1.1.1 Administrative konsekvenser
Forslaget vil ikke
medføre vesentlige endringer når det gjelder det offentlige tilsynet
med fornøyelsesinnretninger. Det overordnede
ansvaret vil ligge i Samferdselsdepartementet.
Samferdselsdepartementet
vil, i tråd med tidligere praksis, delegere myndigheten til å føre
tilsyn med fornøyelsesinnretninger til Statens jernbanetilsyn.
Lovforslaget vil
åpne for et mer risikobasert og systembasert tilsyn. Dette vil kunne
føre til en omfordeling av ressursbruken for tilsynet. Mens en stor
del av ressursene i dag medgår til stedlige tilsyn og reisevirksomhet,
kan en omlegging av tilsynet medføre en jevnere fordeling av tidsbruken
mellom forberedelse til tilsyn, gjennomføring av tilsyn, oppfølging av
tilsyn, reising, sikring av forsvarlig saksbehandling mv. Det forutsettes
imidlertid at den totale ressursbruken ikke vil endres vesentlig.
De nye hjemlene i
lovforslaget for ileggelse av tvangsmulkt og overtredelsesgebyr
vil kunne medføre noe økt saksbehandling for tilsynsmyndigheten. Det
er vanskelig å anslå hvor mye merbelastning dette vil gi, men departementet
antar at det ikke vil medføre noen vesentlig økning.