2.2 Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre,
Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti, viser til at skal
vi klare å forebygge, avdekke og bekjempe vold og hjelpe både dem
som utsettes for vold og overgrep, og dem som utøver volden og overgrepene,
i langt større grad enn vi klarer i dag, er det helt avgjørende
at ansvaret for arbeidet er tydelig plassert. På den måten kan man
lettere koordinere arbeidet og sikre samarbeid mellom relevante
aktører med målrettede tiltak. Flertallet viser til Prop.
12 S (2016–2017) side 30, hvor regjeringen uttrykker:
«Det er en utfordring
å komme inn tidlig nok når ingen tjeneste har som primæroppgave
å forebygge vold og overgrep. Tjenestene har ikke nødvendigvis tilstrekkelig
kapasitet og kompetanse til å drive godt forebyggende arbeid rette
mot de mest sårbare gruppene. Resultatene av forebyggende arbeid
vil ofte være vanskelig å måle på kort sikt. Det kan føre til at forebygging
blir nedprioritert.»
Flertallet er enig i at det
er en stor utfordring at ingen har som primæroppgave å forebygge
vold og overgrep. Flertallet mener
det er positivt at regjeringen, i forbindelse med struktur- og kvalitetsreformen
i barnevernet, vil fremme forslag der forventningene til kommunenes
forebyggende arbeid klargjøres, samt at det foreslås at kommunenes
ansvar skal tydeliggjøres i krisesenterloven. Dette er avgjørende
for å kunne forebygge i langt større grad enn det vi gjør i dag.
Det er klart at flere instanser, også i fremtiden, vil ha ansvar
for å forebygge. Men etter flertallets mening må kommunene
ha et særskilt ansvar for å forebygge vold og overgrep slik at ansvarspulverisering
forhindres. Kommunene må i større grad koordinere samarbeidet mellom
relevante etater som arbeider med å bekjempe vold og overgrep. Flertallet viser
til at ansvaret for å koordinere regjeringens arbeid mot vold i
nære relasjoner og vold mot barn og unge er delt mellom Justis-
og beredskapsdepartementet og Barne- og likestillingsdepartementet. Flertallet mener
det er viktig at det er tydeliggjort hvor det koordinerende ansvaret
for å bekjempe vold og overgrep i nære relasjoner ligger, og vil
i den sammenheng bemerke at Justis- og beredskapsdepartementet koordinerer
regjeringens innsats for å bekjempe vold i nære relasjoner generelt, mens
Barne- og likestillingsdepartementet koordinerer arbeidet for å
bekjempe vold mot barn og unge spesielt. Flertallet merker seg at det
i opptrappingsplanen foreslås å utrede endringer i krisesenterloven
med sikte på å klargjøre kommunens ansvar for å forebygge vold og
overgrep. Flertallet merker seg
videre at det av planen også følger at kommunens ansvar for forebygging
i tillegg skal tydeliggjøres innenfor helselovgivningen. Flertallet viser
til at det er helt avgjørende at kommunens ansvar for det forebyggende
arbeidet tydeliggjøres. Det er viktig å sørge for at alle kommuner
sikrer godt samarbeid mellom relevante aktører. Samarbeid og koordinering
av arbeidet for å bekjempe vold mot barn er helt avgjørende for
å kunne nå målet som en nullvisjon om vold og overgrep innebærer.
Samarbeid og koordinering mellom kommunale, statlige og ideelle
aktører må styrkes betydelig for å hindre dobbeltarbeid og sikre
at ingen faller mellom to stoler. Flertallet viser til ulike
måter å organisere kommunens arbeid på som Familiens Hus/Familiesenter
hvor man har samlet alt av tilbud i kommunen til familier.
Flertallet mener at det må
gis tilskuddsordninger til kommuner med øremerkede midler for å sikre
et bedre koordinerende arbeid for å hjelpe alle familier, og spesielt
utsatte og sårbare familier.
