Justis- og beredskapsdepartementet
fremmer i denne proposisjonen forslag til endringer i tinglysingsloven,
inkassoloven, tvangsfullbyrdelsesloven og enkelte andre lover. Formålet
med endringsforslagene i tvangsfullbyrdelsesloven og inkassoloven
er i første rekke å åpne for bruk av elektronisk kommunikasjon ved
blant annet varsler om tvangsfullbyrdelse og inkasso og å gjøre
bestemmelsene om tvangsgrunnlag mer teknologinøytrale. Endringene
i tinglysingsloven har sammenheng med at det ved lov 20. juni 2014
nr. 45 om endringer i tinglysingsloven mv. (elektronisk tinglysing)
er lagt til rette for elektronisk tinglysing. Endringsloven er foreløpig
ikke satt i kraft i påvente av nødvendig utvikling av fagsystemet
for elektronisk tinglysing.
Økt digitalisering
og teknologisk utvikling gir grunn til å vurdere om det kan åpnes
for mer teknologinøytrale løsninger. Slike endringer kan igjen bidra
til effektivisering gjennom en utvidet adgang til elektronisk saksflyt.
Krav til skriftlighet kan ha ulike begrunnelser, som notoritet,
hensyn til bevissikring og hensyn til tilfredsstillende varsling.
Som et overordnet utgangspunkt mener departementet at tvangsfullbyrdelsesloven
og inkassoloven ikke bør være til hinder for elektronisk kommunikasjon
dersom man på tilfredsstillende måte kan ivareta hensynene som ligger
til grunn for de enkelte skriftlighetskravene.
I proposisjonen foreslås
det derfor å åpne for at varsler om bl.a. tvangsfullbyrdelse og
inkasso kan sendes elektronisk dersom meddelelsen sendes på en «betryggende
måte». Det foreslås en forskriftshjemmel til å fastsette nærmere
bestemmelser om hva som kan anses som «betryggende». I tillegg gir
proposisjonen føringer som vil gjelde med mindre annet fastsettes
i forskrift.
Videre foreslås en
del åpninger for elektroniske løsninger der særlige tvangsgrunnlag
etter gjeldende rett må være utstedt på papir. Når slike tvangsgrunnlag
brukes i forbindelse med disposisjoner som skal tinglyses, kan papirkravene
gjøre det mindre attraktivt med elektronisk tinglysing. Også ellers
kan det være grunn til å legge til rette for mer teknologinøytrale
løsninger.
I proposisjonen foreslås
å innføre tinglysing som rettsvernsakt ved overdragelse av panteretter
som er tinglyst elektronisk. Løsningen innebærer at rettsvern for
overdragelse av elektronisk tinglyst pant ikke vil kunne etableres
på annen måte enn ved tinglysing. For slike panteretter har forslaget
den fordel at grunnboken vil gi et riktig bilde av hvem som rettsvernmessig
er legitimert rettighetshaver til panteretten.
Lovendringene som
foreslås i proposisjonen, vil ikke i seg selv medføre kostnader
eller administrative ulemper. Endringene i tvangsfullbyrdelseslovens
bestemmelser om særlige tvangsgrunnlag legger til rette for å ta
ut ytterligere gevinster ved elektronisk tinglysing. I tillegg kommer
mer generelle fordeler ved økt adgang til bruk av elektronisk kommunikasjon.
Endringene i tinglysingsloven vil innebære at aktører vil måtte
betale tinglysingsgebyr for å få rettsvern ved overdragelse av de
panteretter endringen omfatter. Hvor store kostnader dette vil innebære, avhenger
av gebyrreglene. Disse vil bli gjennomgått før ikrafttredelse.