Utflytting av statlige arbeidsplasser
og desentralisert lokalisering av nye statlige arbeidsplasser
Fagkompetanse lokalt er et vesentlig
fortrinn. Komiteens
flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti,
Senterpartiet, Venstre og Sosialistisk Venstreparti, er tilfreds
med at regjeringen ønsker en mer balansert fordeling av statlige
arbeidsplasser.
Flertallet viser til at regjeringens
plan for lokalisering av statlige arbeidsplasser er vedlagt meldingen.
Det er positivt at regjeringen bruker dette virkemidlet til å styrke
flere deler av landet, og samtidig avdempe presset på hovedstadsområdet. Flertallet mener
utflytting og etablering av nye statlige arbeidsplasser utenfor
hovedstadsområdet må fortsette og brukes som et langsiktig virkemiddel
i distriktspolitikken for å ta hele landet i bruk.
Medlemene i komiteen
frå Høgre, Framstegspartiet og Venstre viser til at veksten
i sentralforvaltninga har bremsa opp under Høgre og Framstegsparti-regjeringa,
og at talet på tilsette i departementa i Oslo er redusert. Vidare
peikar desse medlemene på
at det i perioden 2013–2016 er vedteke å flytte ut eller etablere
meir enn dobbelt så mange statlege arbeidsplassar utanfor Oslo som
i dei raud-grøne si regjeringstid i åra 2009–2013. Planen som er
lagd fram viser at dei borgarlege partia også har ambisjonar om
å forsterke arbeidet med å lokalisere statlege arbeidsplassar i
heile landet.
Desse medlemene peikar på
at avgjerda om lokalisering av statlege verksemder er ei politisk
avgjerd som ikkje gir dei tilsette sine organisasjonar rett til
medbestemmelse etter Hovudavtalen i staten. Desse medlemene er tilfredse
med at kommunal- og moderniseringsministeren i Dokument 15:716 (2016–2017)
klargjer at tilsette vil bli høyrd i dei vidare utgreiingane, og
at det blir lagt til rette for gode omstillingsprosessar i samarbeid
med partane.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet er grunnleggende positive til å etablere
statlige arbeidsplasser i andre deler av landet enn Oslo. Disse medlemmer vil
at ny statlig virksomhet som hovedregel skal legges utenfor Oslo
og bidra til å nå de distrikts- og regionalpolitiske målene. Disse medlemmer mener
det ikke skal foretas omfattende utflytting av eksisterende statlige
virksomheter.
Disse medlemmer er opptatt
av at man ved utflytting av eksisterende arbeidsplasser må forene dette
med å ta hensyn til de ansatte og deres familie, partner og barn,
som blir berørt av dette.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet viser til at regjeringen
har kommunisert at de etablerer 630 statlige arbeidsplasser utenfor
Oslo. Rundt 400 av de 630 arbeidsplassene regjeringen viser til,
er etablering av nye statlige arbeidsplasser. Da står vi igjen med
en utflytting i størrelsesorden 220–230 arbeidsplasser fra Oslo.
Ifølge Statens sentrale tjenestemannsregister var det per 1. mars
2016 46 946 statsansatte lokalisert i Oslo. Disse medlemmer ser ikke på
det å flytte 220 statlige arbeidsplasser ut av Oslo som omfattende
utflytting.
Disse medlemmer mener at et
prinsipp som bør ligge til grunn for etablering av statlige arbeidsplasser
må være å bruke teknologi for å desentralisere. Disse medlemmer vil videre
peke på at effektivisering av staten ikke må føre til at mindre kompetansemiljø
rundt i landet raderes bort.
Disse medlemmer viser til
at regjeringspartiet Fremskrittspartiet før valget i 2013 erklærte
«krig mot byråkratiet». Disse medlemmer registrerer at
denne «krigen» har resultert i at staten nå har over 1 000 flere
byråkrater enn i 2013, og med det bruker en halv mrd. kroner mer
i året på byråkrati.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til at
lokalisering av statlig virksomhet ofte blir grunngitt med historiske
forhold og hvilke preferanser som den enkelte virksomhet legger
vekt på. Den store veksten i statlige arbeidsplasser kommer først og
fremst gjennom utvidelse av eksisterende virksomheter. Tall fra
Difi viser at Oslo har en sterk overvekt av statlige arbeidsplasser,
29,3 pst., eller 49 000 av de totalt 167 000 sysselsatte i staten.
