Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Kjell-Idar Juvik, Sverre Myrli, Magne Rommetveit, Eirik Sivertsen
og Karianne O. Tung, fra Høyre, lederen Nikolai Astrup, Torill Eidsheim,
Nils Aage Jegstad og Helge Orten, fra Fremskrittspartiet, Tor André
Johnsen, Åse Michaelsen og Morten Stordalen, fra Kristelig Folkeparti,
Hans Fredrik Grøvan, fra Senterpartiet, Janne Sjelmo Nordås, og
fra Venstre, Abid Q. Raja, viser til representantforslaget
og departementets svarbrev av 5. desember 2016.
Komiteen vil peke på at spørsmålet
om opplæring av lokomotivførere ble behandlet i forbindelse med
Prop. 143 L (2015–2016) Endringar i jernbanelova og einskilde andre
lover (reform av jernbanesektoren).
Her ga flertallet
følgende merknad i Innst. 94 L (2016–2017):
«Flertallet viser
til statsrådens brev av 30. oktober 2016 med svar på anmodning fra
partene i togstreiken. Det fremgår her at myndighetene vil ta initiativ
til at det fastsettes en nasjonal standard for oppfyllelse av førerforskriftens
krav til opplæring av lokførere.»
Komiteen viser til departementets
brev av 5. desember 2016, hvor dette følges opp:
«Representantforslaget
omhandler regelverket om opplæring av førere på det nasjonale jernbanenettet.
Samferdselsdepartementet påpeker at det allerede foregår et arbeid
med å se på det aktuelle regelverket. Departementet ga Statens jernbanetilsyn (SJT)
den 20. mai i år i oppdrag å foreta en gjennomgang av dagens krav
til kompetanse for førere og sertifiseringsordninger. Dette arbeidet
har kommet langt, og kan føre til endringer med tilsvarende virkninger
som det representantforslaget tar sikte på.»
Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre,
Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Venstre,
er tilfreds med det arbeidet som nå er satt i gang.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet og
Senterpartiet viser til at jernbanedrift er en sentral del
av norsk transportpolitikk og viktig for framføring av personer
og gods. Fram til de siste årene har det vært et tillitsfullt samarbeid
mellom de ansatte i NSB og NSBs ledelse, blant annet når det gjelder
forståelse av hvordan myndighetenes krav til sikkerhetsbestemmelser
skal praktiseres. Disse
medlemmer mener at det er avgjørende viktig å gjenskape denne
tilliten. Disse
medlemmer mener Stortinget har et medansvar i å bidra til at
dette skjer.
Disse medlemmer viser til at
kompetansekravet i norsk jernbanedrift er nedfelt i lov om anlegg og
drift av jernbane, herunder sporvei, tunnelbane og forstadsbane
m.m. 11. juni 1993 nr. 100 (jernbaneloven) § 6 annet ledd bokstav
b:
Ǥ 6 (Tillatelse
til å drive jernbanevirksomhet)
[…]
Departementet kan
ved forskrift eller enkeltvedtak fastsette vilkår for tillatelsen
for å ivareta hensynet til en sikker og hensiktsmessig trafikkavvikling samt
miljø, herunder krav til:
a) nødvendige faglige,
personlige og økonomiske forutsetninger hos søkeren;
b) kompetanse m.v.
hos driftspersonellet;»
Disse medlemmer viser videre
til at kompetansekravet framkommer mer spesifikt i forskrift 27. november
2009 nr. 1414 om sertifisering av førere av trekkraftkjøretøy på
det nasjonale jernbanenettet (førerforskriften). Kravene her må
ligge innenfor rammen av loven.
Disse medlemmer viser videre
til bakgrunnen for forslaget, som er avtalen mellom NSB AS og Norsk
Lokomotivmannsforbund vedrørende inntakskrav, opplæring og kompetanseutvikling
for lokomotivførere. Disse
medlemmer mener dette i praksis betyr at kompetansekravet
ved utløpsdato var ute av tariffavtalen og utenfor forhandlingsretten. Tilbudet
var ensbetydende med at lokomotivførerne overlot reguleringen av
utdanningsnivået til myndighetene. Disse medlemmer påpeker at
streikens kjerne var om man skal beholde de nødvendige, sterke kompetansekrav
som praktiseres for lokomotivførere i Norge.
Disse medlemmer viser videre
til at LO Stat og Arbeidsgiverforeningen Spekter 30. oktober 2016 oppnådde
enighet om følgende:
-
Det anmodes om at
det fastsettes en nasjonal standard for lokførerutdanningen.
-
Det anmodes om at
det etableres en bransjeorganisasjon innen norsk jernbane.
-
Det anmodes om at
svakheter i førerforskriften utbedres.»
Under
pkt. 3 heter det i avtalen:
«Førerforskriften
§§ 18 og 21 tydeliggjøres. Partene er enige om at dagens ordlyd
ikke i tilstrekkelig grad definerer en nasjonal standard for lokomotivførerkompetanse.»
