2.1 Hovedpunkter i meldingen
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Else-May Botten, Tor Bremer, Thor Lillehovde og Odd Omland, fra
Høyre, Laila Davidsen, Ingunn Foss, Rangdi Krogstad og Ove Trellevik,
fra Fremskrittspartiet, Sivert Bjørnstad, Oskar J. Grimstad og Morten Ørsal
Johansen, fra Kristelig Folkeparti, Line Henriette Hjemdal, fra Senterpartiet,
lederen Geir Pollestad, fra Venstre, Pål Farstad, og fra Sosialistisk
Venstreparti, Torgeir Knag Fylkesnes, viser til at næringskomiteen
gjennomførte høring om reiselivsmeldingen 4. april 2017. Det var
12 høringsinstanser som deltok på høringen.
Komiteen viser til reiselivspolitikkens
sentrale mål, som er høyere verdiskaping og økt lønnsomhet, og at
utviklingen må skje på en bærekraftig måte. Komiteen støtter dette. Komiteen viser
videre til de fem innsatsområdene for å oppnå dette. Disse er: gode
generelle rammebetingelser, et bærekraftig reiseliv, styrket samordning,
profilering av Norge som reisemål og kunnskap og kompetanse i reiselivet. Komiteen synes
dette er en god ramme for videre arbeid med reiselivet.
Komiteen viser til Stortingets
behandling i Innst. 232 S (2014–2015) av Dokument 8:45 (2014–2015).
Komiteen registrerer at Norge
som destinasjon flere ganger er blitt kåret til et av verdens beste reisemål.
Reiselivet har derfor også stor verdi som internasjonal merkevarebygger
av Norge. I tillegg til kultur og mennesker kan Norge by på naturbaserte attraksjoner
som ren natur og rene fjorder som er noen av merkevarene som er
med på også å heve kvaliteten og attraktiviteten. Dette forplikter,
ikke bare for næringen selv, men også for Norge som nasjon å ivareta
for fremtiden.
Komiteen viser til at Stortingets
behandling av reiselivsmeldingen skal legge føringer for reiselivspolitikken
i årene fremover. Dette bidrar til å sikre forutsigbarhet for en
næring som har gode vekstmuligheter.
Komiteen viser til at reiselivet
påvirkes av flere ulike politikkområder som for eksempel samferdsel,
finans, miljø, jordbruk, kyst og fiskeri. De ulike politikkområdene
danner tilsammen grunnlaget for reiselivsnæringen. Komiteen mener derfor det
er viktig at man forsøker å gi en helhetlig fremstilling av reiselivets
forutsetninger og muligheter i Norge.
Komiteen viser til at nesten
160 000 personer i Norge arbeider i reiselivsnæringen. Næringen
står for i overkant av 9 pst. av sysselsettingen og i overkant av
4 pst. av verdiskapingen i norsk næringsliv.
Komiteen mener det er viktig
at det på en god måte legges til rette for fortsatt vekst i reiselivsnæringen.
Komiteen viser til at reiselivet
har opplevd flere år med god vekst både i turister, omsetning og
arbeidsplasser. Komiteen vil
gi honnør til næringen for godt arbeid.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti vil
trekke frem at veksten har kommet på tross av heller enn på grunn
av Høyre- og Fremskrittspartiregjeringens politikk.
Disse medlemmer viser til
at der regjeringen Stoltenberg II satset aktivt på reiselivet som
en vekstnæring, har Høyre og Fremskrittspartiet kommet med markedsføringskutt
og uforutsigbare endringer i rammebetingelser som en plutselig innføring
av moms på overnatting og en flyseteavgift. Disse medlemmer mener regjeringen
burde benyttet anledningen med gunstig valutakurs og lav rente til
å gi reiselivsnæringen et løft og framfor alt bidratt til flere
helårs arbeidsplasser i hele landet.
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Fremskrittspartiet viser til at regjeringen har gjennomført
betydelige verdiskapende skattelettelser og satset på forskning,
innovasjon og samferdsel. Dette er en aktiv næringspolitikk som
også kommer reiselivet til gode. Ikke minst har regjeringens fjerning
av arveavgiften og reduksjon i formuesskatten vært av stor betydning
for svært mange reiselivsbedrifter. Disse medlemmer viser også
til at reiselivet har opplevd solid vekst og flere rekordår i denne regjeringsperioden,
noe som viser at regjeringens politikk har virket etter intensjonen
og gitt denne næringen gode rammebetingelser.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser
til at regjeringen Stoltenberg II førte en aktiv reiselivspolitikk
som ga et viktig bidrag til den veksten som nå sees i næringen.
Stoltenberg II la frem den nasjonale strategien for reiselivsnæringen,
«Verdifulle opplevelser», i desember 2007. Man styrket den internasjonale
markedsføringen av Norge som reiselivsmål og innførte en frivillig
sertifiseringsordning for bedrifter som ønsker å markedsføre
seg som en del av den norske merkevaren. I april 2012 ble det lagt
fram en ny og revidert reiselivsstrategi; «Destinasjon Norge», som ble
utarbeidet i tett samarbeid med næringen og blant annet la opp til
en restrukturering av destinasjonsselskapene for å styrke samarbeidet
og øke produktiviteten i næringen.
Disse medlemmer viser til
regjeringen Stoltenberg IIs langsiktige satsing på å bygge Norge
som reisemål, hvor bevilgninger til markedsføring av Norge som reisemål
økte fra 100 mill. kroner i 2005 til 270 mill. kroner i 2014. Disse medlemmer viser
til følgende i Meld. St. 19 (2016–2017) side 5:
«Den positive utviklingen
kan også knyttes til et langsiktig profileringsarbeid av Norge som
reisemål.»