Veksten i den statlige sysselsettingen har etter 2013 vært større
i Oslo enn i landet for øvrig. Dette viser at til tross for regjeringens
vedtak om utflytting av statlige arbeidsplasser fra Oslo, er virkningen
beskjeden i forhold til den generelle utviklingen i lokalisering
av arbeidsplasser.
Disse medlemmer vil understreke
betydningen av at det legges større vekt på at nye statlige arbeidsplasser
blir etablert utenfor hovedstadsområdet. En vil da slippe belastningen
ved flytting. Ved utflytting av eksisterende statlige arbeidsplasser
må det legges vekt på god involvering av ansatte, åpne prosesser
og reell medvirkning.
Disse medlemmer viser til
at statlig lokaliseringspolitikk ikke bare omfatter statlige virksomheter,
men også virksomheter som finansieres gjennom statlige bidrag. Eksempler
på dette er bl.a. private utdannings- og helseinstitusjoner, sosiale
institusjoner, asylmottak og private kulturinstitusjoner. Selv om
denne typen tiltak ikke vil være direkte underlagt statlige føringer
for lokalisering, bør det i større grad sikres en geografisk spredning
som ivaretar overordnede nasjonale behov. Eksempelvis vil en mer
desentralisert etablering av asylmottak virke positivt både når
det gjelder mulighet til integrering i trygge nærmiljøer og gi verdifull
sysselsetting og stabil arbeidskraft.
Disse medlemmer mener målet
må være å få en statlig lokaliseringspolitikk som er sentraliseringsdempende,
ikke sentraliseringsfremmende.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti mener
at den statlige lokaliseringspolitikken skal medvirke til en fordeling
av statlige arbeidsplasser som bidrar til vekst og verdiskaping
i hele landet. Målet med lokaliseringspolitikken er å styrke regionale
arbeidsmarkeder, og at man velger lokalisering der arbeidsplassene
vil ha størst potensial til å bidra til utvikling og kunnskapsbygging
i regionen. Dette omfatter ikke tjenester som er direkte knyttet
til innbyggerne i hovedstaden, som f.eks. politifolk, sykepleiere
osv.
På denne bakgrunn fremmer disse medlemmer følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen gjennomføre tiltak som sikrer at nye statlige institusjoner
og nye arbeidsplasser i eksisterende virksomheter som ikke er knyttet
til tjenestetilbudet til hovedstadens befolkning, blir etablert
utenom Oslo, og at også mindre byer og tettsteder får del i lokaliseringen
av statlige arbeidsplasser.»
Komiteens medlem
fra Venstre er fornøyd med at regjeringen, i samarbeid med
Venstre, har satt et ambisiøst mål for utflytting og nyetablering
av statlige arbeidsplasser utenfor hovedstaden. Dette medlem merker seg også
at regjeringen har planer om å fortsette utflyttingen i neste stortingsperiode. Dette medlem vil
understreke viktigheten av at videre utflytting også kommer de mindre
byene til gode, for å skape regionale vekstmotorer i hele landet.
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti støtter målsettingene om flere
statlige arbeidsplasser i hele landet, men mener regjeringens håndtering
av sakene er kritikkverdig. Dette medlem mener at nye
statlige arbeidsplasser skal legges utenfor Oslo og digitalisering
tas i bruk for å desentralisere offentlig virksomhet, ikke til sentralisering.
Dette medlem ønsker at staten
aktivt skal utrede og arbeide for utflytting av statlig virksomhet fra
Oslo. Dette arbeidet må gjennomføres som åpne prosesser der de ansattes
organisasjoner har reelt innsyn og reell medvirkning, og der konsekvenser
og forutsetninger som må være på plass, utredes og er klart før
forslagene fremmes.
Skal statlige arbeidsplasser kunne
flyttes, må det skje på grunnlag av åpne prosesser både politisk
og med reell medvirkning av de ansatte og deres organisasjoner.
Forutsetningen må også være at flytting ikke fører til at fagmiljø
i praksis legges ned og at viktige samfunnsfunksjoner er alvorlig
svekket i lang tid og at tjenestene virksomheten leverer er på vent
i flere år.
Ved tidligere utflytting har fagmiljøene
måttet bygges opp fra grunnen, og nyansatte har knapt noen erfarne
ansatte til å lære dem opp. Staten mister verdifull kompetanse.
