2.3 E6 Helgeland nord
Komiteen viser til at det er
kostnadsøkninger i prosjektet E6 Helgeland nord i forhold til styringsramme
og kostnadsramme. Komiteen vil
videre vise til at det er forutsatt at omfanget av prosjektet skal
reduseres slik at kostnadsrammen ikke overskrides, jf. Prop. 1 S
(2016–2017). Komiteen mener det
er viktig at prosjektet E6 Helgeland nord gjennomføres som planlagt
da delstrekninger her har dårlig standard. Komiteen viser til at det er
særlig viktig med utbedring av delstrekningen Raudfjellfors–Krokstrand.
Komiteen gir derfor sin tilslutning
til den foreslåtte løsningen der denne delstrekningen utbedres uten
at bompengebelastningen for bilistene øker.
Komiteen støtter vurderingen
av at det tas endelig stilling til gjennomføring av de andre delstrekningene
i etterkant av stortingsbehandlingen av Nasjonal transportplan 2018–2029.
Komiteen vil avslutningsvis
bemerke at kostnadsrammen for prosjektet innebærer at 80,5 pst.
av kostnadene dekkes med statlige midler, mens 19,5 pst. av kostnadene
dekkes av bompenger.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet viser til våre merknader
i Innst. 13 S (2016–2017) om E6 Helgeland:
«Disse medlemmer viser til
Vegpakke E6 Helgeland Nord (Hemnes–Saltfjellet). Her er nå arbeidet godt
i gang. Prognosene for sluttkostnad innebærer en kostnadsøkning
på om lag 480 mill. kroner i forhold til fastsatt kostnadsramme
gitt at prosjektet skal gjennomføres i uendret omfang. Departementet
varslet i Prop. 1 S (2015–2016) at de ville komme tilbake til Stortinget
om dette. Disse medlemmerhar
merket seg at man ikke har funnet rom for økning av rammen til E6
Helgeland nord, og nå legger opp til å ta ned prosjektet slik at
kostnadsrammen ikke blir overskredet. Disse medlemmer mener det
er viktig at opprinnelig omfang og fremdrift på utbyggingen opprettholdes.
Disse medlemmer har registrert
at man lokalt jobber med å se på en løsning for E6 Helgeland Nord for
å kunne unngå å kutte i omfanget av prosjektet. Disse medlemmer
ber derfor regjeringen jobbe videre med å finne en omforent løsning,
før man tar stilling til omfanget av utbyggingen og kostnadsrammen.
Disse medlemmerer
kjent med at dette må gjøres tidsnok til at man kan gjøre nødvendige
reforhandlinger med entreprenør i henhold til kontrakt.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
‘Stortinget
ber regjeringen jobbe videre med og finne en løsning for E6 Helgeland
Nord i samarbeid med lokale myndigheter før man tar endelig avklaring
til omfanget av utbyggingen og kostnadsrammen. Dette gjøres tidsnok
til at man kan gjøre nødvendige reforhandlinger med entreprenør.’»
Disse medlemmer mener det
er viktig at opprinnelig omfang og fremdrift på utbyggingen opprettholdes.
Disse medlemmer har registrert
at Rana kommunestyre har gjort positivt vedtak om en løsning også
for å ferdigstille strekningen E6 Krokstrand–Bolna, og at denne
saken nå skal til behandling i fylkestinget.
Disse medlemmer mener det
vil være meget uheldig og medføre store ekstrakostnader om man ikke
fullfører E6-opprustingen nå mens man har utstyr og personell tilgjengelig.
Siste frist for å få dette avklart er i henhold til kontrakt september
2017.
Disse medlemmer viser videre
til at også trafikksikkerhetsprosjektene med nytt kryss på E6 i Korgen
og ny gang-/sykkelveg mellom Bjerka og Finneidfjord, samt ny overgang
over E6 på Hauknes, ikke blir gjennomført som planlagt, uten ekstra
midler.