Vedr Representantforslag 42
S (2016-2017) om varig vern mot petroleumsvirksomhet i havområdene
utenfor Lofoten, Vesterålen og Senja
Jeg viser til representantforslag
42 S (2016-2017) fra representantene Elvestuen, Skei Grande, Breivik
og Farstad vedrørende varig vern mot petroleumsvirksomhet i havområdene
utenfor Lofoten, Vesterålen og Senja.
Hovedmålet i petroleumspolitikken
er å legge til rette for lønnsom produksjon av olje og gass i et
langsiktig perspektiv. Rollen som petroleumsprodusent skal forenes
med å være ledende i miljø- og klimapolitikken. Dette målet er det
bred støtte for i Stortinget, jf. behandlingen av Meld St 28 (2010-2011)
"En næring for
framtida – om petroleumsvirksomheten," og Prop 114 S (2014-2015)
"Norges største
industriprosjekt – utbygging og drift av Johan Sverdrup-feltet med
status for olje- og gassvirksomheten".
Petroleumspolitikken
som er ført har gitt svært gode resultater. Olje- og gassnæringen
er i dag Norges største og viktigste næring. Virksomheten gir lønnsomme
arbeidsplasser over hele landet og har siden starten bidratt til
næringsutvikling, teknologiutvikling og samfunnsutvikling som har
kommet hele landet til gode. Den samlede verdiskapingen fra næringen
over de siste 50 årene har vært om lag 13 000 mrd. kroner. Staten
har sikret seg en høy andel av disse verdiene gjennom skattlegging
og direkte eierskap. Petroleumsrelatert virksomhet utgjør Norges største
kommersielle kunnskapsbase. Virksomheten sysselsetter i dag, direkte
og indirekte, om lag 200 000 personer. Leverandørindustrien og oljeteknologibedriftene
er Norges nest største eksportnæring målt i verdi etter salg av
olje og gass.
Petroleumsvirksomheten
i Norge skjer under strenge krav til helse, miljø og sikkerhet og
ivaretakelse av det ytre miljø. Det kreves samtykke/myndighetstillatelse
for all aktivitet, inkludert leteboring, utbygging, driftsfasen
og avslutningsfasen. Det legges stor vekt på å sikre god sameksistens
med andre brukere av havet. For å møte alle typer utfordringer uavhengig
av naturgitte og operasjonelle forhold har myndighetene, i samarbeid
med partene i arbeidslivet, utviklet et omfattende HMS-regelverk
som stiller strenge krav til sikkerhet og styring av virksomheten.
Regelverkets funksjonelle karakter innebærer at kravene til forsvarlighet
blir strengere når virksomheten foregår i områder som tilsier strenge
krav. Ingen petroleumsvirksomhet på norsk sokkel gjennomføres med
mindre den kan utføres på en forsvarlig måte.
I områder med sårbare
eller verdifulle miljøverdier kan det stilles særlige vilkår til
virksomheten, eksempelvis tidsbegrensninger på seismiske undersøkelser
og leteboring i oljeførende lag. Formålet med slike vilkår er å
ytterligere begrense muligheten for miljøskade. I spesielle områder
med forekomster av sårbar bunnfauna eller som er sentrale gyteområder
for fisk som gyter på bunnen, kan det også stilles krav for å hindre
nedslamming.
I norsk ressursforvaltning
står bærekraftig bruk av havets ressurser helt sentralt. All erfaring
fra norsk sokkel tilsier at det er fullt mulig både å ha næringsvirksomhet
og ivareta viktige miljøhensyn. Disse erfaringene og en kunnskapsbasert
forvaltningstradisjon, med bærekraftig og ansvarlig bruk, har tjent
landet godt i mange tiår, og er en viktig grunn til at Norge har
lykkes med å bygge opp verdensledende havnæringer samtidig som miljøverdiene
i våre havområder ivaretas. Det er en tradisjon som jeg mener er
viktig å videreføre.
Denne forvaltningstradisjonen
krever at vi har god kunnskap om både næringsvirksomheten og miljøtilstanden
i de ulike havområdene, og at denne kunnskapen anvendes til å utvikle
god og helhetlig politikk og effektive rammebetingelser. Det foreligger
i dag mye kunnskap om miljøtilstanden generelt og virkninger av
mulig petroleumsvirksomhet på ulike deler av norsk sokkel.
Områdene som representantforslaget
omfatter er i all hovedsak ikke åpnet for petroleumsvirksomhet med
unntak av deler av Nordland VI. I henhold til regjeringens politiske
plattform skal det ikke åpnes for petroleumsvirksomhet, eller konsekvensutredes
i henhold til petroleumsloven, i havområdene utenfor Lofoten, Vesterålen
og Senja i perioden 2013-2017.
Det åpnes ikke nye
områder for petroleumsaktivitet på norsk sokkel før det er gjennomført
en åpningsprosess i henhold til petroleumsloven. En slik åpningsprosess
sikrer både et godt beslutningsgrunnlag og en bred involvering av
alle berørte og interesserte parter. En slik prosess gir oss som
beslutningstakere et godt grunnlag for å foreta de nødvendige avveininger.
En beslutning om å åpne nye områder forelegges Stortinget.
Jeg er helt uenig
med forslagstillerne når de mener at kun et forbud mot petroleumsaktivitet
og et varig vern er godt nok for havområdene utenfor Lofoten, Vesterålen
og Senja.
Resultatene fra
kunnskapsinnhentingen om virkninger av petroleumsvirksomhet i disse
områdene som ble lagt frem i 2012, viser etter mitt syn et helt annet
bilde, nemlig at det bør være mulig å finne gode løsninger som ivaretar
hensynene til fiskeriene, ressursene i havet og naturmiljøet.
Fiskeri, havbruk,
skipsfart og petroleum. Dette er næringene som sammen danner ryggraden
i Kyst-Norge og som i over 50 år med petroleumsvirksomhet har levd
side om side. Et Norge som lykkes framover, er et Norge der disse
næringene blomstrer. Dette er ikke minst viktig fordi petroleumsvirksomheten er
en viktig finansieringskilde for velferdsstaten.
Erfaringer fra resten
av landet, blant annet Harstad og Hammerfest i Nord-Norge, har vist
at petroleumsvirksomhet gir betydelige lokale og regionale ringvirkninger
gjennom verdiskaping og sysselsetting i alle faser – fra leting
og til utbygging og drift. Også for området forslagstillerne berører
vil petroleumsaktivitet gi slike nye muligheter.
Det er ikke i dag
et tilstrekkelig beslutningsgrunnlag for å ta stilling til petroleumsvirksomhet
i disse områdene. Det vil en først få hvis en gjennomfører en konsekvensutredningsprosess
etter petroleumsloven. Å be regjeringen fremme et slik forslag som
representantene foreslår vil jeg derfor sterkt advare mot. Vi må
ikke i Norge komme dit at vi fatter slike store beslutninger uten
først å ha et best mulig beslutningsgrunnlag. Vi må videreføre den
gode tradisjonen å basere våre avveininger på fakta og kunnskap.