Dokument
8:65 S (2016–2017) – Representantforslag om innføring av obligatorisk
helsekontroll på helsestasjoner - fra stortingsrepresentantene Helge
André Njåstad, Mazyar Keshvari, Ulf Leirstein, Kari Kjønaas Kjos
og Erlend Wiborg
Jeg viser til brev 23. mars 2017 fra
Stortingets helse- og omsorgskomité, vedlagt forslag fra stortingsrepresentantene
Helge André Njåstad, Mazyar Keshvari, Ulf Leirstein, Kari Kjønaas
Kjos og Erlend Wiborg om å innføre obligatorisk helsekontroll på helsestasjonene
og senere gjennom skolehelsetjenesten for barn i alderen null til
ti år, der kommunene plikter å følge opp barn som ikke møter til
helsekontroll.
Det blir
fremmet to konkrete forslag:
-
1. Stortinget
ber regjeringen legge fram et lovforslag om at helsekontroller for
barn i alderen null til ti år blir obligatoriske, og at kontrollene
foregår ved at veiing og undersøkelse skjer uten klær. Med mindre
barnet følges opp jevnlig av helsevesenet av andre grunner, må alle
barn og familier møte til de fastsatte helsekontrollene.
-
2. Stortinget
ber regjeringen legge fram et lovforslag som sikrer at kommunene
er ansvarlige for å følge opp barn som ikke møter til obligatorisk helsekontroll.
Regjeringen
har som mål at ingen skal utsettes for vold og overgrep. Ansvaret
for å forebygge og bekjempe vold og overgrep skal være fastsatt,
tydelig og lederforankret på alle nivå, og arbeidet skal samordnes
på tvers av tjenester og sektorer. Forslag til Opptrappingsplan
mot vold og overgrep (2017-2021), er nylig lagt fram for Stortinget,
jf. Prop. 12 S (2016-2017).
Representantene tar opp at foreldre
som holder sitt/sine barn borte fra oppfølging i den offentlige helsetjenesten
gjør det vanskeligere å avdekke eventuelle overgrep mot barna, og
at familier i dag kan bruke kultur og religion som unnskyldning
for ikke å møte opp når man blir innkalt gjennom skolen eller helsestasjonen.
De mener de faste kontrollene av barn fra null til ti år som helsestasjonen
i dag tilbyr, bør bli obligatoriske, og at helsestasjonen og skolehelsetjenesten
skal ha plikt til å gjennomføre hjemmebesøk hos familier som ikke
møter til innkalte helsekontroller. Videre at barnas klær bør fjernes
ved undersøkelse opp til ti år og ikke kun opp til to år som i dag.
Kjønnslemlestelse, vold og overgrep
mot barn er alvorlige handlinger. Jeg er enig med representantene i
at det norske samfunnet har et særlig ansvar for å følge opp de
mest sårbare i samfunnet og bidra til å avdekke og avverge kjønnslemlestelse
og annen vold mot barn. Vold og overgrep er et alvorlig samfunns- og
folkehelseproblem som krever nødvendig innsats fra alle relevante
instanser på alle nivå. Spørsmålet er hvilke tiltak og virkemidler
som er best egnet.
Som representantene selv påpeker,
ivaretar i stor grad den nye nasjonale faglige retningslinjen for
helsestasjons- og skolehelsetjenesten mange sider ved dette. Retningslinjens
Fellesdel og Helsestasjon 0-5 år ble publisert i februar i år, og
gir blant annet en sterk føring for bruk av hjemmebesøk som oppfølgingstilbud
til familier med utvidede behov, og det anbefales at barn registreres
i oppfølgingsgrupper.
Ved valg av virkemidler er det viktig
å være oppmerksom på mulige negative konsekvenser et tilsynelatende
effektivt tiltak kan ha. For mange litt større barn vil det kunne
oppleves krenkende og vanskelig å måtte kle helt av seg ved veiing
og undersøkelse, og for enkelte kan kravet oppleves som likestilt
med tvang. Diskusjonen om i hvilken utstrekning fremgangs-måter
som ligner på tvangsmessige undersøkelser skal kunne gjennomføres
i helsestasjon, for eksempel for å avdekke eller forhindre kjønnslemlestelse,
har vært diskutert tidligere. Man har da konkludert med at i tillegg
til at det kan oppleves krenkende for dem det gjelder, vil det kunne
reise vanskelige spørsmål blant annet knyttet til menneskerettskonvensjonen.
Som representantene påpeker, er helsestasjons- og
skolehelsetjenesten et svært viktig helse-tjenestetilbud til gravide,
barn, unge og deres familier. Regjeringen har styrket denne tjenesten
betydelig de senere år. I 2017 bevilges 251,3 mill. kroner som et
øremerket tilskudd kommunene kan søke på, og kommunerammen er styrket
734,4 mill. kroner begrunnet med behov i denne tjenesten. I tillegg
kommer 29,2 mill. kroner til skolehelsetjenesten i videregående skoler
med store levekårsutfordringer.
