2.4 Omsorgslønn
Komiteen merker seg at proposisjonen
tar til orde for at begrepet «omsorgslønn» skal erstattes av «omsorgsstønad»
for å være mer i tråd med det som er innretningen på en slik stønad.
Dette støttes av flere høringsinstanser, men mange uttrykker bekymring for
at en slik omdefinering vil svekke ordningen. Komiteen merker seg imidlertid
at proposisjonen understreker at omleggingen vil videreføre dagens ordning,
og at stønaden fortsatt vil være skattepliktig og gi opptjening
av pensjonspoeng.
Komiteen merker seg at flere
tar til orde for at det bør være nasjonale føringer som regulerer
timer og/eller satser. Dette fordi det er betydelige variasjoner
i kommunenes praktisering av ordningen med omsorgsstønad. Mange
understreker at nasjonale føringer vil kunne gi større forutsigbarhet
for brukere og deres pårørende. Ikke minst vil dette være viktig overfor
familier som har særlige omsorgsbehov gjennom barne- og ungdomsår.
Komiteen merker seg videre
at regjeringen i forslag til ny pleiepengeordning, jf. Prop. 48
L (2016–2017), foreslår en omlegging og innstramming for foreldre
som i dag har hatt vedtak om pleiepenger i mer enn 5 år. Proposisjonen
foreslår graderte pleiepenger, og blant annet FFO peker på at noen
kan komme til å falle ut av ordningen uten at de fanges opp av et
forutsigbart økonomisk sikkerhetsnett i kommunen. Komiteen legger til grunn
at man ser på dette og samordner omsorgsstønad og bortfall av pleiepenger
for dem dette måtte gjelde.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Fremskrittspartiet, Senterpartiet
og Venstre, viser til at retningslinjene for omsorgslønn (Rundskriv
I-42/98) omtaler viktige sider ved ordningen, som f.eks. at omsorgslønn
må ses i sammenheng med andre ytelser og ordninger, og vurderes
i en helhet. I gjeldende regelverk slås det også fast at tjenestene
som ytes må være forsvarlige, man framholder betydningen av tidsbruken
og om omsorgen kan sies å være langvarig eller avgrenset. Det slås
videre fast at ut fra dagens lovverk er det kommunen som har ansvar
for å definere det antall timer som skal legges til grunn hvis lønn
eller stønad innvilges. Det understrekes også at støtte ytes til
gjøremål som ikke nødvendigvis sorterer under helse- og sosialtjenestene,
men som kan være av mer praktisk karakter. Flertallet legger til grunn
at det i framtidens omsorg vil være mer, og ikke mindre, behov for
tjenester som gis av nære pårørende.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti og Senterpartiet viser
til at flere høringsinstanser stilte seg tvilende til hvorvidt regjeringens
høringsforslag innebar styrket pårørendestøtte. I flere av høringsuttalelsene
ble det tatt til orde for rettighetsfesting av omsorgsstønad og/eller
nasjonale retningslinjer som regulerer timer og/eller satser. Dette
er også i tråd med Kaasa-utvalget som foreslår en lovfestet pårørendestøtte
i kommunene i form av tiltak som verdsetter og inkluderer
pårørende. Begrunnelsene for endringsforslagene handler i stor grad
om at det er stor variasjon i kommunenes praktisering av omsorgslønnsordningen,
samt at dagens ordning er uforutsigbar og kan oppleves som urimelig.
Det er i hovedsak bruker- og pårørendeorganisasjonene som ber om
rettighetsfesting med nasjonale retningslinjer, men også Advokatforeningen,
Universitetet i Stavanger og Nasjonal kompetansetjeneste for læring
og mestring innen helse etterlyser rettighetsfesting. Helsedirektoratet,
Pasient- og brukerombudet og Larvik kommune mener på sin side at
det er behov for nasjonale retningslinjer.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Venstre mener det er
bekymringsfullt at forskjellene er såpass store kommunene imellom
når det gjelder håndtering av lovverket for ytelser som omhandles
i denne proposisjonen. Dette taler for at man må se på hvordan pliktbestemmelsene
for kommunene, som den foreliggende proposisjon tar til orde for
å styrke, kan følges opp med en tydeliggjøring av forholdet mellom pliktbestemmelsene
i helse- og omsorgstjenesteloven og rettighetsbestemmelsene i pasient-
og brukerrettighetsloven for pårørende som har et omfattende omsorgsansvar.
