Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Christian Tynning Bjørnø, lederen Trond Giske, Martin Henriksen, Tone
Merete Sønsterud og Marianne Aasen, fra Høyre, Henrik Asheim, Norunn
Tveiten Benestad, Kent Gudmundsen og Kristin Vinje, fra Fremskrittspartiet,
Lill Harriet Sandaune og Bente Thorsen, fra Kristelig Folkeparti,
Anders Tyvand, fra Senterpartiet, Anne Tingelstad Wøien, fra Venstre,
Iselin Nybø, og fra Sosialistisk Venstreparti, Audun Lysbakken,
viser til meldingen.
Komiteen er av den oppfatning
at universitetene og høyskolene (UH-sektoren) har en svært sentral rolle
i samfunnet, og at de oppgavene som disse institusjonene har, vil
bli stadig viktigere. Vitenskap, kunnskap og kompetanse er avgjørende
for hvor godt vi klarer å løse samfunnsutfordringene våre. Dessuten
bygger næringslivet sin evne til suksess i stadig større grad på
evnen til å ta i bruk ny kunnskap, gjennom innovasjon og økt kompetanse
i arbeidsstokken. Det vil bli stilt stadig større krav til kvaliteten
på både forskningsresultatene og kandidatene.
Komiteen anser de to kjerneoppgavene
– utdanning og forskning – som likestilte samfunnsoppdrag for institusjonene.
Komiteen mener at universitetenes
og høyskolenes rolle som utdannings- og dannelsesinstitusjoner er
en viktig forutsetning for å ivareta og videreutvikle et velfungerende
demokrati som kan møte framtidens kompetansebehov i samfunn og arbeidsliv,
samt gi den enkelte innsikt, modning og refleksjon. Derfor er det
viktig å sikre et utdanningssystem der alle skal ha lik rett til
utdanning, og institusjonene og studentene må gis rammebetingelser
som gjør det mulig å oppnå høy utdanningskvalitet.
Komiteen mener det er mye bra
i universitets- og høyskolesektoren, men ser at det er behov for
å styrke kvaliteten i undervisningen og også redusere variasjonen
i kvalitet, slik at studentene skal møte sterkere fagmiljøer, helhetlige
studieprogrammer og bedre oppfølging.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig
Folkeparti og Venstre, understreker at større og mer robuste
fagmiljøer gir bedre forutsetninger for å tilby studentene den forskningsnære
undervisningen av høy kvalitet de bør få ved våre institusjoner.
Et annet flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og
Venstre, ser denne stortingsmeldingen om kvalitet i høyere
utdanning som en viktig del av regjeringens langsiktige satsing
på kvalitet i alle ledd i utdanningskjeden og mener at meldingen
gir klare føringer for kvalitetsutvikling i høyere utdanning.
Dette flertallet påpeker at
den forrige store kvalitetsreformen for høyere utdanning i 2003,
som ble gjennomført av regjeringen Bondevik II, blant annet hadde
som mål å styrke kvaliteten på utdanningen slik at flere studenter
skulle lykkes i å gjennomføre studiene. De siste tallene fra SSB
viser at flere unge fullfører høyere grad, enn før reformen. 30
pst. av nye studenter som startet høyere utdanning før fylte 25
år i 2007, fullførte høyere grad i løpet av åtte år. Tilsvarende
tall for dem som startet 10 år tidligere, var 17 pst. Likevel er
både svak gjennomføring og stort frafall fortsatt en vesentlig utfordring.
Vel 15 år etter den forrige reformen er det etter dette flertallets syn på tide
med en ny kvalitetsreform hvor kvaliteten på undervisningen står
i sentrum.
Dette flertallet vil for øvrig
vise til Dokument 8:59 S (2012–2013), hvor forslagsstillerne fra Høyre,
Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre fremmet forslag
om en stortingsmelding om kvalitet i høyere utdanning. Dette viser
at initiativet til en slik stortingsmelding har ligget hos de fire
samarbeidspartiene.
