Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Dag Terje Andersen, Lise Christoffersen, Tove-Lise Torve og Rigmor
Aasrud, fra Høyre, Stefan Heggelund, lederen Arve Kambe, Bente Stein
Mathisen og Bengt Morten Wenstøb, fra Fremskrittspartiet, Lene Langemyr
og Erlend Wiborg, fra Senterpartiet, Per Olaf Lundteigen, fra Venstre,
Sveinung Rotevatn, og fra Sosialistisk Venstreparti, Kirsti Bergstø,
viser til Representantforslag 61 S (2016–2017) om å gjøre arbeidsmiljøloven
gjeldende for petroleumsrelaterte aktiviteter fra fartøyer på norsk sokkel.
Forslagsstillerne
ønsker en helhetlig lovregulering for petroleumsvirksomheten og
peker på en rivende teknologisk utvikling og at regelverket må følge
denne. Forslagsstillerne mener at dersom et skip utfører arbeid
som har karakter av petroleumsaktivitet, så skal arbeidsmiljøloven
gjelde. Forslagsstillerne hevder videre at dagens regelverk er uklart,
og at problemet er økende og må løses politisk gjennom en forskriftsendring.
De anmoder derfor Stortinget om å be regjeringen gjøre en endring
av forskriften slik at arbeidsmiljøloven kan gjøres gjeldende på
det som i forslaget omtales som flerbruksskip.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre, viser
til at det i regjeringens tildelingsbrev til Petroleumstilsynet
fremkommer at norsk petroleumsvirksomhet skal være verdensledende
på helse, miljø og sikkerhet. Forslagsstillerne støtter regjeringens
målsetting i representantforslaget, og flertallet legger til grunn
at regjeringens målsetting gjelder samtlige partier.
I regjeringens maritime
strategi «Maritime muligheter – blå vekst for grønn fremtid», kapittel
3.6 Internasjonale rammebetingelser, fremgår det at regjeringen
vil arbeide for enhetlige globale rammebetingelser for næringen,
åpne markeder, høye krav til sjøsikkerhet, miljø og sosiale standarder
i internasjonale fora. Det at fartøyene følger en maritim regulering,
medfører ikke at sikkerhet for disse fartøyene og arbeidsforholdene
om bord ikke blir tatt på alvor. Men tilnærmingen og innsatsen må
følge maritime spilleregler, som skissert i regjeringens maritime strategi.
Flertallet viser til at Petroleumstilsynet,
på oppdrag fra Arbeids- og sosialdepartementet, i 2016 leverte en
grundig redegjørelse for bruken av såkalte flerbruksfartøy, herunder
dykkerfartøy på norsk sokkel. Tittelen på rapporten er «Bruken av
‘flerbruksfartøy’ på norsk sokkel». Rapporten beskrev situasjonen
med hensyn til såkalte flerbruksfartøy og pekte på eventuelle gråsoner
som måtte finnes i dagens regelverk. Petroleumstilsynet slo fast
at regelverket er klart, men presiserte at det er komplisert.
Flertallet vil advare mot
begrepsbruken «oljearbeider om bord i skip» sammenlignet med andre som
jobber på det samme skipet. På et skip er det også skippere, styrmenn,
maskinister, motormenn, matroser, kadetter, lærlinger, samt ansatte
på kjøkken og renhold. Flertallet synes
ikke det er hensiktsmessig at ulike yrkesgrupper skal ha ulikt regelverk og
ulikt tilsynsansvar avhengig av hva man faktisk gjør om bord på
et skip. På de fleste skip har man etablerte turnusordninger hvor
samtlige ansatte om bord jobber i et fellesskap for å løse et jobboppdrag.
