Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Åsmund Aukrust, Per Rune Henriksen, Anna Ljunggren, Audun Otterstad
og Terje Aasland, fra Høyre, Tina Bru, Odd Henriksen, Eirik Milde og
Torhild Aarbergsbotten, fra Fremskrittspartiet, Jan-Henrik Fredriksen
og Øyvind Korsberg, fra Kristelig Folkeparti, Rigmor Andersen Eide,
fra Senterpartiet, Marit Arnstad, fra Venstre, lederen Ola Elvestuen,
fra Sosialistisk Venstreparti, Heikki Eidsvoll Holmås, og fra Miljøpartiet
De Grønne, Rasmus Hansson, viser til Representantforslag 36
S (2016–2017) om marine verneområder i Arktis og føre-var-prinsippet
ved all virksomhet i tidligere helt eller delvis islagte områder. Komiteen viser
til svarbrev fra klima- og miljøministeren datert 24. februar 2017.
Komiteen viser til at naturverdiene
i Arktis, spesielt i iskantsonen, gjør det viktig å forvalte områdene
på en bærekraftig måte. Norge har ansvar for å forvalte de delene
av Arktis som ligger under norsk jurisdiksjon. Samarbeid med de
øvrige kyststatene gjennom Arktisk råd skal bidra til helhetlig
bærekraftig forvaltning. Det pågår arbeid i FN for å utvikle en ny
avtale om naturmangfold i internasjonalt farvann utenfor nasjonal
jurisdiksjon.
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Fremskrittspartiet viser til at vern og forvaltning
av de arktiske havområdene tidligere er behandlet av Stortinget,
senest i Innst. 383 S (2014–2015) om oppdatering av forvaltningsplanen
for Barentshavet og havområdene utenfor Lofoten, med en oppdatert
beregning av iskanten. Disse
medlemmer viser også til at regjeringen har varslet at forvaltningsplanen
for Barentshavet og havområdene utenfor Lofoten skal revideres senest
i 2020. Disse medlemmer har
merket seg at regjeringen vil omtale status og plan for arbeidet
med marint vern i Norge i denne meldingen.
Disse medlemmer viser til svarbrevet
til komiteen fra statsråd Helgesen av 24. februar 2017, hvor det
gjøres rede for at de arktiske landene gjennom Arktisk råd samarbeider
om å sammenstille informasjon om eksisterende marine verneområder
i nord og ulike tiltak for områdebasert forvaltning, som statene
kan benytte for å bevare naturmangfoldet i Arktis. Disse medlemmer viser videre
til at det pågår et arbeid i FN for å utvikle en ny avtale om naturmangfold
utenfor nasjonal jurisdiksjon. Disse medlemmer har merket
seg at FNs generalforsamling i 2015 nedsatte en komité som skal
forberede elementer til en ny avtale om naturmangfold i havområdene
utenfor nasjonal jurisdiksjon innen utgangen av 2017.
Komiteens medlemmer
fra Kristelig Folkeparti, Venstre, Sosialistisk Venstreparti og
Miljøpartiet De Grønne vil påpeke at det er viktig å forvalte
havområder i sin helhet på en bærekraftig måte, uavhengig av grad
av naturverdier mellom områder. For enkelte områder med særlig verdifulle
og sårbare naturverdier og som bidrar med viktige økosystemtjenester,
er den eneste forvaltningen som kan sies å være bærekraftig, et
totalt vern mot risikofylt industriell virksomhet. Disse medlemmer fremhever at
dette gjelder særlig for iskantsonen. Som påpekt i representantforslaget, kommer
trolig ingen andre havområder til å oppleve så ekstreme endringer
de nærmeste tiårene som følge av klimaendringer og havforsuring
som Arktis.
Disse medlemmer viser til at
iskantsonen er den viktigste biologiske sonen for livet i Arktis
og det stedet i Arktis hvor klimaendringene kommer til å ha størst
negativ innvirkning på miljøet. De negative konsekvensene av industriell
virksomhet i dette området vil dermed bli spesielt alvorlige på
toppen av klimatruslene, fordi eventuelle ulykker eller utslipp
vil komme i et allerede ekstremt utsatt miljø.
