Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Christian Tynning Bjørnø, lederen Trond Giske, Martin Henriksen, Tone
Merete Sønsterud og Marianne Aasen, fra Høyre, Henrik Asheim, Norunn
Tveiten Benestad, Kent Gudmundsen og Kristin Vinje, fra Fremskrittspartiet,
Lill Harriet Sandaune og Bente Thorsen, fra Kristelig Folkeparti,
Anders Tyvand, fra Senterpartiet, Anne Tingelstad Wøien, fra Venstre,
Iselin Nybø, og fra Sosialistisk Venstreparti, Audun Lysbakken,
viser til representantforslaget.
Komiteen viser til at læreren
er den faktoren som har størst betydning for elevenes læring, og
at dette har støtte i internasjonal skoleforskning. Læreren er derfor
også skolens viktigste ressurs for å legge til rette for et godt
læringsmiljø som skaper læring for alle elever. Lærere med høy faglig,
sosial og pedagogisk kompetanse er avgjørende viktig for en god skole.
De er også nøkkelen til å lykkes med tidlig innsats, kamp mot mobbing
og arbeid for gode læringsmiljøer og god pedagogisk bruk av digitale
virkemidler i opplæringen og andre viktige satsinger i skolen.
Komiteen viser til at gode
lærere også skaper interesse for skolen og gjør at elevene både
lærer mer og opplever tillit og nære relasjoner til lærerne. Lærerne
må derfor blant annet både ha god faglig kunnskap, forstå elevenes
måte å lære på, være gode på å gi tilbakemeldinger, kunne drive
god klasseledelse, ha gode relasjonelle ferdigheter og kunne identifisere de
ulike elevenes læringsbehov.
Komiteen viser til den langsiktige
satsingen på lærernes kompetanse med strategien Kompetanse for kvalitet,
som ble innført i 2012, og den videre opptrappingen av etter- og
videreutdanningstilbudet som en del av strategien Lærerløftet, introdusert
i 2014. Komiteen viser
til at det er bred politisk enighet om å satse på lærernes kompetanse
og gi bedre muligheter til etter- og videreutdanning, og at dette er
en satsing som hele Stortinget er samlet om.
Komiteen har også merket seg
at Statistisk sentralbyrås fremskrivninger, som er beskrevet i forslaget,
viser at Norge kan komme til å mangle flere tusen lærere i tiårene
fremover. Dette er også understreket av Kunnskapsdepartementet,
som i en pressemelding 31. mars 2017 fremhever at Norge trenger over
35 400 nye lærere de neste ti årene hvis man skal erstatte ikke-kvalifiserte
og lærere som går av med pensjon.
Komiteen viser med den bakgrunn
til at Norge går et større kompetanseetterslep i møte for lærere med
pedagogisk utdanning.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet,
Venstre og Sosialistisk Venstreparti, viser også til at Lærerløftet
i seg selv inneholder få konkrete rekrutteringstiltak, ut over forventninger
om høyere status, mindre frafall og bedre gjennomstrømming som en
konsekvens av andre tiltak i satsingen. Flertallet mener derfor det
er behov for flere tiltak for økt rekruttering til læreryrket, og
at det haster å komme i gang med flere spesifikke tiltak for å rekruttere
dyktige kandidater til å både velge, starte på og fullføre en lærerutdanning.
Komiteen vil
videre understreke betydningen av gode og solide lærerutdanninger,
og at læreryrket oppleves som attraktivt og faglig utviklende for
å sikre god og stabil rekruttering av lærere over tid.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og
Venstre, viser til samarbeidsavtalen mellom Høyre, Fremskrittspartiet,
Kristelig Folkeparti og Venstre, hvor det slås fast at det skal gjennomføres
et lærerløft i skolen. Regjeringen og samarbeidspartiene har stått
sammen om en rekke tiltak for dette i løpet av perioden. Flertallet viser her
til tiltakene i strategien Lærerløftet og til budsjettforlikene
i perioden. Bakgrunnen for disse forslagene er erkjennelsen av at
faglig sterke lærere er den faktoren som har størst betydning for
elevenes læringsutbytte. Flertallet viser til at hensikten
bak tiltakene i Lærerløftet er å styrke læreryrkets status og øke
rekrutteringen til lærerutdanningene og læreryrket.
