Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Hege Haukeland Liadal, Sonja Mandt, Arild Grande og Anette Trettebergstuen,
fra Høyre, lederen Svein Harberg, Kårstein Eidem Løvaas og Mette
Tønder, fra Fremskrittspartiet, Laila Marie Reiertsen
og Ib Thomsen, og fra Kristelig Folkeparti, Geir Jørgen Bekkevold,
viser til Meld. St. 14 (2016–2017) Kommersiell allmennkringkasting,
en følge av vedtak i Meld. St. 20 (2014–2015) Open og opplyst (allmennkringkastingsmeldinga),
der regjeringen i anmodningsvedtak VI blir bedt om å «ta initiativ
til å sikre kommersiell allmennkringkasting med hovedkontor og nyhetsredaksjon
i Bergen innen utgangen av 2016.» Videre bad komiteen i Innst. 178 S
(2015–2016) til allmennkringkastingmeldingen regjeringen om å utrede
en modell der deler av merkostnadene som følger av pliktene til
en kommersiell allmennkringkaster, blir kompenserte.
Komiteen viser til at myndighetene
aktivt har lagt til rette for kommersiell allmennkringkasting på tv
i en rekke år. Grunnen er at frekvensressurser for kringkasting
har vært et knapt gode som det har vært knyttet vilkår til. Det
har også vært et politisk ønske om å sikre en konkurrent til NRK.
I dag er det ikke knapt med frekvenser, og tallet på tv-kanaler
og audiovisuelle bestillingstjenester i det norske markedet har
aldri vært høyere. Likevel gir ikke dette mangfoldet i seg selv
noen garanti for at markedet vil produsere programkategorier som
er omfattet av allmennkringkastingsomgrepet (f.eks. barne- og kulturprogram
eller nyhets- og aktualitetsprogram).
I meldingen vurderes
hva de mediepolitiske målene for kommersiell allmennkringkasting
bør være, og komiteen støtter
konklusjonen om at de mediepolitiske målene bør være a) å opprettholde
mediemangfoldet, b) sikre en reell konkurrent til NRK og c) sikre
riksdekkende nyhetssendinger som blir produsert og sendt utenfor
Oslo.
Komiteen merker seg at Mediemangfoldsutvalget
i et sammendrag av delutredningen, «Vurdering av modell for offentlig
kompensasjon til kommersiell allmennkringkasting», konkluderer med
at det er usikkert om markedet vil kunne finansiere kommersiell
allmennkringkasting med hovedsete utenfor Oslo. Utvalget anbefaler
ikke en bestemt modell, men peker på at en modell som medfører kompensasjon
til en kommersiell allmennkringkasting, vil være bedre egnet enn
et prosjekttilskudd til produksjon av allmennkringkastingsinnhold.
I meldingen vurderes
det om det, uten statlige virkemidler, er sannsynlig at det i markedet
kan vokse frem et tilbud som oppfyller målene for kommersiell allmennkringkasting,
eller om det er nødvendig med statlige virkemidler for å sikre dette. Komiteen ser at
meldingen konkluderer med at det er usikkert om de mediepolitiske
målene for kommersiell allmennkringkasting kan bli oppfylt av markedet
alene. På denne bakgrunn pekes det på at det er behov for midlertidige
virkemidler, for å sikre at de målsettingene som regjeringen har
for kommersiell allmennkringkasting, blir tatt vare på på kort sikt.
Komiteen viser til at meldingen
konkluderer med at offentlig kompensasjon må til for å sikre de mediepolitiske
målene med kommersiell allmennkringkasting. Kompensasjonsordningen
vil bli innrettet i tråd med gruppeunntaket for tjenester av allmenn
økonomisk verdi i EØS-regelverket. Oppdraget vil bli tildelt etter
en skjønnhetskonkurranse som er åpen for alle interessenter. Hovedkontoret
og den sentrale nyhetsredaksjonen til allmennkringkasteren må plasseres
utenfor Oslo.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet mener at en kommersiell allmennkringkaster,
på samme måte som NRK gjennom Kringkastingsrådet, bør være underlagt
et offentlig oppnevnt organ som følger allmennkringkasteren tett og
uttaler seg om det som tilbys publikum. Publikum må også gjennom
dette organ kunne gi tilbakemelding på innholdet. En naturlig avgrensing
blir at kun det innhold som er produsert i kraft av det offentlig finansierte
allmennkringkasteroppdraget, vil være omfattet.
