen skal
ta endelig stilling til hvilket forvaltningsnivå som i fremtiden
skal ivareta det offentliges ansvar for tannhelsetjenester. Disse medlemmer peker
på at det er avgitt om lag 200 høringsuttalelser til høringsnotatet
om oppfølging av forslagene i Primærhelsetjenestemeldingen og Oppgavemeldingen,
og av disse har om lag 130 uttalt seg om forslagene knyttet til
overføring av ansvaret for tannhelsetjenester. Disse medlemmer merker seg
at et flertall av disse høringsinstansene går imot å overføre det
offentliges ansvar for tannhelsetjenester fra fylkeskommunen til
kommunen. Blant disse er KS, Den Norske Tannlegeforening, Legeforeningen,
Helsedirektoratet, Akademikerne, Fagforbundet og det Odontologiske
fakultet ved Universitetet i Oslo. Disse medlemmer noterer seg
at motstanden begrunnes til dels med at dagens tjenester ivaretas
på en svært god måte av fylkeskommunene, og at de av den grunn er
bekymret for konsekvensene av oppgaveoverføringen. Det påpekes av
flere en bekymring for at overføring av ansvaret til kommunene vil
medføre fragmentering og forvitring av etablerte kompetansemiljøer.
Flere høringsinstanser viser også til at man selv etter kommunereformen
vil ha en situasjon med mange små kommuner i Norge, og
at disse ikke vil kunne overta ansvaret for tannhelsetjenesten alene.
Det vil derfor være behov for et omfattende interkommunalt samarbeid,
noe som vil være i strid med en av kommunereformens uttalte målsettinger. Disse medlemmer viser
videre til at et mindretall av høringsinstansene er positive til
å overføre ansvaret for tannhelsetjenester til kommunene. Om lag
20 kommuner støtter forslaget, og da i hovedsak større kommuner
som mener de vil klare å overta oppgaven. Disse høringsinstansene
peker på at tannhelsetjenesten har grenseflater mot kommunale tjenesteområder,
og at det vil kunne gi god effekt å organisere og integrere denne
tjenesten sammen med den kommunale helse- og omsorgstjenesten. Det
vises også til at det kan bidra til bedre sammenheng i tjenestene,
sett i lys av at de voksne som har rett til tannhelsehjelp, i stor
grad er pasienter og brukere av kommunale tjenester. Disse medlemmer merker seg
videre at mange som i utgangspunktet er positive til overføring
av ansvaret for tannhelsetjenester til kommunene, ikke ønsker at
kommunene skal overta den delen av ansvaret som omhandler spesialisthelsetjenester.
Det vises til at kommunene er for små til å kunne ivareta ansvaret
for spesialisttjenestene, og flere etterlyser en grundigere utredning
av fremtidig forankring av det offentlige ansvaret for odontologiske
spesialisttjenester, og mener man bør avvente en slik utredning
før man presenterer et samlet forslag for Stortinget. Noen tar også
til orde for at den delen av fylkeskommunenes ansvar som gjelder
odontologiske spesialisthelsetjenester, overføres til staten ved de
regionale helseforetakene. Felles er en bekymring for at de seks
regionale odontologiske kompetansesentrene mister sin regionale
forankring. Disse medlemmer merker
seg at regjeringens vurdering er at en løsning hvor deler av ansvaret
forankres hos de regionale helseforetakene eller på et nytt regionalt nivå,
vil medføre en uheldig oppsplitting av det offentliges ansvar for
tannhelsetjenester på henholdsvis statlig og kommunalt nivå. Regjeringen
viser til at dette vil være en særlig ulempe for personer som har
omfattende og sammensatte behov for tannhelsetjenester. Det vises
videre til at det vil være krevende å få til en grense mellom allmennhelsetjenester
og spesialisthelsetjenester, som igjen kan føre til tvil om hvilket
regelverk som skal gjelde og hvilket forvaltningsnivå som er ansvarlig
i ulike situasjoner. Disse
medlemmer merker seg videre at regjeringen peker på at en
sentral forutsetning for regjeringens forslag i Oppgavemeldingen
er at det blir færre, men større og sterkere kommuner som vil være
i stand til å utføre nye oppgaver. Regjeringen peker på utfordringen
med at det fortsatt er mange små kommuner uten egen tannklinikk
og områder med ingen eller få private ytere av tannhelsetjenester,
og legger til grunn at et interkommunalt samarbeid vil være en måte
å løse disse utfordringene på. Disse medlemmer viser videre
til at regjeringen i proposisjonen problematiserer at det ut fra
en kommunestruktur tilnærmet dagens, er en utfordring hvordan små
kommuner skal oppfylle sitt ansvar for å sørge for at odontologiske
spesialisthelsetjenester er tilgjengelig. Regjeringen legger videre
til grunn at kommunene har frihet til å organisere tjenesteytingen
slik de selv finner det hensiktsmessig ut fra lokale forhold, men peker
på at det kan være særlige hensyn som taler for at staten bør kunne
pålegge kommuner å samarbeide i tilfeller der det er stor fare for
at den enkelte kommune ikke vil være i stand til å oppfylle sine
lovpålagte plikter. Disse
medlemmer støtter at det settes i gang et arbeid med en generell
påleggshjemmel, hvor det også vurderes om det med hjemmel i en slik
bestemmelse skal kunne gis pålegg om interkommunalt samarbeid i
forkant av oppgaveføring der det er påvist risiko for at svikt vil
kunne skje, og hvor konsekvensene av svikt vil kunne være alvorlig. Disse medlemmer støtter
videre at det settes i gang en utredning av finansiering av spesialisttannhelsetjenester
med siktemål om at kommunene overtar finansieringsansvaret først
etter en overgangsperiode.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og
Venstre, viser til at forslaget fra regjeringen la opp til
at det offentlige tannhelsetjenesteansvaret skal overføres til kommunene.
