Samferdselsdepartementet
legger i proposisjonen fram forslag om gjennomføring av prosjektet
rv. 3/rv. 25 Ommangsvollen–Grundset/Basthjørnet i Hedmark som OPS-prosjekt.
Rv. 3 inngår i transportkorridoren mellom Oslo-området og Trøndelag. Sammen
med E6 sør for Kolomoen og E6 nord for Ulsberg utgjør rv. 3 korteste
og raskeste vegforbindelse mellom Oslo og Trondheim. I tillegg ligger høyeste
punkt på denne ruta om lag 300 meter lavere enn høyeste punkt på
E6 via Gudbrandsdalen. Dette fører til at mange velger rv. 3 framfor
E6.
Prosjektet er omtalt
i Meld. St. 26 (2012–2013) Nasjonal transportplan 2014–2023, der
det legges til grunn anleggsstart i første fireårsperiode, forutsatt
at det blir tilslutning til et opplegg for delvis bompengefinansiering
av utbyggingen.
Årsdøgntrafikken
på fellesstrekningen rv. 3/rv. 25 er om lag 14 000 kjøretøyer. På
rv. 3, dvs. i sørenden og nordenden av prosjektet, er trafikken
lavere.
I perioden 2006–2015
var det i alt 128 ulykker med personskade på dagens veg. Totalt
ble tre personer drept, 18 hardt skadd og 212 lettere skadd.
Prosjektet omfatter
bygging av 26,6 km ny riksveg, herav 16 km firefelts veg og 10,6
km tofelts veg med midtrekkverk og forbikjøringsfelt.
Det bygges planskilte
kryss, med unntak av rundkjøring ved Åkroken. Det bygges om lag
8 km gang- og sykkelveger, tre universelt utformede bussholdeplasser
og bygging/omlegging av 34 km lokalveger. Det er besluttet å bygge
ny kontroll- og trafikkstasjon på Ånestad. Bygging og drift av den
nye stasjonen vil inngå i OPS-kontrakten.
Gevinstene ved prosjektet
er bedre framkommelighet, trafikksikkerhet og samfunnssikkerhet,
bedre bomiljø langs dagens veg og et sammenhengende tilbud for gående
og syklende mellom Hamar og Elverum. Ny rv. 3 legges utenom Elverum.
Utbyggingen vil styrke Hamar og Elverum som felles bo- og arbeidsmarkedsregion.
Det er gjennomført
ekstern kvalitetssikring (KS2). Utbyggingskostnadene anslås til
om lag 5 100 mill. 2016-kroner, i tråd med Statens vegvesens tilråding.
Av dette er om lag 4 200 mill. kroner knyttet til OPS-kontrakten.
Prosjektets samfunnsøkonomiske
netto nytte er beregnet til om lag 80 mill. kroner. Netto nytte
pr. budsjettkrone er beregnet til 0.
Det er lagt opp til
etterskuddsinnkreving av bompenger i ett bomsnitt ved kommunegrensen
mellom Løten og Elverum. Det vil bli plassert bomstasjoner både
på ny veg og på dagens rv. 3/rv. 25. Det blir innkreving i begge
retninger.
Det er valgt å legge
til grunn 20 års bompengeperiode for å få samme lengde på bompengeperioden og
OPS-kontrakten. Det er lagt til grunn samme bompengebidrag som med
15 års bompengeperiode og ordinær gjennomføring. Takst- og rabattsystem
er beskrevet i proposisjonens kapittel 5. Beregnet gjennomsnittstakst
på om lag 40 kroner vil bli benyttet som grunnlag for å justere
takstene. Samferdselsdepartementet ber om fullmakt til å justere
takstene slik at gjennomsnittstaksten blir som forutsatt. Det er
forutsatt at takstene blir justert i samsvar med prisutviklingen.
Trafikkforutsetningene framgår av proposisjonens kapittel 4.
Prosjektet gjennomføres
som OPS-prosjekt. Det legges til grunn en milepælsutbetaling ved
trafikkåpning som vil bli om lag 50 pst. av byggekostnaden. Det
er lagt til grunn at merverdiavgift for hele byggekostnaden utbetales
ved trafikkåpning. Opplegg for betalingen for prosjektet er beskrevet
i proposisjonens kap. 6.
Følgende basisforutsetninger
er lagt til grunn for finansieringsplanen:
-
Trafikkgrunnlag:
12 200 kjøretøyer (ÅDT) i antatt åpningsår 2020/2021
-
Lånerente: 5,5 pst.
de 10 første årene og deretter 6,5 pst.
-
Årlig prisstigning:
2,5 pst.
-
Årlige innkrevingskostnader:
om lag 8 mill. kroner
-
Andel som bruker
brikke: 80 pst. i takstgruppe 1 og 100 pst. i takstgruppe 2.
Gjennom
vedtak i fylkestinget har Hedmark fylkeskommune stilt selvskyldnergaranti
for et maksimalt bompengelån på 1,33 mrd. kroner, jf. proposisjonens
kapittel 3.