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Fremskrittspartiet viser til at regjeringen har lagt
frem en rekke meldinger og strategier med mål om å heve kvaliteten
i hele utdanningssektoren: i barnehager, skoler, fagskoler, på universiteter
og høyskoler, samt i forskning. Disse medlemmer vil spesielt
fremheve Meld. St. 7 (2014–2015) Langtidsplan for forskning og høyere
utdanning og Meld. St. 18 (2014–2015) Konsentrasjon for kvalitet
– en strukturreform for høyere utdanning, som begge hadde som mål
å styrke kvaliteten innen høyere utdanning og forskning. Gjennom
strukturreformen har regjeringen bidratt til at flere institusjoner
har slått seg sammen slik at ressursene er samlet på færre, men sterkere
fagmiljøer. Videre er kravene til å oppnå universitetsstatus og
opprette master- og doktorgradsprogrammer blitt skjerpet. Disse medlemmer viser
også til Meld. St. 9 (2016–2017) Fagfolk for fremtiden, hvor regjeringen
la frem nær 50 tiltak for å styrke fagskolene som utdanningsvei.
Disse medlemmer registrerer
at flere evalueringer av Kvalitetsreformen fra 2003 viser at vi fremdeles
har utfordringer med studiekvaliteten og for lav gjennomstrømming.
Riksrevisjonens rapport Dokument 3:8 (2014–2015) henviser til perioden mellom
2011 og 2013, altså før Høyre- og Fremskrittsparti-regjeringen tiltrådte.
Regjeringen har fra første dag prioritert høyere utdanning og forskning, og
denne meldingen er et ledd i regjeringens kontinuerlige og langsiktige
arbeid med å heve kvaliteten i høyere utdanning.
Disse medlemmer viser til at
regjeringen stimulerer universitets- og høyskolesektoren og deres
fagmiljøer til å forsterke kvalitetskulturen langs flere dimensjoner.
Det vil bli krevet at institusjonene utvikler meritteringssystemer
som skal fremme utdanningskvalitet ved å gi faglig ansatte muligheter for
utvikling av utdanningene og uttelling for dokumenterte resultater. Disse medlemmer viser
til at regjeringen forventer mer bruk av fagfellevurdering i undervisningen
og vil bygge ut en nasjonal konkurransearena for utdanningskvalitet
for å stimulere til kompetanseheving og innovasjon i undervisningen.
Videre vil Kunnskapsdepartementet opprette en kvalitetsportal der
kunnskap om utdanningskvalitet gjøres tilgjengelig slik at vi kan
få mer åpenhet om resultater og kvalitet i høyere utdanning.
Disse medlemmer mener at denne
tilnærmingen vil bidra til gode vilkår for å løfte kvaliteten i
høyere utdanning, men vil samtidig understreke at det er institusjonene
selv som har hovedansvaret for å heve kvaliteten.
Komiteens medlemmer
fra Kristelig Folkeparti og Venstre mener at stortingsmeldingen
gir et godt utgangspunkt for et slikt arbeid, men at det på flere
områder er behov for større ambisjoner. Framtidas forskere formes
av dagens undervisning. Studenter som får god veiledning og konkrete
tilbakemeldinger gjennom hele studiet, blir raskere ressurser i
kunnskapsmiljøer. Digitalisering av utdanningen er en av nøklene
til dette. Studentene må også få kunnskap om entreprenørskap og
innovasjon i studieløpet og sikres bedre muligheter for internasjonal
utveksling. Disse
medlemmer mener at undervisningskvalitet i høyere utdanning
må løftes fram og styrkes, og at det må lønne seg å være en god underviser
i akademia.
Komiteens medlem
fra Venstre påpeker viktigheten av at høyere utdanningsinstitusjoner samarbeider
og finner løsninger for gode studietilbud med arbeidslivet, men
understreker at utdanning primært verken eksisterer for å tilfredsstille
næringslivets skiftende behov for kompetanse eller for å forme elever
og studenter inn i et bestemt samfunnssyn. Venstres utgangspunkt
er å sikre utdanning av høy kvalitet for å gi alle en mulighet til
å dyrke frem det de er best til, og til å få ferdigheter som kan
utvikles i møte med ny kunnskap. Slik sikrer vi også samfunnets
interesser.