Man er gjensidig avhengig av hverandre for å utføre oppdraget, og
man har en lagfølelse. Flertallet er
bekymret for at en slik begrepsbruk og at ulike yrkesgrupper har
ulike lover å forholde seg til, vil svekke moralen om bord på skipene. Flertallet tar
til etterretning at selskapene opplyser at kostnadene med å følge
arbeidsmiljølovens bestemmelser om arbeidstid vil medføre behov
for nye skift, og på komiteens høring kom det frem at lønnskostnadene
med dette vil stige med minst 20 pst. I tillegg kommer økt helikoptertrafikk
som Petroleumstilsynet mener er en av de største potensielle ulykkesrisikoene
for all virksomhet på sokkelen.
Flertallet viser på denne
bakgrunn til innvendingene fra Sjømannsforbundet på høringen om
representantforslaget som ikke kunne forstå at forslagsstillerne
ville skille mellom såkalt maritimt personell og det som i forslaget
blir kalt for «oljearbeider på skip». De mente at det ikke er noen
grunn til at mannskapet om bord på et fartøy skal ha ulikt regelverk. Flertallet viser
til at med dagens regelverk behandles alle likt om bord på skipet.
Flertallet viser til at det
er svært få av de norskkontrollerte skipene, enten de er registrert
i NOR-registeret, NIS-registeret eller i utenlandske skipsregistre,
som utelukkende er i arbeid på norsk sokkel. De kan være innom for
korte eller lengre oppdrag, seile i andre farvann og for andre oppdragsgivere
i samme periode for det samme mannskapet.
Flertallet peker på at FNs
havrettskonvensjon er den folkerettslige overbygningen for all utøvelse av
aktivitet i havet. Den gjør at den maritime næringen har et felles
sett med regler som gir forutsigbarhet og stabilitet.
Flertallet er enig med regjeringen
i at flaggstatsprinsippet ligger fast slik det fremgår av Havrettstraktatens
artikkel 92. I artikkel 94 fremgår det at flaggstatens forpliktelser
omfatter jurisdiksjon og kontroll av administrative, tekniske og
sosiale forhold på skipet. Et helt avgjørende moment for flaggstatsprinsippet
er at det skal være én jurisdiksjon om bord, og at denne ikke skal
skifte alt etter hvor skipet til enhver tid forflytter seg og oppholder
seg i verden. Flertallet viser
til at norsk jurisdiksjon er knyttet til regulering av installasjoner
og anlegg og aktiviteter på selve installasjonen. På komiteens høring
ble dette i praksis forenklet til at dersom man er i direkte kontakt
med olje eller gass, så er det en innretning og arbeidsmiljøloven
og petroleumsloven kommer til anvendelse. For øvrig gjelder skipsfartslovgivningen i
landet hvor skipet er flagget. Alle som har sitt arbeid om bord
på norske fartøyer, omfattes av skipsarbeiderloven og skipssikkerhetsloven
uavhengig av stilling og arbeidsoppgaver. Personell på utenlandske fartøyer
er omfattet av FNs internasjonale sjøfartsorganisasjon IMO og FNs
arbeidsorganisasjon ILO. ILOs Sjøarbeidskonvensjon (MLC) omhandler
HMS i skipsfarten og er et felles regelverk for alle. Det samme
gjelder IMOs internasjonale konvensjon for trening, sertifisering
og vakthold for sjøfolk (STWC) og IMOs internasjonale konsesjon
for sikkerhet til sjøs (SOLAS).
Dette regelverket
bygger på internasjonale konvensjoner som den enkelte flaggstat
er forpliktet til å gjennomføre. På komiteens høring fremkom det
fra Petroleumstilsynet at dette har vært «den norske posisjonen»
i saken. Flertallet tar
til etterretning at på spørsmål fra saksordfører opplyste Petroleumstilsynet
at denne posisjonen har ligget fast uavhengig av hvem som har vært
i regjering, og på oppfølgingsspørsmål ble det bekreftet at dette
gjaldt også i 2005, 2009, 2013 og per dags dato.
Det vises i den
sammenheng til rammer og forutsetninger for norske havinteresser
beskrevet i Meld. St. 22 (2016–2017) Hav i utenriks- og utviklingspolitikken.