Flertallet viser til planens
overordnede mål, herunder lederforankring av ansvar på alle forvaltningsnivåer
for å forebygge og bekjempe vold og overgrep, styrking av kompetanse
i alle relevante sektorer og samordning på tvers av sektorer og
tjenester. Flertallet understreker
viktigheten av et slikt forpliktende samarbeid på kommunalt nivå
og viser blant annet til Dokument 15:809 (2015–2016), der det påpekes
at vold i nære relasjoner forebygges best lokalt, og at vold i nære
relasjoner derfor bør være en viktig del av oppgavene til kommunale
beredskapsråd. I beredskapsrådene sitter representanter for ledelsen
i alle relevante etater, både i stat, fylke og kommune. Beredskapsrådenes
oppgaver er nettopp å kartlegge omfanget av uønskede hendelser,
avdekke svakheter, tette huller i samarbeidet, fylle på ved manglende
kompetanse, forberede seg på aksjon når uønskede hendelser skjer,
og sist, men ikke minst, forebygge gjennom systematisk og løpende
samarbeid. Flertallet viser
også til statsrådens positive svar i saken, datert 5. april 2016.
Daværende statsråd Anders Anundsen viste der til at han i mars 2016
hadde sendt brev til alle landets kommuner med anmodning om at beredskapsrådene
gjennomfører egne risiko- og sårbarhetsanalyser i den hensikt å
sette kommunene bedre i stand til å forebygge, avdekke og håndtere
familievold. Flertallet ber
regjeringen følge opp dette viktige arbeidet.
Flertallet ser frem til rapporten
som Barnevoldsutvalget skal legge frem sommeren 2017, hvor samarbeidet
mellom relevante aktører som arbeider med vold og overgrep av barn,
gjennomgås. Her er det viktig at det ikke bare utarbeides rutiner
for hva som skal gjøres, men også en plan for hvordan kompetansen
til den enkelte skal heves.
Flertallet viser videre til
Innst. 346 S (2015–2016) om en helhetlig opptrappingsplan for barn
og unges psykiske helse, hvor en samlet helse- og omsorgskomité
ber regjeringen vurdere et krav om at kommunene skal definere hvem
som har det overordnede ansvar for hjelpetjenestene til barn og
unge, for videre å sikre at barn og unge får hjelpen de trenger tidsnok
og på riktige premisser. Ingen barn skal bli kasteballer i et sammensatt
system, og særlig viktig vil dette være for barn som er ekstra sårbare
som følge av at de har erfart å bli utsatt for vold og overgrep. Flertallet viser
til at regjeringen jobber med å følge opp dette stortingsvedtaket.
Flertallet mener at tverrsektorielt
samarbeid om barn og unge, herunder skolehelsetjeneste, helsestasjon,
barnevern, skole og barnehage, er viktig for å kunne lykkes i å
forebygge og avdekke vold og overgrep mot barn og unge i større
grad enn i dag.
Komiteens medlem
fra Kristelig Folkeparti viser til at Sykepleierforbundet
i sitt høringsinnspill vedrørende Prop. 12 S (2016–2017) understreker
denne problemstillingen:
«Man [Barnesykepleiere]
mangler arenaer for utveksling av informasjon og mulighet til å
snakke sammen på tvers av profesjoner og etater. Det gjør at ingen
sitter igjen med det helhetlige bildet av barnets og familiens situasjon.»
Dette medlem viser til at
svak koordinering og for lite dialog og samarbeid påpekes som en
av de største utfordringene av flere av høringsinstansene som gav
sine innspill i høringen tirsdag den 6. desember 2016. Dette stadfestes
også i en rekke rapporter og undersøkelser hvor det påpekes at barn og
unge er spesielt sårbare for et slikt fragmentert system hvor hjelpetjenestene
ikke er tilstrekkelig koordinert.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti,
vil peke på de regionale ressurssentrene om vold, traumatisk stress
og selvmordsforebygging (RVTS-ene), som er lokalisert fem steder
i Norge. RVTS-ene har ansvar for undervisning, veiledning, informasjon
og nettverksarbeid blant annet om vold og overgrep. De skal ikke
behandle enkeltsaker, men bistå ulike instanser med kompetanse,
enten det er asylmottak, barne- og familievern, helsesektoren, politi
eller frivillig sektor. Flertallet viser til at RVTS-ene
vil spille en viktig rolle i forbindelse med opptrappingsplanen.
Flertallet viser til at det
er etablert konsultasjonsteam flere steder i landet bestående av
for eksempel ansatte i skolen, PPT, barnehager, psykisk helseteam
etc. Formålet med slike team er at berørte instanser kan ta kontakt
ved bekymring og mistanke om at et barn utsettes for vold og overgrep.