Slik flertallet vurderer
det, kan flere argumenter anføres for å først iverksette en frivillig
prøveordning for de kommuner som ønsker å få overført ansvaret for de
offentlige tannhelsetjenestene tidligst fra 1. januar 2020.
På denne måten vil
kommuner, fylkeskommuner og regioner få bedre tid til å forberede
seg på en eventuell oppgaveoverføring.
Flertallet viser også til
at kommunereformen så langt har medført gjensidige vedtak om en
lang rekke kommunesammenslåinger, samtidig som en rekke kommuner
er i dialog om fremtidige sammenslåinger. Denne prosessen vil trolig
fortsette i tiden som kommer slik at det i 2023 vil ha funnet sted
enda flere kommunesammenslåinger enn hva som vil være tilfellet
i 2020.
Flertallet viser videre til
at regionreformen vil tre i kraft fra 2020.
Flertallet ønsker videre å
be regjeringen om å starte et arbeid med å bygge opp tannpleiekompetanse
i kommunene, og viser til omtale av dette senere i denne innstillingen.
En prøveordning vil gi ytterligere tid til å bygge opp slik kompetanse.
Som nevnt mener flertallet denne
oppgaveoverføringen eventuelt først skal skje etter en
prøveordning fra 2023. Flertallet mener
imidlertid at det bør etableres en mekanisme som på nærmere vilkår
åpner for at kommuner som ønsker det kan få overført ansvaret for
den offentlige tannhelsetjenesten fra tidligst 1. januar 2020.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet registrerer at regjeringspartiene
vil etablere «mekanismer» som på nærmere vilkår åpner for at noen
kommuner kan få ansvar for den offentlige tannhelsetjenesten før
andre. Disse medlemmer mener
det er oppsiktsvekkende at det legges opp til at en så stor helsereform skal
innføres på en slik tilfeldig og usystematisk måte. Dette vil gjøre
det svært uforutsigbart for den offentlige tannhelsetjenesten, og
en slik tilfeldig overføring av ansvar er ikke redegjort for i proposisjonen
fra regjeringen.
Disse medlemmer mener det
er fare for at regjeringen med prøveordningen de nå innfører og uvissheten
om hvor ansvaret skal ligge i 2023, svekker kvalitets- og pasientsikkerheten
i folkets tannhelsetjeneste.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og
Venstre, viser til at flere kommuner i høringen har signalisert
et ønske om å overta tannhelsetjenesteansvaret fra 2020 som da var
foreslått overføringstidspunkt. En slik prøveordning som flertallet foreslår,
åpner for at om lag 15 kommuner nå kan få overta ansvaret fra dette
tidspunktet.
Flertallet legger til grunn
at slik oppgaveoverføring skal baseres på frivillighet
fra kommunens side. Der hvor en fylkeskommunal tannhelseklinikk
omfatter flere kommuner, må disse kommunene som hovedregel stå samlet
om en slik oppgaveoverføring. Samtidig mener flertallet det bør åpnes for unntak
i de situasjonene hvor enkelte kommuner ikke ønsker å delta i prøveordningen,
forutsatt at disse kan overføres til en annen fylkeskommunal/regional tannhelseklinikk.
Fylkeskommunen/regionen vil ikke kunne motsette seg at kommuner
ønsker å overta ansvaret for tannhelsetjenesten.
Flertallet legger til grunn
at kommuner som ønsker å overta ansvaret fra og med 2020, må innlede en
prosess mot departementet og fylkeskommunen på et så tidlig tidspunkt
at det vil være tid til å utrede og gjennomføre det rettslige, praktiske
og økonomiske knyttet til oppgaveoverføringen. Flertallet viser her til at
det i lovvedtaket foreslås å gi Kongen fullmakt til å fastsette
nødvendige bestemmelser for å regulere og avklare overføringen.
Flertallet vil presisere at
en slik ordning med frivillig oppgaveoverføring til kommunene fra
og med 1. januar 2020 betyr en formell oppgaveoverføring fra aktuelle
fylkeskommuner til de kommuner som ønsker dette. Flertallet vil videre presisere
at det i disse situasjonene skal skje en fullstendig oppgaveoverføring.