Petroleumstilsynet
hevder i sin rapport «Bruken av flerbruksfartøy på norsk sokkel»
at basert på foreliggende informasjon, kan de ikke se at stadig
mer produksjons- eller bore- og brønnarbeid overføres fra tradisjonelle
petroleumsinnretninger til fartøy. Aktiviteter som defineres å skulle
foregå fra innretninger, er fortsatt underlagt alle regelverkets
krav selv om de overføres til en enhet med skipsskrog. På komiteens høring
understreket både Petroleumstilsynet og Norges Rederiforbund at
påstander i representantforslaget var feil og at regelverket fulgte
godt med i den teknologiske utviklingen. Flertallet er opptatt av at
dette arbeidet fortsetter slik at regelverket hele tiden
er i tråd med den teknologiske utviklingen.
Flertallet viser til brev
fra saksordfører av 20. april 2017 til arbeids- og sosialminister
Anniken Hauglie der det anmodes om at statsråden bidrar til å avdekke
faktafeil i representantforslaget. I statsrådens svarbrev
av 26. april 2017 fremkommer det at Petroleumstilsynet har flere
kritiske bemerkninger til deler av innholdet i representantforslaget:
«Første side, andre
spalte, andre avsnitt, andre setning:
Fartøy har lenge
drevet rørlegging og seismikk, men aktivitetene omfatter også brønnintervensjoner, setting
av brønnfundamenter og ventiltrær (juletrær). De fjerner brønnhoder
og har også begynt med pilothullboring og permanent plugging av
forlatte brønner.»
Petroleumstilsynet
ønsker å presisere at det er type aktivitet som avgjør om petroleumsvirksomhet fra
en flyttbar enhet kan utføres med innretning eller fartøy. I den
siterte setningen nevnes noen aktiviteter hvor det er krav i regelverket
om at petroleumsvirksomheten skal utføres med innretning, enten
denne har tradisjonell fasong eller ser ut som et skip. Regelverket
krever at brønnaktiviteter som samtidig innebærer kontroll over
brønnens stengeventiler og brønnstrømmen, skal utføres med innretning.
Brønnstimulering, hvor brønnen stimuleres fra utsiden via ventiltre/brønnventil
uten at den flyttbare enheten har kontroll over brønnens stengeventiler
og brønnstrøm kan derimot utføres med fartøy. Pilothullboring og
permanent plugging av forlatte brønner er også aktiviteter som det
er krav om at skal utføres med innretning.»
Flertallet legger til grunn
at Petroleumstilsynet har rett og at forslagsstillerne enten har
vært unøyaktige eller feilaktige i sin beskrivelse av dagens situasjon.
Videre skriver Petroleumstilsynet
via statsråden følgende:
«Andre side, første
spalte, første avsnitt, første setning:
Grensesnittet mellom
petroleumsnæringen og maritim aktivitet betyr at fartøyene og aktivitetene beveger
seg inn og ut av forskjellige regelverksregimer».
Petroleumstilsynet
ønsker å påpeke at fartøyene i utgangspunktet ikke beveger seg inn
og ut av arbeidsmiljølovens virkeområde. Noen arbeidstakere kan
imidlertid bevege seg inn og ut av arbeidsmiljøloven dersom de arbeider
vekselvis på innretning og fartøy.»
Videre sier Petroleumstilsynet
følgende:
«Andre side, andre
spalte, femte avsnitt, siste setning: Formuleringen «som ikke har
en utpreget maritim karakter».
Petroleumstilsynet
fremholder at det er uklart om det siktes til om det er fartøysaktiviteten
som har en maritim karakter eller om det er et skille mot maritime
funksjoner/mannskap om bord.
Flertallet synes også dette
er uklart og tar dette til etterretning. Flertallet merker seg også
at i samme svarbrev sier Petroleumstilsynet via statsråden
følgende:
«Selve forslaget:
Petroleumstilsynet
ønsker å påpeke at formuleringen «petroleumsrelaterte aktiviteter»
fremstår som unøyaktig, med mindre forslaget er ment å gjøre arbeidsmiljøloven
gjeldende for all aktivitet som skjer fra alle fartøy på norsk sokkel
som er relatert til petroleumsvirksomheten. Dette fremstår som en vesentlig
videre avgrensning enn hva f.eks Bull-utvalget i sin tid foreslo.»