Disse medlemmer ber derfor
regjeringen komme tilbake til Stortinget med et forslag om hvordan
dette kan struktureres på en hensiktsmessig måte, både for publikum
og den kommersielle allmennkringkaster.
Disse medlemmer viser til at
kommersiell allmennkringkasting er i ferd med å finne sin løsning uten
at Mediemangfoldsutvalget får en mulighet til å sette spørsmålet
inn i en større mediepolitisk sammenheng. Det er godt kjent at store
deler av bransjen er imot statsstøtte til kommersiell allmennkringkasting
fordi de mener at dette vil virke konkurransevridende.
Disse medlemmer viser til argumentet
for at public service må sees på som en samfunnsfunksjon, ikke en
institusjon. Disse
medlemmer mener at det er legitimt av staten å legge insentiver
til grunn for å stimulere til innholdsproduksjon på nisjeområder
som i dag kan sies å få for liten oppmerksomhet i et vidtfavnende
mediebilde. Eksempelvis vil dette gjelde nyhets- og kulturinnhold,
og innhold tilpasset barn og unge. Disse medlemmer mener at dette oppdraget
ikke bør forbeholdes én leverandør, men at det må legges ut for
konkurranse mellom ulike tilbydere. Dette bør primært søkes finansiert
gjennom indirekte økonomiske virkemidler.
Komiteen mener
at varigheten for den nye avtalen bør være fra tre til fem år.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet mener
at rammevilkår som sikrer kommersiell allmennkringkasting for framtiden,
burde vært løst på et langt tidligere tidspunkt. Det var også daværende
kulturminister Thorhild Widveys ambisjon da hun la fram Meld. St
38. (2014–2015) Open og opplyst – allmennkringkasting og mediemangfald. Da
ble det opplyst at
«Regjeringa kunngjer
ny avtale om status som formidlingspliktig allmennkringkastar før
TV2s avtale går ut 31. desember 2016.»
I Stortingets avtale
om allmennkringkasting i Innst. 178 S (2015–2016) skrev en samlet
komité:
«Komiteen vil understreke
behovet for at staten sikrer videreføring av en avtale med en kommersiell allmennkringkaster
med hovedkontor og nyhetsredaksjon i Bergen, og ber regjeringen
snarest utlyse avtale som sikrer dette. Komiteen ber videre regjeringen
utrede en modell der deler av merkostnadene som er forbundet med
forpliktelsene en kommersiell allmennkringkaster påtar seg, blir
kompensert.»
Disse medlemmer finner det
derfor underlig at Fremskrittspartiet nå kommer med påstander som kan
tolkes som kritikk av fremdriften og ordningen som foreslås av regjeringen.
Disse medlemmer viser til at
regjeringen i Meld. St 14 (2016–2017) konkluderer med at kompensasjon
til en kommersiell allmennkringkaster skal innrettes i tråd med
reglene i gruppeunntaket for tjenester av allmenn økonomisk verdi,
noe som betyr at støtten ikke kan overstige 15 millioner euro i
året. Disse medlemmer ønsker
at en framtidig kommersiell allmennkringkaster skal gis et bredere
allmennkringkastingsoppdrag enn det regjeringen legger opp til,
men dette ville trolig påvirket størrelsen på kompensasjonen. Dette
kunne imidlertid trolig blitt løst dersom regjeringen hadde undersøkt
og opplyst Stortinget om mulighetene innenfor EØS-avtalen.
Altmark-kriteriene innebærer at det ikke er nødvendig med en øvre
grense for kompensasjonens størrelse dersom kriteriene er oppfylt.
I tillegg ville en raskere fremdrift fra regjeringens side i større
grad kunne ivaretatt Bergen som medieby. Disse medlemmer ønsker imidlertid
ingen ytterligere forsinkelser i arbeidet med å sikre ny avtale
om kommersiell allmennkringkasting og slutter seg derfor
til regjeringens konklusjoner i meldingen. Disse medlemmer mener at regjeringen
umiddelbart etter at en ny avtale er inngått, bør sette i gang arbeidet
med en ny framtidig løsning for kommersiell allmennkringkasting
i Bergen og undersøke handlingsrommet med ESA, slik at man i god
tid før denne avtalen utløper og i lys av mediemangfoldsutvalgets
utredning kan legge fram for Stortinget løsninger som kan ivareta
et bredere allmennkringkastingsoppdrag som i større grad sikrer
et mangfoldig tilbud til hele befolkningen. Dette tilsier at avtalen
bør ha kort varighet. Disse
medlemmer forutsetter at ny avtale blir kunngjort før sommeren
2017.