3.1 Komiteens generelle merknader
Komiteen mener det har vært
en både viktig og riktig utvikling at Kommune-Norge over flere tiår har
fått – og tatt – ansvar for en bred portefølje av oppgaver, både
innen velferdstjenester, myndighetsutøvelse og samfunnsutvikling.
Kommunene er nærmest innbyggerne og er godt egnet til å se ulike
områder i sammenheng og slik også utvikle tjenester som er godt
tilpasset lokale forhold på en måte som samtidig sikrer fornuftig
utnyttelse av tilgjengelige ressurser, det være seg personell eller
økonomi. Komiteen vil
understreke viktigheten av at innbyggernes lovfestede, individuelle
rettigheter må ligge fast også når kommunen er den som yter tjenester
eller fatter vedtak.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og
Venstre, er samtidig opptatt av at staten må være seg bevisst
at for mange eller for strenge begrensninger på kommunenes mulighet
til å finne gode lokale løsninger over tid også kan svekke helhetstenkningen
i kommunene, og dermed også kvaliteten på viktige tjenester og samfunnsutvikling, samt
gi en mindre effektiv bruk av samfunnets samlede ressurser.
Av samme
grunner mener et
annet flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Fremskrittspartiet,
Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Venstre, det er en fornuftig
tilnærming at kommunene tilføres flere relevante oppgaver, gis større
selvstendighet i oppgaveutførelse og myndighetsutøvelse og sikres
en økonomisk utvikling preget av forutsigbarhet og økt handlingsrom.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og
Venstre, registrerer at regjeringen i denne meldingen foreslår
flere oppgaver og økt ansvar til kommunene.
Et annet flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig
Folkeparti og Venstre, viser til at forslagene er en del av
kommunereformen og en oppfølging av Stortingets behandling av Meld. St.
14 (2014–2015). Dette
flertallet viser til at målene med kommunereformen er å sikre
gode og likeverdige tjenester til innbyggerne, helhetlig samordnet
samfunnsutvikling, bærekraftige og økonomisk robuste kommuner og
et styrket lokaldemokrati. Dette flertallet støtter disse
målene, i tillegg til de overordnede målene om at kommunene styrkes
som tjenesteprodusenter, myndighetsutøvere, samfunnsutviklere og
demokratiske arenaer.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og
Venstre, støtter derfor hovedinnretningen i proposisjonen,
samtidig som det vises til partienes merknader øvrige steder i innstillingen hva
angår de konkrete forslagene.
Flertallet viser også til
at regjeringen i egne saker til Stortinget foreslår å overføre ansvaret
for tannhelsetjenesten til kommunene, jf. Prop. 71 L (2016–2017)
Endringer i helselovgivningen (overføring av det offentlige tannhelsetjenesteansvaret,
lovfesting av kompetansekrav m.m.) og styrke kommunenes ansvar for
blant annet barnevern, jf. Prop 73 L (2016–2017) Endringer i barnevernloven
(barnevernsreform). Det vises videre til at regjeringen har fremmet
forslag om å heve terskelen for innsigelsesinstansers
adgang til å overprøve kommunenes frie skjønn samt å innføre en
rett for kommunene til en uavhengig prøving av rettslige tvister
med staten, jf. Prop. 64 L (2016–2017) Endringer i forvaltningslova,
tvistelova m.m. (overprøvingskompetanse m.m.). Flertallet viser for øvrig
til partienes merknader i de respektive sakene.
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti viser til merknader og forslag
under behandlingen av Meld. St. 22 (2015–2016), merknader og forslag
under behandlingen av kommunereformen og til avstemming i Stortinget
angående lovendringer knyttet til kommunereformen som behandles
i komiteer der Sosialistisk Venstreparti ikke er representert. Dette medlem viser
til at Sosialistisk Venstreparti har gått imot de foreslåtte endringene
fordi det ikke er noe som skulle tilsi at de styrker kvaliteten
i tjenestene. Dette
medlem viser for eksempel til at tannhelse er velfungerende
i fylkeskommunal regi, og at ingen faginstanser eller kommuner har
bedt om overflytting. Regjeringens forslag vil føre til svekket
tannhelse og oppsplitting av fagmiljø og påføre kommuner nye oppgaver
de vil være nødt til å opprette flere interkommunale samarbeid for
å kunne gjennomføre.
Dette medlem mener at det
er grunn til bekymring for om enkelte kommuner kan mestre barnevernsoppgavene,
og at det da er stikk i strid med den erkjennelsen å legge enda
flere av disse oppgavene til kommunene. Mange kommuner er fremdeles små,
selv om det også er problemer i de større kommunene. Det naturlige
ville i stedet for å gi kommunene mange flere oppgaver være å utrede
om det ville vært bedre å løfte de mest kompetansekrevende sakene
og arbeidet med disse over til fylkeskommunene. Dette kan sørge
for store fagmiljø der det trengs, i tillegg til at de deler av
barnevernet som jobber forebyggende og som følger opp barna i hjemmet,
er oppgaver som egner seg godt på kommunalt nivå.