Flertallet viser også til regjeringens
forslag til revidert nasjonalbudsjett for 2017, hvor regjeringen foreslår
innretningen på to ordninger som skal stimulere flere til å bli
lærere, og som skal øke andelen kvalifiserte lærere i skolen. Den
ene ordningen innebærer at studenter som fullfører en femårig lærerutdanning,
kan få slettet opptil 160 000 kroner, noe som tilsvarer rundt halvparten
av studielånet. Ordningen skal gjelde dem som starter på studiet
høsten 2017 eller senere. Den andre ordningen som foreslås, er et
strakstiltak for Finnmark og syv kommuner i Nord-Troms. Den innebærer
at kvalifiserte lærere som bor og jobber i regionen, får ettergitt
20 000 kroner av studielånet for hvert år de arbeider i grunnskolen.
Ordningen er midlertidig og varer frem til 2022, når den andre ettergivelsesordningen
begynner å få effekt, dette for at de to ordningene ikke skal overlappe. Flertallet mener
dette er viktige forslag for å rekruttere flere studenter til lærerutdanningene.
Flertallet er opptatt av å
ha nok kvalifiserte lærere i skolen. SSB publiserte i oktober 2016
fremskrivninger for mangel og overskudd av lærere i årene fremover.
Denne fremskrivningen viser at vi vil mangle 3 200 grunnskolelærere
i 2020 og 2 600 i 2040. Samme analyse viser at det vil være et overskudd
på PPU-A-utdannede lærere på 5 200 i 2030 og på 6 000 i 2040. Flertallet mener
dette tyder på at det er mange sider ved spørsmålet om lærermangel.
Flertallet vil også vise til
tall fra Grunnskolens Informasjonssystem for skoleåret 2016/2017, som
viser at det er 3 958 ikke-kvalifiserte lærere i grunnskolen (lærere
som ikke oppfyller kravene for tilsetting). Antall ikke-kvalifiserte
lærere i videregående skole er høsten 2016 ifølge KOSTRA-tallene 5 305. Flertallet viser
til at det er et mål for regjeringen og samarbeidspartiene at alle
elever skal undervises av faglærte lærere. Det vil imidlertid være situasjoner
der dette ikke er mulig, som for eksempel ved sykdom. Flertallet forutsetter
at skoleeiere og skoleledere arbeider for å begrense dette så mye
som mulig. Flertallet viser
til at samarbeidspartiene i budsjettforliket for statsbudsjettet
for 2015 ble enige om et kvalifiseringsstipend for ikke-kvalifiserte
lærere.
Videre
har komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre merket seg at flere
partier har tatt til orde for en lærernorm enten på skolenivå eller
kommunenivå. Disse
medlemmer mener et slikt forslag vil bidra til å øke antall
ikke-kvalifiserte lærere i skolen, og således vil virke mot hensikten
om at alle elever skal undervises av kvalifiserte lærere.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet,
Venstre og Sosialistisk Venstreparti, mener det er behov for
en kraftfull satsing på å rekruttere flere til å starte på en lærerutdanning,
og behov for langt flere tiltak på nasjonalt nivå for å beholde
lærere i skolen. Flertallet viser til
at Norge kommer til å trenge 35 400 nye lærere de neste ti årene
for å erstatte lærere som går av med pensjon, og erstatte ikke-kvalifiserte
som underviser i skolen i dag, ifølge Kunnskapsdepartementet. I Nord-Norge
var hele 70 pst. av studieplassene på lærerutdanningene ikke fylt
opp etter opptaket i 2016.
Flertallet mener tiltak for
å rekruttere flere lærere og øke attraktiviteten til yrket som minimum bør
handle om å sikre flere lærere i skolen, legge til rette for mer
praksis og pedagogikk i lærerutdanningene, mer tid og tillit i klasserommet
og øke respekten for lærerprofesjonen.
Flertallet viser til at disse
partiene går til valg på en god skole, som gir mer tid til elevene
og viser mer tillit til lærerne. Flertallet viser til at det
er helt sentralt med flere lærere i skolen for å få til dette, både
for å styrke arbeidshverdagen til lærerne og oppfølgingen og undervisningen
til elevene.
