Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Lisbeth Berg-Hansen, Tore Hagebakken, Irene Johansen, Marianne Marthinsen,
Torstein Tvedt Solberg og Truls Wickholm, fra Høyre, Solveig Sundbø
Abrahamsen, Svein Flåtten, Sigurd Hille, Heidi Nordby Lunde og Siri A.
Meling, fra Fremskrittspartiet, Hans Andreas Limi, Roy Steffensen
og Kenneth Svendsen, fra Kristelig Folkeparti, lederen Hans Olav
Syversen, fra Senterpartiet, Trygve Slagsvold Vedum, fra Venstre,
Terje Breivik, og fra Sosialistisk Venstreparti, Snorre Serigstad
Valen, viser til at finansministeren har uttalt seg om forslaget
i brev av 3. mai 2017 til finanskomiteen. Brevet følger som vedlegg
til denne innstillingen.
Komiteen mener det vil være
viktig å fortsette arbeidet med å gjøre de skattemessige betingelsene
for næringslivet så gode som mulig, men ser utfordringene som kan
komme hvis systemet gjøres mer komplekst. Næringslivet og gründere
er opptatt av flere ting enn skatt. Særlig ønsker mange et enkelt
og oversiktlig system med mindre papirarbeid. Komiteen ønsker derfor ikke
mange nye særordninger for gründere som kan føre til større byråkrati.
Næringslivet bør først og fremst bruke tiden på verdiskapende tiltak
og drift, og ikke på skattebesparende tilpasninger.
Komiteen anerkjenner forslagsstillernes
gode intensjoner bak forslaget om et bedre og mer rettferdig skattesystem
for gründere og enkeltpersonforetak, men mener det viktigste er
at tiltak gir hele næringslivet gode rammevilkår.
Komiteen vil påpeke viktigheten
av at det finnes godt rammeverk, også skattemessige, for norske gründere.
Dette kan føre til økt innovasjon og sysselsetting.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmet fra Sosialistisk Venstreparti, viser til
at ønsket om at Norge skal være et godt land å starte og drive bedrifter
i var bakgrunnen for regjeringens gründerplan som ble lagt frem
i 2015. Denne planen har siden vært fulgt opp med konkrete tiltak
i statsbudsjettene. Flertallet anerkjenner
at tilgangen til kapital er bedret med bakgrunn i at presåkornordningen
og etablerertilskuddordningen er styrket.
Flertallet viser til at Stortinget
har bedt regjeringen om å utrede skatteinsentivordninger for langsiktige
investeringer i oppstartsselskap i forbindelse med revidert nasjonalbudsjett
2017. Flertallet ser frem
til en oppfølging av dette med vekt på å utforme en ordning som
er praktikabel for investorer, selskap og skattemyndigheter uten
å komplisere skattesystemet mer enn nødvendig.
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Fremskrittspartiet viser til at det under denne regjeringen
er satt rekord to år på rad når det gjelder nyetableringer av selskaper
og at det i gründerplanen ble foreslått tiltak for mer enn 400 mill.
kroner i 2016.
Disse medlemmer viser til at
et av tiltakene som næringslivet etterspør har vært lettelser i
formuesskatten. Det er derfor gledelig at formuesskatten er redusert
ved at satsen er senket og at bunnfradraget har økt, samt at det
skal innføres en verdsettingsrabatt på 20 pst. på aksjer som sikrer
en større grad av skattemessig likebehandling av aktiva. Dette kan
bidra til å bedre kapitaltilgangen fra norske investorer, samt å
forhindre tapping av selskapets kapital i krevende tider. Dette
anses som viktig for gründervirksomheter, samt andre bedrifter. Disse medlemmer vil
påpeke at satsen for selskapsskatten i denne perioden er senket
fra 28 pst. til 24 pst., og at selvstendig næringsdrivende i snitt
betaler 12 000 kroner mindre i skatt i året enn tidligere.
Disse medlemmer mener næringsrettet forskning
og innovasjon er viktig og ser positivt på at ordninger som skattefunnordningen
har blitt styrket i denne perioden. Dette har gitt mer forskning
og utvikling i næringslivet og grunnlaget for nye produkter og tjenester
som gir verdiskapning og vekst.
