Justis- og beredskapsdepartementet
foreslår i denne proposisjonen endringer i lov 19. juni 1997 nr. 82
om pass (passloven) og lov 5. juni 2015 nr. 39 om nasjonalt identitetskort
(ID-kortloven) for å gjøre det enklere å nekte å utstede eller å
tilbakekalle pass og ID-kort for personer når det er grunn til å
tro at formålet med reisen er å begå terror eller terrorrelaterte handlinger
eller å delta i militær virksomhet i væpnet konflikt i utlandet
på rettsstridig måte. Bestemmelsene åpner også for å nekte å utstede
eller å tilbakekalle pass og ID-kort dersom det er grunn til å tro
at formålet med reisen er å begå brudd på bestemmelser i straffeloven
§§ 101 til 107 om folkemord, forbrytelser mot menneskeheten og krigsforbrytelser.
Politiets sikkerhetstjeneste
(PST) kjenner til at om lag 90 personer fra Norge har reist til
Syria og Irak for å slutte seg til Den islamske stat i Irak og Levanten
(ISIL). Det reelle tallet er trolig høyere. Formålet med forslaget
er å hindre personer som ønsker å reise til disse eller andre konfliktområder
for å begå terrorhandlinger med videre, i å reise. Selv om lovforslaget
er særlig aktualisert av antallet nordmenn som reiser til Syria
og Irak for å slutte seg til ISIL, vil den foreslåtte bestemmelsen
også kunne få anvendelse for andre konfliktsituasjoner og trusselbilder.
Departementet har
merket seg at et flertall av høringsinstansene støtter forslaget,
og at flere påpeker at bestemmelsen vil kunne være et viktig virkemiddel
i tillegg til eksisterende tiltak for bekjempelse av terror. Selv
om den foreslåtte bestemmelsen ikke vil ramme mange, er det likevel
av sentral betydning å ha tilstrekkelige virkemidler til å kunne
nekte pass i de få, men alvorlige tilfellene der man har tilstrekkelige
holdepunkter for å tro at formålet med reisen er slike handlinger,
men der det ikke foreligger sannsynlighetsovervekt. Departementet
har forståelse for de innvendinger som har kommet mot at forslaget legger
terskelen for å nekte pass så vidt lavt, sett hen til at nektelse
av reisedokumenter er inngripende overfor den som blir rammet. Imidlertid
er forslaget rettet mot å forhindre mulige fremtidige, svært alvorlige
lovbrudd med høye strafferammer og omfattende skadepotensial. Departementet
finner derfor, alle forhold tatt i betraktning, at det er behov
for en særskilt bestemmelse som åpner for å nekte pass, med lavere
krav til sannsynlighet enn etter gjeldende bestemmelse.
Forslaget vil kunne
medføre at noen flere pass vil tilbakekalles årlig, samt at det
eventuelt må treffes nye vedtak årlig, noe som vil medføre noe økt
ressursbruk for politiet. Det er også grunn til å regne med at vedtak
om å nekte pass vil bli påklaget til Politidirektoratet. Departementet
legger imidlertid til grunn at antallet vedtak ikke vil være større
enn at det kan dekkes innenfor gjeldende budsjettrammer. Det må
også foretas enkelte mindre endringer i passystemet slik at det
nye grunnlaget for nektelse av pass kan anmerkes. Disse endringene
vil anslagsvis koste ca. 400 000 kroner og dekkes innenfor gjeldende budsjettrammer.