Dette synspunktet
om unøyaktighet støttes av flertallet.
Utviklingen viser
imidlertid at moderne fartøy med stor kapasitet for løfting har
kunnet overta enkelte konstruksjons- og vedlikeholdsoppgaver som før
ble utført av tradisjonelle boreinnretninger, eller av større kran-
og rørleggingsfartøy. Dette kan være aktivitet knyttet til rørledninger
og havbunnsanlegg, som for eksempel konstruksjon, installering av
strukturer på havbunnen, vedlikeholdsoppgaver og inspeksjon av rørledninger.
Flertallet viser til at antall
undervannskompletterte brønner har økt. Disse krever vedlikehold som
nå kan utføres fra fartøy. Utviklingen av undervannsteknologi fører
dessuten til at moderne fartøy er mer egnet og effektive til å utføre
slike oppgaver, som tidligere i større grad ble utført fra boreinnretninger.
På dette området har det vært en økning i fartøysaktivitet de senere
årene. Flertallet er
enig med Petroleumstilsynet om hvilket regelverksregime eller tilsynsregime
som gjelder for et fartøy/skip og arbeidstakerne om bord, og at
det i utgangspunktet ikke er uklart, selv om det er noe komplisert.
For arbeidstakere som er tilknyttet et fartøy, men utfører arbeid
om bord på en innretning, kan det eksempelvis oppstå spørsmål knyttet
til hvilke enkeltbestemmelser i petroleumsregelverket som gjelder
for dem. Et eksempel er fjerningsaktiviteter, hvor arbeidstakeren kan
være tilknyttet et løftefartøy.
Aktiviteter med
tilstrekkelig nærhet til petroleumsvirksomheten som utføres fra
fartøy/skip, reguleres nå, som før, av petroleumsloven med forskrifter.
Denne reguleringen omfatter forhold som kan påvirke sikkerheten
for innretninger og anlegg, og gjelder uavhengig av skipets flagg.
Petroleumstilsynet fører tilsyn med de sikkerhetsmessige forhold
knyttet til petroleumsaktivitet fra fartøy.
Petroleumstilsynet
fører tilsyn med arbeidsmiljømessige forhold på de enheter der arbeidsmiljøloven gjelder.
Arbeidsmiljøloven med forskrifter gjelder på innretninger. Disse
innretningene kan ha skipsskrog. Det er ikke innretningens fasong,
men aktivitet som avgjør om en flyttbar enhet anses som innretning
eller fartøy.
Flertallet viser til den
omstillingen som hele olje- og gassbransjen inkludert oljeselskaper,
operatører, oljeservicebransjen og skipsfarten er inne i. Flere
titallstusen har mistet jobben, tusenvis er permittert, og usikkerheten
har økt for dem som er i bransjen i dag. Flertallet er derfor svært
opptatt av å legge forholdene til rette for å skape flere nye og lønnsomme
arbeidsplasser også i denne bransjen. Flertallet har merket seg
at en vesentlig del av omstillingen ikke bare handler om en kraftig
redusert oljepris, men at også reduserte kostnader i forbindelse
med utbygging, drift og vedlikehold på sokkelen er en helt avgjørende
faktor i omstillingen. På en rekke arbeidsplasser har de ansatte
frivillig gått med på lønnsfrys og lønnsreduksjoner for å sikre
arbeidsplassene sine eller redusere antallet oppsigelser.
Nedgangstider og
stram økonomi har satt dagsorden i petroleumsvirksomheten de siste
årene. Bransjen jobber iherdig med å tilpasse seg situasjonen, både
i driften av en aldrende, vedlikeholdskrevende sokkel og ved å dreie
seg mot enklere og rimeligere utbygginger i fremtiden.