Dette er ingen god metode. Dette medlem viser til at
regjeringen legger opp til at utflyttingen kan brukes til nedbemanning
i de berørte virksomhetene, noe som er svært uheldig. Dette medlem mener
det er helt avgjørende å begrense de negative konsekvensene for
de berørte, og ber om at alle virkemidlene i retningslinjene Personalpolitikk ved
omstillingsprosesser (KMD) blir brukt.
Dette medlem viser til at
regjeringen skriver i meldingen at «[v]i trenger en kultur for kontinuerlig forbedring,
der vi også stiller spørsmål om vi oppnår de resultatene vi ønsker
ved eksisterende lokalisering.» En kultur for kontinuerlig forbedring
i statlige virksomheter skapes ikke gjennom at hele eller deler av
statlig virksomhet rives opp med røttene. Utviklingsarbeidet i statlige
virksomheter lider allerede under regjeringens flate og uprioriterte
kutt i driftsbudsjettene som er gjennomført de tre siste årene. Dette medlem forutsetter
at skal det settes i gang krevende og kostbare flytteprosesser,
må det godtgjøres at det bidrar til at statlige virksomheter raskt
leverer minst like gode tjenester som før. Det må også legges vekt
på om slike flyttinger vil medføre at flere eldre arbeidstakere
forlater arbeidslivet flere år tidligere enn ellers. Dette er dårlig
seniorpolitikk og tapper arbeidslivet for kompetanse.
Dette medlem understreker
at skal omstillinger være gode og vellykkede, må de ansatte og deres organisasjoner
være med på laget. Statsråd Jar Tore Sanner har signalisert at hovedavtalen
skal følges. Dette
medlem viser til at under Stortingets høring om saken påpekte
de ansattes organisasjoner at dette ikke var blitt gjennomført i
prosessen før regjeringens vedtak. Det er kritikkverdig, og det
er nå særlig viktig at regjeringen legger til rette for medbestemmelse
i prosessene framover.
Dette medlem mener det må
lages en strategi for å bygge sterke byer i de ulike fylkene og
regionene for å videreutvikle sterke fagmiljø, og kompetansefortrinn
må finnes. Dette
medlem mener at utdanning, forskning og statlige virksomheter
vil være viktige i en slik strategi, og at digital teknologi må brukes
aktivt for å sikre at utvikling skjer ikke bare i de største byene
i landsdelene, men at de mindre byene også kan styrkes gjennom å
bygge opp viktig kompetanse.
Dette medlem vil vise til
at Narvik er et slikt eksempel. NVEs regionskontor for Nord-Norge
ligger i Narvik. Det samme gjør regionskontorene til Statkraft og
Statnett. I tillegg har Nordkraft, forskningsstiftelsen NORUT og
det teknologiske fakultetet ved universitetet (UIT) et bredt kompetansemiljø.
Det samlede fagmiljøet i Narvik fremstår som sterkt. Dette medlem mener
dette legger et godt grunnlag for flytting av oppgaver fra NVEs
hovedkontor i Oslo til regionkontoret i Narvik.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til at
et annet eksempel er Statistisk sentralbyrås (SSB) virksomhet i
Kongsvinger. SSB er fordelt med 552 ansatte i Oslo og 333 i Kongsvinger
og er med dette en viktig kompetansearbeidsplass for hele Kongsvingerregionen.
SSB har per i dag 7 avdelinger, 5 av disse avdelingene har seksjoner
og fagmiljøer som er delt mellom Oslo og Kongsvinger. Stortinget
har tidligere instruert en balanse i bemanningen i SSB, og regionen
etterspør en tilsvarende instruksjon av SSB for å sikre svært verdifulle
kompetansearbeidsplasser i Kongsvingerregionen.
Disse medlemmer viser til
at historisk har den prosentvise fordelingen i antall ansatte vært
ca. 60–40 i henholdsvis Oslo og Kongsvinger. Tendensen er nå tydelig
i retning av en større reduksjon på Kongsvinger. SSB jobber nå med
å definere hvordan en kan styrke og etablere lokale kompetansemiljøer som
faglig hører sammen i klynger. I denne prosessen peker SSB på behovet
for å samlokalisere de ulike kompetansemiljøene i henholdsvis Oslo
eller Kongsvinger. I samme prosess vises det til at flere av kompetansemiljøene
kan ha sin lokalisering i Kongsvinger. Kongsvingerregionen har svært
gode forutsetninger for å kunne ta imot flere statlige arbeidsplasser.
