Sammendrag
Representantskapet i Noregs Bank gjer
i denne rapporten for 2016 greie for det tilsyns‑ og kontrollarbeidet
det utfører i Noregs Bank med basis i lov om Norges Bank og pengevesenet
mv. (sentralbanklova).
Noregs Bank har ei sentral samfunnsrolle
og forvaltar verkemiddel som i stor grad påverkar utviklinga i norsk
økonomi. Som sentralbank og forvaltar av Statens pensjonsfond utland
(SPU) er institusjonen gitt stor tillit. Hovudstyret har den utøvande
og rådgivande myndigheita etter sentralbanklova. Det leier verksemda
og forvaltar midlane til sentralbanken.
Representantskapet fører tilsyn med
at hovudstyret styrer og kontrollerer drifta på ein tilfredsstillande måte,
og følgjer lover, forskrifter og mandat som regulerer verksemda
til Noregs Bank. Vidare vedtek representantskapet årleg budsjett
og fastset årsrekneskapen.
I denne rapporten er det gjort greie
for verksemda til Noregs Bank på eit overordna nivå. For meir utdjupande
informasjon vert det vist til årsmeldinga og rekneskapen for Noregs
Bank for 2016, årsrapport om forvaltinga av Statens pensjonsfond
utland for 2016 og andre rapportar publiserte av Noregs Bank.
Det blei gjort greie for prioriteringar
i tilsynsarbeidet i rapporten til Stortinget for 2015, Dokument 9
(2015–2016). Dei klart prioriterte oppgåvene er gjennomførte. Denne
rapporten gir ei oversikt over aktivitetane, ressursbruken og tilsynsmetodikken
til representantskapet i 2016. Det blir gjort greie for tilsynet
med korleis hovudstyret styrer og kontrollerer verksemda både på
eit overordna nivå og når det gjeld sentralbankverksemda og kapitalforvaltinga.
Protokollane frå hovudstyret dannar
eit viktig grunnlag for det tilsynet representantskapet gjennomfører.
Protokollane gir ei god oversikt over saksomfanget til hovudstyret
og dannar utgangspunkt for å be om tilleggsinformasjon eller ytterlegare
utgreiingar. Mange av dei sakene hovudstyret har behandla, er også
lagde fram for representantskapet.
Representantskapet har følgt utviklinga
i rammeverket for sentralbanken generelt og for forvaltinga av SPU
spesielt. Gjennom året har merksemda vore retta mot hovudstyret
sine tilpassingar i interne retningslinjer og styringsmodellen i
Noregs Bank. Korleis hovudstyret har gjennomført strategiar og sett handlingsplanar
ut i livet, og korleis ein har følgt opp internkontroll, risikoar
og ressursbruk, er omfatta av tilsynet.
Hovudstyret har rapportert om styring
av risiko og om internkontroll gjennom 2016. Representantskapet
har merka seg at hovudstyret følgjer opp Noregs Bank gjennom rammer
og retningslinjer og behandling av periodisk rapportering. Det er
ikkje blitt avdekt vesentlege hendingar eller brot på retningslinjer
som har ført til svekt internkontroll. Hovudstyret er blitt bede
om å halde representantskapet orientert om korleis tiltak for å
redusere risiko blir sette i verk.
I 2016 er det gjort tilsynsgjennomgangar
av kontrollstrukturen i Noregs Bank med utgangspunkt i etablerte
prinsipp for heilskapleg risikostyring. Når det gjeld kapitalforvaltinga,
er det blitt lagt fram tilsynsrapportar om kompensasjonsstrukturen
i forvaltinga av SPU, skattesituasjonen til Noregs Bank og korleis
hovudstyret har styrt og ført kontroll med kostnadene i forvaltinga.
Oppfølginga av arbeidet med tryggleik
og beredskap har høg prioritet i tilsynet, og i 2016 har det vore ein
tilsynsgjennomgang av korleis Noregs Bank styrer tryggleiken ved
dei internasjonale kontora. Prosessane i sentralbanken for å ta
hand om ansvaret for å utferde og forsyne samfunnet med kontantar
er vurderte. Prosjektet for utgiving av ein ny setelserie blir følgt
nøye med omsyn til risiko og beredskap.
Representantskapet har med to merknader
vedteke budsjettet for Noregs Bank for 2017, basert på budsjettforslag
som hovudstyret har lagt fram. Under behandlinga blei det bede om
at hovudstyret legg fram fastsette strategiar og mål, vurderingar
av kostnadsnivået basert på samanlikningar med andre relevante verksemder
og kost-/nytteanalysar i samband med strategiske val. Representantskapet
har bede hovudstyret om å leggje fram utfyllande materiale innan
15. mai 2017.