Disse medlemmer er fornøyd
med at regjeringen gjennom hele perioden har gjort betydelige styrkinger
av landsdekkende virkemidler som er relevante for gründere, som
etablerertilskudds- og miljøteknologiordningen i Innovasjon Norge,
Brukerstyrt innovasjonsarena (BIA) i Norsk forskningsråd og Ungt
entreprenørskap. Det er også opprettet to nye landsdekkende såkornfond
som skal forvaltes fra Bergen og Nord-Norge, i tillegg til såkornfond
som ble etablert i Oslo og Trondheim i 2014. Disse medlemmer vil fremheve
at det fra 1. juli 2016 ble mulig å pantsette patenter, patentsøknader
og patentlisenser i Norge. Denne nye muligheten til pantsettelse
gjør det enklere for både oppstartsbedrifter og andre bedrifter
å skaffe kapital ved å stille sikkerhet i sine immaterielle rettigheter.
Disse medlemmer anser det som
viktig å bedre kunnskapen om de næringsrettede virkemidlene og effekten
av disse og stiller seg positivt til at regjeringen har startet
en gjennomgang med tanke på å videreutvikle virkemidlene med høyest
innovasjonseffekt. Denne kartleggingen vil gi mulighet til å sammenligne
effekten av ulike virkemidler, og gjøre dem mer treffsikre og relevante
slik at næringslivet kan bidra med mer innovasjon og verdiskapning.
Disse medlemmer viser til regjeringens
forslag om RNB hvor det foreslås en ny ordning for beskatning av
aksjeopsjoner i arbeidsforhold i små, nystartede selskap og ser
frem til dette i forbindelse med statsbudsjettet for 2018. Det er
gledelig at det også foreslås en skatteinsentivordning etter anmodning
fra Stortinget for langsiktige investeringer i oppstartsselskaper. Disse medlemmer anser
dette som en styrking av norske oppstartsbedrifters mulighet til
å trekke til seg nøkkelkompetanse og kapital.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet har valgt å ikke gå inn på enkeltforslagene fra
Venstre i dette representantforslaget, men ser det som et uttrykk
for at Venstre heller ikke her har fått gjennomslag for sitt syn
i forhandlinger med regjeringen. Disse medlemmer viser til at Arbeiderpartiet har
en helhetlig politikk for skatt og næringsutvikling, og at Arbeiderpartiets
landsmøte har vedtatt ytterligere offensive strategier for utvikling
av strategiske næringer for Norge.
Disse medlemmer viser til at
Arbeiderpartiet har en politikk for å gjøre det mer attraktivt å
drive næringsvirksomhet i hele Norge. En ansvarlig økonomisk politikk,
et godt skatteregime for bedrifter, mindre byråkrati, økte investeringer
i hele landet og satsing på kompetanse er generelle, grunnleggende virkemidler.
Disse medlemmer viser til Arbeiderpartiets forslag
til alternativt budsjett for 2017 der man blant annet foreslo et
regionalt akseleratorprogram for gründerbedrifter. I forslaget heter
det:
«Arbeiderpartiet vil tilrettelegge
for at flere lykkes med å gjøre sin idé til en vekstkraftig bedrift,
og vil satse nært gründerne og der ideene skapes. Under etablering
av en ny virksomhet er manglende risikovillig kapital en utfordring.
Arbeiderpartiet mener at staten bør bidra med risikoavlastning i
gründerbedrifter gjennom opprettelsen av et akseleratorprogram,
der investeringer fra private investorer utløser tilsvarende investering
gjennom offentlige midler. Arbeiderpartiet foreslår å bevilge 300
mill. kroner til dette programmet, noe som vil utløse totalt 600
mill. kroner i risikovillig kapital.»
Disse medlemmer mener det er
viktig at de næringspolitiske virkemidlene må styrkes. Disse medlemmer har
sett med bekymring på at regjeringen i budsjettet for 2017 foreslo
dramatiske endringer i virkemiddelapparatet, og at gründerplanen
ble demontert allerede et år etter at den ble lansert. Disse medlemmer mener
Norge trenger nye arbeidsplasser, og en betydelig andel av dette
må komme fra nye bedrifter. For å vokse trenger disse bedriftene
kapital.