Det skal med andre ord ikke skje en delt overføring i form av at
fylkeskommunen/regionen beholder sørge-for-ansvaret for tannhelsetjenesten,
mens aktuelle kommuner kun får et driftsansvar for eksisterende
tannklinikker og regionale odontologiske kompetansesentre. Endelig
vil flertallet presisere
at slik oppgaveoverføring skal omfatte både spesialisttannhelsetjenesten
og allmenntannhelsetjenesten. Det skal med andre ord ikke åpnes
for en delvis oppgaveoverføring som bare gjelder allmenntannhelsetjenesten.
Flertallet ber om at det i
tråd med dette åpnes for frivillige kommunale forsøk, for om lag
15 kommuner, med tannhelsetjenester i 2020 med følgeevaluering frem
mot 2023. Basert på erfaringene fra forsøkene og endringer i kommunestruktur
etter 2020 kan en videre utvidelse til flere kommuner tidligst skje
etter 2023. Frem til det er tatt en ny beslutning, videreføres det
regionale ansvaret for tannhelsetjenesten, unntatt for kommuner
som er i prøveordningen. Flertallet ber regjeringen
vurdere behovet for økonomiske incentiver, slik at flere kommuner
vil søke om å overta tannhelsetjenesten i prøveordningen.
Flertallet fremmer dermed
følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen legge til rette for en prøveordning som innebærer
at kommuner som ønsker det, etter søknad kan få tillatelse til å
overta ansvaret for tannhelsetjenesten fra 2020.»
«Stortinget
ber regjeringen sørge for at prøveordningen som starter i 2020,
i de kommunene som ønsker å overta tannhelsetjenesten, følgeevalueres
frem til 2023. Basert på erfaringene i prøvetiden og endringer i
kommunestruktur etter 2020 kan en videre utvidelse til flere kommuner
tidligst skje etter 2023.»
«Stortinget
ber regjeringen vurdere behovet for økonomiske incentiver for kommuner
som ønsker å overta tannhelsetjenesten.»
«Stortinget
ber regjeringen komme tilbake med egen sak som vurderer overføring
av den samlede tannhelsetjenesten basert på erfaringene fra prøveordningen
som kan gi grunnlag for beslutning om overføring fra 2023.»
Flertallet ber
regjeringen etablere ordninger som stimulerer til at kommunene som
er med i prøveordningen, også prøver ut nye modeller med helsevakt,
hvor blant annet lege, tannlege og psykolog kan inngå, slik at en
får et mer helhetlig helsetjenestetilbud i kommunene utenom vanlig
åpningstid. Barnevernsvakt og alarmsentraler må gjerne også være
en del av dette. Det forutsettes at private og kommunale tjenesteytere
gis mulighet til å delta i slike modeller på like vilkår.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet merker seg at regjeringspartiene
og samarbeidspartiene vil utrede en modell for helsevakt som skal
sikre beredskap utenom vanlig åpningstid. Disse medlemmer mener det
er oppsiktsvekkende at en helt ny modell for beredskap for helsetjenester,
barnevernstjenester osv. slik blandes sammen med en prøveordning
for kommuner som vil overta tannhelseansvaret. Disse medlemmer vil også påpeke
at en prøveordning der flere og helst store kommuner får overført
tannhelsetjenesteansvar, vil kunne svekke fylkeskommunens fagmiljø
og helhetlige ansvar for tannhelsetjenesten og dermed utarme tilbudet
til befolkningen i resterende kommuner. Disse medlemmer merker seg
også at i slike helsevakter skal offentlige og private delta på
like vilkår, og at dette kan legge til rette for ytterligere privatisering
i helsetjenesten.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og
Venstre, foreslår som nevnt å lovfeste at kommunene må ha
knyttet til seg tannlege og tannpleier først fra det tidspunkt ansvaret
samlet sett overføres til kommunene. Dette vil i henhold til forslaget
være tidligst etter 2023, og da etter det er gjennomført en prøveordning
og etter at regjeringen har kommet tilbake til Stortinget med en
egen sak som vurderer overføring av den samlede tannhelsetjenesten. Flertallet mener imidlertid at regjeringen
før dette tidspunktet bør starte et arbeid med å bygge opp tannpleierkompetanse
i kommunene.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet mener at tannpleiekompetansen
må styrkes og være en del av det helhetlige tannhelsefagmiljøet
i fylkeskommunen.
Komiteen viser
til at av tannhelsepersonellgruppene har tannpleiere særskilt kompetanse
innen folkehelsearbeid, og innen forebyggende arbeid på individ-
og gruppenivå. Fylkeskommunalt ansatte tannpleiere samarbeider allerede
i dag med kommunalt ansatt personell i det lokale folkehelsearbeid, hvor
tannhelse og øvrig helse sees i sammenheng.
