vedtak til lov
om endringer i plan-
og bygningsloven
(mer effektive planprosesser, forenklinger mv.)
I
I lov 27. juni
2008 nr. 71 om planlegging og byggesaksbehandling gjøres følgende
endringer:
§ 1-5 første ledd skal lyde:
Virkningen av vedtatt
plan etter denne lov for videre planlegging, forvaltning og vedtak
om virksomhet, utbygging og vern framgår av bestemmelsene for de
enkelte plantypene, jf. §§ 6-3, 8-2, 8-5, 11-3, 11-6 og 12-4, med den begrensning som fremgår
av § 21-7 femte ledd.
§ 7-2 andre ledd
oppheves.
Nåværende tredje
ledd blir andre ledd.
§ 8-1 fjerde ledd skal lyde:
Handlingsprogrammet
skal vedtas av regional planmyndighet. Behovet for rullering skal vurderes årlig.
§ 12-8 første ledd og nytt andre
ledd skal lyde:
Når planarbeidet
igangsettes, skal berørte offentlige organer og andre interesserte
varsles. Når forslagsstilleren er en annen enn planmyndigheten selv, skal
planspørsmålet først legges frem for planmyndigheten i møte. Kommunen
kan gi råd om hvordan planen bør utarbeides, og kan bistå i planarbeidet. Det skal skrives referat fra møtet.
Dersom det er uenighet på vesentlige punkter i oppstartmøtet om det
videre planarbeidet, kan forslagsstilleren kreve spørsmålet forelagt
kommunestyret til vurdering.
Finner kommunen at et privat planinitiativ
ikke bør føre frem, kan kommunen beslutte at initiativet skal stoppes.
Slik beslutning må tas så tidlig som mulig i oppstartsfasen, og
hvis ikke annet er avtalt, senest like etter at oppstartsmøte er
avholdt. Beslutningen kan ikke påklages, men forslagsstilleren kan
kreve å få den forelagt for kommunestyret til endelig avgjørelse.
Forslagsstilleren kan ikke foreta varsling og kunngjøring etter
tredje ledd før kommunen har tatt stilling til spørsmålet, og forslagsstilleren
har mottatt skriftlig underretning.
Nåværende andre
og tredje ledd blir tredje og nytt fjerde ledd.
§ 12-9 tredje ledd skal lyde:
Kommunen avgjør
om planprogram skal fastsettes. Planprogrammet fastsettes ordinært
av kommunestyret. Kommunestyret kan delegere myndigheten til å fastsette
planprogram i samsvar med kommunelovens regler. Beslutning om ikke å fastsette planprogram
kan ikke påklages, men forslagsstilleren kan kreve å få den forelagt
for kommunestyret til endelig avgjørelse.
§ 12-14 skal lyde:
§ 12-14. Endring og oppheving av reguleringsplan
For utfylling, endring
og oppheving av reguleringsplan gjelder samme bestemmelser som for
utarbeiding av ny plan.
Kommunestyret kan
delegere myndigheten til å treffe vedtak om endringer i reguleringsplan når endringene
i liten grad vil påvirke gjennomføringen av planen for øvrig, ikke
går utover hovedrammene i planen, og heller ikke berører hensynet
til viktige natur- og friluftsområder.
Før det treffes
slikt vedtak, skal saken forelegges berørte myndigheter, og eierne
og festerne av eiendommer som direkte berøres av vedtaket, og andre berørte, skal
gis anledning til å uttale seg. Jf. for øvrig § 1-9.
Kommunestyret kan delegere myndigheten
til å treffe vedtak om å oppheve plan som i det vesentlige er i
strid med overordnet plan. Før det treffes slikt vedtak, skal eierne
og festerne av eiendommer som direkte berøres av vedtaket, gis anledning
til å uttale seg. Jf. for øvrig § 1-9.
Ny § 12-16 skal lyde:
§ 12-16. Sentral godkjenning for planforetak
Sentral godkjenning for planforetak
gis til foretak som er kvalifisert til å utarbeide reguleringsplaner.
Godkjenning gis når foretaket kan dokumentere at det oppfyller krav
fastsatt i forskrift.
Departementet kan gi forskrift om
krav for å få sentral godkjenning, herunder krav om nødvendige kvalifikasjoner,
betalt skatt og merverdiavgift, oppfyllelse av krav i arbeidsmiljøloven,
allmenngjøringsloven og revisjon av kvalitetssikringssystemer. Departementet
kan gi forskrift om at den sentrale godkjenningen også kan inneholde
opplysninger om foretakenes forsikringer, godkjenninger foretakene har
etter andre ordninger mv.
Departementet kan gi forskrift om
behandlingen av søknader om sentral godkjenning, tilbaketrekking, ordningens
omfang og organisering, tidsfrister for behandling av søknader om
sentral godkjenning og konsekvenser av fristoverskridelse. Departementet kan
gi forskrift om innholdet i registeret over sentralt godkjente foretak.
Departementet kan gi forskrift om gebyr for sentral godkjenning.
Gebyret skal ikke overskride selvkost.