Flertallet mener at skoler
og lærere skal få en mindre byråkratisk hverdag, og viser til at
disse partiene har foreslått en rekke tiltak for å vise lærerne mer
tillit i skolehverdagen. Flertallet vil også gi lærerne
større ansvar for å vurdere hvilke metoder og verktøy som er best
egnet i det pedagogiske arbeidet, og bedre muligheter til kompetansepåfyll.
Et annet flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet
og Sosialistisk Venstreparti, mener det er positivt med konkrete
tiltak rettet mot å rekruttere flere til læreryrket, men mener tiltakene
er for svake til å løse den lenge varslede lærerkrisen i norsk skole. Dette flertallet viser
til at den virkelig store jobben ligger i å få flere til å velge læreryrket,
fullføre utdanningen og oppleve læreryrket som attraktivt.
Dette flertallet fremmer følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen vurdere å starte en nasjonal rekrutteringskampanje
for å rekruttere de riktige kandidatene som både kan bli gode lærere,
trives med å arbeide med barn og unge og har forutsetninger og interesse
for å bli gode lærere i skolen.»
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti peker
på at regjeringen Stoltenberg II prioriterte rekrutteringskampanjer
for både lærer- og barnehagelærerutdanningene gjennom store, nasjonale
rekrutteringskampanjer for å vise ungdom at læreryrket er både attraktivt,
spennende og en trygg utdanning. Både GNIST (lærer) og GLØD (barnehage)
ble opprettet denne regjeringsperioden for å rekruttere flere og
heve statusen til lærerutdanningene. Disse medlemmer viser til at
regjeringen først etter nesten fire år, og bare 15 dager før søknadsfristen
til høyere utdanning, kom på banen med stipendordninger for å få
flere til å søke lærerutdanning.
Disse medlemmer viser til at
en god skole forutsetter dyktige lærere som gis tid og tillit til
å følge opp hver enkelt elev, og mener dette arbeidet må styrkes
ytterligere.
Disse medlemmer mener dette
handler om flere momenter som alle må ha politisk trykk over tid.
Det handler om å gjøre læreryrket mer attraktivt, gjennom blant
annet å vise mer tillit og gi mer tid til kjerneoppgavene i skolen,
kutte unødvendig skolebyråkrati og ansette flere lærere. Det handler
om å forbedre lærerutdanningene, med mer praksis, gi studentene
mer erfaring med praktisk skolearbeid og kunnskap om hvordan planlegge,
gjennomføre og tilpasse undervisningen til en stadig mer mangfoldig elevgruppe.
Og ikke minst handler det om å få flere til å søke, for eksempel
gjennom nasjonale rekrutteringskampanjer for å rekruttere de riktige
kandidatene, som både kan bli gode lærere, trives med å arbeide
med barn og unge og har forutsetninger og interesse for å bli gode
lærere i skolen.
Disse medlemmer mener at arbeid
med utvikling av skolen, lærerutdanningen og rekruttering til læreryrket
må bli sett i sammenheng og må styrkes i årene fremover for at norsk
skole skal ha nok og kvalifiserte lærere og andre voksenpersoner
som kan skape god læring og få flere elever til å lykkes. Disse medlemmer viser
særlig til positive erfaringer fra GNIST- og GLØD-kampanjene for
å øke «antallet kvalifiserte søkere» til lærer- og barnehagelærerutdanningene,
og mener det er et kjennetegn ved denne regjeringen at den ikke
har gjennomført særlig mange tiltak spesielt rettet mot å bedre
rekrutteringen til lærerutdanningene.
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Fremskrittspartiet vil vise til at følgegruppen som
fulgte innføringen av de nye grunnskolelærerutdanningene fra 2010,
mente Gnist-kampanjen ikke hadde hatt ønsket effekt på rekrutteringen,
spesielt på GLU 1-7. Gnist-kampanjen hadde en samlet kostnad på
i alt 43 mill. kroner. Disse
medlemmer vil også påpeke at søkertallene fortsatte å stige
etter at Kunnskapsdepartementet avsluttet kampanjen i 2014.