Kommunens plikt til å ha helsetjeneste
i skoler og helsestasjonstjeneste er lovfestet i helse- og omsorgstjenesteloven.
Alle undersøkelser og all helsehjelp i helsestasjons- og skolehelse-tjenesten
er basert på tilbud og frivillighet. Tjenesten har stor oppslutning
i befolkningen. Jeg tror denne tilliten fra befolkningens side har
å gjøre med at tilbudet er frivillig. Tillit til tjenesten er etter
min mening avgjørende for at den fortsatt skal kunne være et lavterskeltilbud og
oppfylle sitt samfunnsoppdrag om helsefremmende og forebyggende
arbeid og tidlig innsats. Samtidig er det utviklet systemer for
å nå utsatte familier og/eller familier som ikke møter når de blir
innkalt.
Barn har etter pasient- og brukerrettighetsloven rett
til nødvendig helsehjelp, blant annet i form av helsekontroll i
den kommunen barnet bor eller midlertidig oppholder seg. Foreldrene
har en klar plikt etter loven til å medvirke til at barnet deltar
i helsekontroll.
Helsepersonell har en plikt til å
utføre sitt arbeid i samsvar med de krav til faglig forsvarlighet
og omsorgsfull hjelp som kan forventes ut fra helsepersonellets
kvalifikasjoner, arbeidets karakter og situasjonen for øvrig. Har
helsepersonellet grunn til å tro at et barn blir mishandlet eller
utsatt for alvorlig omsorgssvikt, inntrer opplysningsplikten til
barnevernet. Videre vil avvergelsesplikt etter kjønnslemlestelsesloven
inntre når det foreligger en begrunnet mistanke om at kjønnslemlestelse
kan skje. Det kreves ikke at helsepersonellet positivt vet at det
planlegges en kjønnslemlestelse. Uavhengig av reglene om taushetsplikt
vil helsepersonell i slike situasjoner ha en meldeplikt til barnevernet
eller politiet.
I tillegg til at det enkelte helsepersonell
har en selvstendig plikt til å handle, har jeg vurdert at det er behov
for å tydeliggjøre ansvaret for ledelse av tjenestene på alle nivå,
det såkalte systemansvaret. Helse- og omsorgsdepartementet har hatt
på høring et forslag om å innføre lovendringer som tydeliggjør ansvaret
de regionale helseforetakene, kommunene og fylkes-kommunene har
for å bidra til at vold og seksuelle overgrep blir forebygget, avdekket
og avverget, ved ytelse av helse- og omsorgstjenester. Bestemmelsene
innebærer ansvar for ledelsen på alle nivå, herunder at ledelsen
for helsestasjons- og skolehelsetjenesten skal ha særlig oppmerksomhet
rettet mot at pasienter og brukere kan være utsatt for, eller kan
stå i fare for å bli utsatt for, vold eller seksuelle overgrep.
Forslaget omfatter også ansvar for å legge til rette for at tjenestene
blir i stand til å forebygge, avdekke og avverge vold og seksu-elle
overgrep. Det vises til Prop. 71 L (2016-2017) Endringer i helselovgivningen
som nylig ble lagt fram for Stortinget. Dersom bestemmelsene blir
innført, vil de bidra til en større ansvarliggjøring på alle nivå
innenfor tjenestene samtidig som de vil kunne bidra til å utvikle
en kultur hvor arbeidet med å forebygge, avdekke og avverge vold
og seksuelle overgrep blir en mer naturlig og integrert del av det
å yte helse- og omsorgstjenester. En tilsvarende plikt til å forebygge,
avdekke og avverge vold, overgrep og omsorgssvikt vil bli foreslått
tatt inn i forskrift om helsestasjons- og skolehelsetjenesten som
departementet nå arbeider med å revidere.
Denne tydeliggjøringen i lovgivningen
vil også gjøre kommunens ansvar for å forebygge, avdekke og avverge
vold og overgrep mer egnet som tilsynstema.
Jeg mener de systemene vi har og vil
innføre, vil være gode virkemidler for å forebygge, avdekke, avverge
og følge opp barn som utsettes, eller står i fare for å bli utsatt
for, blant annet kjønnslemlestelse. Lovforslaget vil styrke barns
stilling ytterligere.
Representantene har allerede pekt
på Nasjonal faglig retningslinje for helsestasjons- og skolehelsetjenesten.
Helsedirektoratet tar sikte på å publisere de to siste delene av
retningslinjen i løpet av 2017; Skolehelsetjenesten 5-20 år og Helsestasjon
for ungdom. Retnings-linjen vil være et godt verktøy for helsepersonell
som arbeider med barn, ungdom, gravide og deres familier.
På denne bakgrunn ser jeg ikke behov
for ytterligere lovendringer på dette området på det nåværende tidspunkt.
Dette er noe jeg eventuelt må komme tilbake til når vi har sett
virkninger av de tiltak som er gjennomført og som er på gang.