Sentral godkjenning for planforetak
gis av det godkjenningsorganet som departementet bestemmer. Vedtak
om godkjenning registreres i et sentralt, åpent register.
Ny § 12-17 skal lyde:
§ 12-17. Tilbaketrekking av sentral godkjenning
for planforetak
Sentral godkjenning for planforetak
skal trekkes tilbake dersom godkjent foretak ikke lenger innehar de
nødvendige kvalifikasjonene for å ha godkjenning for planforetak.
Før det treffes vedtak om tilbaketrekking, skal foretaket gis varsel
med frist til å uttale seg. Når særlig formildende hensyn gjør seg
gjeldende, kan tilbaketrekking av sentral godkjenning for planforetak
likevel unnlates. Ved mindre alvorlige overtredelser kan det gis
advarsel.
§ 13-1 nytt andre ledd skal
lyde:
Dersom en søknad om tillatelse til
tiltak ikke er avgjort, kan kommunen bare vedta et midlertidig forbud
dersom søkeren er varslet om dette innen utløpet av de saksbehandlingsfrister
som følger av § 21-7, og dersom forbudet vedtas senest innen åtte
uker etter utløpet av fristen.
Nåværende andre
og tredje ledd blir tredje og nytt fjerde ledd.
§ 15-2 tredje ledd skal lyde:
Krav etter første
ledd må være satt fram senest tre år etter at reguleringsplanen
er gjort kjent etter § 12-12
fjerde ledd, eller vedtak er kunngjort etter § 12-12 femte ledd. Er grunnen
bebygd, har eieren eller festeren det samme krav når bebyggelsen
er fjernet. Kravet må i så fall være satt fram senest tre år etter
dette tidspunkt.
§ 15-3 andre ledd skal lyde:
Krav om erstatning
må være satt fram senest tre år etter at vedtak er gjort kjent etter § 12-12
fjerde ledd, eller at reguleringsplanen er kunngjort etter § 12-12
femte ledd.
§ 16-2 første ledd skal lyde:
Kommunestyret kan
foreta ekspropriasjon til gjennomføring av reguleringsplan. Kommunestyrets adgang
til å foreta ekspropriasjon i medhold av reguleringsplan bortfaller
dersom ikke kommunestyrets vedtak om ekspropriasjon er gjort innen
10 år etter at planen er kunngjort etter § 12-12 femte ledd.
§ 19-2 tredje ledd skal lyde:
Ved dispensasjon
fra loven og forskriften til loven skal det legges særlig vekt på
dispensasjonens konsekvenser for helse, miljø, jordvern, sikkerhet og tilgjengelighet.
§ 21-7 første ledd skal lyde:
Søknad om tillatelse
etter § 20-2 skal avgjøres av kommunene innen 12 uker etter at fullstendig
søknad foreligger, med mindre annet følger av andre, tredje eller fjerde ledd.
Ved overskridelse av fristen skal kommunen tilbakebetale byggesaksgebyret
etter nærmere bestemmelser i forskrift, jf. § 21-8 tredje ledd.
§ 21-7 nytt femte ledd skal
lyde:
Plangrunnlaget som gjaldt ved utløpet
av fristen, skal ved overskridelse av fristen legges til grunn for avgjørelsen.
Dette gjelder ikke dersom tiltakshaveren innen utløpet av fristen
har mottatt forhåndsvarsel om midlertidig forbud mot tiltak, og
dette forbudet deretter blir vedtatt innen åtte uker, jf. § 13-1
første ledd. Denne bestemmelse gjelder ikke for statlige og regionale
planbestemmelser etter §§ 6-3 og 8-5, eller for statlig arealplan
etter § 6-4.
Nåværende femte
til syvende ledd blir sjette til åttende ledd.
§ 29-4 fjerde ledd skal lyde:
Nærmere bestemmelser,
herunder regler om avstand mellom byggverk, beregningsmåten for
høyde, avstand fra nabogrense og areal på bygning som nevnt i tredje ledd bokstav b,
gis ved forskrift.
§ 32-8 første ledd bokstav h
skal lyde:
§ 33-1 første ledd skal lyde:
Kommunestyret selv
kan gi forskrift om gebyr til kommunen for behandling av søknad
om tillatelse, utferdigelse av kart og attester og for andre arbeid som
det etter denne lov eller forskrift påhviler kommunen å utføre,
herunder behandling av private planforslag. Gebyret for behandling av slikt
planforslag kan omfatte kommunens arbeid frem til og med høring
og offentlig ettersyn, samt den etterfølgende merknadsbehandlingen.
§ 33-2 andre ledd skal lyde:
Eieren eller brukeren
må varsles før undersøkelse finner sted, og kan i tilfelle kreve
bekreftelse fra kommunen om at den har gitt samtykke til undersøkelsen.
Om gjennomføring av undersøkelsen gjelder forvaltningsloven § 15.
Lider en eier eller rettighetshaver tap ved undersøkelsen, gjelder
oreigningslova § 19 om
erstatning.
II
Loven trer i kraft
fra det tidspunktet Kongen bestemmer.