Slik komiteens flertall,
alle unntatt medlemmet fra Senterpartiet, vurderer det, må en styrking
av det helhetlige folkehelsearbeid i kommunene, og særskilt av den
helsefremmende og forebyggende tannhelseinnsatsen, innebære at det satses
på økning av tannpleierkompetansen i kommunene.
Flertallet viser til at det
er viktig at tannpleiere involveres tidlig sammen med annet kommunalt personell
overfor personer som kommer i en livssituasjon hvor det
er nødvendig å vurdere behovet for kommunale helse- og omsorgstjenester
i hjemmet og i oppfølgingen av disse. Overfor personer som mottar
kommunale helse- og omsorgstjenester i hjemmet og personer som oppholder
seg på sykehjem, vil tannpleiernes innsats ha stor betydning når
det gjelder munnstell og andre forebyggende tiltak slik at brukerne
opprettholder god tannhelse. God tannhelse og funksjonelt tannsett
er avgjørende for å kunne opprettholde og nyttiggjøre seg av riktig
kosthold, god ernæring og sosial glede ved gode måltider.
Flertallet er kjent med at
Hedmark fylkeskommune og Hamar kommune har startet et samarbeid
med ansettelse av tannpleier i Hamar kommune. Målgruppen er brukere
av hjemmebaserte tjenester i deler av Hamar kommune, og de kommunalt
ansatte i samme hjemmetjeneste. Formålet er å etablere en modell
for god samhandling mellom kommunale helse- og omsorgstjenester
i hjemmet og tannhelsetjenesten.
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Fremskrittspartiet viser til at betydningen av god
tannhelse og et funksjonelt tannsett er viktige elementer i regjeringens
arbeid med den kommende eldrereformen «Leve hele livet».
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og
Venstre, fremmer dermed følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen starte arbeidet med å bygge opp tannpleierkompetanse
i kommunene. Slik oppbygging av tannpleierkompetanse i kommunene vil
ha økonomiske og administrative konsekvenser som regjeringen vil
måtte komme tilbake til i budsjettsammenheng.»
Flertallet viser
til sine merknader og verbalforslag i denne innstillingen. Som en
følge av dette er det behov for å gjøre endringer i lovvedtaket
i forhold til proposisjonen.
Flertallet fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
«I
1. I lov 3. juni
1983 nr. 54 om tannhelsetjenesten skal ny § 1-3c lyde:
§ 1-3c Fylkeskommunens ansvar for
å forebygge, avdekke og avverge vold og seksuelle overgrep
Fylkeskommunen skal
ha særlig oppmerksomhet rettet mot at pasienter kan være utsatt
for, eller kan stå i fare for å bli utsatt for, vold eller seksuelle
overgrep. Fylkeskommunen skal legge til rette for at den offentlige
tannhelsetjenesten blir i stand til å forebygge, avdekke og avverge
vold og seksuelle overgrep.
2. I lov 28.
februar 1997 nr. 19 om folketrygd skal § 5–8 tredje ledd første
og andre punktum oppheves.
3. I lov 2. juli
1999 nr. 61 om spesialisthelsetjenesten m.m. gjøres følgende endringer:
Ny § 2-1f skal
lyde:
§ 2-1f De regionale helseforetakenes
ansvar for å forebygge, avdekke og avverge vold og seksuelle overgrep
De regionale helseforetakene
skal ha særlig oppmerksomhet rettet mot at pasienter kan være utsatt for,
eller kan stå i fare for å bli utsatt for, vold eller seksuelle
overgrep. De regionale helseforetakene skal legge til rette for
at spesialisthelsetjenesten blir i stand til å forebygge, avdekke
og avverge vold og seksuelle overgrep.
§ 2-5c første
til tredje ledd skal lyde:
Helseinstitusjon som omfattes av
denne loven skal oppnevne kontaktlege for pasienter som har
alvorlig sykdom, skade eller lidelse, og som har behov for behandling
eller oppfølging av spesialisthelsetjenesten av en viss varighet.
Kontaktlegen skal være involvert i behandlingen eller oppfølgingen
av pasienten.
Helseinstitusjon som omfattes av
denne loven, skal peke ut kontaktlege for pasienten så snart
som mulig etter at det er vurdert at pasienten har rett til kontaktlege,
senest første virkedag etter innleggelse eller poliklinisk undersøkelse.
Pasienten skal så snart som mulig få vite hvem som er hans eller
hennes kontaktlege, og skal orienteres om hvilket ansvar og hvilke
oppgaver kontaktlegen har.
Kontaktlegen skal
være pasientens faste medisinskfaglige kontakt. For å sikre kontinuitet
i pasientforløpet skal helseinstitusjon
som omfattes av denne loven vurdere om kontaktlegen også skal
være informasjonsansvarlig etter helsepersonelloven § 10 og journalansvarlig
etter helsepersonelloven § 39.
