Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Hege Haukeland Liadal, Sonja Mandt, Arild Grande og Anette Trettebergstuen,
fra Høyre, lederen Svein Harberg, Kårstein Eidem Løvaas og Mette
Tønder, fra Fremskrittspartiet, Anders Anundsen og Ib Thomsen, og
fra Kristelig Folkeparti, Geir Jørgen Bekkevold, viser til
Dokument 8:118 S (2015–2016) Representantforslag fra stortingsrepresentantene
Jonas Gahr Støre, Hadia Tajik, Trond Giske, Anette Trettebergstuen,
Arild Grande, Sonja Mandt, Hege Haukeland Liadal og Eirin Sund om
fremlegging av ny handlingsplan for LHBTI.
Komiteen viser til at representantforslaget
ble fremmet i juni 2016, og at regjeringen i samme måned lanserte
en ny handlingsplan «Trygghet, mangfold, åpenhet. Regjeringens handlingsplan
mot diskriminering på grunn av seksuell orientering, kjønnsidentitet
og kjønnsuttrykk 2017–2020.»
Komiteen viser til at statsråden
i sitt svarbrev (vedlegg) skriver at regjeringens plan dekker en
rekke sektorer og innebærer forsterket innsats på nasjonalt og lokalt
nivå i Norge, så vel som på den internasjonale arenaen. Statsråden
orienterer videre om at regjeringen vil følge opp tiltakene i sin
handlingsplan, som regjeringen anser som en viktig plan i arbeidet
mot diskriminering på feltet.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Arbeiderpartiet, mener representantforslaget
om fremlegging av ny handlingsplan for LHBTI er prisverdig og godt,
og flertallet mener
det er positivt at regjeringen har utarbeidet en handlingsplan for
perioden 2017–2020, som skal medvirke til at LHBTI-personer skal
kunne oppleve samfunnet som trygt og inkluderende.
Flertallet har merket seg at
regjeringen i juni 2016 la fram en egen handlingsplan mot diskriminering
av LHBTI-personer (Trygghet, mangfold og åpenhet). Det er positivt
at regjeringen tar på alvor den diskrimineringen og de utfordringene
LHBTI-personer møter i det norske samfunn.
Samtidig
registrerer komiteens
medlem fra Kristelig Folkeparti at flere høringsinstanser
peker på at handlingsplanen er for vag når det gjelder konkrete
tiltak. Det er viktig at handlingsplanen følges opp på en konkret
måte, og i dette representantforslaget pekes det på flere tiltak
regjeringen bør vurdere for å styrke sin egen handlingsplan.
Komiteen mener
særskilt at det er viktig å kartlegge LHBTI-personers levekår i
det norske samfunn. Det er ikke foretatt en slik levekårsundersøkelse
siden 2008, og regjeringen bør vurdere å gjennomføre en slik undersøkelse
innen rimelig tid. En levekårsundersøkelse vil kunne gi svar på
de utfordringer LHBTI-personer lever med, samtidig som den vil kunne
gi svar på hva som bør være de politiske føringene i tiden framover
når det gjelder bekjempelse av diskriminering overfor disse menneskene.
Komiteen vil peke på at selv
om man har kommet langt når det gjelder LHBTI-personers levekår
i Norge, sammenlignet med andre land, er det fortsatt store uløste
utfordringer. Fortsatt møter LHBTI-personer både formell og uformell
diskriminering i Norge. Mennesker som bryter med normer for kjønn
og seksualitet, opplever å få krenket sine rettigheter og opplever
oftere dårligere levekår enn andre. Som forslagsstillerne peker
på, er diskriminering i arbeidslivet, mobbing i skolen, forskjellsbehandling
i helsevesenet og stor forskjell mellom by og land på den opplevde
muligheten til å kunne være åpen, noen av de store utfordringene
LHBTI-personer møter hver eneste dag i Norge.
Komiteen vil understreke at
LHBTI-personers rettigheter må sikres, og at diskriminering på grunn av
seksuell orientering, kjønnsidentitet og kjønnsuttrykk må bekjempes.
Som regjeringen i handlingsplanen peker på, viser forskning at det
fremdeles er behov for å styrke LHBTI-personers rettigheter og livskvalitet,
endre holdninger og bekjempe hatefulle ytringer og hatkriminalitet
mot disse gruppene.