Komiteen viser
til at det i NOKUTs studiebarometer kommer frem at studentene generelt
sett er fornøyde med utdanningen, men etterlyser oppfølging, flere
individuelle tilbakemeldinger fra faglærere og en større plass i
fagmiljøet når det kommer til innvirkning på egen studiehverdag.
Komiteen mener at hovedutfordringen
for UH-sektoren er å heve kvaliteten på undervisningen. Det må settes
inn et krafttak for å nå ambisjonene fra kvalitetsreformen om økt
læringsutbytte og bedre tilpasning til arbeidslivet for å nå målet
om lavere frafall. Komiteen mener
studiets organisering, studentoppfølging og kompetansen til dem
som underviser, er sentrale deler av utdanningskvaliteten som det
trengs å gjøres noe med. Involvering i forskningsaktivitetene ved
institusjonen, tilpassede vurderingsformer og godt organiserte og
gjennomtenkte studieprogrammer er også avgjørende.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Venstre og Sosialistisk
Venstreparti, mener at økt kunnskap om årsaker til frafall
vil sammen med gode utdanningstilbud kunne føre til at flere studenter
fullfører utdanningen sin – helst på normert tid. Flertallet vil presisere at
det viktigste er at studentene fullfører, selv om de fordeler utdanningen
over et større tidsrom eller bruker lengre enn normert tid.
Flertallet mener det må jobbes
mer målrettet med studentrekruttering, forbedrede opptaksmåter og
studieorganisering, og legges større vekt på studentenes mulighet
til å lykkes i utdanning og arbeidsliv når studiene planlegges og
organiseres. Flertallet mener
videre at alle studenter skal møte en riktig tilpasset studiebelastning
og møte tettere oppfølging og veiledning.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti mener
det trengs bedre dokumentasjon og forskning på årsaker til ulike
typer frafall, og at Kunnskapsdepartementet bør koordinere dette
på nasjonalt nivå.
Disse medlemmer har forventninger
om at utviklingen av god studiekvalitet skal være en del av et kontinuerlig
arbeid ved alle institusjonene. Det bør forventes like stor innsats
knyttet til det å fremme kvalitet innen utdanning som innen forskning,
noe denne regjeringen ikke har prioritert. Disse medlemmer mener studiekvalitet
handler om det faglige utbyttet en student tilegner seg i løpet
av et studium, og prosessen som leder frem til dette læringsutbyttet.
Selv om studiekvaliteten først og fremst er institusjonens ansvar,
har myndighetene et klart ansvar i å sikre gode rammer og tettere
oppfølging av kvaliteten på studietilbudene i UH-sektoren. Alle
institusjoner skal ha et velfungerende kvalitetssikringssystem for
å avdekke sviktende kvalitet i utdanningene. Disse medlemmer vil understreke
institusjonenes eget ansvar for å utvikle en kvalitetskultur, men også
at det trengs klare politiske føringer på dette arbeidet.
Disse medlemmer mener regjeringen
ikke har prioritert tilstrekkelige tiltak for å bedre utdanningskvalitet
i høyere utdanning, til tross for at ulike rapporter i denne regjeringsperioden
har vist at norske universiteter og høyskoler har stort frafall
og lav gjennomføring, og at studentene er kritiske til den oppfølgingen
de får i sin studiehverdag.
Disse medlemmer viser til
at kvalitetsreformen skulle bedre studiekvaliteten og øke gjennomstrømmingen.
Reformen fra 2003 inneholdt mange riktige grep, men disse medlemmer konstaterer at
tiltakene hadde begrenset effekt på gjennomføring. Riksrevisjonen
skriver i pressemeldingen om sin rapport om gjennomføringen av høyere
utdanning, Dokument 3:8 (2014–2015):
«Ti år med reformtiltak som skulle
redusere frafall og gi raskere gjennomføring i høyere utdanning, har
ikke gitt ønsket resultat: Situasjonen er omtrent som før reformen,
og Norge er blant OECD-landene med svakest gjennomføring av studier.»
Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre,
Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre, peker
på at adgangen til høyere utdanning skal være reell og lik for alle,
og studentene må sikres et utdanningstilbud som holder et høyt kvalitativt
nivå over hele landet. Flertallet viser
til strukturreformen, Meld. St. 18 (2014–2015), der målet er å sikre
reell og lik adgang til høyere utdanning for alle og at studentene
må sikres et utdanningstilbud som holder et høyt kvalitativt nivå
over hele landet.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti mener tilgjengelighet
og mangfold må ivaretas også gjennom å utvikle desentraliserte utdanningsløp
slik at alle er sikret utdanning og videreutdanning uavhengig av
hvor i landet studentene bor.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet
og Sosialistisk Venstreparti, mener regjeringens ambisjon
om at finansieringen av høyere utdanning i større grad skal baseres på
konkurranse, vil svekke samarbeidet mellom studenter, forskere,
fagmiljøer og institusjoner, samt svekke de ansattes arbeidsvilkår
i form av mindre forutsigbarhet og økt midlertidighet. Store nasjonale utdanninger,
som lærer- og sykepleierutdanningene, må sikres god kvalitet uavhengig
av hvor i landet utdanningen gis. Kvalitet forutsetter stabile og
solide grunnbevilgninger i hele sektoren.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti mener prinsipielt
at tellekantsystemet for forskning i sin nåværende form bør avvikles.
Finansieringssystemet for universitets- og høgskolesektoren må ta
høyde for ulikheter i institusjonelle forutsetninger, fagsammensetninger
og oppgaver.
Komiteens medlem
fra Senterpartiet viser til at finansieringssystemet for UH-sektoren
har stor innvirkning på studiekvaliteten som institusjonene kan
tilby. Dette medlem viser
til at Senterpartiet en rekke ganger har advart mot regjeringens
forslag til endring av finansieringssystemet. Særlig er Senterpartiet
kritisk til at systemet sementerer de historiske skjevheter mellom
institusjonene, ved at resultatkomponenten vektes sterkere, og at
antall fullførte grader skal gi bedre uttelling enn antall studiepoeng.
Det fører til at institusjoner som tilbyr årsstudier, etter- og
videreutdanning, blir nødt til å satse mer på gradsgivende studier
på bekostning av andre viktige studier. Senterpartiet mener dette
vil kunne medføre et ytterligere press på viktige profesjonsutdanninger,
og på mindre studiesteder, og gjøre det vanskelig for institusjonene
å løse sitt samfunnsoppdrag.
Dette medlem viser til at
Senterpartiet i partiets forslag til alternativt statsbudsjett for
2017 derfor foreslo tre viktige grep: øke basisfinansieringer med
50 mill. kroner til alle universiteter og høgskoler, øke bevilgningen
til Nord universitet, Universitetet i Agder og Universitetet i Stavanger
med 50 mill. kroner, samt reversere innføringen av indikator for bidrags-
og oppdragsfinansiert aktivitet (BOA). Dette medlem mener institusjonene
må gis økt handlingsrom og tillit, og viser videre til forslaget
i alternativt statsbudsjett om å overføre 300 mill. kroner fra oppdragsforskning
tilbake til basisfinansiering.
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti vil understreke viktigheten
av å sikre gratis, offentlig eide og drevne institusjoner, og at private
tilbydere opererer innenfor rammen av et lovverk som sikrer kvalitet
og umuliggjør utbyttemisbruk. Grunnbevilgningene må økes, og dette medlem er
kritisk til tiltakene i meldingen som bidrar til økt konkurranse
om ressursene. Dette truer den akademiske friheten, kan undergrave
gratisprinsippet og føre til økt sentralisering. Dette medlem vil vise til
Sosialistisk Venstrepartis alternative statsbudsjett, der opptrappingen
av 11 måneders studiestøtte fullføres og inkluderer folkehøgskolene, studiestøtten
heves til 1,3 ganger grunnbeløpet av folketrygden, som starten på
en opptrapping til minimum 1,5 G. Grunnbeløpet ble foreslått styrket
med 160 mill. kroner for å øke studiekvaliteten og studentoppfølgingen
og 300 mill. kroner ble foreslått overført fra oppdragsforskning
tilbake til basisfinansiering. Sosialistisk Venstreparti foreslo
også bevilgninger til 3 200 nye studentboliger.