Disse medlemmer viser til
at høringsinstansene spesielt peker på at kommunene håndterer tildeling
av omsorgslønn svært ulikt. Dette tilsier at en ønsket styrking
av kommunenes plikter, slik det framkommer i lovforslaget, bør svares
opp med formuleringer i pasient- og brukerrettighetsloven som styrker
og tydeliggjør pårørendes rettigheter. Dette kan løses på flere
måter, f.eks. med utgangspunkt i hvordan retningslinjene for rettighetsfesting
av BPA er utformet. Her har tjenestemottaker rett til å ta ut innvilget
støtte som personlig assistanse dersom man har et «betydelig hjelpebehov»,
definert ut fra et gitt antall innvilgede timer i støtte per uke.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet vil understreke at pårørende,
brukere og pasienter i henhold til lov har rett til medbestemmelse
når det gjelder omfang og innretning på de kommunale ytelser som
gis, men at det er kommunene som har det overordnede ansvaret for å
ta de endelige beslutningene, bl.a. med utgangspunkt i retningslinjer
for pårørendestøtte, jf. Rundskriv I-42/98.
På denne
bakgrunn vil komiteens
medlemmer fra Arbeiderpartiet fremme følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen utrede hvordan pliktbestemmelsen for kommunene om
omsorgsstønad kan følges opp med å tydeliggjøre i pasient- og brukerrettighetsloven
retten til slik stønad for pårørende/nærstående med omfattende omsorgsansvar.»
«Stortinget
ber regjeringen utrede de økonomiske konsekvensene av en felles
minstesats for ordningen med omsorgsstønad, samt utrede nasjonale retningslinjer
med tanke på å få til større geografisk likhet i ordningen.»
Komiteens medlem
Kristelig Folkeparti mener det er nødvendig at retningslinjene
og kriteriene for tildeling av omsorgsstønad utformes med klarere
ordlyd som innebærer at det er en rettighet dersom vilkårene for
rett til omsorgsstønad er oppfylt.
Komiteens medlemmer
fra Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Venstre mener det
bør innføres en felles minstesats for ordningen, og at nasjonale
retningslinjer må sikre geografisk likhet i ordningen.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet
og Venstre, mener det er nødvendig å se omsorgslønnsordningen
i sammenheng med pleiepenger og hjelpestønad for å sikre en økonomisk
trygghet og forutsigbarhet for foreldre med tunge pleie- og omsorgsoppgaver. Flertallet viser til
Prop. 48 L (2016–2017), som er til behandling i arbeids- og sosialkomiteen. Flertallet vil
i denne sammenheng understreke at regjeringens forslag om tidsbegrensning
av pleiepengeordningen på fem år, og en øvre aldersgrense på 18
år, forutsetter at det er gode ordninger som tar over, i de situasjoner
hvor barnet passerer 18 år, eller har pleiebehov utover fem år.
For familier som ser at barnet vil ha et varig pleiebehov,
vil man måtte gjøre vurderinger av hvordan denne pleien skal være
i fremtiden. Flertallet mener
det er avgjørende at overgangen og ordningene oppleves som forutsigbare
og trygge for disse familiene.
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Fremskrittspartiet viser til at mottakere av
omsorgslønn er svært forskjellige, og befinner seg i ulike livssituasjoner.
Felles nasjonale retningslinjer vil dermed enten være veldig detaljerte
eller veldig vide. I begge tilfeller vil det være stort innslag
av skjønn. Disse
medlemmer peker på at jo større grad av skjønn, jo større
variasjon vil det være, selv med nasjonale retningslinjer. Jo mer
detaljerte retningslinjer, jo mindre oversiktlig vil ordningen være
for brukerne. Risikoen er at vi lager en ordning hvor flere som
i dag mottar omsorgslønn, faller utenfor, hvilket samlet vil gi
en dårligere ordning. Disse medlemmer mener
derfor minstesatser og nasjonale retningslinjer vil kunne bidra
til å gi en dårligere ordning for pårørende.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet
og Venstre, mener det også bør være mulig å kunne opparbeide
seg en ny rett til pleiepenger på samme måte som man kan opparbeide seg
nye rettigheter til sykepenger og arbeidsavklaringspenger, dersom
det er reglene for sykepenger som skal legges til grunn for ny pleiepengeordning.