Flertallet viser til planen
der regjeringen ser behovet for å evaluere erfaringene med konsultasjonsteamene.
Dersom dette viser seg å være en hensiktsmessig modell, skal regjeringen
sørge for at denne erfaringen formidles til kommunene slik at modellen
på sikt kan bli landsdekkende. Flertallet mener konsultasjonsteam
er en god ordning som kommunene bør benytte.
Flertallet viser til at barnevernet
og politiet står i en særstilling ved mistanke om vold og overgrep.
De har ulike oppgaver og mandat, men er ofte involvert i de samme
sakene. Det er derfor helt avgjørende at de har et godt samarbeid.
Når barnevern og politi ikke samarbeider godt, kan barnevernets
arbeid forstyrre politiets etterforskning, og politiets arbeid kan
forstyrre barnevernets arbeid. Det er etter flertallets oppfatning positivt
at det nå skal utarbeides retningslinjer for samarbeidet mellom
barnevernet og politiet. Flertallet mener dog at samarbeidet
mellom politiet og barnevernet ved mistanke om vold og overgrep
må forankres i den nye barnevernloven. Blant annet bør det lovfestes
at barnevernet alltid skal anmelde saker til politiet ved mistanke om
vold og overgrep, slik at man sammen kan vurdere hvilke tiltak og
prosedyrer som bør iverksettes for å sikre at barnets beste blir
ivaretatt. Flertallet er glad
for at regjeringen uttrykker et mål om at barnevernets kvalitets-
og strukturreform skal bidra til økt kompetanse om analyser og vurderinger
i barnevernets undersøkelsesarbeid som grunnlag for beslutninger
og tiltaksvalg. Det er etter flertallets mening helt avgjørende
at dette arbeidet sees i sammenheng med politiets arbeid, og at
deres lovverk ikke står i motsetning til hverandre. Flertallet mener videre
det bør sikres mulighet for at barnevern og politi kan drøfte saker
uten at taushetsplikt står i veien, og uten at politiet må gripe
inn dersom de får vite om vold og overgrep. Det er viktig å legge
til rette for at barnevern og politi kan gjøre sine vurderinger sammen
for å sikre en best mulig håndtering av saken. Flertallet vil også peke på
behovet for å sikre tidsmessig koordinering av barnevernets og politiets arbeid,
slik at barnevernet for eksempel ikke henlegger saker om mistanke
om vold og overgrep før politiet er ferdig med å etterforske saken.
Det kan medføre at politiets mulighet for å etterforske saken på
en god måte svekkes betydelig, noe som er svært uheldig. Det må
derfor etter flertallets mening utredes
hvordan dette samarbeidet kan bedres. Flertallet mener videre det
bør utredes hvilke metoder barnevernet skal bruke i saker som omhandler vold
og overgrep.
Flertallet mener det er viktig
med et godt samarbeid mellom helse- og omsorgstjenestene og krisesentrene
fordi mange brukere av krisesentertilbudet vil ha behov for helsehjelp
og behandling. Flertallet ber
regjeringen vurdere hvordan samarbeidet mellom helse- og omsorgstjenesten
og krisesentrene fungerer og kan bedres.
Flertallet er opptatt av at
barn som er utsatt for vold og overgrep, må beskyttes selv om de
flytter til en annen kommune. Flertallet er kjent med at det
er tilfeller der barn blir flyttet til en ny kommune når barnevern
og andre offentlige etater begynner å fatte mistanke om at noe alvorlig
skjer. Flertallet ber
derfor regjeringen presisere barnevernstjenestens plikt til å gi
opplysninger til ny barnevernstjeneste ved flytting i den nye barnevernsloven,
samt vurdere om det er mulig med et felles register for alle kommuner
slik at opplysninger i alvorlige saker kommer frem.
Flertallet mener barnevernets
risikovurdering ikke må være til hinder for politiets arbeid knyttet
til saker som omhandler vold mot barn. Flertallet viser til at regjeringen
vil styrke samarbeidet mellom politi og barnevern, og at Bufdir
i samarbeid med POD er i ferd med å utarbeide retningslinjer som
skal bedre samarbeidet.
Flertallet viser til Prop.
12 S (2016–2017), hvor det fremgår på side 24:
«Ulik forståelse
av praktisering av reglene om taushetsplikt og opplysningsplikt
kan i noen tilfeller synes å være til hinder for å kunne gi volds-
og overgrepsutsatte et godt nok tilbud.»
