Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Kjell-Idar Juvik, Sverre Myrli, Magne Rommetveit, Tone-Helen Toften
og Karianne O. Tung, fra Høyre, lederen Nikolai Astrup, Torill Eidsheim,
Nils Aage Jegstad og Helge Orten, fra Fremskrittspartiet, Tor André Johnsen,
Åse Michaelsen og Morten Stordalen, fra Kristelig Folkeparti, Hans
Fredrik Grøvan, fra Senterpartiet, Janne Sjelmo Nordås, og fra Venstre, Abid
Q. Raja, viser til representantforslaget og departementets
svarbrev av 24. april 2017.
Komiteen vil peke på at forslaget
tar opp ulike problemstillinger innenfor transportsektoren, og at regjeringen
i sitt svarbrev viser til at det allerede er iverksatt en rekke
tiltak. Komiteen er
opptatt av at de ulike tiltakene som er iverksatt innenfor transportområdet,
for å forbedre trafikksikkerheten og konkurransevilkårene i bransjen
samt stanse utviklingen av sosial dumping, er målrettede.
Komiteen ser positivt på at
regjeringen i sitt svarbrev understreker at det er ønskelig å fremme gode
og seriøse arbeidsforhold, og at det på bakgrunn av dette er utarbeidet
en strategi mot arbeidslivskriminalitet. Komiteen merker seg også at
det i svarbrevet vises til at det har vært behov for å styrke innsatsen
ytterligere.
Komiteen sier seg enig i at
det er gjennom samarbeid med partene i arbeidslivet man best kan videreføre
en bred og felles innsats mot arbeidslivskriminalitet.
Komiteen er svært opptatt av
at norsk transportnæring kan utvikle seg og være en attraktiv arbeidsplass
i fremtiden. Derfor er det svært viktig både å sikre en seriøs næring
i Norge og å sikre like konkurransevilkår i transportsektoren. Komiteen ønsker
derfor å understreke viktigheten av et forutsigbart og godt regelverk
for aktørene og ikke minst at det håndheves på en god måte.
Komiteen ser positivt på at
regjeringen kan vise til at en rekke tiltak allerede er satt i gang,
samt at ytterligere prosesser er underveis.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet viser til statsrådens brev,
hvor regjeringens politikk omtales. Brevet er etter disse medlemmers syn
for generelt og synes ikke å beskrive i detalj hva som er gjort
for å oppnå like konkurransevilkår for innenlandske og utenlandske
aktører i lastebilnæringen. Disse medlemmer viser til at
det er bred enighet om at det er viktig å bekjempe sosial dumping
og alvorlig arbeidslivskriminalitet, og savner en nærmere omtale av
hvilke tiltak som er gjort, og om de fungerer slik de er ment å
gjøre.
Det vises blant annet til at Arbeidstilsynet
har gjennomført 564 tilsyn i bransjen i løpet av perioden november
2015 til november 2016. Det ville ha vært naturlig om statsrådens
brev inneholdt en oppsummering av hva disse tilsynene har avdekket. Disse medlemmer stiller
med dette spørsmål om effektiviteten i disse tilsynene. Betyr det
at statsråden ikke kjenner til trendene i en så stor bransje som
transportsektoren utgjør?
Disse medlemmer savner beskrivelser
som kan dokumentere om allmenngjøringen fungerer og etterfølges
i bransjen. Hvis det ikke skjer, bør det etter disse medlemmers syn vurderes
straffereaksjoner mot dem som ikke følger allmenngjøringen.
Disse medlemmer viser til at
Norge har formannskapet i Nordisk Ministerråd for 2017. I programmet
som regjeringen har laget, står det ingenting om en felles holdning
for å møte utfordringene i transportbransjen og lastebilnæringen
spesielt. Så på hvilken måte det kan sannsynliggjøres at regjeringen samarbeider
tett med våre naboland om regelverksutvikling og håndheving, er
ikke sannsynliggjort i svarbrevet.
Disse medlemmer viser til forslag
2. Det er vanskelig å lese hvilken framdrift regjeringen har i dette
arbeidet med statsrådens svar til Stortinget. Basert på knappheten
i informasjonen synes det tydelig nok at framdriften ikke er god
nok.
Til forslag 3 savner disse medlemmer beskrivelser
av hva det er gjort av samarbeidsinitiativ overfor våre nordiske
naboer, som også har vinterveier og glattkjøringsutfordringer.
Ad punkt 5 er disse medlemmer glad for at gjeldende
NTP har en ambisiøs målsetting om å bygge minimum 80 døgn- og hvileholdeplasser
totalt innen 2023. Disse
medlemmer mener det derfor er merkelig at dette synes å ha
fått en langt lavere prioritet i regjeringens forslag til ny NTP
for perioden 2018–2029, hvor måltallet synes å mangle.
Disse medlemmer viser til forslag
6 og statsrådens svar, hvor det blant annet vises til bompengereformen. Disse medlemmer etterspør derfor
status i dette arbeidet, og ikke minst tidspunkt for når dette kan
tre i kraft.
Disse medlemmer fremmer derfor
følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen gjennomgå og vurdere tiltak for å sikre like konkurransevilkår
for innenlandske og utenlandske aktører i lastebilnæringen, herunder
en vurdering av følgende tiltak:
-
Innføring
av regionale verneombud etter modell fra bygge- og anleggsbransjen
og hotell-, restaurant- og renholdbransjen.
-
Følge
opp intensjonen med å få på plass en nettbasert registreringsordning
for alle transportoppdrag i Norge som alternativ til et europeisk
register over alle kabotasjekjøringer.
-
Sette
krav om vinterførerkort med krav om gjennomført glattkjøringskurs
for alle sjåfører.
-
Tiltak
for å sikre rekrutteringen av yrkessjåfører til buss- og lastebilnæringen,
herunder å vurdere utdanningskapasiteten.
-
Behovet
for en plan for flere døgn- og hvileholdeplasser for store lastebiler
og trailere.
-
At
obligatorisk bombrikke må kobles mot kredittkort.
-
Styrke
og bedre samordningen av Tollvesenets, påtalemyndighetenes, vegmyndighetenes,
Biltilsynets og skattemyndighetenes arbeid mot transportkriminalitet,
herunder forslag som kan gjøre håndhevingen av reglene for påtale
og forelegg lettere for kontrollmyndighetene.
-
Utrede
mulighetene for et felles transporttilsyn slik man har gjort i Sverige
og Finland.
-
Vurdere
å fremme forslag om å utrede incentiver for å få flere lav- eller
nullutslipps lastebiler, f.eks. en panteordning for eldre biler
som ikke har EURO VI-standard.
-
Vurdere
tiltak for å ansvarliggjøre vareeier for transporten, f.eks. ved
å begrense antall ledd i kontraktskjeden for transporter.
-
En
strategi for bærekraftige kjøp av transporttjenester fra offentlige
myndigheter og etater.»