Komiteen vil
påpeke at tilbudet som gis i kommunene i dag er svært varierende,
noe som skaper stor usikkerhet for pårørende som allerede befinner
seg i en vanskelig livssituasjon.
Komiteen viser til at det
i et samfunnsøkonomisk perspektiv vil være lønnsomt å legge godt
til rette for pårørende med krevende omsorgsoppgaver. Det er for
eksempel mye som tyder på at mange pårørende som får avslag på pleiepenger,
blir sykmeldt og til og med uføre. Komiteen er også kjent med at
det er større sannsynlighet for familiekonflikter og at barn utsettes
for omsorgssvikt i familier som er hardt prøvet med tunge omsorgsoppgaver,
noe både samfunnet, de pårørende og det pleietrengende barnet taper
på.
Komiteen mener samfunnet har
alt å tjene på å legge godt til rette for å sikre gode økonomiske
ordninger for de få familiene som vil være i behov av mer utvidet
pleiepengeordning. Komiteen viser
til at utgiftene til pleiepenger utgjør en mindre sum, også med
utvidelsen av ordningen, sammenlignet med de årlige utgiftene til
sykepenger og med alternative utgifter til for eksempel institusjonsplass.
Komiteens medlemmer
fra Kristelig Folkeparti og Venstre viser videre til at Kristelig
Folkeparti har tatt til orde for en utredning av sammenslåing av
pleiepenger, hjelpestønad og omsorgslønn. Disse medlemmer viser til
Dokument 8:87 S (2012–2013) Representantforslag fra stortingsrepresentantene
Laila Dåvøy, Line Henriette Hjemdal, Kjell Ingolf Ropstad og Geir
Jørgen Bekkevold om tiltak for mennesker med nedsatt funksjonsevne,
der forslagsstillerne argumenterer for at pleiepenger, hjelpestønad
og omsorgslønn slås sammen til én statlig ordning. Intensjonen bak
forslaget var å gjøre det enklere for familiene å forholde seg til regelverket,
og sikre at alle som gjør dette arbeidet, kan få lønn for det uavhengig
av hvilken kommune man bor i. Disse medlemmer viser til
at dette var et forslag som den gangen ble støttet av Høyre, Fremskrittspartiet
og Venstre.
Disse medlemmer fremmer på
denne bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen vurdere hvordan hjelpestønad, pleiepenger og omsorgslønn
kan slås sammen til én statlig ordning for å sikre et enklest og
best mulig regelverk.»
«Stortinget
ber regjeringen fremme forslag om en felles minstesats for omsorgslønnsordningen, samt
nasjonale retningslinjer som sikrer geografisk likhet i ordningen.»
Komiteens medlem
fra Kristelig Folkeparti fremmer i tillegg følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen fremme forslag om rettighetsfesting av omsorgslønn.»
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Fremskrittspartiet viser til at omsorgslønn er en
av flere helse- og omsorgstjenester som tildeles den enkelte etter
en individuell vurdering av brukerens behov sett opp mot kommunens
ressurser. Rettighetsfesting av omsorgslønn vil for mange kommuner
ha den konsekvens at det må settes av større ressurser til omsorgsstønad
på bekostning av videre utvikling av andre tjenester. Disse medlemmer mener
dette gir et smalere mulighetsrom, og vil kunne hindre kommunen
i å tilby et individuelt tilrettelagt tjenestetilbud til den enkelte.
Her må behovet for forutsigbarhet veies mot behovet for å tilpasse
tjenestene etter den enkeltes behov. Disse medlemmer peker på at
det er en utbredt oppfatning at rettighetsfesting vil føre til mer
forutsigbarhet og likebehandling. Det kan i mange tilfeller stemme, men
vil avhenge av hvor komplekst saksforholdet er. Dagens pleiepengeordning
kan stå som et eksempel på at rettighetsfesting ikke nødvendigvis
fører til mer forutsigbarhet.
