Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Jorodd Asphjell, Kari Henriksen, lederen Hadia Tajik og Lise Wiik,
fra Høyre, Margunn Ebbesen, Hårek Elvenes, Peter Christian Frølich
og Anders B. Werp, fra Fremskrittspartiet, Jan Arild Ellingsen og
Ulf Leirstein, fra Kristelig Folkeparti, Kjell Ingolf Ropstad, og
fra Senterpartiet, Jenny Klinge, viser til Prop. 33 L (2016–2017)
Endringer i rettergangslovgivningen mv. (organiseringen av den sivile
rettspleien på grunnplanet). Proposisjonen omhandler endringer i
rettergangslovgivningen om organisering av den sivile rettspleien
på grunnplanet i politiet. Lovforslagene følger opp Prop. 61 LS (2014–2015)
Endringer i politiloven mv. (trygghet i hverdagen – nærpolitireformen).
Det åpnes for at politiets oppgaver knyttet til den sivile rettspleien
kan samles i større områder enn det enkelte lensmanns- eller politistasjonsdistrikt.
Proposisjonen inneholder også forslag til endringer i en rekke lover
for å overføre skjønnsoppgaver fra politi- og lensmannsetaten til
i hovedsak jordskifteretten.
Komiteen viser til at det i
juni 2015 ble fattet vedtak i Stortinget om iverksetting av nærpolitireformen,
jf. Innst. 306 S (2014–2015) Innstilling fra justiskomiteen om endringer
i politiloven mv. (trygghet i hverdagen – nærpolitireformen). Til
grunn for Stortingets behandling lå Prop. 61 LS (2014–2015) Endringer
i politiloven mv. Proposisjonen her er en oppfølging av nærpolitireformens
konklusjoner knyttet til den sivile rettspleien på grunnplanet.
Komiteen viser til at nærpolitireformen
slo fast at for å sikre god faglig kompetanse i oppgaveløsningen
burde det åpnes for at oppgavene innen den sivile rettspleien på
grunnplanet kan samles for større områder enn det enkelte lensmanns-
eller politistasjonsdistrikt. Departementet foreslår i denne proposisjonen
ny § 17 i politiloven som åpner for at én lensmann, politistasjonssjef
eller namsfogd kan utføre oppgavene for flere lensmanns- eller politistasjonsdistrikter.
En slik ordning vil åpne for at det kan etableres større namsmannsdistrikter.
Den nærmere inndeling foreslås lagt til Kongen med mulighet for delegering.
Komiteen viser til at når det
gjelder spørsmålet om hvilke sivile rettspleieoppgaver som skal
ligge til politi- og lensmannsetaten, er det i nærpolitireformen
konkludert med at de fleste av dagens oppgaver fortsatt skal ligge
hos politi- og lensmannsetaten. Det ble videre presisert at sekretariatsfunksjonen
for forliksrådet har sammenhenger med namsmannsoppgavene som tilsier
at funksjonen fortsatt bør ligge hos politiet. Komiteen viser til at departementet
i denne proposisjonen foreslår at sekretariatsfunksjonen fortsatt
skal ligge hos namsmannen.
Komiteen viser til at politi-
og lensmannsetaten i dag administrerer ulike typer skjønn etter
flere lover (oreigningslova, friluftsloven, lov om løysingsrettar,
matrikkellova, plan- og bygningsloven mv). I forbindelse med nærpolitireformen
ble det konkludert med at politi- og lensmannsetaten bør avlastes denne
oppgaven. For de fleste av skjønnene foreslås at jordskifteretten
overtar oppgaven, men det foreslås også andre løsninger.
Komiteens medlem
fra Senterpartiet viser til merknad i Innst. 306 S (2014–2015):
«Komiteens medlem fra Senterpartiet
vil peke på verdien av at politiet også beholder et sivilt preg. Gjennom
at folk oppsøker lensmannskontoret for ulike sivile tjenester, blir
kontaktflaten mellom politiet og innbyggerne større. Publikums møte
med et ufarlig politi blir viktigere og viktigere, blant annet som
en følge av at vi er blitt et flerkulturelt samfunn. De sivile oppgavene
har også større legitimitet når de blir utført av ordensmakten.»
Dette medlem er fremdeles av
denne oppfatning og ønsker ikke å innsnevre lensmannens oppgaver
slik proposisjonen legger opp til. Namsoppgaver og lensmannsskjønn
gir i dag politiet en bred kontaktflate og bevarer politiets sivile
preg.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet mener at de berørte kommunene
må sikres betydelig medbestemmelse dersom namsmannsdistriktene skal
endres.