4. I lov 24.
juni 2011 nr. 30 om kommunale helse- og omsorgstjenester m.m. gjøres
følgende endringer:
§ 1-1 nr. 5 skal
lyde:
-
5. sikre samhandling
og at tjenestetilbudet blir tilgjengelig for pasient og bruker, sikre nødvendig opplæring
av pasient, bruker og pårørende, samt sikre at tilbudet er
tilpasset den enkeltes behov,
§ 3-2 første
ledd nr. 3 skal lyde:
§ 3-2 andre ledd
nytt første punktum skal lyde:
For å oppfylle ansvaret
etter § 3-1 skal kommunen ha knyttet til seg lege, sykepleier, fysioterapeut, jordmor
og helsesøster.
Nåværende første
punktum blir andre punktum.
Ny § 3-3 a skal
lyde:
§ 3-3 a Kommunens ansvar for å forebygge,
avdekke og avverge vold og seksuelle overgrep
Kommunen skal ha
særlig oppmerksomhet rettet mot at pasienter og brukere kan være
utsatt for, eller kan stå i fare for å bli utsatt for, vold eller
seksuelle overgrep. Kommunen skal legge til rette for at helse- og
omsorgstjenesten blir i stand til å forebygge, avdekke og avverge
vold og seksuelle overgrep.
Ny § 5-11 skal
lyde:
§ 5-11 Veiledningsplikt overfor
spesialisthelsetjenesten
Personell som yter
tjenester omfattet av loven her, skal gi spesialisthelsetjenesten
råd, veiledning og opplysninger om helsemessige forhold som er påkrevd
for at spesialisthelsetjenesten skal kunne løse sine oppgaver etter
lov og forskrift.
II
I lov 24. juni
2011 nr. 30 om kommunale helse- og omsorgstjenester skal§ 3-2 andre
ledd første punktum skal lyde:
For å oppfylle ansvaret
etter § 3-1 skal kommunen ha knyttet til seg lege, sykepleier, fysioterapeut, jordmor, helsesøster, ergoterapeut og
psykolog.
III
1. I lov 2. juli
1999 nr. 63 om pasient- og brukerrettigheter gjøres følgende endringer:
§ 1-3 bokstav
d skal lyde:
§ 2-1 a nytt
tredje ledd skal lyde:
Rettigheter etter
første og andre ledd omfatter ikke tannhelsetjenester, jf. § 2-1
f.
Nåværende tredje
til femte ledd blir fjerde til sjette ledd.
Ny § 2-1 f skal
lyde:
§ 2-1 f Rett til nødvendig tannhelsehjelp
fra kommunens helse- og omsorgstjeneste
Pasient og bruker
som nevnt i helse- og omsorgstjenesteloven § 3-2 b, har rett til
nødvendig tannhelsehjelp. Kommunen skal gi den som søker eller trenger
tannhelsetjenester, de helse- og behandlingsmessige opplysninger
vedkommende trenger for å ivareta sin rett.
§ 6-1 første
ledd skal lyde:
Barn har rett til
nødvendig helsehjelp også i form av helsekontroll, herunder tannhelsekontroll,
i den kommunen barnet bor eller midlertidig oppholder seg, jf. helse-
og omsorgstjenesteloven § 3-2.
§ 7-4 første
ledd første punktum skal lyde:
Pasienten, brukeren,
eller andre som har rett til det, kan be tilsynsmyndigheten om en
vurdering dersom vedkommende mener bestemmelser om plikter fastsatt
i eller i medhold av helsepersonelloven, spesialisthelsetjenesteloven og helse- og omsorgstjenesteloven
er brutt til ulempe for seg eller den hun eller han opptrer
på vegne av.
2. I lov 19.
juni 2009 nr. 58 om merverdiavgift gjøres følgende endringer:
§ 3-2 første ledd
bokstav a skal lyde:
§ 3-2 første
ledd bokstav b oppheves.
Nåværende bokstav
c, d og e blir ny bokstav b, c og d.
3. I lov 24.
juni 2011 nr. 29 om folkehelsearbeid skal § 21 første ledd bokstav
b lyde:
4. I lov 24.
juni 2011 nr. 30 om kommunale helse- og omsorgstjenester m.m. gjøres
følgende endringer:
§ 1-2 første
ledd skal lyde:
Loven gjelder for
helse- og omsorgstjenester, herunder tannhelsetjenester, som
tilbys eller ytes i riket av kommunen eller private som har avtale
med kommunen, når ikke annet følger av loven her.
§ 3-1 første
ledd nytt andre punktum skal lyde:
Kommunen skal sørge
for at tannhelsetjenester, herunder spesialisttannhelsetjenester,
er tilgjengelige for personer som oppholder seg i kommunen.
§ 3-2 første
ledd nytt nr. 7 skal lyde:
§ 3-2 andre ledd
første punktum skal lyde:
For å oppfylle ansvaret
etter § 3-1 skal kommunen ha knyttet til seg lege, sykepleier, fysioterapeut, jordmor,
helsesøster, ergoterapeut, psykolog, tannpleier og tannlege.