Disse medlemmer viser til at
i internasjonale undersøkelser scorer Norge dårlig på kapitaltilgang
– både i såkorn- og i venturefasen. Disse medlemmer viser til at
Arbeiderpartiet derfor ikke støttet regjeringens forslag om å trekke
tilbake 1,25 mrd. kroner fra Investinor, og at Arbeiderpartiet i
sitt alternative budsjett foreslo en satsing på akseleratorprogrammet
slik at nye venturekandidater lettere kan vokse fram.
Disse medlemmer viser til regjeringens budsjettforslag
for 2017 der det på ny ble foreslått dramatiske kutt i viktige næringspolitiske
virkemidler, og ordninger og programmer som virker. Ett eksempel
på dette er Trebasert innovasjonsprogram. Disse medlemmer viser til at
regjeringen i 2017 foreslo å innføre mer geografinøytrale virkemidler, og
at landsdekkende ordninger blir prioritert foran ordninger som er
rettet mot næringsutvikling i distriktene. Disse medlemmer viser til at
kuttene i regionale utviklingsmidler også i dette budsjettet vil ramme
regional og lokal verdiskaping og arbeidsplasser rundt om i landet. Disse medlemmer viser
til at Arbeiderpartiet vil endre på dette, og at partiet også vil
reversere kutt til viktige distriktsnæringer som jord- og skogbruk,
reiseliv, romfart og mineralnæring.
Disse medlemmer viser for øvrig
til Arbeiderpartiets forslag til ny skattereform og Arbeiderpartiets
alternative budsjetter i sin helhet, som etter disse medlemmers mening ville
gitt en langt bedre mulighet for norske gründere enn det vi har
sett under Solberg-regjeringen.
Komiteens medlem
fra Senterpartiet påpeker at Senterpartiet har en offensiv
gründer- og SMB-politikk, og at partiet både i sitt alternative statsbudsjett
for 2017 og i det nylig vedtatte partiprogrammet for perioden 2017–2021
legger opp til en rekke tiltak som vil styrke sektorens stilling
betydelig. Dette
medlem mener Senterpartiets tiltak treffer vesentlig bedre
enn de Venstre foreslår i det foreliggende representantforslaget.
Dette medlem ønsker i den forbindelse
særlig å trekke frem hensynet til å unngå kompliserte byråkratiske
og skattemessige ordninger som medfører ekstra arbeid og kostnader
både for staten og bedriftene, og som kan gi uheldige insentiver,
ulikeverdige konkurransevilkår og er sårbare for å bli misbrukt
av useriøse aktører. Dette er forhold Senterpartiet i sin gründerpolitikk
legger stor vekt på å ta hensyn til, men som i ingen eller svært
liten grad synes hensyntatt i Venstres forslag. Dette er noe dette medlem finner
både meget uheldig og meget underlig.
Dette medlem mener for øvrig
at Venstre og regjeringen har glemt distriktene i sin gründerpolitikk.
Et eksempel på dette er at regjeringens innretning av den nye finansskatten
med et betydelig arbeidsgiveravgiftselement truer banktjenestene
i distriktene, noe som kan få svært dramatiske konsekvenser for
muligheten til å finansiere gründervirksomhet utenfor sentrale områder.
Menon-rapporten «Lokale sparebankers betydning for norsk næringsliv»
fra 2013 viser at tilstedeværelse av en lokal sparebank i et område
øker bedriftenes sannsynlighet for å få lån betydelig, og at lånene
som ytes fra en slik bank, også er vesentlig større. Det kan således
ikke være kontroversielt å hevde at regjeringen gjennom sin politikk
reduserer finansieringsmulighetene til gründere i distriktene. Når
vi vet at fagmiljøene er samstemte om at manglende finansiering
er det største hinderet for gründerbedrifter i Norge i dag, skjønner
man regjeringens politikk langt fra er et bagatellmessig problem
for gründere i distriktene. Den kan vise seg katastrofal.
