2. Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Kjell-Idar Juvik, Sverre Myrli, Magne Rommetveit, Tone-Helen Toften
og Karianne O. Tung, fra Høyre, lederen Nikolai Astrup, Torill Eidsheim,
Nils Aage Jegstad og Helge Orten, fra Fremskrittspartiet, Tor André
Johnsen, Åse Michaelsen og Morten Stordalen, fra Kristelig Folkeparti,
Hans Fredrik Grøvan, fra Senterpartiet, Janne Sjelmo Nordås, og
fra Venstre, Abid Q. Raja, viser til Prop. 82 L (2016–2017)
til Stortinget om endringer i veglova og vegtrafikkloven (bompenger
i byene).
Komiteen merker seg at formålet
med proposisjonen er å legge til rette for endringer i vegloven som
åpner opp for at byområdene i Norge kan ta i bruk bompengetakster
som er tilpasset særskilte lokale behov. Det kan være bompengetakster
som er basert på kjøretøyets vekt, takster som påvirker valg av
reisemiddel eller som varierer ut fra tiden på døgnet og ut fra
de ulike kjøretøyenes miljøegenskaper eller lignende. Komiteen merker
seg videre at hensyn til transportløsningene i byområder, bruk av arealer
eller lokalmiljø skal være førende for utformingen av takstene. Komiteen understreker
at forslaget fortsatt innebærer at bompengeordningene i byområdene
krever samtykke fra Stortinget.
Komiteen viser til at prognosene
fram mot 2050 signaliserer en økning i befolkningen i bynære områder.
Dette vil ha stor betydning for utformingen av transportsystemene
og hvordan arealer disponeres. Komiteen mener det vil være
en viktig oppgave å sikre god framkommelighet og gode bymiljø i dette
arbeidet. I dag har flere byområder utfordringer med lokal luftforurensning,
der utslippene fra biltrafikk sammen med vedfyring og andre kilder
til forurensning bidrar vesentlig. Komiteen viser til at lokal
luftforurensning gir helseproblem og svekket livskvalitet for mange,
og er spesielt knyttet til svevestøv og nitrogendioksid.
Komiteen viser videre til målet
om at veksten i persontransporten i byområdene skal tas med sykkel,
gange og kollektivtransport og at forslagene i proposisjonen bidrar
med virkemidler for å nå dette målet.
Komiteen legger vekt på det
samlede forslaget i proposisjonen skal forenkle, videreføre og utvikle ordningene
som gjelder i dag og at forslaget etterkommer byenes ønsker og behov
for et mer fleksibelt takstsystem.
Komiteen registrerer videre
at det blant høringsinstansene er bred støtte for forslaget, og
at noen har innspill om at dagens bompengeordning og vegbruksavgifter
bør fases ut til fordel for et system med satellittbasert vegprising. Komiteen merker
seg også at enkelte instanser tar til orde for at bompengeinnkreving
og køprising bør holdes adskilt og at de derfor ikke kan støtte
forslaget.
Komiteen har ingen øvrige merknader
og støtter forslagene i den framlagte proposisjonen.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og Senterpartiet vil
understreke at nytteprinsippet er et viktig prinsipp når man først
velger bompengeinnkreving som finansieringsmetode. Prinsippet om bompengeinnkreving
er utviklet etter langvarig praksis og er omtalt i flere meldinger
fra departementet til Stortinget. Disse medlemmer vil påpeke
at nytteprinsippet innebærer at det skal være sammenheng mellom
betaling og nytte, det vil si at den som betaler bompenger også
skal ha nytte av tiltaket/tiltakene som midlene blir brukt til å
finansiere. Videre innebærer dagens praktisering at også den som
har nytte av prosjekter som blir finansiert med bompenger, skal
være med på å betale. Dette er blant annet slått fast i St.meld.
nr. 24 (2003–2004) og St.meld. nr. 16 (2008–2009). Disse medlemmer har merket
seg at det i bypakkene gjennom praksis er åpnet for en mer indirekte
sammenheng mellom betaling og nytte, jf. den gjeldende forutsetningen
i § 27 første ledd fjerde punktum. Disse medlemmer mener at nytteprinsippet
også har blitt oppfylt dersom bilistene får en indirekte nytte av
tiltaket gjennom bedre framkommelighet både på veinettet og i kollektivtransporten.
Disse medlemmer forutsetter
at forslagene til endringer i veglova § 27 og vegtrafikkloven § 7a ikke
endrer det etablerte nytteprinsippet for bompengeinnkreving. Disse medlemmer forutsetter
videre at bompengene kan nyttes til alle tiltak som veglova gir
hjemmel for, og at de i tillegg kan nyttes til investeringer i faste
anlegg og installasjoner for kollektivtrafikk på jernbane, inkludert
sporveg og tunnelbane. Som del av en plan om et helhetlig og samordnet
transportsystem i et byområde, kan også bompenger nyttes til tiltak
for drift av kollektivtrafikk.
Disse medlemmer viser til at
de foreslåtte endringene i veglova § 27 åpner en større fleksibilitet i
bompengeordningene. Disse
medlemmer merker seg at takster som blir fastsatt, kan påvirke
valg av reisemiddel, variere ut ifra tiden på døgnet, variere ut
ifra kjøretøyenes miljøegenskaper eller lignende. Disse medlemmer legger derfor
til grunn departementets vurdering av at dette er viktige elementer av
hva den gjeldende forskriften om køprising ville åpnet for i praksis,
og at de foreslåtte endringene i veglova og vegtrafikkloven derfor
ivaretar hovedformålet med dagens køprisingsregelverk. Med den begrunnelse
støtter disse medlemmene forslaget om å oppheve § 7a i vegtrafikkloven.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet viser til at lokale bompengepakker med
køprising ofte gir urimelig høye bompengeutgifter for bilistene.
Dette rammer først og fremst innbyggere med vanlige inntekter som
er avhengige av bil i hverdagen. Disse medlemmer mener at løsninger
med progressive bompengesatser gir ekstreme utslag og at det er
manglende forholdsmessighet mellom hva bilistene betaler i avgift
og hva man får igjen av ny veikapasitet og kvalitet på veiene.
Disse medlemmer mener at lokale
myndigheter som ønsker bruk av bompenger, skal forplikte seg til
at inntekter skal komme veitrafikken og bilistene til gode gjennom
ny veikapasitet, bedre kvalitet på eksisterende vei og økt trafikksikkerhet. Disse medlemmer mener
at dette skal være en forutsetning for å kunne godkjenne slike lokale
ønsker.
Disse medlemmer fremmer på
denne bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen sørge for, herunder om nødvendig fremme forslag
for Stortinget om, at en forutsetning for å kunne godkjenne lokale
bompakkeinitiativ er at det skal være forholdsmessighet mellom det
bilistene betaler inn i bompenger og det bilistene får tilbake i
form av ny veikapasitet, bedre kvalitet på veiene og økt trafikksikkerhet.»