2. Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Jette F. Christensen, Gunvor Eldegard og lederen Martin Kolberg, fra
Høyre, Erik Skutle og Michael Tetzschner, fra Fremskrittspartiet, Gjermund
Hagesæter og Helge Thorheim, fra Kristelig Folkeparti, Hans Fredrik
Grøvan, fra Senterpartiet, Per Olaf Lundteigen, fra Venstre, Abid
Q. Raja, fra Sosialistisk Venstreparti, Bård Vegar Solhjell, og
fra Miljøpartiet De Grønne, Rasmus Hansson, viser til Ombudsmannsnemnda
for Forsvaret sin innberetning om virksomheten for 2016, Dokument
5 (2016–2017).
I 2016 har nemnda gjennomført befaringer
på følgende steder:
-
Bodø
Hovedflystasjon
-
Forsvarets
Operative Hovedkvarter, Reitan, Bodø
-
Joint
Warfare Center, Jåtta, Stavanger
-
Brigade
Nord, Setermoen i Bardu og Heggelia og Skjold i Målselv
-
Grensegarnisonen
Sør-Varanger
Komiteen har
merket seg at Ombudsmannsnemnda erfarer mye positivt ved sine befaringer. Ifølge
nemnda utvises det godt lederskap med tydelige holdninger, og det
er stor arbeidsvilje og hovedsakelig et godt arbeidsmiljø. Det erfares
videre at kvaliteten på vernepliktige mannskaper er meget god. Komiteen finner
dette betryggende.
Komiteen viser til at Forsvaret
gjennomførte en medarbeiderundersøkelse i 2016 som rettet oppmerksomheten
mot lederskap og kultur for kontinuerlig forbedring. Resultatene
gjenspeiler trenden fra 2015.
Komiteen er svært tilfreds
med at undersøkelsen indikerer et overordnet og gjennomgående positivt
inntrykk av lederskapssituasjonen i Forsvaret. De relativt høye
skårene på balansert lederadferd må tolkes positivt. Dette gjelder
også for de relativt lave skårene på passiv og negativ lederadferd.
Komiteen viser til at Ombudsmannsnemda
for 2015 valgte å fremheve enkelte områder som var gjennomgående
i deres arbeid, slik som allmenn verneplikt og redusert kunnskap
om Forsvaret som følge av at færre gjennomfører verneplikten enn
før.
Komiteen er tilfreds med at
det gjøres et betydelig arbeid for å rette på problemene, men har
notert seg at det fortsatt gjenstår mye arbeid før tilpasningen
til allmenn verneplikt er på plass alle steder.
Komiteen registrerer at det
er særlig to områder hvor innføringen av allmenn verneplikt har
skapt problemer. Det ene er tilpasning av personlig bekledning og
utstyr (PBU) til kvinner, hvor det fremdeles er betydelige mangler.
Kvinner trenger gjennomgående mindre størrelser og utstyr som er
tilpasset en annen anatomi, for eksempel at ryggsekker har kortere
ryggplater. Det andre området er kaserner tilpasset begge kjønn.
Utfordringen her er at ressursene er begrenset, og at det vil ta
lang tid før etterslepet av vedlikeholdet og nye tilpasninger blir
gjort.
Komiteen har merket seg at
Forsvarsdepartementet i langtidsplanen har stilt krav om at alle
kaserner skal være tilpasset allmenn verneplikt innen 2020.
Komiteen er tilfreds med dette.
Komiteen er i likhet med Ombudsmannsnemnda
bekymret for at Forsvarets status og omdømme over tid blir svekket
som følge av færre lokasjoner, og at det bare er en liten andel
av årskullene som gjennomfører verneplikt. På sikt svekkes kunnskapen
om Forsvaret og hvilke oppgaver Forsvaret kan løse. For lang behandlingstid
for sikkerhetsklareringer har vært en gjenganger i meldingene fra
både Ombudsmannsnemnda og EOS-utvalget over flere år. Ombudsmannsnemnda
erfarer nå at saksbehandlingstiden er betydelig forbedret. Gjennomsnittlig behandlingstid
for anmodning om klareringer er redusert fra 9,6 uker i 2015 til
6,4 uker i 2016.
Komiteen er tilfreds med denne
utviklingen og forutsetter at det fortsatt arbeides med tiltak som medfører
en behandlingstid som anses som akseptabel for alle som har sine
saker til behandling.
Komiteen har merket seg at
Ombudsmannsnemnda konstaterer at Tillitsvalgtordningen for de vernepliktige
(TVO) fungerer meget godt, og at ordningen over år har medført en
stadig bedre tjeneste for de vernepliktige, noe som igjen er en
årsak til at statusen til førstegangstjenesten i dag blant de unge er
høy. En av sakene som TVO nå har engasjert seg i, er velferdstjenesten
for de vernepliktige.
Komiteen deler de bekymringer
som fremkommer når det kan virke som om Forsvaret ikke har en helhetlig
plan for hvordan velferdstilbudet for de førstegangstjenestegjørende
skal opprettholdes etter HR-omstillingen, og komiteen forventer at velferdstilbudene
for mannskapene ikke svekkes ytterligere.
Komiteen konstaterer at antall
klagesaker er forholdsvis konstant, og at andelen hvor klageren helt
eller delvis gis medhold, holder seg på et stabilt nivå rundt 25
pst.
Komiteen har merket seg at
de fleste klagene behandles av Ombudsmannen ved direktøren, som
er advokat.
Forsvaret er den største lærebedriften
i Norge. Ved utgangen av 2016 var det 578 lærlinger i Forsvaret
fordelt på 31 lærefag. Antallet lærlinger er stabilt høyt, og kvinneandelen
er på 26 pst.
Komiteen er svært fornøyd
med at Forsvaret tar ansvar for å tilby et relativt høyt antall
lærlingplasser, spesielt i tider med tilbakegang i næringslivet
i deler av Norge.
I starten på inneværende stortingsperiode
rapporterte Ombudsmannen blant annet om diverse og til dels alvorlige
mangler ved ivaretakelsen av våre veteraner. Under Ombudsmannens
muntlige presentasjon av Dokument 5 (2016–2017) til komiteen 9. mai 2017
ble det stilt spørsmål om generell status for ivaretakelsen av veteranene
nå. Ifølge Ombudsmannen har det skjedd mye på denne fronten de siste
årene, og Ombudsmannen ville fremheve følgende:
-
Samfunnet
har blitt mer oppmerksom på betydningen av den innsatsen som våre
veteraner har gjort for Norge.
-
Mange
kommuner har etablert tilstelninger for veteraner på frigjørings-
og veterandagen 8. mai.
-
Kompetansen
hos Nav og sosialavdelingen i kommunene er vesentlig styrket hva
gjelder bistand til veteraner.
-
Forsvaret
har etablert et eget senter hvor veteranene kan søke spesiell bistand.
Komiteen er
svært fornøyd med at arbeidet med forbedring av ivaretakelsen av
veteranene de senere årene har gitt positive utslag for dem det
gjelder.