Komiteen vil understreke at
det er viktig å bekjempe diskriminering på alle plan og mot alle
mennesker. Alle mennesker har samme verdi. Overgrep som er motivert
av andre personers seksuelle orientering, kjønnsidentitet og kjønnsuttrykk,
er en særlig graverende form for kriminalitet. Formidling av gode holdninger
er avgjørende for å motvirke diskriminering. Det er viktig å skape
et mer åpent, inkluderende og trygt samfunn for LHBTI-personer.
Komiteen viser til at organisasjonene
FRI, SEIF, Skeiv Verden og Redd Barna deltok på komiteens høring. Komiteen viser
til at Skeiv Verden og SEIF, i likhet med forslagsstillerne, peker
spesielt på asylsøkeres situasjon, herunder behovet for at LHBTI-personer
prioriteres på desentraliserte asylmottak i sentrale strøk. Dette
er viktig for sikkerheten til personene og mulighet for å møte kompetanse
og nettverk.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet påpeker at en ny handlingsplan for LHBTI-personer
lot vente på seg i tre år etter at regjeringen Solberg overtok,
og at da planen først kom, ble den gjenstand for massiv kritikk
fordi den er vag, lite forpliktende, varsler få nye tiltak samt
at budsjettene ikke gir rom for styrking av noe aktivitet på LHBTI-området.
Disse medlemmer viser til representantforslaget
og disse medlemmers beskrivelse
av utfordringene LHBTI-personer møter i dag, samt behovet for en
styrket innsats mot diskriminering og for bedre levekår. Disse medlemmer mener
det er synd at regjeringen også i dette likestillingsspørsmålet
velger å ikke handle, men bremse innsatsen. Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen snarest legge frem en ny, interseksjonell handlingsplan
for LHBTI, der blant annet følgende tiltak inngår:
-
styrke arbeidet med
Rosa kompetanse i arbeidslivet, helsevesenet, skolen, barnehagene,
politiet og på asylmottak, og sørge for at det gjøres systematisk
og landsdekkende.
-
styrke bevilgningene
til LHBTI-arbeid, «LHBTI-potten», over statsbudsjettet.
-
sikre LHBT-senteret
under Bufdir videre eksistens.
-
sikre Skeivt arkiv
i Bergen fortsatt drift over statsbudsjettet.
-
sikre magasinet Blikk
fortsatt drift og mulighet til videre formidling via skolebibliotekene.
-
igangsette et forskningsprosjekt
for å se på behovene for en livsfasepolitikk for LHBTI-personer. Stortinget
ber regjeringen samtidig igangsette en ny landsomfattende levekårsundersøkelse
blant LHBTI-personer. På bakgrunn av dette ber Stortinget regjeringen
legge frem en stortingsmelding om LHBTI-personers levekår, med spesiell vekt
på en tydeligere livsfasepolitikk.
-
sørge for at kommunene
oppretter konkrete LHBTI-handlingsplaner.
-
sørge for at arbeidet
mot hatkriminalitet følges systematisk opp, og at alle politidistrikter
tillegger seg kompetanse på feltet.
-
inkludere seksuell
trakassering og hatvold i arbeidet mot mobbing, samt legge det inn
i opplæringsloven.
-
gjennomgå vilkårene
for LHBTI-personer som søker asyl i Norge, med sikte på å oppfylle
forpliktelser om beskyttelse og opphold, beskyttelse i mottak, og
mulighet for fortsatt medisinsk behandling for transpersoner som
ved ankomst er i et behandlingsløp, under opphold i norske asylmottak.
-
styrke LHBTI-kunnskap
som del av seksualundervisningen i skolen.
-
igangsette et utredningsarbeid
om innføring av en tredje kjønnskategori i Norge.»
Komiteens medlem
fra Kristelig Folkeparti registrerer at det i dette representantforslaget
foreslås en igangsettelse av et utredningsarbeid om innføring av
en tredje kjønnskategori i Norge. Kristelig Folkeparti mener det
er viktig å fastholde de to kjønnene som likeverdige og likestilte,
men like fullt forskjellige. Samtidig er det viktig for Kristelig Folkeparti
å ivareta alle menneskers verdi og verdighet. Derfor er det etter
Kristelig Folkepartis syn helt nødvendig at Norge som samfunn tar
på alvor den dype fortvilelse noen kjenner på ved ikke å ha en kjønnsidentitet
knyttet til de etablerte kjønnskategoriene. Dette medlem er kritisk til
en politisk og juridisk innføring av et såkalt tredje kjønn, også
fordi det er usikkert om tre kjønnskategorier er tilstrekkelig. Dette medlem er
positiv til en utredning som kan gi føringer for hvordan vi på en
bedre måte kan ivareta en sårbar gruppe mennesker.