Disse medlemmer viser til
at Arbeids- og sosialdepartementet i sin lovproposisjon om endringer
i pleiepengeordningen (Prop. 48 L (2016–2017)) beskriver følgende
problemer med dagens pleiepengeordning:
«Dagens
regelverk for pleiepenger oppleves som komplisert. Enkelte vilkår
er skjønnspregede og strenge. Dette gjelder for eksempel vilkår
som «livstruende eller annen svært alvorlig sykdom» og at en «varig»
sykdom må være «ustabil» for rett til pleiepenger. Det gjør at regelverket
kan være vanskelig å forstå for den enkelte og utfordrende for etaten
å saksbehandle. Å oppnå likebehandling i pleiepengesaker har vært
en utfordring. Selv om sentralisering av saksbehandlingen i Arbeids-
og velferdsetaten til to fylkesenheter har avhjulpet dette, innebærer skjønnsvilkårene
likevel at hver enkelt sak skal vurderes konkret, noe som i praksis
kan innebære forskjellsbehandling (imidlertid skal det ikke forekomme
usaklig forskjellsbehandling). Dagens strenge regler med relativ
snever adgang til å innvilge pleiepenger medfører enkelte gråsonetilfeller som
er vanskelig å vurdere og tilfeller som helt faller ut av ordningen.»
Disse medlemmer mener
det er liten grunn til å tro at omsorgslønnsordningen som omfatter
flere brukergrupper, vil være enklere å rettighetsfeste. En vil
risikere enten å basere seg på strenge skjønnsbaserte kriterier
som vil medføre at mange faller utenfor, eller en veldig inkluderende
ordning med svært høye kostnader.
Disse medlemmer er videre
enig i intensjonen med forslaget om å forenkle regelverket og samtidig
sikre større grad av fleksibilitet for brukere og pårørende. Disse medlemmer viser
imidlertid til at omsorgslønn, pleiepenger og hjelpestønad dreier seg
om ytelser av ulik karakter, som er rettet mot ulike grupper og
ivaretar ulike behov. Det er derfor svært komplisert å samle disse
ordningene i én felles ordning, samtidig som en ivaretar alle de
behovene som ligger bak ordningene. Disse medlemmer viser her
til at mens omsorgslønn er en helse- og omsorgstjeneste som må sees
i sammenheng med øvrige kommunale helse- og omsorgstjenester, og
som tildeles etter en individuell behovsvurdering, er hjelpestønad
og pleiepenger rettighetsfestede ordninger som tildeles når gitte
kriterier er oppfylt. Dersom en velger å samle disse ytelsene, må
disse rammes inn med et sett av kriterier som raskt vil kunne gi
en mindre fleksibel ordning som er mindre treffsikker for brukerne.
Komiteens medlemmer
fra Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Venstre viser til
at det i departementets høring ble problematisert at en overgang
fra begrepet «lønn» til «stønad» kan svekke ordningen, fremfor å
styrke den. Samtidig påpekes det at slik ordningen i dag fungerer,
kan begrepet «lønn» oppfattes misvisende. Disse medlemmer viser til
at en styrking og videreutvikling av ordningen kunne ført til at
lønnsbegrepet ble mer treffende, og mener regjeringen burde vurdert slike
endringer framfor å endre begrepet til «stønad».
Disse medlemmer viser til
at Fellesorganisasjonen (FO) i departementets høring blant annet skrev
dette:
«FO har tidligere
uttalt at det er behov for å styrke ordningen med omsorgslønn.
Vi mener økonomisk
kompensasjon for pårørendeomsorg fortrinnsvis bør ytes som lønn
med de rettigheter og plikter som følger av det. Dette kan for eksempel
løses ved å ansette pårørende som (personlige) assistenter, der
det er ønskelig og hensiktsmessig. En slik ordning vil være gjensidig
forpliktende, forutsigbar og transparent, og gi bedre mulighet for oppfølging
både for bruker og pårørende. Det vil også være lettere å ivareta
nødvendig opplæring, kunnskapsutveksling og planlegging av brukerens framtidige
tjenestebehov, der det er rimelig å anta at kommunen, på sikt, kommer
til å overta ansvaret for tjenestene. Eksempler på dette kan være
eldre og funksjons- hemmede med progredierende hjelpebehov, eller
barn med funksjonshemninger som blir myndige/voksne og flytter hjemmefra.»