Flertallet viser til at Menon
Economics, på oppdrag for Norges Rederiforbund og Norsk olje og gass,
har vurdert konsekvensene av forslaget om å gjøre arbeidsmiljøloven
fullt ut gjeldende for petroleumsrelaterte aktiviteter fra fartøy
på norsk sokkel. Konklusjonen deres er at forslaget har en rekke
negative effekter. Det fremkommer på flere områder. Det er estimert
markedsmessig tap på over 45 mrd. 2017-kroner over ti år. Dette
er kostnader ved ombygging, bemanning og innlåsing av fartøy på
norsk sokkel. I tillegg kommer om lag 21 mrd. 2017-kroner i økte kostnader
knyttet til avvikling av felt som i 2017 er utbygd eller vedtatt
utbygd. Høyere kostnader setter dessuten fremtidige utbygninger
i fare, ifølge analyse- og rådgivingsselskapet. Flertallet viser til at dette
ble bekreftet av Statoil på høringen, og flertallet er bekymret
for de signaler som norsk sokkel kan utsettes for. Menon-rapporten
hevder videre at det er fare for tap av ressurser på norsk sokkel
og fare for tap som følge av kansellering eller utsetting av aktivitet. Flertallet har
ikke hatt anledning til å kvalitetssikre disse opplysningene, men
konsekvensene er så store at flertallet er av den oppfatning
at det er uforsvarlig å vedta representantforslaget siden konsekvensene
ikke er utredet hverken folkerettslig, faglig eller økonomisk. Link
til rapporten: https://www.rederi.no/globalassets/dokumenter/alle/rapporter/eksterne/2017/menon-publikasjon-30-2017-aml-flerbruksfartoy.pdf
Flertallet viser også til
at det i det siste året har vært flere alvorlige hendelser på norsk
sokkel. Nå skal en arbeidsgruppe blant annet finne ut om det er en
sammenheng mellom de mange hendelsene og de store kostnadskuttene
som er tatt i bransjen i kjølvannet av oljeprisfallet. Arbeidsgruppens
arbeid skal være grunnlaget for en ny stortingsmelding om HMS i
petroleumsvirksomheten. Det er første meldingen om sikkerheten på
norsk sokkel siden 2011. For å komme raskt i gang nedsetter statsråden
en arbeidsgruppe med partene og myndighetene, med blant andre Petroleumstilsynet
og Oljedirektoratet. Den partssammensatte arbeidsgruppen skal gi
en beskrivelse av risikoen og sikkerheten i oljenæringen og se på
mulige nye tiltak i en rapport som leveres i oktober 2018. Flertallet deler
statsrådens målsetting om at ingen effektivisering og kostnadskutt
skal gå på bekostning av helse, miljø og sikkerhet.
Flertallet mener at næringen
har et særskilt ansvar for partsmedvirkning, og for å bruke etablerte arenaer
som Sikkerhetsforum og Regelverksforum til å diskutere og utvikle
løsninger. Sikkerhetsforum ble opprettet i 2001 for å initiere,
drøfte og følge opp aktuelle sikkerhets-, beredskaps- og arbeidsmiljøspørsmål
i petroleumsnæringen til havs og på landanlegg i et trepartsperspektiv.
Forumet ledes av Petroleumstilsynet. Sikkerhetsforum har sin strategiske
agenda hvor storulykkes- og arbeidsmiljørisiko og partssamarbeid
står sentralt.
I tillegg er Sikkerhetsforum
opptatt av å drøfte andre forhold i næringen, som har betydning
for sikkerhet og arbeidsmiljø. Dette kan være forhold som kapasitet,
kompetanse og rammebetingelser. Det legges til rette for gjensidig
deling av kunnskap og informasjon relatert til Sikkerhetsforums
prioriterte områder.
