Søk

Sammendrag

Samferdselsdepartementet legger i proposisjonen fram forslag om gjennomføring av prosjektet rv. 3/rv. 25 Ommangsvollen–Grundset/Basthjørnet i Hedmark som OPS-prosjekt. Rv. 3 inngår i transportkorridoren mellom Oslo-området og Trøndelag. Sammen med E6 sør for Kolomoen og E6 nord for Ulsberg utgjør rv. 3 korteste og raskeste vegforbindelse mellom Oslo og Trondheim. I tillegg ligger høyeste punkt på denne ruta om lag 300 meter lavere enn høyeste punkt på E6 via Gudbrandsdalen. Dette fører til at mange velger rv. 3 framfor E6.

Prosjektet er omtalt i Meld. St. 26 (2012–2013) Nasjonal transportplan 2014–2023, der det legges til grunn anleggsstart i første fireårsperiode, forutsatt at det blir tilslutning til et opplegg for delvis bompengefinansiering av utbyggingen.

Årsdøgntrafikken på fellesstrekningen rv. 3/rv. 25 er om lag 14 000 kjøretøyer. På rv. 3, dvs. i sørenden og nordenden av prosjektet, er trafikken lavere.

I perioden 2006–2015 var det i alt 128 ulykker med personskade på dagens veg. Totalt ble tre personer drept, 18 hardt skadd og 212 lettere skadd.

Prosjektet omfatter bygging av 26,6 km ny riksveg, herav 16 km firefelts veg og 10,6 km tofelts veg med midtrekkverk og forbikjøringsfelt.

Det bygges planskilte kryss, med unntak av rundkjøring ved Åkroken. Det bygges om lag 8 km gang- og sykkelveger, tre universelt utformede bussholdeplasser og bygging/omlegging av 34 km lokalveger. Det er besluttet å bygge ny kontroll- og trafikkstasjon på Ånestad. Bygging og drift av den nye stasjonen vil inngå i OPS-kontrakten.

Gevinstene ved prosjektet er bedre framkommelighet, trafikksikkerhet og samfunnssikkerhet, bedre bomiljø langs dagens veg og et sammenhengende tilbud for gående og syklende mellom Hamar og Elverum. Ny rv. 3 legges utenom Elverum. Utbyggingen vil styrke Hamar og Elverum som felles bo- og arbeidsmarkedsregion.

Det er gjennomført ekstern kvalitetssikring (KS2). Utbyggingskostnadene anslås til om lag 5 100 mill. 2016-kroner, i tråd med Statens vegvesens tilråding. Av dette er om lag 4 200 mill. kroner knyttet til OPS-kontrakten.

Prosjektets samfunnsøkonomiske netto nytte er beregnet til om lag 80 mill. kroner. Netto nytte pr. budsjettkrone er beregnet til 0.

Det er lagt opp til etterskuddsinnkreving av bompenger i ett bomsnitt ved kommunegrensen mellom Løten og Elverum. Det vil bli plassert bomstasjoner både på ny veg og på dagens rv. 3/rv. 25. Det blir innkreving i begge retninger.

Det er valgt å legge til grunn 20 års bompengeperiode for å få samme lengde på bompengeperioden og OPS-kontrakten. Det er lagt til grunn samme bompengebidrag som med 15 års bompengeperiode og ordinær gjennomføring. Takst- og rabattsystem er beskrevet i proposisjonens kapittel 5. Beregnet gjennomsnittstakst på om lag 40 kroner vil bli benyttet som grunnlag for å justere takstene. Samferdselsdepartementet ber om fullmakt til å justere takstene slik at gjennomsnittstaksten blir som forutsatt. Det er forutsatt at takstene blir justert i samsvar med prisutviklingen. Trafikkforutsetningene framgår av proposisjonens kapittel 4.

Prosjektet gjennomføres som OPS-prosjekt. Det legges til grunn en milepælsutbetaling ved trafikkåpning som vil bli om lag 50 pst. av byggekostnaden. Det er lagt til grunn at merverdiavgift for hele byggekostnaden utbetales ved trafikkåpning. Opplegg for betalingen for prosjektet er beskrevet i proposisjonens kap. 6.

Følgende basisforutsetninger er lagt til grunn for finansieringsplanen:

  • Trafikkgrunnlag: 12 200 kjøretøyer (ÅDT) i antatt åpningsår 2020/2021

  • Lånerente: 5,5 pst. de 10 første årene og deretter 6,5 pst.

  • Årlig prisstigning: 2,5 pst.

  • Årlige innkrevingskostnader: om lag 8 mill. kroner

  • Andel som bruker brikke: 80 pst. i takstgruppe 1 og 100 pst. i takstgruppe 2.

Gjennom vedtak i fylkestinget har Hedmark fylkeskommune stilt selvskyldnergaranti for et maksimalt bompengelån på 1,33 mrd. kroner, jf. proposisjonens kapittel 3.