Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Jorodd Asphjell, Kari Henriksen, lederen Hadia Tajik og Lene Vågslid,
fra Høyre, Margunn Ebbesen, Hårek Elvenes, Peter Christian Frølich og
Anders B. Werp, fra Fremskrittspartiet, Jan Arild Ellingsen og Ulf Leirstein,
fra Kristelig Folkeparti, Kjell Ingolf Ropstad, og fra Senterpartiet,
Jenny Klinge, viser til at det fra tid til annen er nødvendig
å tilpasse regelverket til den teknologiske utviklingen. Biometrisk
autentisering blir stadig mer vanlig som adgangsnøkkel til datasystemer.
Politiet har etter dagens regelverk under visse omstendigheter hjemmel
til å ta beslag i digitalt materiale og anledning til å foreta kroppslig undersøkelse.
Den teknologiske utviklingen har nå medført at tilfeldigheter i
hvilket lagringsmedium som er benyttet, avgjør om politiet i praksis
kan ta beslag i materialet eller ikke, jf. HR-2016-1833. Dette skaper
muligheter for kriminelle til å omgå regelverket for beslag, som
det er lite sannsynlig at Stortinget så rekkevidden av da reglene
om beslag ble vedtatt. Komiteen mener
lovgiver har et ansvar for å tilpasse regelverket til den teknologiske utviklingen. Komiteen viser
til proposisjonen, og har for øvrig ingen merknader.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet viser til proposisjonen og merker seg
at det er kommet innvendinger fra enkelte høringsinstanser om at
dette bør vurderes i en bredere sammenheng og sees i sammenheng
med forslag til ny straffeprosesslov som er under arbeid i departementet.
Disse medlemmer ser behovet
for å gjøre endringer i loven sett i lys av den teknologiske utvikling
og at det fremlagte forslag kan være nødvendig. Bruk av tvang fra
politiets side er et inngripende tiltak overfor enkeltpersoner. Disse medlemmer har
merket seg at flere høringsinstanser under høringen om Prop. 68
L (2015–2016) Utvidet bruk av tvangsmidler i politiet, hadde synspunkter
på at lovgivingsteknikken kunne være problematisk. Flere, blant
annet Redaktørforeningen og Journalistlaget (som pekte på gjennomgang
av kildevernet), Advokatforeningen og Juristforbundet, pekte i sine
muntlige fremlegg på at det kan være utfordrende å få den totale
oversikt over helheten av inngripende tiltak når det gjøres mindre
lovendringer flere ganger i samme eller flere lover og pekte på
behovet for med jevne mellomrom å ha helhetlige gjennomganger av tvangslovbestemmelsene.
Disse medlemmer mener derfor
at departementet bør avvente behandlingen av dette lovforslaget
til Stortinget får seg forelagt den varslede helhetlige gjennomgangen
av og forslag til endringer i straffeprosessloven som forventes
å komme til Stortinget om ikke lang tid.