Representantforslag 24 S (2016-2017)
om vern av Norges siste villmarker - fra stortingsrepresentant Rasmus
Hansson
Jeg viser til brev fra Energi-
og miljøkomiteen av 8. desember 2016 vedrørende /Dokument 8:24 S (2016-2017),
representantforslag fra stortingsrepresentant Rasmus Hansson om
vern av Norges siste villmarker.
Det fremmes følgende
forslag:
-
Stortinget ber regjeringen legge
frem forslag om vern av Norges siste villmarksområder.
-
Stortinget ber regjeringen legge
frem forslag til tiltak for en nullvisjon for ødeleggelse av inngrepsfri
natur og legge frem forslag til nye retningslinjer for forvaltning
av slike områder.
Regjeringen
legger vekt på å ivareta naturverdier i urørt natur. For å legge
opp til en fleksibel og hensiktsmessig behandling er nedgang i areal
av områder uten tyngre tekniske inngrep ikke lenger et selvstendig
kriterium for å avslå en søknad om et inngrep. Istedenfor gjøres
det nå i den enkelte sak en konkret vurdering av om viktige naturverdier
knyttet til urørt natur tilsier avslag eller særskilte vilkår. Viktig
miljøverdier vil derfor fortsatt bli i varetatt.
Klima- og miljødepartementet
ga i 2016 ut rundskriv T-2/16 Nasjonale og vesentlige regionale
interesser på miljøområdet – klargjøring av miljøforvaltningens
innsigelsespraksis. Det inneholder prinsipper og kriterier
for om det bør fremmes innsigelse. I den tematiske oversikten over
nasjonale og vesentlige regionale interesser på miljøområdet sies
det at «Innsigelse skal vurderes når foreslått ny arealbruk i planforslaget
vil komme i konflikt med…...Sammenhengende naturområder med
urørt preg, dvs naturområder som i kraft av sin størrelse,
urørthet, beliggenhet og sammenheng er viktige for arealkrevende arter,
som regional økologisk infrastruktur, for klimatilpasning og friluftsliv.»
Dette er et signal både til kommunene og til innsigelsesmyndighetene
om å ta hensyn til villmarksområder i arealplanleggingen.
Jeg viser videre
til at Regjeringen har lagt fram Meld.St.14 (2015-2016) Natur for
livet – Norsk handlingsplan for naturmangfold. Meldingen omtaler
flere steder miljøverdiene i større sammenhengende naturområder
uten tekniske inngrep. Stortinget behandlet meldingen gjennom Innst.
294 S (2015-2016). I tråd med meldingen har regjeringen gitt Miljødirektoratet
i oppdrag å utrede nærmere hvilke behov det er for en bedre ivaretakelse
av økologiske sammenhenger, og hvordan slik ivaretakelse kan gjøres.
Store sammenhengende naturområder uten tekniske inngrep representerer
ofte slike viktige økologiske sammenhenger.
I meldingen står
det også at «Regjeringen vil, ved samarbeid mellom miljømyndighetene
og skogeierorganisasjonene, etablere gode prosedyrer slik at viktige,
verneverdige skogområder raskt kan vurderes for frivillig vern når
naturverdiene er truet av skogsveibygging, hogst eller andre skogbrukstiltak.
Dette kan eksempelvis gjelde skog med stor andel nøkkelbiotoper/avsatte
MiSfigurer og større sammenhengende skogarealer med naturmangfold
som er knyttet til områder med lite omfang av tekniske inngrep». Slike
prosedyrer vil bli etablert og fulgt opp av Miljødirektoratet i
samarbeid med skogeierorganisasjonene. Oppfølgingen av Stortingets
mål om vern av 10 % av skogarealet aktualiserer disse prosedyrene.
Det er vernet betydelige
arealer, ca. 17 % på fastlands-Norge, i medhold av naturmangfoldloven.
Regjeringen varslet i ovennevnte melding at det ikke er nødvendig
med omfattende nytt vern, men skogvernet skal økes og arbeidet med
marint vern videreføres. I tillegg er det behov for en begrenset
supplering med vern av naturtyper som i dag er mangelfullt dekket.
Dette gjelder særlig i lavereliggende områder. Stortinget sluttet
seg til regjeringens forslag om å starte et arbeid med et fylkesvis
supplerende vern. Dette arbeidet, som ytterligere vil ivareta urørt
natur, har jeg nå bedt Miljødirektoratet om å starte.
I oppfølgingen av
meldingen vurderer jeg også å etablere en miljøkvalitetsnorm for
villrein og enkelte andre arter. Kravene til leveområder vil være
en av vurderingene som inngår i det arbeidet.
Jeg viser også til
at Regjeringen har lagt fram Meld.St.18 (2015-2016) Friluftsliv
– Natur som kilde til helse og livskvalitet. I meldingen er
det pekt på viktigheten av at fremtidige tyngre tekniske inngrep søkes
lokalisert på en måte som ikke reduserer opplevelseskvalitetene
for friluftslivet i viktige større naturområder. Regjeringen ønsker
bedre veiledning om helhetlig planlegging i fjellområdene, der utarbeidelse
av en statlig planretningslinje for deler av fjellområdene kan være
en aktuell modell.
Fordi det erfaringsmessig
ofte er viktige miljøverdier knyttet til store områder uten tyngre
tekniske inngrep, har Regjeringen valgt fortsatt å følge med på arealutviklingen
for denne type arealer.
Jeg vil til slutt
peke på et utdrag fra kravpunkt 4, skogsveger, i Norsk PEFC (The
Programme for the Endorsement of Forest Certification) skogstandard om
at «i større sammenhengende skogarealer som har spesielle verdier
for miljøvern eller friluftsliv og lite omfang av tekniske inngrep,
skal nye veganlegg søkes unngått.» Norsk skogbruk er i all hovedsak
sertifisert etter Norsk PEFC skogstandard, og det nevnte kravpunktet
forplikter følgelig skognæringen til å ta hensyn til verdifulle
skogområder med lite omfang av tekniske inngrep.
Jeg mener regjeringen
med virkemidlene nevnt over, har de nødvendige verktøyene for å
ta vare på Norges villmarksområder.