Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Arild Grande, Lasse Juliussen, Hege Haukeland Liadal og Sonja Mandt,
fra Høyre, lederen Svein Harberg, Kårstein Eidem Løvaas og Mette
Tønder, fra Fremskrittspartiet, Anders Anundsen og Ib Thomsen, og
fra Kristelig Folkeparti, Geir Jørgen Bekkevold, viser til
Prop. 62 L (2016–2017) Endringar i folketrygdlova og krisesenterlova (fordeling
av foreldrepengar ved samlivsbrot med meir).
Komiteen viser først til regjeringens
forslag om endringer i lov 28. februar 1997 nr. 19 om folketrygd
(folketrygdloven). Proposisjonen tilrår endringer i § 14-15 i den
nevnte lov, som regulerer uttak av foreldrepenger i stønadsperioden
når enten mor eller far alene har omsorg for barnet.
Komiteen viser til formålet
med proposisjonen om å legge til rette for likestilt foreldreskap
og god dialog mellom foreldrene om hvordan foreldrepengene kan tas
ut til det beste for barnet etter et samlivsbrudd. Komiteen understreker at det
som regel er til det beste for barnet å ha kontakt med begge sine foreldre
etter et samlivsbrudd. Forslaget som proposisjonen tilrår, samsvarer
med systemet i barneloven om at foreldrene avtaler samværsretten.
Komiteen viser til gjeldende
lovtekst i folketrygdloven § 14-15, hvor det ikke er nevnt at foreldre har
adgang til å fordele foreldrepermisjonen etter samlivsbrudd. Forslaget
som er fremlagt av regjeringen, innebærer en tydeliggjøring av at
foreldrene kan avtale å dele foreldrepengene ved et samlivsbrudd, slik
at far i større grad får mulighet til å ta ut fedrekvote og være
sammen med barnet. Dette gjøres ved at bestemmelsen tillegges et
andre ledd. Bestemmelsen omhandler situasjonen der foreldrene flytter
fra hverandre på grunn av et samlivsbrudd. Dette ble før regulert
av første ledd. Endringene som proposisjonen tilrår, innebærer først
og fremst en presisering av gjeldende rett.
Komiteen viser likevel til
at denne presisering av gjeldende rett vil kunne få stor praktisk
betydning for dem som omfattes av bestemmelsen. Lovendringen gjør
det tydelig at foreldre kan avtale hvordan permisjonen skal fordeles
etter et samlivsbrudd, og legger følgelig til rette for et mer likestilt
foreldreskap. Komiteen mener
at dette er en viktig endring for å sikre barnet rett til begge
sine foreldre. Lovendringen styrker videre fedres rettsstilling
der foreldrene ikke klarer å bli enige om fordelingen av permisjonene,
og hvor barnet bor fast hos mor. Lovforslaget innebærer at fedre
kan kreve uttak av fedrekvote for de hverdagene de har omsorgen
for barnet. Dette innebærer en stor og viktig omlegging av dagens praksis,
der mor nærmest automatisk gis rett til å overta fedrekvoten, uten
at far blir hørt.
Komiteen viser videre til forslag
om endring i lov 19. juni 2009 nr. 44 om kommunale krisesentertilbod.
Regjeringen foreslår en endring av den nevnte lov § 7.
Komiteen henviser til proposisjonens
begrunnelse for endringer i loven. Komiteen anser disse utelukkende
for å være av teknisk karakter, og at disse endringene følgelig
ikke endrer rettstilstanden. Bakgrunnen for endringen i krisesenterlova
er at dagens lovtekst ikke henviser til straffeloven av 20. mai
2005 nr. 28, som trådte i kraft 1. oktober 2015. Videre henviser
lovteksten til strafferegistreringsloven, som ble opphevet 1. juli
2014. Henvisningene samsvarer da heller ikke med lov om behandling
av opplysninger i politiet og påtalemyndigheten (politiregisterloven)
av 28. mai 2010 nr. 16 § 39. Regjeringen foreslår følgelig å erstatte
oppramsingen som fremgår av dagens lovtekst i krisesenterlova § 7,
med en henvisning til politiregisterloven § 39 første ledd.
Komiteen slutter seg til proposisjonen.