Flertallet viser til at det
i dag allerede finnes en forskrift som muliggjør forslagsstillernes
intensjoner og som er diskutert i Regelverksforumet. Rammeforskriften
§ 4 andre ledd punkt b som lyder;
«Unntatt fra arbeidsmiljøloven
og bestemmelser i denne forskriften som er fastsatt i medhold av arbeidsmiljøloven
er
-
forsynings- og
beredskaps- og ankerhåndteringstjeneste med fartøy, seismiske eller
geologiske undersøkelser med fartøy og annen sammenlignbar aktivitet,
som regnes som sjøfart,
-
fartøy som utfører
konstruksjons-, rørleggings- eller vedlikeholdsaktivteter i petroelumsvirksomheten,
dersom ikke noe annet blir fastsatt særskilt av Arbeidsdepartementet
ved forskrift eller enkeltvedtak.»
Flertallet understreker
at i punkt b angis også aktivitet fra fartøy som faller utenfor
arbeidsmiljøloven og presiserer at utgangspunktet om at det er aktiviteten
som utføres ved bruk av fartøy og dens nærhet til petroleumsvirksomheten,
som vil kunne avgjøre om arbeidstakerne om bord også skal omfattes
av arbeidsmiljøloven. Flertallet er
enig med Petroleumstilsynet som i rapportens side 39 uttaler at:
«…det legges til
grunn at jo mer spesiell aktiviteten er for petroleumsvirksomheten,
jo mindre vekt behøver man å tillegge flaggstatsprinsippet.»
Flertallet har spesielt merket
seg at både Norges Rederiforbund, Norsk olje og gass, Arbeids- og sosialdepartementet
og Petroleumstilsynet alle hevder at de ikke har mottatt en henvendelse
fra partene om at denne bestemmelsen skal brukes i en konkret sak,
et bestemt oppdrag eller skip. Flertallet er av den oppfatning
at dagens rammeforskrift gir et godt rammeverk for norsk sokkel
og ivaretar intensjonen i representantforslaget dersom det skulle
bli aktuelt.
Flertallet viser til at under
høringen i saken fremkom det opplysninger fra Petroleumstilsynet
at det var flere feil i representantforslaget. Rederiforbundet hevdet
disse feilene var så alvorlige at det har gitt hele forslaget feil
premisser, Norsk Industri hevdet konsekvensene var så dramatiske
at de ikke burde bli vedtatt, og Norsk olje og gass la frem en rapport som
hevdet forslaget vil kunne medføre titalls milliarder
i tapte inntekter for staten og økte kostnader på norsk sokkel.
En gjennomgangstone i høringen fra representanter for arbeidsgiverne
var at de advarte sterkt mot forslaget og i tillegg stusset over
at forslaget ikke var basert på en grundig utredning slik vanlig
praksis er ved behandling av lover og forskrifter. Flertallet viser også til
statsrådens brev til komiteen som også fraråder Stortinget å vedta
forslaget.
Flertallet viser til at statsråden
har hatt møter med partene for å få deres syn på de problemstillinger
denne saken reiser. Møtet, og de skriftlige innspillene i etterkant,
viser tydelig at partene gjennomgående er meget uenige både når
det gjelder den faktiske situasjonen og det juridiske handlingsrommet. Etter
komiteens høring er også flertallet enig med statsråden
og mener det er uheldig at partene har så forskjellig virkelighetsforståelse,
og at det vil være ønskelig å søke å danne grunnlag for et mer felles ståsted.
Statsråden mener det er behov for mer kunnskap om dette sakskomplekset.
Flertallet viser til at statsråden
derfor har tatt initiativ til å invitere partene til et partssammensatt arbeid
med siktemål å oppnå en mer felles virkelighetsforståelse, som et
utgangspunkt for en videre drøfting. Regjeringen vil komme tilbake
til spørsmålet i stortingsmeldingen om sikkerhet i petroleumsvirksomheten,
som etter planen skal legges frem på vinteren 2018. Flertallet er
også kjent med at partene jevnlig møtes i Regelverksforum hvor disse sakene
ikke bare er tema, men kan også være et naturlig sted for å bruke
trepartssamarbeidet for å lykkes.