Disse medlemmer vil videre
vise til at regjeringen har lansert flere konkrete tiltak for å
styrke rekrutteringen til læreryrket, og for å styrke lærerutdannelsenes
status og kvalitet. Disse
medlemmer vil blant annet vise til at grunnskolelærere som fullfører
femårig lærerutdanning for 1.–7. klasse på normert tid, vil kunne
få ettergitt totalt 105 000 kroner. Om de i tillegg tar lærerjobb
i Nord-Norge etter lærerutdanningen, vil de nyutdannede lærerne
i tillegg få ettergitt 55 000 kroner.
Disse medlemmer vil også vise
til økte karakterkrav og at den nye femårige masterutdanningen for
alle som vil bli lærere i barne- og ungdomsskolen, innføres fra
høsten av. Disse
medlemmer mener dette er blant tiltakene som bidrar til økt kvalitet
og status, og til at flere fullfører en påbegynt lærerutdanning.
Komiteen mener
læreren er den viktigste faktoren for elevens læringsutbytte. Etter komiteens syn
er det å heve læreryrkets status i forhold til andre yrker det eneste
som med stor grad av sikkerhet både kan sikre god framtidig rekruttering
av høyt kvalifiserte søkere, bidra til at utdannede lærere ønsker
å fortsette i yrket, og samtidig sikre høy kvalitet blant faglig
og pedagogisk dyktige lærere. Komiteen understreker at høyere
status krever en rekke tiltak som ses i sammenheng, ikke minst må
det legges til grunn at utdanning skal lønne seg, også for lærere.
Komiteen understreker at mange
tiltak som diskuteres i norsk skolepolitisk debatt, vil ha en positiv
innvirkning på lærernes skolehverdag og i mange tilfeller være viktig
for å sikre at lærere ønsker å fortsette i yrket. Det gjelder for
eksempel å sikre nasjonale standarder for en veiledningsordning
for nyutdannede lærere slik at overgangen fra utdanning til yrkesliv
blir lettere.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet,
Venstre og Sosialistisk Venstreparti, mener dette også gjelder
tiltak for en enklere skolehverdag, færre nasjonale krav og byråkratiske
rutiner, og mer faglig og pedagogisk tillit til den enkelte lærer
og fagfellesskapet på den enkelte skole.
Et annet flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet
og Venstre fremmer forslag 1 i representantforslaget:
«Stortinget
ber regjeringen legge fram tiltak for økt rekruttering til læreryrket,
inkludert gjennomføringsmål for kvalifiseringsstipend, tiltak for
å rekruttere flere lærere fra andre yrker, for å beholde lærere som
er i skolen i dag og for å rekruttere lærerutdannede i andre yrker
tilbake til arbeid i skolen.»
Komiteens medlem
fra Venstre viser til at representantforslaget fra Venstre
er fremmet med det formål å heve lærerens status betydelig, og gjennom
dette sikre bedre opplæring. Målet er å gi barn og unge en skole
og et utdanningssystem som holder høyt internasjonalt nivå, fordi
utdanning og arbeid er samfunnets viktigste tiltak for å forebygge
fattigdom og nye sosiale skillelinjer i befolkningen.
Dette medlem viser til at
Lærerløftet 2.0 blant annet bør inkludere
-
at
staten kan bidra til at økte krav til lærerne reflekteres i lønnsnivået,
og at videreutdanning og etterutdanning gir konkrete utslag i lønn
-
full
arbeidstidskompensasjon til læreren for tiden i videreutdanning
-
en
utvidelse av videreutdanningstilbudet for lærere til å omfatte flere
lærere og flere fag, blant annet samfunnsfag, KRLE, digital kompetanse, veiledning
og spesialpedagogikk
-
beskyttet
lærertittel ved å innføre en sertifiseringsordning for lærere
-
rett
og plikt til etter- og videreutdanning
-
flere
karriereveier inkludert en ny undervisningsstilling «ph.d.-lærer»
for ansatte i skoleverket
-
en
enklere skolehverdag gjennom blant annet målfestet reduksjon av
skolebyråkratiet
Dette medlem peker
på at status endrer seg over tid. Instituttdirektør Arild H. Steen
ved Arbeidsforskningsinstituttet har uttalt at han tror «hovedgrunnen
til at læreryrket har fått lavere status, er at de er tatt igjen
av utdanningsveksten i samfunnet». Han framhever at det er de unges
valg som i størst grad påvirker status, at et yrkes status avgjøres
av kravene som stilles til kompetanse, og at dette for eksempel reflekteres
i hvor vanskelig det er å komme inn på et studium. Framtidens skole
må derfor bygges ved å satse på læreren og styrke lærerens kompetanse,
og ikke ved å kanalisere pengene inn i tiltak som først og fremst
gir flere lærere uten formell utdanning. Dette medlem mener blant annet
på denne bakgrunn at utvidelsen av lærerutdanningen til en femårig
masterutdanning, inkludert høye krav til norsk og matematikk, og
satsingen på et systematisert videreutdanningstilbud og kompetansekrav
til undervisning, er blant de viktigste tiltakene for at læreryrket kan
bygge opp høyere status, slik at det på sikt kan være naturlig for
studenter å vurdere lærerutdanning på linje med medisin- eller juristutdanning.
