Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Kjell-Idar Juvik, Sverre Myrli, Magne Rommetveit, Eirik Sivertsen
og Karianne O. Tung, fra Høyre, lederen Nikolai Astrup, Torill Eidsheim,
Nils Aage Jegstad og Helge Orten, fra Fremskrittspartiet, Tor André
Johnsen, Åse Michaelsen og Morten Stordalen, fra Kristelig Folkeparti,
Hans Fredrik Grøvan, fra Senterpartiet, Janne Sjelmo Nordås, og
fra Venstre, Abid Q. Raja, viser til proposisjonen og understreker
viktigheten av å få bygget ny E16 mellom Sandvika og Hønefoss, uansett
framtidig valg av hovedvegforbindelse mellom Østlandet og Vestlandet.
Strekningen Bjørum–Skaret i Bærum i Akershus og Hole i Buskerud
er en viktig delstrekning mellom Sandvika og Hønefoss.
Komiteen har merket seg at
prosjektet i hovedsak omfatter bygging av ny firefelts veg og at
det legges opp til fartsgrense på 100 km/t. Videre har komiteen merket
seg at bompenger vil utgjøre 47 prosent av finansieringen og statlige
midler 53 prosent, og at bompengeopplegget baseres på envegs etterskuddsinnkreving
i fire automatiske bomstasjoner – to på ny E16 og to på dagens E16.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Fremskrittspartiet og Senterpartiet,
viser til proposisjonen der det heter:
«Regjeringen legger
opp til en kraftig forsering av byggingen av ny E16 fra Skaret til
Hønefoss og ny Ringeriksbane.»
Flertallet er enig i dette,
og forutsetter at det følges opp i Nasjonal transportplan 2018–2029.
Et annet flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre og Fremskrittspartiet,
viser til at strekningen Bjørum–Skaret ligger inne med oppstart
i siste seksårsperiode i gjeldende nasjonale transportplan (2014–2023).
Likeledes ligger Ringeriksbanen (Sandvika–Hønefoss) med oppstart
i siste seksårsperiode. Dette
flertallet legger til grunn at fremtidig E16 Skaret–Hønefoss
og Ringeriksbanen i hovedsak vil bygges i samme trasé. Dette vil
gi en rasjonell og rask forbindelse mellom Ringerike og Sandvika. Dette flertallet har
merket seg at dette krever en mer omfattende planlegging, men at
det vil føre til en mye tidligere ferdigstillelse av begge prosjektene
enn det som er forutsatt i NTP 2014–2023.
Dette flertallet viser til
at det legges opp til bompengeinnkreving også på dagens vei av hensyn til
mulig trafikklekkasje. Dette
flertallet mener at etablering av slike bompunkt skal begrenses
i størst mulig grad, og vurderes på bakgrunn av reelle trafikktall.
Et tredje flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Kristelig Folkeparti
og Venstre, viser videre til at i henhold til Nasjonal transportplan
2014–2023 skulle E16 Bjørum–Skaret startes opp i perioden 2014–2017,
mens det nå legges opp til anleggsstart i 2018, altså er vegen forsinket. Dette flertallet understreker
viktigheten av at revidert tidsplan nå følges og at det blir anleggsstart
i 2018 og trafikkåpning i 2022. Ytterligere forsinkelser tåles ikke.
Et fjerde flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre, vil i
denne sammenheng vise til bompengereformen og den vedtatte kompensasjonsordningen
som vil legge grunnlag for takstreduksjoner i bomprosjektene. Resultatene
for E18 i Vestfold, der lavere bomtakster er innført, viser at flere
velger å bruke hovedveien slik at belastningen på sideveiene reduseres. Dette flertallet forventer
at bompengereformen og kompensasjonsordningen vil kunne gi samme
effekter også for andre veiprosjekter, slik at begrunnelsen for
å innføre bompenger på sideveier bortfaller i stor grad.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Venstre registrerer
at fordelingen med 47 pst. bompenger og 53 pst. statlige midler
er den samme fordelingen som skissert i Nasjonal transportplan 2014–2023,
til tross for at regjeringen gjentatte ganger har uttalt at bompengeandelen
i vegprosjekter skal ned.