Disse medlemmer er derfor
kritiske til at Høyre- og Fremskrittspartiregjeringen har ønsket
å kutte i denne ordningen, som heller bør styrkes.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet,
Venstre og Sosialistisk Venstreparti, mener profileringsarbeidet
bør sikte på å bidra til helårsaktivitet og bør omfavne mulighetene
som ligger i digital markedsføring.
Komiteen viser
til at trygg økonomisk styring og en stabil kronekurs er viktig
for å gi langsiktighet til næringslivet. Lav kronekurs har vært
gunstig for utenlandske turister i Norge og har vært en viktig faktor
for veksten i utenlandske gjestedøgn.
Komiteen legger til grunn
at målet for reiselivspolitikken bør være å utvikle en høyproduktiv
og kunnskapsbasert næring der det blir flere helårsarbeidsplasser
og mer solide bedrifter over hele landet. Regjeringen løfter i meldingen
frem økt verdiskaping og lønnsomhet som sentrale mål.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti savner
en klarere målsetting om flere helårsarbeidsplasser, særlig i en
tid hvor det nesten ikke skapes arbeidsplasser i privat sektor.
Disse medlemmer har merket
seg at Innovasjon Norge har lagt frem utkast til en handlingsplan, med
hovedmål om at «antall verdiskapere i reiselivet skal øke». Disse medlemmer vil
understreke at Innovasjon Norges markedsføringsarbeid må ta inn over
seg et mål om flere helårsarbeidsplasser, og fremmer derfor følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen vektlegge målsettingen om flere helårsarbeidsplasser
i Innovasjon Norges markedsføringsarbeid.»
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet viser til at reisemål på
det sentrale Østlandet også bidrar til verdiskapingen innen reiselivet.
Dette er reisemål som i stor grad skiller seg fra resten av landet,
og som derfor henvender seg til andre grupper i turistmarkedet.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser
videre til at reiselivsmeldingen også mangler en strategi for konferanser
og kongresser.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet mener det vil være viktig
å profilere også denne typen turistmål i Norges-reklamen, knyttet
til urbane opplevelser med kultur, attraksjoner og kunnskapsmiljøer,
for bedre å utnytte mulighetene i denne delen av turistmarkedet.
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Fremskrittspartiet viser til at i vår regjeringsperiode
har det blitt skapt jobber hvert år, til tross for det største oljeprisfallet
på 30 år. Ifølge Statistisk sentralbyrå var det 47 000 færre sysselsatte
knyttet til petroleumsnæringen i 2016 enn i 2013. Samtidig viser
beregninger fra Finansdepartementet at det er blitt om lag 60 000
flere sysselsatte i andre jobber i privat sektor og 26 000 flere
sysselsatte i offentlig sektor.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Høyre og Fremskrittspartiet, vil etablere
et helhetlig system for destinasjonsutvikling, herunder velfungerende
destinasjonsselskaper, økt forskning og økt samarbeid mellom næringsaktører.
Det må knyttes tettere bånd mellom kulturliv, matprodusenter og
reiseliv gjennom kompetanseutvikling, markedsføring og samarbeid
om destinasjoner.
Komiteens medlemmer
fra Venstre og Sosialistisk Venstreparti ber regjeringen komme
med en egen melding om urørt natur, der forvaltningen av naturen
ses i sammenheng med energiutbygging, landbruk og naturen som verdiskaper.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmet fra Sosialistisk Venstreparti, peker på den
muligheten som finnes i å utvikle og drive turisme i vernede områder,
og mener at utnyttelsesverdien både uberørt og tilrettelagt natur
kan ha for næringsvirksomhet og verdiskaping i distriktene, må vurderes.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Høyre og Fremskrittspartiet, mener det
bør utarbeides en strategi for å ivareta og tilrettelegge natur
og utmark som reiselivsprodukt. Samferdsels- og energiutbygging
og andre større infrastrukturtiltak må ses i sammenheng med natur-
og reiselivsverdier.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Venstre og Sosialistisk
Venstreparti viser til at destinasjonsselskapene har en viktig
rolle når det gjelder å organisere og legge til rette for turistene,
å være sparringspartner innen utvikling og å drive turistinformasjon.
Destinasjonsselskapene legger også til rette for bruk av fellesgoder
som både turister og lokalbefolkning nyter godt av. Det gjelder
spesielt rundt de naturbaserte attraksjonene og i verdensarvområdene,
der vertskapsrollen kan være litt mer tilfeldig.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet, Venstre og Sosialistisk Venstreparti mener
destinasjonsselskapene i større grad bør finansieres over offentlige
budsjetter.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti,
peker på viktigheten av at næringen selv er i førersetet for utvikling
av næringens produkter og destinasjoner. Flertallet mener derfor det
er viktig at destinasjonsselskapene i størst mulig grad er drevet
med et næringsperspektiv, og at de derfor i størst mulig grad bør
eies og finansieres av næringen selv. Flertallet peker på at reiselivets
aktører, herunder destinasjonsselskapene, står fritt til å søke
virkemiddelapparatet om støtte til gjennomføring av utviklingsprosjekter.
Komiteen mener
det skal være et mål både å øke antall sysselsatte i næringen, men
ikke minst øke verdiskapingen i næringen. Komiteen støtter målene om
høyere verdiskaping og økt lønnsomhet innenfor bærekraftige rammer.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmet fra Sosialistisk Venstreparti, viser til
at reiselivsnæringen har hatt en betydelig oppgang i antall utenlandske
besøkende. Dette skyldes både arbeidet som er gjort med profilering
av Norge som ferieland, utvikling av gode reiselivsprodukt og ikke
minst en gunstig kronekurs. Flertallet mener det er behov for
at reiselivet utvikles på en måte som reduserer sårbarheten ved
endring i valutakurs eller svikt i enkeltmarkeder.