I brev av 30. oktober
2016 fra statsråd Ketil Solvik-Olsen heter det angående pkt. 3:
«Førerforskriften
§§ 18 og 21 tydeliggjøres. Innenfor Norges folkerettslige forpliktelser
vil departementet, eller den det bemyndiger, se på vedlegg V og
VI til førerforskriften.»
I riksmeklers møtebok
ble det protokollert (Sak 2016-074 LO Stat på den ene side og Spekter
på den annen side) at med «meklernes mellomkomst oppstod det enighet
om en forhandlingsløsning».
På denne
bakgrunn mener komiteens
medlem fra Senterpartiet at det bør tas inn et generelt inntakskrav
for lokomotivførere i forskrift 27. november 2009 nr. 1414 om sertifisering
av førere av trekkraftkjøretøy på det nasjonale jernbanenettet.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet er helt enige med forslagsstillerne fra
Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti om nødvendigheten av
å presisere kravene til opplæring og kompetanse for lokomotivførere. Disse medlemmer er
imidlertid ikke enige i forslagets utforming, der det foreslås at
Stortinget skal vedta helt spesifikke formuleringer i førerforskriften. Disse medlemmer viser
i så måte til maktfordelingsprinsippet og arbeidsfordelingen mellom
Stortinget og regjeringen, der Stortinget vedtar lover og regjeringen
og forvaltningen fastsetter forskrifter. Det er en forutsetning
at regjeringen og forvaltningen fastsetter forskrifter innenfor
det lovverk som er vedtatt av Stortinget som lovgiver.
Disse medlemmer er klar over
at det ikke er grunnlovsstridig av Stortinget å detaljstyre eller
å instruere regjeringen, men vil framheve at slikt «stortingsregjereri»
er uheldig. I så måte kan det vises til en artikkel skrevet av avdelingsdirektør
i Justisdepartementets lovavdeling, Arnulf Tverberg, på lovdata.no,
der det blant annet heter:
«At det utøvende
makt ligger til regjeringen, hindrer heller ikke at Stortinget,
hvis det virkelig ønsker, på de fleste områder kan blande seg direkte inn
i hvordan regjeringen skal avgjøre enkeltsaker. Stortinget har til
tider, under mindretallsregjeringer, gått langt i å ville gi direktiver
til – instruere – regjeringen om hva den skal og ikke skal gjøre
på området for den utøvende makt («stortingsregjereri»). En slik praksis
kan være uheldig fordi den gjør det uklart hvem som er ansvarlig
for hva. Den kan også føre til dårlig utredede beslutninger som
det er vanskelig eller uheldig å gjennomføre. Særlig når det gjelder
å treffe avgjørelser i enkelttilfeller, kan dessuten idealer om
rettssikkerhet og likebehandling settes på prøve.»
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen etablere en nasjonal sertifiseringsordning for lokomotivførere.»
«Stortinget
ber regjeringen endre regelverket slik at det klart fremkommer at
for å kunne sertifiseres som lokomotivfører må en ha bestått eksamen
fra fagskole for utdanning av lokomotivførere, eller ha bestått
NSB-skolens lokomotivførerkurs, eller ha godkjenning som lokomotivfører
fra annet EØS-land supplert med opplæring i norske framføringsbedrifter
på nivå med fagskoleutdanning og med krav om tilstrekkelige norskkunnskaper,
eller ha førerbevis og/eller sertifikat internt i bedriften etter
prinsippene fra og på nivå med utdanning fra Norsk jernbaneskole.»
Komiteens medlem
fra Senterpartiet fremmer følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen endre førerforskriften §§ 18 og 21, jf. jernbaneloven
§ 6 slik:
§ 18 Krav til
opplæring for sertifikat skal lyde:
For å kunne bli
sertifisert kreves det at lokomotivfører har:
-
a. bestått eksamen
fra fagskole for utdanning av lokomotivførere, eller
-
b. bestått NSB-skolens
lokomotivførerkurs (før 1. januar 2005), eller
-
c. godkjenning som
lokomotivfører for framføring av tog på det nasjonale jernbanenettet
i et annet EØS-land, eller
-
d. førerbevis og/eller
sertifikatopplæring internt i bedriften.
Lokomotivførere
som rekrutteres etter punkt c, må i tillegg gjennomgå opplæring
i norske framføringsforskrifter som tilsvarer kompetansenivået etter
punkt a og b. For lokomotivførere som rekrutteres etter punkt d,
skal den delen av sertifikatopplæringen som man velger å foreta
internt i bedriften, men som normalt foretas på Norsk jernbaneskole,
være NOKUT-godkjent, dvs. godkjent av ‘Nasjonalt organ for kvalitet
i utdanningen’, og bruke det samme pedagogiske opplegget og de samme
læringsmål som Norsk jernbaneskole.
§ 21 Opplæringssentre
skal lyde:
Opplæringssentre
som utfører opplæring av førere i henhold til § 17 og § 18 (den
delen av vedlegg V og VI som omhandler generell yrkeskompetanse), skal
være godkjent som fagskole etter lov 20. juni 2003 nr. 56 om fagskoleutdanning
(fagskoleloven).»