Ny § 3-2 b skal
lyde:
§ 3-2 b Kommunens ansvar for tannhelsetjenester
til bestemte pasient- og brukergrupper
For å oppfylle ansvaret
etter § 3-1 skal kommunen gi et regelmessig og oppsøkende tannhelsetilbud til:
-
1. Barn og ungdom
til og med det året de fyller 20 år
-
2. Personer med
psykisk utviklingshemming
-
3. Personer som
oppholder seg i helseinstitusjon, herunder institusjon i spesialisthelsetjenesten
-
4. Personer som
mottar helsetjenester i hjemmet i form av sykepleie
-
5. Personer som
på grunn av rusavhengighet mottar ett av følgende tilbud:
-
a. tjenester som
nevnt i § 3-2 første ledd nr. 6 bokstav b til c
-
b. legemiddelassistert
rehabilitering
-
c. annen tverrfaglig
spesialisert behandling for rusavhengighet
-
6. Innsatte i fengsler
i kriminalomsorgen, jf. § 3-9.
Kommunen kan i tillegg
gi et regelmessig og oppsøkende tannhelsetilbud til andre pasient-
og brukergrupper enn de som fremgår av første ledd.
Kommunen kan yte
tannhelsetjenester til voksne mot betaling etter nærmere bestemmelser
fastsatt av kommunen. Departementet kan gi forskrift om at kommunen
skal sørge for å tilby slike tjenester i områder av kommunen der
det ikke foreligger annet tilstrekkelig tilbud, og om pliktens varighet
og geografiske omfang.
§ 3-4 nytt andre
ledd skal lyde:
Kommunen har ansvar
for å samordne kommunal og privat tannhelsevirksomhet.
Nåværende andre
ledd blir tredje ledd.
§ 11-1 tredje
ledd nytt andre punktum skal lyde:
Dersom pasientens
utgifter til tannhelsetjenester helt eller delvis skal dekkes av
kommunen, må den privatpraktiserende ha avtale med kommunen.
§ 11-1 nytt fjerde
ledd skal lyde:
Kommunen skal dekke
utgifter til reise for pasienter som får tilbud om tannhelsetjenester
etter § 3-2 b. Kommunen skal gi forskrift med nærmere bestemmelser
om utgiftsdekningen.
Nåværende fjerde
til sjette ledd blir femte til syvende ledd.
Ny § 11-6 skal
lyde:
§ 11-6 Plikt til å utarbeide atskilte
regnskaper mv. for tannhelsetjenester
Departementet kan
gi forskrift om krav til føring av atskilte regnskaper, krav til
fordeling av inntekter og utgifter, regulering av overskudd, kontrollsystemer,
informasjon og andre krav som er nødvendige for å unngå kryssubsidiering
mellom tannhelsetjenester som kommunen tilbyr i områder av kommunen
der det ikke foreligger annet tilstrekkelig tilbud, og tjenester
som tilbys i konkurranse med private tjenesteytere.
5. I lov 20.
juni 2014 nr. 42 om behandling av helseopplysninger ved ytelse av
helsehjelp skal § 14 første ledd lyde:
Virksomheter og
helsepersonell som tilbyr eller yter tjenester som omfattes av apotekloven,
folkehelseloven, helse- og omsorgstjenesteloven, legemiddelloven,
smittevernloven og
spesialisthelsetjenesteloven, plikter uten hinder av taushetsplikt
å registrere eller melde opplysninger som bestemt i forskrifter
etter §§ 11 til 13.
6. I lov 20.
juni 2014 nr. 43 om helseregistre og behandling av helseopplysninger
gjøres følgende endringer:
§ 8 tredje ledd
skal lyde:
Registrene skal
ivareta oppgaver etter apotekloven, folkehelseloven, helse- og omsorgstjenesteloven,
legemiddelloven, smittevernloven og spesialisthelsetjenesteloven.
§ 13 første ledd
skal lyde:
Virksomheter og
helsepersonell som tilbyr eller yter tjenester som omfattes av apotekloven,
folkehelseloven, helse- og omsorgstjenesteloven, legemiddelloven,
smittevernloven og
spesialisthelsetjenesteloven plikter å melde opplysninger
som bestemt i forskrifter etter §§ 8 til 12. Innmelding til registre
etter §§ 9 bokstav b, 10, 11 og 12 kan skje uten hinder av taushetsplikt.
IV
Lov 3. juni 1983
nr. 54 om tannhelsetjenesten oppheves.
V
-
1. Loven gjelder
fra det tidspunkt Kongen bestemmer. Kongen kan sette i kraft de
enkelte bestemmelsene i loven til forskjellig tid.
-
2. Kongen kan sette i kraft del III
og IV til ulik tid for ulike deler av riket. Kongen kan gi nærmere bestemmelser
til utfylling og gjennomføring av slik delt ikraftsetting.