Etableringen av SSB-Kongsvinger har vært omtalt som en av de mest
vellykkede utflyttinger av statlige arbeidsplasser. Ved etablering
av SSB-Kongsvinger vedtok Stortinget at all fremtidig vekst av kompetansearbeidsplasser
skal skje i Kongsvinger. Dette har ikke blitt fulgt opp, og det
bør Stortinget nå sikre at skjer.
Disse medlemmer mener at lokalisering
av SSBs virksomhet er et eksempel på hvordan en bør følge opp og
sikre sterke kompetansemiljøer utenfor Oslo, at lokaliseringene
utenfor Oslo bør styrkes ved endring og utvidelse av arbeidsoppgaver
og at SSB som et minimum må opprettholde Kongsvingers andel av de
ansatte.
Disse medlemmer viser til
at det er behov for utbygging av fengselskapasiteten i Norge, særlig for
å få faset ut den dyre og uhensiktsmessige leien av fengselsplasser
i Nederland. Dette gir arbeidsplasser og ringvirkninger som klart
må benyttes og viser til at det er prosesser i gang som det er mulig
å realisere raskt i tilknytning til allerede eksisterende plasser
og kompetansemiljø.
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti viser til at et annet eksempel
er en pågående diskusjon om en eventuell utflytting av Landbruksdirektoratet,
der det vil være viktig å få utredet mulighetene og synergier som
ligger i å legge det for eksempel i tyngdepunktet av norsk landbruks- og
næringsmiddelindustri og koble det opp mot strategier for det grønne
skiftet.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til Retningslinjer
for lokalisering av statlige arbeidsplasser, der det i punkt 5.2.2
Særskilt om formålet med lokaliseringspolitikken, står følgende:
«Ved oppretting av nye eller ved
omlokalisering av statlege verksemder, skal det leggjast vekt på lokalisering
i regionale sentra der verksemda har størst potensial for å bidra
til det lokale tilbodet av arbeidsplassar, både med omsyn til omfang
og breidde.
Nye statlege verksemder skal som
hovudregel ikkje lokaliserast i Oslo kommune. Unntak frå dette skal
vere særleg grunna. Dersom særlege grunnar tilseier lokalisering
i Oslo, skal verksemda søkast lokalisert i Groruddalen, eller i
tilsvarande område der verksemda vil gi størst bidrag til byutviklinga. Dette
gjeld også når det er aktuelt å etablere nye arbeidsoppgåver og
einingar på område der det allereie finst verksemder i Oslo. Ved
omlokalisering av statleg verksemd som ligg utanfor Oslo, skal ho
som hovudregel ikkje flyttast til Oslo.
Forslag om å etablere eller flytte
statlege verksemder til Oslo skal alltid leggjast føre regjeringa.»
Disse medlemmer savner eksempler
på at disse retningslinjene har blitt lagt systematisk vekt på,
heller ikke for å lokalisere statlige arbeidsplasser til Groruddalen. Disse medlemmer mener
det er særdeles viktig å sikre lokalisering av statlige kompetansearbeidsplasser
i bydeler som en del av byutviklingen, og mener det er svært viktig
at regjeringen følger dette opp og melder tilbake til Stortinget
i budsjettforslagene.
På denne
bakgrunn fremmer komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen i budsjettforslagene redegjøre for hvordan statens
retningslinjer for lokalisering av statlige arbeidsplasser er brukt
i konkrete saker.»
«Stortinget
ber regjeringen i saker der endringer i oppgaver og ansvar medfører
endret geografisk plassering av arbeidsplasser, gjøre rede for antallet det
dreier seg om og utslaget på geografisk fordeling.»
«Stortinget
ber regjeringen i budsjettforslagene gi en oversikt over nye statlige
arbeidsplasser etablert i Oslo, fordelingen internt i hovedstaden
og ellers i landet.»
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti viser til at det er behov for
å etablere en nasjonal infrastruktur for testing, trening, øving, utdanning
og forskning innen cyber- og informasjonssikkerhet. Det er også
behov for at små og mellomstore bedrifter, og kommuner og offentlige
virksomheter får tilgang på strukturerte tjenester som bidrar med
sikker informasjon om digitale trusler, sårbarhet og tiltak. Dette medlem viser
til at NTNUs Center for Cyber and Information Security på Gjøvik
og Cyberforsvaret på Jørstadmoen er eksempler på slike kompetansemiljøer
der en slik satsing kan realiseres.