Dette medlem understreker
imidlertid at endring i status tar tid, og at det er naturlig at
det tar tid før økt status gir utslag på statistikk og søkertall.
Det gjelder ikke minst som følge av effekten av nye karakterkrav
ved inntak og behovet for vikarer når lærere er i videreutdanning. Dette medlem viser
til kvalifiseringsstipendet for tilsatte i undervisningsstillinger
uten godkjent lærerutdanning, innført som følge av budsjettforliket
for budsjettåret 2015 etter forslag fra Venstre, som et viktig tiltak
for å redusere antall ikke-kvalifiserte, særlig i en slik overgangsperiode.
Dette medlem viser til statsrådens
kommentarer til representantforslaget, datert 8. mai 2017. Dette medlem anerkjenner
det gode og viktige arbeidet regjeringen gjør for å sikre høy faglig
og pedagogisk kompetanse i skolen og slik gi læreryrket økt status,
og viser til at mye av dette arbeidet bygger på enigheten i samarbeidsavtalen
mellom de fire samarbeidspartiene og i de påfølgende budsjettforlikene.
Dette medlem viser til representantforslaget og
fremmer forslagene 6 og 9:
«Stortinget
ber regjeringen legge fram tiltak for å legge til rette for utvikling
av flere universitetsskoler.»
«Stortinget
ber regjeringen fremme sak for Stortinget med en vurdering av hvordan
staten kan bidra til at økte krav til lærerne reflekteres i lønnsnivået,
og hvordan staten kan bidra til at videreutdanning og etterutdanning
gir konkrete utslag i lønn.»
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet,
Venstre og Sosialistisk Venstreparti, viser til at det jobber
om lag 40 000 utdannede lærere i Norge utenfor skolen. I rapporten «Reservestyrken
av lærere», som ble publisert av Kunnskapsdepartementet i 2012,
har forskerne sett på årsakene til at mange lærere har valgt å forlate
læreryrket, og hva som skal til for å få dem tilbake til skolen.
Det som trekkes fram som de mest sentrale tiltakene for å få lærerne
tilbake til skolen, er at den totale belastningen i yrket må reduseres,
at klassene må bli mindre, og at lærerne må få mer tid til hver
enkelt elev.
Et annet flertall,
komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet
og Sosialistisk Venstreparti, mener regjeringen ensidig har
fokusert på tiltak som fører til at færre, og ikke flere, velger
å utdanne seg til lærere og stå i yrket gjennom karrieren. For å
snu denne situasjonen er det behov for å utvikle nye virkemidler
som rekrutterer og motiverer i en kjede med tiltak helt fra lærerutdanningen
og til lærere som har stått lenge i yrket.
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Fremskrittspartiet vil vise til at SSB rapporterer
at personer med grunnskolelærerutdanning utførte 48 000 årsverk
totalt i 2013. Av disse ble 8 600 årsverk, 18 pst., utført utenfor
grunnskolen. 70 pst. ble utført i grunnskolen, 11 pst. ble utført
i barnehage, videregående opplæring eller voksenopplæringen, mens
2 pst. ble utført i universitets- og høyskolesektoren. Undersøkelser
har vist at grunnskolelærere er blant profesjonene som i størst
grad søker seg til og forblir i sektoren. Disse medlemmer vil også påpeke
at noen av dem som jobber utenfor sektoren, jobber med oppgaver
som bidrar til å styrke skolen, som i administrative stillinger
på skoler og utdanningsetater, og som skolebokforfattere.