Av tiltak for gründere som Senterpartiet
foreslår i sitt nye partiprogram, ønsker dette medlem å trekke frem
redusert byråkrati, forenklet skattesystem, forbedret og mer nøytral
Skattefunn-ordning, integrering av innovasjon og entreprenørskap
i hele skoleløpet, bedre sosiale ordninger for selvstendig næringsdrivende,
styrking av finansierings- og støtteordninger for gründere og tiltak
for å sikre norske bedrifter like konkurransevilkår med utenlandske.
I dag kan store flernasjonale selskaper benytte seg av blant annet
overskuddsflytting, momsfritak og lempeligere beskatning for å skaffe
seg urimelige konkurransefordeler overfor norske konkurrenter. Dette
utgjør en betydelig utfordring både for eksisterende norske bedrifter
og for gründere. I tillegg innebærer det et samfunnsøkonomisk tap.
Dette medlem vil ellers fremheve
viktigheten av å legge til rette for at kvinner i økende grad finner
det attraktivt å bli gründere, og henviser til Senterpartiets program
for en omtale av dette.
I sitt alternative statsbudsjett
for 2017 fremmer Senterpartiet en rekke konkrete tiltak for å bedre
vilkårene for gründere og SMB-bedrifter som dette medlem ønsker å nevne.
Redusert verdsetting av driftsmidler til 80 pst., opprettholding
av startavskrivingsordningen, økning av flere avskrivingssatser, skattefritak
for investeringstilskudd, heving av maksimalt pensjonssparebeløp
til 6 pst. for enkeltpersonforetak, fjerning av økt arbeidsgiveravgift
for finansnæringen, fjerning av momsfritak for utenlandske selskaper
på forsendelser inntil 350 kroner, 200 mill. kroner ekstra til bredbåndsutbygging,
innstramming av rentebegrensningsregelen, 500 mill. kroner i økte regionale
utviklingsmidler, reversering av kutt til Investinor, oppretting
av et nytt grønt investeringsselskap, styrking av innovasjonslånordningen
med 100 mill. kroner, økt bevilgning til presåkornfond, betydelig
økt satsing på innovasjon i skogbruket, økning av bunnfradraget
i formuesskatten til 1,7 mill. kroner, opprettholding av skattekontor
i hele landet og reduksjon i trygdeavgiften for næringsdrivende
til 11 pst. er blant disse.
Avslutningsvis ønsker dette medlem å
tilkjennegi prinsipiell støtte til representantforslagets punkt
2, 8, 10 og 11 og for øvrig noen av de andre punktene i modifisert
utgave. Helhetsinntrykket og de forhold som er påpekt tidligere
i denne merknaden, tilsier imidlertid at forslaget likevel ikke
kan støttes hverken helt eller delvis.
Komiteens medlem
fra Venstre viser til at i en rekke konkrete tilfeller kommer
enkeltpersonforetak, selvstendig næringsdrivende og gründere dårligere
ut enn «vanlige» arbeidstakere og bedrifter når det gjelder skattemessige
forhold. Det gjelder f.eks. ordningen med minstefradrag, skattefavorisert pensjonssparing,
innbetalingstidspunkt for skatt, muligheter for å sette av deler
av overskudd i fond og dermed unngå beskatning av alt overskudd,
og det gjelder mulighet til skattefri etter- og videreutdanning.
I tillegg kommer flere andre skattemessige ordninger hvor det etter dette medlems syn
er mulig å gjøre forbedringer for å stimulere flere enkeltpersonforetak
og gründere. I dette representantforslaget dreier dette seg bl.a.
om opsjonsbeskatning, fritak av arbeidsgiveravgift i oppstartsfasen
og en tidsbegrenset rabatt i formuesskatt ved børsintroduksjon.
Dette medlem er svært tilfreds
over at regjeringen i forbindelse med revidert nasjonalbudsjett 2017
har fulgt opp flere av forslagene i dette representantforslaget.