Disse medlemmer er enige i
at det er positivt at det pågår et arbeid i FN for å utvikle en
ny avtale om naturmangfold i internasjonalt farvann utenfor nasjonal
jurisdiksjon. Disse
medlemmer vil framheve at det i tillegg til dette er viktig
å framlegge en framdriftsplan for hvordan Norge skal opprette store
marine verneområder i sin nasjonale jurisdiksjon i Arktis som et
ledd i et pan-arktisk nettverk av verneområder, fordi norsk verdiskaping
og internasjonalt omdømme er så tett koblet til ansvarlig havforvaltning.
Disse medlemmer understreker
at i tillegg til at det er viktig å ta vare på sårbare økosystemer
i Arktis ved å styrke det marine vernet, er det viktig for norsk
fiskerinæring. Marine Stewardship Council (MSC) har allerede trukket
fram manglende vern av sårbare bunnhabitater i sin vurdering av
fisket i Barentshavet. Disse
medlemmer viser til at med oppdaterte og styrkede sertifiseringskrav
kan det dermed være en reell fare for at dette fisket ikke vil bestå en
resertifisering. Det vil kunne få alvorlige konsekvenser for eksportverdien
i dette fisket. I arbeidet med å styrke det marine vernet i Arktis
har fiskerinæringa gått foran gjennom en industriavtale hvor store deler
av fiskeriindustrien er enige om ikke å utvide bunntråling til nye
områder før de er blitt skikkelig kartlagt.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet,
Venstre, Sosialistisk Venstreparti og Miljøpartiet De Grønne vil
be regjeringen følge opp fiskerinæringens initiativ, ved å vurdere
å innføre et moratorium mot bunntråling i de aktuelle områdene frem
til ny forvaltningsplan for Barentshavet er behandlet.
På denne bakgrunn
fremmer flertallet følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen vurdere å nedlegge moratorium mot bunntråling i
områder som er blitt gjort tilgjengelig for bunntråling på grunn
av mindre isdekke, inntil ny rullering av forvaltningsplan for Barentshavet
er behandlet av Stortinget, og snarest mulig komme tilbake til Stortinget
på egnet måte.»
Flertallet vil
påpeke at bærekraftig fiskeriforvaltning også er et viktig element
i en helhetlig og kunnskapsbasert forvaltning i Arktis, noe som
kan dra nytte av økt marint vern fra annen industriell aktivitet
i området. Flertallet mener
derfor at permanente tiltak må vurderes i forbindelse med revideringen
av forvaltningsplanen for Barentshavet i 2020.
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Fremskrittspartiet viser til at de grunne sjøområdene
i det territoriale farvannet rundt Svalbard allerede har et godt
vern. Innenfor verneområdene på Svalbard er 45 000 km2 med sjøbunn fredet mot alle typer
inngrep. Områdene der det ikke kan fiskes med torsketrål, er enda
større (70 000 km2). Det kan
likevel være områder utenfor territorialfarvannet som trenger beskyttelse.
Komiteen viser
til at de helhetlige forvaltningsplanene er fundamentet for den
langsiktige forvaltningen av våre havområder og sikrer at havbasert næringsliv
og ivaretagelse av miljøet i havet ses i sammenheng. Disse oppdateres
via avklarte prosesser, inkludert grundig forarbeid i Faglig forum
med tilhørende høringer. Integriteten i dette rammeverket er avgjørende
for den helhetlige og kunnskapsbaserte forvaltningen. Komiteen viser
til at forvaltningsplanen for Barentshavet og havområdene utenfor
Lofoten skal revideres i 2020, og i den forbindelse vil en vurdering
av avgrensing av de særlig verdifulle og sårbare områdene ved iskanten,
polarfronten og havområdene rundt Svalbard være en del av det faglige arbeidet
som gjøres.
