Stortinget har gjennom
rovviltforlikene i 2004 og 2011, og ved behandling av Meld. St.
21 (2015–2016) Ulv i norsk natur, Innst. 330 S (2015–2016), lagt
føringer for forvaltningen av ulv og annet rovvilt.
Departementet viser
til at foreløpige bestandsvurderinger fra Rovdata pr. 15. februar
2017 for vinteren 2016–2017 viser at det så langt denne vinteren er
registrert tre helnorske ynglinger og tre ynglinger i grenserevir.
I tillegg er det påvist én yngling som har uklar status om det er
et helnorsk revir eller grenserevir. Videre er det ytterligere 2
sannsynlige ynglinger i grenserevir, men status i disse to revirene
er uavklart. Totalt er det dermed foreløpig påvist 5–6,5 ynglinger
i Norge vinteren 2016–2017, inkludert halvparten av grenserevirene.
Departementet foreslår
i proposisjonen at det i naturmangfoldloven § 18 nytt annet ledd
skal inntas en hjemmel for at Kongen kan tillate, i strengt kontrollerte
former, på selektivt grunnlag og i begrenset utstrekning, fangst,
forvaring og annen skjønnsom bruk av enkelte individer av jerv,
bjørn og ulv i et lite antall. I vurderingen av om uttak skal skje,
kan det i tillegg til naturmangfoldhensyn legges vekt på vitenskapelige,
kulturelle, økonomiske og rekreasjonsmessige hensyn. Videre er det
i proposisjonen gjort utfyllende presiseringer av forståelsen av
gjeldende § 18 første ledd bokstav c i naturmangfoldloven – om hvilken
betydning alvorlig frykt i befolkningen og andre særlig aktuelle
tungtveiende offentlige interesser har.
Departementet viser
til at rovviltforskriften vil bli endret av Klima- og miljødepartementet,
slik at forskriften § 2 g og § 10 fullt ut samsvarer med naturmangfoldloven
§ 18.
På bakgrunn av at
det ikke er funnet fullt samsvar mellom Stortingets vedtak i Innst.
330 S (2015–2016) om bestandsmål for ulv og de juridiske vilkårene
for å kunne tillate felling av ulv, holdt klima- og miljøministeren
en redegjørelse i Stortinget 17. januar 2017, og som ble debattert
31. januar 2017.
Stortinget fattet
31. januar 2017 anmodningsvedtak 440 og 441 om ulv, hvor Stortinget
ba regjeringen innen 10. mars 2017 fremme en sak om hvordan forvaltningen
av ulv, herunder adgangen til lisensfelling, kan gjennomføres i
samsvar med Stortingets vedtak i Innst. 330 S (2015–2016), gjeldende
lovverk og internasjonale konvensjoner. Stortinget pekte særlig
på hvordan naturmangfoldloven § 18 første ledd bokstav b og bokstav
c kan tillegges vesentlig vekt i vedtak om lisensfelling av ulv.
Videre forutsatte Stortinget at det åpnes for lisensfelling utover
det antallet som allerede er bestemt for inneværende år, dersom
ny informasjon om skadepotensialet eller annen vesentlig informasjon
gjør dette mulig innenfor rammene av gjeldende lovverk. Stortinget
ba videre regjeringen om å endre forskrift om forvaltning av rovvilt
(rovviltforskriften), slik at denne er tilpasset Stortingets vedtak
i Innst. 330 S (2015–2016).