-
3. Fra og med ikraftsetting
av lovendringer i del III har
den kommune hvor virksomheten er lokalisert rett og plikt til å
overta alle formuesposisjoner som er knyttet til virksomheter innenfor
den fylkeskommunale tannhelsetjenesten, herunder offentlige tannklinikker
og regionale odontologiske kompetansesentre. Overtakelsen skal omfatte
alle eiendeler, rettigheter og plikter som er knyttet til virksomhetene.
Overføringen gjennomføres med kontinuitet i rettighets- og forpliktelsesposisjoner.
Overdragelsen skjer vederlagsfritt.
Kommunen trer inn
i og overtar fylkeskommunens rettigheter og plikter etter avtaler
som foreligger ved endringslovens ikraftsetting mellom fylkeskommunen
og private tannleger etter tannhelsetjenesteloven § 4-2, jf. § 5-1.
Dersom det i forbindelse
med overføringen av rettigheter og plikter til kommunen overføres gjeld
eller andre forpliktelser knyttet til virksomhetene, er det frigjørende
for fylkeskommunen. Kreditor og andre rettighetshavere kan ikke
motsette seg overføringen, eller gjøre gjeldende at den utgjør en
bortfallsgrunn for rettsforholdet.
Kommunen kan uten
hinder av ovennevnte bestemmelser avtale med andre kommuner eller fylkeskommunen
at disse helt eller delvis skal ha eiendomsrett til virksomheten.»
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet mener at hele prosessen
som nå kulminerer med at regjeringspartiene og samarbeidspartiene
utsetter regjeringens egen tannhelsetjenestereform, har vært svært
uryddig og lite gjennomtenkt. Det er kritikkverdig at regjeringen ikke
tidligere tok til etterretning den massive mostanden forslaget fikk
i høringsrunden. Disse
medlemmer mener også det kan stilles spørsmål ved frivilligheten
i ordningen dersom flere kommuner i et fylke går ut av den fylkeskommunale
tannhelsetjenesten i prøveordningen, eventuelt på bakgrunn av økonomiske
insentiver. Disse
medlemmer mener dette underbygger det flere høringsinstanser
påpekte fra første stund: at regjeringens ønske om å fjerne tannhelsetjenesteansvaret
fra regionalt nivå ikke er svar på et behov i befolkningen knyttet
til tannhelsetjenester, men ideologisk begrunnet i regjeringens
iver etter kommunesammenslåing.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti og Senterpartiet viser
til at dagens norske tannhelsemodell har gitt gode resultater i
form av bedre tannhelse i befolkningen, økt fokus på forebygging,
et godt desentralisert tilbud og styrking av forskning og kompetanse.
Samtidig er tannhelsetjenesten en av de tjenestene befolkningen
er mest fornøyd med. Suksessen bygger på kompetent tannhelsefaglig
ledelse, store nok faglige enheter, høy kompetanse, bred erfaring
og forutsigbar finansiering. Det er også god samhandling med kommunehelsetilbudet. Disse medlemmer ser
ingen grunn til å endre en ordning som har dokumentert at den fungerer,
og støtter derfor ikke de foreslåtte endringene som medfører at
ansvaret for tannhelsetjenesten overføres til kommunene.
Disse medlemmer viser til
at dagens modell ble innført i 1984. Målet med omleggingen var bedre styring
og samordning av ressursene. Før 1984 hadde tannhelsetjenesten vært
preget av små, sårbare enmannsklinikker med lite eller ikke noe
fagmiljø, store kommunale forskjeller samt en krevende rekrutteringssituasjon.
Omleggingen ble evaluert av regjeringen Bondevik i 2005 og beskrev
en vellykket endring. Evalueringen viste at den offentlige tannhelsetjenesten
var blitt mer tilgjengelig, flere fikk et godt tilbud, det ble lettere
å rekruttere, fagligheten ble styrket og tjenesten ble mer kostnadseffektiv. Disse medlemmer mener
at regjeringens forslag vil føre oss tilbake til det som var utgangspunktet
for endringene i 1984.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet merker seg at av 130 høringsinstanser
som har uttalt seg om overføring av tannhelsetjenesten, er kun 20
kommuner positive. Det store flertallet er mot en slik overføring. Disse medlemmer mener
det er oppsiktsvekkende at regjeringen likevel velger å foreslå
en slik overføring, som hverken kan basere seg på tungtveiende faglige eller
organisatoriske argumenter, og heller ikke har argumenter knyttet
til forbedringer for pasienter eller ansatte.
Disse medlemmer merker seg
at departementet har pekt på et behov for å modernisere og harmonisere
innholdet i tannhelselovgivningen med øvrig helselovgivning. Disse medlemmer støtter en
gjennomgang og oppdatering av lovverket, men mener dette bør gjøres
med utgangspunkt i at tannhelsetjenestene skal være et fylkeskommunalt
ansvar, og at dagens organisering opprettholdes. En lovrevisjon
må ha som mål å gjøre tannhelsetjenesten bedre integrert med den
øvrige helsetjenesten.