Disse medlemmer viser
også til innvendinger fra Høgskolen i Østfold mot å endre begrepet:
«Vi stiller oss
også spørrende til begrunnelsen for forslaget om å endre det innarbeidede
begrepet «omsorgslønn» til «omsorgsstønad». Departementets anførsel
om at dette ikke er «lønn» i tradisjonell forstand virker noe svak
sett på bakgrunn av at «stønaden» skal tilbys «personer med særlig
tyngende omsorgsarbeid». Å motta stønad for sitt omsorgsarbeid gir
inntrykk av at den som yter omsorgen er en klient/stønadsmottaker
mer enn en aktiv bidragsyter til å oppfylle kommunens omsorgsplikt.
Begrepet omsorgslønn peker i større grad mot at det dreier seg om
gjensidighetsbetraktninger og et ytelse mot ytelse-prinsipp.»
Disse medlemmer mener disse
betraktningene er viktige og at en fremtidig utvikling av pårørendestøtten
tydelig må anerkjenne omsorgsyter for det arbeidet som utføres på
vegne av dem som trenger det og samfunnet.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Fremskrittspartiet, Senterpartiet
og Venstre, påpeker at forslaget om en endring av begrepet
«omsorgslønn» til «omsorgsstønad» ikke innebærer noen endring av
gjeldende rett, og medfører således heller ingen endringer av arbeidstakerrettigheter.
Et annet flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre,
viser til at det presiseres i lovproposisjonen at endringen er foreslått
for å synliggjøre at omsorgsstønad ikke er lønn i tradisjonell forstand.
Målet er ikke at pårørende skal ansettes av kommunen, men at kommunen
skal støtte de pårørende som ønsker å påta seg særlig tyngende omsorgsarbeid. Dette flertallet støtter
denne endringen.
Komiteens medlem
fra Senterpartiet etterlyser en samlet og mer helhetlig pårørendepolitikk
som sørger for nye rettigheter og velferdsordninger inkludert opplæring,
støtte og veiledning til pårørende, avlastning til dem som bærer
tunge omsorgsbyrder, økonomisk trygghet slik at de ikke i tillegg
blir sittende i en vanskelig økonomisk situasjon, og nødvendig permisjon
slik at de ikke mister rett til arbeid eller må sykmeldes for å
kunne ta seg av sine nærmeste.
Dette medlem mener at den
fremlagte proposisjonen ikke er tilstrekkelig for å sikre dette.
Senterpartiet vil styrke og forenkle omsorgslønnsordningen og gjøre
den tilgjengelig for flere pårørende til eldre. Omsorgslønn skal
være en reell valgmulighet, ikke en konsekvens av manglende kommunalt
tilbud. Tildeling og utmåling må skje etter samme kriterier, uavhengig
av hvor du bor. Pårørende som får omsorgslønn må få opplæring, rett
til avlastning og vikar ved sykdom, gode permisjonsordninger og
en fast kontaktperson i kommunen, med tilbud om omsorgsplan som
del av den individuelle oppfølgingen.
På denne bakgrunn
fremmer dette
medlem følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen fremme nytt forslag til endringer i helse- og omsorgstjenesteloven
(pårørendestøtte m.m.) der:
-
begrepet omsorgslønn
ikke endres til omsorgsstønad,
-
det ikke innføres
fellesregulering og benevning i loven av tjenester og tilbud det
er knyttet ulik plikt- og rettighetsstatus til,
-
retten til avlastning,
opplæring og veiledning inkluderer alle pårørende som har store
omsorgsutfordringer, og ikke avgrenses til pårørende med særlig
tyngende omsorgsoppgaver.»
«Stortinget
ber regjeringen utarbeide nasjonale retningslinjer slik at omsorgslønn
inngår som et ordinært tilbud i kommunens helse- og omsorgstjeneste for
særlig tyngende omsorgsoppgaver overfor barn og voksne. Omsorgslønnen
må styrkes og standardiseres og utbetales etter en nasjonal tariff
(timesats) tilsvarende helsefagarbeidere, der tildelte timer per uke
kan variere mellom 25 prosent og 100 prosent av full jobb.»
«Stortinget
ber regjeringen fremme nødvendige tiltak slik at pasienter og pårørende
med særlig tyngende omsorgsoppgaver får tilbud om omsorgsplan og
kontaktperson i kommunen, individuelt tilrettelagt avlastningstilbud,
permisjonsordninger og trygghet for vikar ved sykdom.»