Flertallet er opptatt av
å ha et godt samarbeid med partene i arbeidslivet, men kan ikke
se at forslagsstillerne har bidratt til dette i denne saken. Flertallet har
merket seg at forslagsstillerne ber regjeringen utarbeide og sette
i kraft en forskriftsendring innen 1. august 2017 uten at saken
har vært utredet på forhånd, uten å kjenne konsekvensene og uten
høring slik som er vanlig praksis når regjeringen og Stortinget
behandler lover og forskrifter.
Flertallet viser til at Arbeids-
og sosialdepartementet i disse dager er i gang med et utredningsprosjekt
knyttet til nye driftsløsninger i petroleumsvirksomheten. Utredningen
skal omfatte en gjennomgang og vurdering langs to spor: hvordan
utviklingen i norsk petroleumsvirksomhet forventes å bli og hvilke
løsninger som kan bli tatt i bruk i årene fremover med henhold til
utvikling av ny teknologi, nye driftsløsninger, integrerte operasjoner,
enklere innretninger osv. Flertallet har merket seg
at i denne vurderingen vil blant annet kunnskap om og vurdering av
rammebetingelsene og pågående teknologiutvikling ha stor betydning.
Flertallet synes det er bra
at omfanget av bruk av flerbruksfartøy på norsk sokkel skal kartlegges
og hvordan utviklingen forventes å bli i fremtiden, hvilke typer
flerbruksfartøy det er og hva de brukes til, hvor lenge de oppholder
seg på norsk sokkel, registreringsdato for skipene, hvor
mange arbeidstakere det er om bord på skipene og fordelingen mellom maritimt
personell og prosjektpersonell som i representantforslaget omtales
som oljearbeidere.
Flertallet er fornøyd med
at Arbeids- og sosialdepartementet har invitert til et
partssammensatt arbeid om flerbruksfartøy på norsk sokkel og at første
møte ble avholdt tirsdag 9. mai 2017. Flertallet understreker viktigheten
av at det etableres et tilstrekkelig faktagrunnlag til bruk for
partene, og at arbeidet med å oppnå en felles virkelighetsforståelse fortsetter.
Flertallet ber på denne bakgrunn
statsråden komme tilbake til Stortinget på egnet måte når resultatet
av arbeidet foreligger.
Flertallet avviser på denne
bakgrunn representantforslaget og tilråder at representantforslaget vedlegges
protokollen.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser
til at Petroleumstilsynet under komiteens høring fremhevet at representantforslaget reiser
viktige diskusjoner rundt arbeidet på norsk sokkel, og at dette
er en interessant og komplisert sak. Tilsynet mente også diskusjonene
og spørsmålene rundt saken viser at det er riktig med
en politisk beslutning. Petroleumstilsynet viste også til at regelverket
har utviklet seg i tråd med endringer i næringen og hendelser.
Disse medlemmer er positive
til teknologiske endringer som fremmer økt produktivitet, men er samtidig
opptatt av at endringer i arbeidslivet ikke skal utfordre arbeidstakernes
sikkerhet på jobb. Det er tverrpolitisk enighet om at norsk petroleumsvirksomhet
skal være verdensledende på helse, miljø og sikkerhet. Derfor må
det ved endringer i utføringen av petroleumsaktivitet tilsvarende
gjøres vurderinger av om sikkerhetsreglene eller reglene for et
godt arbeidsmiljø bør oppdateres i tråd med utviklingen.
Disse medlemmer merker seg
at initiativene for å sikre trygghet i arbeid under dagens regjering nesten
uten unntak kommer fra Stortinget heller enn regjeringen, og at
regjeringspartiene viser liten handlekraft for forbedringer for
arbeidstakernes arbeidsmiljø og sikkerhet.