Flertallet viser til at det
er helt avgjørende at den enkelte ansatte som arbeider med barn
og unge, har god kjennskap til opplysnings-, avvergings- og taushetsplikten. Flertallet er
glad for tydelig og god omtale av opplysningsplikten i proposisjonen
og deler vurderingene som blir gjort. Flertallet mener det er positivt
at det nå skal foretas en utredning av dette lovverket som skal
resultere i en tverrsektoriell veileder som skal bidra til felles
forståelse av regelverket om taushetsplikt og informasjonsutveksling
i forvaltningen og i tjenesteapparatet. Flertallet ser frem til denne
utredningen, men påpeker at det er helt avgjørende at veilederen
faktisk tas i bruk og anvendes i det løpende arbeidet. Dette er
etter flertallets mening
et ledelsesansvar. Det er helt avgjørende at den enkelte ansatte
ikke bare har kjennskap til regelverket knyttet til opplysnings-, taushets-
og avvergingsplikt, men også er trygg på hvordan regelverket skal
forvaltes.
Flertallet er opptatt av at
avvergingsplikten i straffelovens § 196 er tydelig og godt kjent
blant ansatte i de relevante etatene. Flertallet ønsker samtidig
å vurdere behovet for å utvide bestemmelsen om avvergingsplikt,
behovet for en egen bestemmelse for avvergingsplikt knyttet til
vold mot barn, samt behovet for en utsatt foreldelsesfrist som gjelder
fra barnet er 18 år gammelt. Flertallet viser til at behovet
for utvidelse av avvergingsplikten er et av tiltakene i opptrappingsplanen,
og at arbeidet er igangsatt i departementet.
Flertallet fremmer følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen i samarbeid med KS utarbeide veiledere om hvordan
ansatte i kommuner kan avdekke og følge opp vold i nære relasjoner.»
«Stortinget
ber regjeringen utrede hvordan det kan lovfestes at barnevern og
politi skal samarbeide bedre, og hvilket ansvar og hvilke rutiner
barnevernet skal følge ved mistanke om vold og overgrep.»
«Stortinget
ber regjeringen fremme forslag som klargjør og forenkler bestemmelsen
om opplysningsplikt til barnevernet.»
Flertallet understreker
at vold og overgrep mot kvinner og barn er et alvorlig samfunns-
og folkehelseproblem, som vil ha store konsekvenser også senere
i livet for den som blir utsatt. I verste fall kan denne typen vold
føre til tap av liv. Flertallet mener
arbeidet mot vold og overgrep må være tverrsektorielt og involvere
alle samfunnsområder. Særlig må helsesektoren ta et betydelig ansvar
for å avdekke vold og overgrep og sørge for at ofrene blir ivaretatt. Både
helsestasjon, jordmor, fastlege, tannlege og andre fagpersoner i
primærhelsetjenesten må ha kunnskap for å ivareta sårbare og utsatte
barn og voksne. Flertallet mener
samarbeid lokalt mellom barnehage, barnevern, skole, helsevesen
og politi er svært viktig for å lykkes med å hjelpe ofre for vold
og overgrep og hindre gjentakelse.
Flertallet viser til at ansvar
for forebygging, avdekking og behandling, eller hjelp til det enkelte offer,
må være tydelig forankret og plassert.
Flertallet viser til at opptrappingsplanen
omhandler vold i nære relasjoner med hovedfokus på vold og overgrep
mot barn og vold generelt. Vold og trusler på arbeidsplassen er
imidlertid problemstillinger som må tas på alvor, men flertallet anser
at dette temaet best tas innenfor en egen ramme som omhandler vold
og trusler på arbeidsplassen i sin helhet. Flertallet viser til en publikasjon
fra Arbeidstilsynet fra 2009 som viser at stadig flere utsettes
for vold og trusler i forbindelse med arbeidet. Dette gjelder særlig
i tjenesteytende næringer. De fem mest utsatte bransjene er ifølge
arbeidstilsynets rapport helse og sosial, offentlig administrasjon,
undervisning, hotell og restaurant samt transport. I henhold til
tall fra SSB ble det rapportert 1 243 tilfeller av «påført voldsskade»
i 2015 og 439 tilfeller av «trusler om vold» samme år.