Dette gjelder bl.a. forslag nr. 2 om skattefordel ved pensjonssparing
og forslag nr. 8 om opsjonsbeskatning. Videre har regjeringen etter
initiativ fra Venstre foreslått en god modell for skatteinsentiver
i oppstartsselskap. Det siste foreslo Venstre allerede i 2010 i
Dokument 8:47 S (2010–2011) uten spesielt gehør fra daværende regjeringspartier.
Etter dette medlems syn underbygger
det også at påstanden fra Arbeiderpartiet om at «Venstre heller
ikke her har fått gjennomslag for sitt syn i forhandlinger med regjeringspartiene»
ikke er annet enn tom retorikk. Det at Arbeiderpartiet «ikke vil
gå inn i enkeltforslag» tyder også på en manglende respekt for og
innsikt i den forskjellsbehandling og de utfordringer mange selvstendig
næringsdrivende og enkeltpersonforetak står overfor.
Dette medlem viser til at
Venstre har hatt et sterkt engasjement for selvstendig næringsdrivende og
de minste bedriftene. Under regjeringen Stoltenberg skjedde det
fint lite, mener dette
medlem, som peker på at de siste årene har det heldigvis skjedd
betydelige forbedringer, ikke minst som følge av forslaget til revidert
nasjonalbudsjett for 2017. Det gjenstår imidlertid et betydelig
arbeid før det etter dette medlems syn
er en rimelig likebehandling av gründere og selvstendig næringsdrivende
i skatte- og avgiftssystemet og skattelovgivningen.
På denne bakgrunn fremmer dette medlem følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen i forbindelse med statsbudsjettet for 2018 foreslå
en ordning med minstefradrag eller næringsfradrag for selvstendig
næringsdrivende/enkeltpersonforetak på nivå med og tilsvarende minstefradraget
for personlig skattytere.»
«Stortinget
ber regjeringen snarest fremme forslag om å utvide ordningen med
statlig bidrag til AFP til også å gjelde for enkeltpersonforetak
og selvstendig næringsdrivende, dersom ordningen videreføres.»
«Stortinget
ber regjeringen snarest, og senest i forbindelse med statsbudsjettet
for 2018, fremme forslag om å gjøre om ordningen med forskuddsbetaling
av skatt for enkeltpersonforetak til etterskuddsbetaling i tråd
med det som gjelder for ordinære arbeidstakere/bedrifter.»
«Stortinget
ber regjeringen i forbindelse med statsbudsjettet for 2018 fremme
forslag om å innføre en investeringsfondordning for enkeltpersonforetak basert
på den svenske ekspansjonsfondmodellen.»
«Stortinget
ber regjeringen i forbindelse med statsbudsjettet for 2018 fremme
forslag om å innføre fritak for arbeidsgiveravgift i inntil tre
år for nystartede bedrifter med mindre enn fem ansatte.»
«Stortinget
ber regjeringen i forbindelse med statsbudsjettet for 2018 fremme
forslag om å innføre en ordning med tidsbegrenset rabatt i formuesskatt for
gründere ved børsintroduksjon.»
«Stortinget
ber regjeringen i forbindelse med statsbudsjettet for 2018 fremme
forslag om å utvide ordningen med skattefri etter- og videreutdanning
til også å gjelde for enkeltpersonforetak.»
«Stortinget
ber regjeringen i forbindelse med statsbudsjettet for 2018 fremme
forslag om å gjeninnføre ordningen med tilskudd til ulønnet forskningsinnsats.»
«Stortinget
ber regjeringen snarest innføre en innovasjonsbørs i tråd med regjeringsplattformens formuleringer.»
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti viser til regjeringens forslag
om å innføre egne skattefradragsordninger for investeringer i bedrifter
og egne merknader i behandlingen av revidert nasjonalbudsjett for
2017. Dette medlem finner
det oppsiktsvekkende at regjeringen nok en gang har funnet en måte
å gi store skattekutt til de rikeste på, denne gangen under dekke
av å skulle hjelpe gründere og oppstart av bedrifter. Dette medlem mener
forslaget er en påminning om at verken regjeringspartiene eller
Venstre har noen gode løsninger for hvordan legge til rette for
nyetableringer, annet enn mer eller mindre avanserte modeller for
skattekutt til dem med mest fra før.