Disse medlemmer vil trekke
frem Industri Energis bekymring for mangelen på rettigheter man ellers
tar som en selvfølge alle andre steder i norsk arbeidsliv. I høringen
legger fagforbundet Industri Energi vekt på at konsekvensene av
fraværet av arbeidsmiljøloven på norsk sokkel er sterkt reduserte rettigheter
og beskyttelse i regelverket. Industri Energi skriver i høringsuttalelsen:
Dersom vi sammenligner
norsk arbeidsmiljølov med tilsvarende i Singapore, så er det en
rekke fraværende eller sterkt reduserte rettigheter på områder som
krav til saklig oppsigelse, drøftingsrett, diskriminering pga. politisk
syn, fagorganisering, religion, etnisitet osv., krav til vernetjeneste
og ikke minst bestemmelser ved varsling om kritikkverdige forhold.
Dette er bare noen av de rettigheter som ikke ivaretas av aktuelt
regelverk.
Disse medlemmer vil
minne om at en av de viktigste faktorene for at Norge befinner seg
i verdens økonomiske elite og med et høyt produktivitetsnivå er
vår sterke fagbevegelse. Vår verdensledende effektivitet og høye
nivå av sikkerhet i arbeidslivet har vært drevet frem av organiserte
arbeidsfolk som har stilt krav. Disse medlemmer merker seg
den manglende interessen fra flertallet i komiteen til å lytte til
Industri Energi og Norsk Sjømannsforbunds bekymring knyttet til
fraværet av arbeidsmiljøloven i viktige deler av oljeindustrien. Disse medlemmer minner
om at Industri Energi på høringen uttrykte sin fulle støtte til
Representantforslag 61 S (2016–2017). Som Industri Energi sier i
høringsuttalelsen:
Det skal være en
balanse mellom krav til produktivitet og sikkert og trygt arbeidsmiljø.
I 2013 fikk Arbeids- og Sosialdepartementet (Engen-utvalget, 2013)
konstatert klare sammenhenger mellom en rekke arbeidsmiljøfaktorer
og sikkerhet. Det er f.eks. konflikter mellom effektivitet og sikkerhet,
stress og feilhandlinger, lange arbeidsøkter/nattarbeid og trøtthet/utmattelse,
osv. Alle disse formålene kan oppnås ved å gjøre arbeidsmiljøloven
gjeldende med Petroleumstilsynet som tilsynsmyndighet.
Disse medlemmer mener,
med henvisning til den teknologiske utvikling som har vært i petroleumsindustrien
og forventet aktivitet i fremtiden, at aktivitet utført fra fartøy
på norsk sokkel, i tilknytning til petroleumsvirksomhet (herunder
blant annet konstruksjon, rørlegging, vedlikehold og fjerning), må
omfattes og reguleres av norsk arbeidsmiljølov.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti mener videre
at regjeringen i samarbeid med partene i arbeidslivet bør gjennomgå
dagens regelverk og forskrifter med sikte på å få til en slik endring.
Disse medlemmer fremmer på
denne bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen, i samarbeid med partene i arbeidslivet, gjennomgå
dagens regelverk og forskrifter med sikte på å endre arbeidsmiljølovens virkeområde
for regulering og tilsyn med petroleumsaktivitet, slik
at aktivitet utført fra fartøy i tilknytning til petroleumsvirksomhet
omfattes og reguleres av norsk lov.»
Komiteens medlem
fra Senterpartiet viser til forslagsstillernes begrunnelse
for å endre regelverket slik at arbeidsmiljøloven fullt ut skal
gjelde for petroleumsrelaterte aktiviteter (herunder blant annet
konstruksjon, rørlegging, vedlikehold og fjerning) som skjer fra
fartøyer på norsk sokkel. Dette medlem mener det er
et viktig prinsipp at norsk arbeidslovgivning skal gjelde for alle
som utfører arbeid i Norge, herunder også alt petroleumsrelatert arbeid
på norsk sokkel uavhengig av om dette skjer fra rigg eller et fartøy
så lenge arbeidet har karakter av petroleumsaktivitet.
Dette medlem fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen innen 1. august 2017 utarbeide og sette i kraft
en forskriftsendring om at arbeidsmiljøloven fullt ut skal gjelde
for petroleumsrelaterte aktiviteter (herunder blant annet konstruksjon,
rørlegging, vedlikehold og fjerning) som skjer fra fartøyer på norsk
sokkel.»