Dette medlem mener en oppgave
kommunene burde ha, er full styring over skolestruktur. Statens oppgave
er å gi godkjenning til private skoler, men det burde være helt
opp til kommunene og fylkeskommunene om skolene skal etableres innenfor
det skoleansvaret fylkene og kommunene har. Slik burde det også
være med barnehager.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og
Venstre, viser til at departementet de siste årene allerede
har gitt kommunene økt medhold i innsigelsessaker som bringes inn
for avgjørelse, gjennomført forenklinger i plan- og bygningsloven
og tilhørende forskrifter, og gjennomført viktige digitaliseringsprosjekt
og tatt andre grep som i seg selv har styrket kommunenes handlefrihet
og mulighet til å forenkle lokalt. I tillegg er det økonomiske handlingsrommet
styrket.
Samlet sett er derfor flertallet av
den oppfatning at regjeringen systematisk og på flere områder har
styrket det lokale selvstyret og kommunenes betydning siden den
tiltrådte.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser
til at det i den politiske plattformen for Høyre-Fremskrittsparti-regjeringen
heter at regjeringen vil styrke lokaldemokratiet ved å flytte makt
og ansvar til kommunene. Dette var begrunnelsen for kommunereformen
og målet om større og mer robuste kommuner. Gjennom reformen har
regjeringen gjennomført en omfattende prosess for å redusere antallet
kommuner i Norge. Regjeringsplattformens mål om å flytte
makt og ansvar til kommunene er ikke fulgt opp. Forslagene i Prop
91 L (2016–2017) er preget av at oppgavene som konkret foreslås
overført, karakteriseres av å være overføring av kostnader og regelstyrte
ordninger, og i liten grad ansvar for oppgaver som vil øke det politiske
handlingsrommet.
Disse medlemmer konstaterer
at regjeringens kommunereform har endt opp med at antallet kommuner
er redusert uten at det er vist vilje til å tilføre kommunene mer
makt og myndighet.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til at
Difis innbyggerundersøkelse forteller oss at folks tilfredshet med
tjenestilbudene innen kommunens primæroppgaver, skole, helse og
omsorg, er størst i mindre kommuner. Når regjeringen argumenterer
med at store kommuner er nødvendig for å sikre innbyggerne et godt
og likeverdig tjenestetilbud uavhengig av hvor de bor i landet,
er dette i strid med folks oppfatning. Kommuner med små fagmiljøer
på sårbare områder møter denne utfordringen gjennom samarbeid over
kommunegrensene. Interkommunale samarbeid blir av regjeringen sett
på som et demokratisk problem. Disse medlemmer konstaterer at
dette er en påstand mer enn et dokumentert faktum.
Disse medlemmer viser til
at regjeringens politiske plattform ikke har vektlagt å gi mål for
bosetting og arbeidsplasser over hele landet. Kommunestrukturens
betydning for distriktspolitikken var også fraværende i mandatet
for regjeringens ekspertgruppe og er det i regjeringens meldinger
til Stortinget. Sentralisering av bosetting og arbeidsplasser synes
å være en del av regjeringens mål. På dette området skiller denne
regjeringen seg klart fra den rød-grønne regjeringen som i sin regjeringsplattform
sa at «Vi vil sikre likeverdige levekår og ta ressursene i hele
landet i bruk».
Disse medlemmer viser til
at kommunene, spesielt i distriktene, er viktige for bosetting,
arbeidsplasser og verdiskaping gjennom privat sektor. Kommuneadministrasjonen
er i seg selv en kompetansearbeidsplass som gir ungdom med høyere
utdanning mulighet til å bosette seg utenfor de større tettstedene.
Mindre kommuner driver et aktivt tiltaksarbeid for næringsutvikling.
Etablering av privat virksomhet er avhengig av et visst miljø og
offentlig serviceapparat i det nærmiljøet hvor etableringen vurderes. Disse medlemmer mener
disse forholdene burde vært gitt langt større oppmerksomhet i regjeringens
arbeid med reformer i kommunesektoren.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser
til at det som betyr mest for det lokale selvstyret er at kommunene
har økonomi til å utføre sine lovpålagte oppgaver med høy kvalitet,
og at de i tillegg har midler og mulighet til å ta egne initiativ
til beste for innbyggere og næringsliv. Det er dette som gir frihet
for det lokale selvstyret. Disse medlemmer vil også vise
til sine respektive forslag til statsbudsjettet de siste årene,
hvor det ble foreslått å styrke kommuneøkonomien ut over det flertallet
har vedtatt, noe som ville styrket det lokale selvstyret langt mer
enn det vedtatte budsjett.