Komiteen peker også på at store
havområder i norsk del av Arktis er vernet, og at det pågår kontinuerlig
arbeid for å øke kunnskapen bl.a. gjennom MAREANO-programmet. Videre
arbeides det med å redusere belastning fra skipstrafikk gjennom
den vedtatte Polarkoden.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og
Venstre, har merket seg at kartlegging av havbunnen gjennom
MAREANO-programmet øker kunnskapen om utbredelsen av naturtyper
og arter og påvirkning på disse fra menneskelig aktivitet betydelig. Flertallet har merket
seg at MAREANO i 2017 vil kartlegge havbunnen i utvalgte områder
rundt Svalbard. Flertallet viser
til at MAREANO er styrket med til sammen 10 mill. kroner i statsbudsjettene
for 2016 og 2017.
Komiteens medlemmer
fra Kristelig Folkeparti, Venstre, Sosialistisk Venstreparti og
Miljøpartiet De Grønne er enige i at de helhetlige forvaltningsplanene
er fundamentet for den langsiktige forvaltningen av våre havområder. Disse medlemmer vil
påpeke at marint vern inngår som en sentral del av en helhetlig
kunnskapsbasert forvaltning og verken er til hinder for eller i
konflikt med integriteten og de avklarte prosessene til forvaltningsplanene.
Tvert i mot vil marint vern, særlig i Arktis, bidra til å oppnå
mange av forvaltningsplanenes miljømål.
Disse medlemmer vil påpeke
at det er riktig og bra at de store naturreservatene og nasjonalparkene
på Svalbard strekker seg ut til territorialgrensen, og at dette
utgjør viktige områder for fiske, sjøpattedyr og sjøfugl. Disse medlemmer vil
imidlertid fremheve at utenfor territorialgrensen finnes det ikke marine
verneområder i farvann innenfor nasjonal jurisdiksjon.
Disse medlemmer viser til at
Norge gjennom konvensjonen for biologisk mangfold internasjonalt
har forpliktet seg i henhold til Aichi-mål nummer 11; å etablere
10 pst. verneområder i norsk økonomisk sone innen 2020.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag som fremgår i representantforslaget:
«Stortinget
ber regjeringen utarbeide plan for hvordan Norge skal opprette store
marine verneområder i Arktis som et ledd i et panarktisk nettverk
av verneområder.»
«Stortinget
ber regjeringen i arbeidet med nettverket av marine verneområder
i Arktis sørge for at iskantsonen i hele Arktis får internasjonal
beskyttelse mot all industriell virksomhet.»
Komiteens medlemmer
fra Kristelig Folkeparti, Sosialistisk Venstreparti og Miljøpartiet
De Grønne fremmer følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen prioritere at MAREANO brukes til å kartlegge de
norske havområdene i Arktis, med et mål om å identifisere verneverdige havområder
som kan bli vernet i oppdateringen av forvaltningsplanen for Barentshavet–Lofoten.»
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti og Miljøpartiet De Grønne mener
at det bør iverksettes et umiddelbart forbud mot leting etter olje
og gass i arktiske havområder. Disse medlemmer viser til at
flere andre nasjoner med råderett over arktiske havområder har tatt
offensive grep for å begrense oljeboring i Arktis. Rett før jul
satte USAs daværende president Barack Obama ned foten for leteboring
i Tsjuktsjerhavet og Beauforthavet nord for Alaska, og Canadas statsminister
Justin Trudeau sa samtidig nei til all leteboring i sine arktiske
farvann de neste fem årene.
Disse medlemmer viser til at
EU-parlamentet nylig har behandlet en resolusjon der det blant annet
ble foreslått at EU-parlamentet skulle oppfordre til et totalforbud
mot oljeboring i Arktis. Under den endelige behandlingen ble det
kun flertall for et krav om å si nei til oljeboring nord for iskanten. Disse medlemmer viser
til at denne debatten illustrerer at oljeboring i Arktis er i ferd
med å bli svært kontroversielt internasjonalt.