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Fremskrittspartiet viser til at ingen andre nordiske
land har det slik som i Norge med helsetjenester organisert på tre
nivåer, hvor tannhelsetjenesten alene er organisert på et mellomnivå. Disse medlemmer mener
overføringen av tannhelsetjenesten til kommunen vil gi innbyggerne
bedre og mer koordinerte tjenester. Det åpner opp for mer samarbeid, blant
annet viser disse
medlemmer til at tannhelsetjenesten får samme arbeidsgiver
som andre kommunale tjenester. Da blir det mye kortere vei til sykehjemmene
og de kommunale helse- og omsorgstjenestene. I tillegg vil tannhelsetjenesten
nå bli en integrert del av det generelle folkehelsearbeidet i kommunen.
Det vil gjøre det enklere og gi innbyggerne hjelp lokalt og på et
tidlig tidspunkt. Disse medlemmer viser
til at kombinasjonen av at vi lever lenger og store fødselskull,
spesielt etter andre verdenskrig, medfører at vi får en større andel
eldre de kommende årene. I 2050 vil det være dobbelt så mange eldre
som barn og unge. Det forventes derfor at de samlede ressursene
som benyttes til tannhelsehjelp blant eldre, vil øke. Til tross
for generelt bedret tannstatus, vil disse medlemmer påpeke at
det overfor enkelte grupper av barn og unge vil være et særskilt
behov for forebyggende tannhelsearbeid og for avansert behandling
som krever spesialistkompetanse. Undersøkelser viser at enkelte
grupper av innvandrerbarn har større forekomst av tannsykdom (karies)
enn etnisk norske barn. Disse medlemmer mener derfor
det vil være en økning av personer som vil trenge tannhelsetjenester
i tiden fremover, og først og fremst hos personer som i dag mottar
andre kommunale helse- og omsorgstjenester. Disse medlemmer mener det
vil være en klar fordel om helsetjenestene til disse personene blir
sett i en helhet og i sammenheng. Disse medlemmer vil videre påpeke
at overføringen skal gjennomføres av hensyn til pasienter som har
rett på gratis tannpleie. Mange av disse, eksempelvis beboere på
sykehjem, får ikke innfridd sin rett i dag. Disse medlemmer antar at en
vesentlig årsak er at ansvaret for helsetjenesten er delt på to
nivåer, kommune og fylkeskommune.
Komiteens medlem
fra Senterpartiet viser til at det også innenfor de fylkeskommunale tannhelsetjenestene
noen steder har foregått en sentralisering som gjør at befolkningen
får lang reisevei til tannhelsetjenester. Dette medlem vil understreke
at tannhelsetjenesten for barn og ungdom opptil 18 år og 21 år,
for utsatte grupper og for eldre, både skal være kvalitativ god
og tilgjengelig. Dette medlem er
derfor kritisk til en trend mot større klinikker på færre plasser.
Det er for gruppene som benytter tannhelsetjenestene særlig viktig
med nærhet til tilbudet, og det er også samfunnsøkonomisk mest lønnsomt.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet vil videreutvikle den offentlige
tannhelsetjenesten under fylkeskommunalt eierskap og mener det er
oppsiktsvekkende at regjeringen er imot rådene fra tilnærmet samtlige høringsinstanser.
Et samlet fagmiljø foreslår å overføre dette ansvaret til kommunene.
Disse medlemmer viser til
at spørsmålet om ansvaret for tannhelsetjenester skal overføres
til kommunene ikke var gjenstand for høring; her viste regjeringen
til Oppgavemeldingen. Høringsinstansene har likevel i liten grad
kommentert selve lovforslaget og svart på om de mener tannhelsetjenesten skal
overføres til kommunene. Mostanden mot dette siste er stor. Det
er avgitt 200 høringsuttalelser. 130 har uttalt seg om forslagene
knyttet til overføring av ansvaret for tannhelsetjenester. Om lag
90 pst. av disse går imot dette. Disse medlemmer merker seg at
høringsinstansene peker på en rekke svakheter ved regjeringens forslag
og svært mange ubesvarte spørsmål. Disse medlemmer viser til
Den norske Tannlegeforening, som skriver:
«Forslaget synes
primært å ha sin bakgrunn i målet om at kommunene skal få tilført
flere nye oppgaver som ledd i kommunereformen. Det foreligger ingen
faglig begrunnelse for å flytte ansvaret for Den offentlige tannhelsetjenesten
(DOT) til kommunene. Tvert imot har tidligere utredninger konkludert
med at DOT må ligge på et regionalt nivå. Det er heller ikke fremlagt
argumentasjon eller dokumentasjon som viser til et behov for endring,
verken fra pasient- og brukerorganisasjoner, kommuner og fylkeskommuner
eller fra tjenesten selv.»
Disse medlemmer mener det
er sterkt kritikkverdig at regjeringen igangsetter reformer kun
på ideologisk grunnlag og ikke på grunnlag av fagpolitiske vurderinger
og befolkningens behov for helsetjenester.