Disse medlemmer vil understreke
at det uansett ikke er rom for ny olje og gass fra Arktis innenfor
rammene av Paris-avtalen. I tillegg til å etablere verneområder
i Arktis bør Norge derfor avslutte all leting etter olje og gass
og utbygging av nye felt i disse områdene. Disse medlemmer viser til Dokument
8:48 S (2016–2017) fra Miljøpartiet De Grønne om utfasing av norsk
petroleumsvirksomhet i perioden 2018–2040, der disse medlemmer skriver:
«I den siste rapporten
fra FNs klimapanel kom de med et ‘karbonbudsjett’, som gir en pekepinn
på hvor mye olje, kull og gass en kan hente opp og samtidig unngå
en global oppvarming over to grader. Dette budsjettet gir oss lite
handlingsrom. Bare omtrent 20 prosent av alle kjente kull-, olje-
og gassreserver kan hentes opp og brennes opp dersom man skal unngå klimakatastrofe
med uhåndterlige konsekvenser for verdens ulike samfunn. En studie
publisert i Nature viste at alle kjente olje- og gassreserver i
Nordområdene må bli liggende hvis man skal ha sjans til å begrense
den globale oppvarmingen til to grader. Skal verden nå Paris-målet
om at den globale oppvarmingen skal holdes godt under to grader
sammenlignet med førindustriell tid, og landene skal tilstrebe å begrense
temperaturøkningen til 1,5 grader, må noen land gå foran og avstå
fra å utvinne kjente petroleumsreserver. Norge er den fremste kandidaten
til å gjøre dette fordi man historisk har tjent store penger på
petroleum og har omstillingsevne, fordi Norge av ren egeninteresse
bør unngå ytterligere investeringer i felt som er dyre i produksjon
og som det er fare for at aldri blir lønnsomme og fordi norsk petroleumsvirksomhet
opererer i svært sårbare og verdifulle havområder.»
Disse medlemmer mener at verneområder er
viktig, men på ingen måte tilstrekkelig for å beskytte naturen i
Arktis og ved iskanten. Disse medlemmer vil
peke på at selve grunnforutsetningene for livet ved iskanten svekkes
etter hvert som isen trekker seg nordover. Disse medlemmer vil blant annet
vise til at en av betingelsene for det rike livet i iskanten er
at iskanten befinner seg i områder med relativt grunt vann, slik
den vanligvis har gjort. Hvis iskanten beveger seg for langt mot
nord, kan disse forutsetningene bli endret. Disse medlemmer vil peke på
at naturmangfoldloven § 5 slår tydelig fast at vi også har en plikt
til å ta vare på de økologiske betingelsene som artene er avhengige
av:
«§ 5 Forvaltningsmål
for arter
Målet er at artene
og deres genetiske mangfold ivaretas på lang sikt og at artene forekommer
i levedyktige bestander i sine naturlige utbredelsesområder. Så
langt det er nødvendig for å nå dette målet ivaretas også artenes
økologiske funksjonsområder og de øvrige økologiske betingelsene
som de er avhengige av.»
Disse medlemmer vil peke på
at Norge i dag fører en politikk der vi systematisk ødelegger de
økologiske og klimatiske betingelsene for livet i Arktis ved å tildele
nye letelisenser til petroleumsvirksomheten, til tross for at verden
allerede har funnet om lag fem ganger mer fossil energi enn klimaet
tåler.
Disse medlemmer fremmer derfor
følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen avslutte utlysning av nye leteblokker i arktiske
farvann som Norge har råderett over.»
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Fremskrittspartiet viser til at det i henhold
til samarbeidsavtalen med Kristelig Folkeparti og Venstre ikke skal
iverksettes petroleumsvirksomhet ved iskanten i perioden 2013–2017. Disse medlemmer viser
til at oppdatert kunnskap har påvist at den faktiske iskanten og
polarfrontens beliggenhet påvirkes av klimaendringene og har trukket
seg lenger nordover enn tidligere. Disse medlemmer viser til
at en ny vurdering av hvordan de særlig verdifulle og sårbare områdene
ved iskanten, polarfronten og Bjørnøya kan avgrenses, og hvordan miljøverdiene
i disse områdene kan ivaretas, vil bli gjort som en del av det faglige
arbeidet frem mot revidering av forvaltningsplanen i 2020.