Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Freddy de Ruiter, Ruth Grung, Ingvild Kjerkol, Torgeir Micaelsen
og Sigmund Steinnes, fra Høyre, Sissel Knutsen Hegdal, Kristin Ørmen
Johnsen, Elisabeth Røbekk Nørve og Tone Wilhelmsen Trøen, fra Fremskrittspartiet,
Bård Hoksrud, Lavrans Kierulf og lederen Kari Kjønaas Kjos, fra
Kristelig Folkeparti, Olaug V. Bollestad, fra Senterpartiet, Kjersti
Toppe, og fra Venstre, Ketil Kjenseth, mener det er behov
for en bred og grundig utredning av grunnlaget for og bruken av tvang
i hele helse- og omsorgssektoren. Tvangsbruken innenfor psykisk
helsevern har vært svært høy over lang tid, og Norge fikk refs av
Europarådet i 2015 for utstrakt bruk av ufrivillig medisinering
og tvangsinnleggelse. Helsedirektoratet rapporterer en økning i
antall tvangsinnleggelser fra 2013 til 2014, og viser til store
geografiske forskjeller. Komiteen viser til at det også
er ulik praksis for registrering og rapportering av bruk av tvang,
og mangelfull opplæring.
Komiteen mener det er behov
for å se på bruk av tvang i hele helse- og omsorgssektoren, herunder psykisk
helse, rusomsorg, demensomsorg og barnevern. Komiteen er særlig bekymret
for bruk av tvang overfor barn og unge som i liten grad er i stand til
å motsette seg tvangsbruk.
Komiteen mener bruk av tvang
er et svært inngripende tiltak, hvor man risikerer å påføre pasienten krenkelser,
skader og alvorlige traumer. Terskelen for bruk av tvang må derfor
være høy.
Komiteen viser til at helseministeren
i sitt svarbrev til komiteen datert 2. juni 2016 redegjør for de fire
ulike regelverkene som omhandler bruk av tvang: ett for psykisk
helse, ett for somatisk helse for demente, ett for psykisk utviklingshemmede
og ett for rusmiddelavhengige. Reglene er også ulike mellom kommunehelsetjenesten
og spesialisthelsetjenesten. Før sommeren 2016 ble det nedsatt et
lovutvalg som skal utrede behov for endringer i tvangslovgivningen
i helse- og omsorgssektoren. Komiteen er også kjent med
at innstillingene fra henholdsvis Barnelovutvalget og Rettighetsutvalget
ble lagt frem høsten 2016. Det ene utvalget har sett på barneloven for
å bedre rettssikkerheten for barn, og det andre utvalget har sett
på grunnleggende rettigheter til mennesker med utviklingshemming.
Komiteen har videre merket
seg at helseministeren viser til evalueringen av pasient- og brukerrettighetsloven
kap. 4A i 2013–2014, der det kom frem at reglene har bidratt til
rettsklarhet, men at det er varierende kunnskap om og ferdigheter
i å anvende reglene. Det antas at det fortsatt er en underrapportering
av tvang, og det vises til variasjon i antall vedtak mellom kommuner
og i ulike deler av helsetjenesten. En tredjedel av kommunene hadde
i 2012 ikke truffet vedtak med hjemmel i pasient- og brukerrettighetsloven
kapittel 4A. Helseministeren har også bedt Helsedirektoratet i samarbeid
med Helsetilsynet forbedre rapporteringssystemet for bruk av tvang
i den kommunale helse- og omsorgstjenesten (NESTOR).
Når det gjelder kvaliteten
på tvangsdata fra psykisk helsevern, ser helseministeren alvoret
i situasjonen og behov for bedring av registrerings- og rapporteringspraksis.
Han mener det er et alvorlig tankekors at den mest inngripende og
etisk mest problematiske håndteringen av pasienter i spesialisthelsetjenesten
er den som blir dårligst dokumentert og som vi har minst kunnskap
om omfanget av.
Under komiteens høring
fremhevet Norsk psykiatrisk forening betydningen av at utvalget
som skal se på tvangsbruk i psykisk helsevern, har deltakere med klinisk
og forskningsbakgrunn. De viste til at innen psykisk helsevern er
det en liten gruppe av pasienter som står for en stor andel av tvangsbruken,
og at selv en liten forbedring vil gi store utslag. Disse pasientene
er i akuttavdelinger og sikkerhetsavdelinger, og bør prioriteres.
Rapporteringssystemet må være kompatibelt med sentrale registre,
og definisjonene på hva som rapporteres må bli mer entydig. Det
er utfordrende å sammenligne mellom land, fordi både lovverk og måten
tjenestene er organisert på, er ulik. Det blir derfor enda viktigere
å kartlegge feilkilder ved sammenligninger.
Komiteen viser til mandatet
for lovutvalget som skal utrede behov for endringer i tvangslovgivningen
i helse- og omsorgssektoren (Østenstad-utvalget). Utvalget har fått
i oppdrag å foreta en samlet gjennomgang og utrede behov for revisjon
og modernisering av regelverket om tvang i helse- og omsorgssektoren,
samt foreslå nødvendige lovendringer for å møte behovene i dagens
og framtidens helse- og omsorgstjenester. Utvalget skal også utrede
forholdet til våre internasjonale forpliktelser, blant annet FNs konvensjon
om rettigheter til personer med nedsatt funksjonsevne, samt vurdere
om det er behov for endringer i regelverket for å imøtekomme disse
forpliktelsene. I sitt arbeid skal utvalget også se hen til tilstøtende
tvangsregelverk og foreslå eventuelle endringer for å bedre mulighetene
for god samhandling mellom helse- og omsorgstjenesten og andre omsorgstilbud,
blant annet barnevernet. Komiteen mener det er viktig
å samordne og modernisere regelverket slik at det er tilpasset nye
behandlingstilbud og pasientrettigheter.
Komiteen viser imidlertid til
Barneombudets erfaringer i arbeidet med prosjektet «Grenseløs omsorg»
om bruk av tvang mot barn i barnevern og psykisk helsevern, der
det kom frem at utfordringsbildet for barn under offentlig omsorg
er så komplekst at lovendringer og harmonisering av regelverk ikke
vil være tilstrekkelig for å løse de sammensatte utfordringene.
Mange unge under offentlig omsorg har svært dårlig helse, som ofte
er en blanding av psykisk helse, rus og generelt redusert allmenntilstand. Komiteen mener
det derfor er behov for et målrettet arbeid, parallelt med Østenstad-utvalgets
arbeid, for at barn under barnevernet skal sikres et likeverdig helsetilbud
som andre barn.
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Fremskrittspartiet ser alvorlig på den omfattende
og uriktige bruken av tvang ved norske psykiatriske sykehus som
er dokumentert i media, og er fornøyd med de forslag til tiltak
helseministeren presenterte i sin redegjørelse i Stortinget 7. desember 2016,
hvor målet er økt rettssikkerhet og mindre bruk av tvang. Disse medlemmer er
positive til at regjeringen har oppnevnt et lovutvalg som skal gjennomgå
dagens tvangsregelverk i helse- og omsorgssektoren. Utvalget skal
vurdere regelverkets utforming sett i forhold til fremtidens behov.
Videre viser disse medlemmer til
at tvang er løftet inn i styringsdialogen med de regionale helseforetakene,
og at det i det reviderte oppdragsdokumentet for 2016 bl.a. ble
presisert at foretakene skal levere en kort status for arbeidet
med å etablere systemer som sikrer korrekte og komplette data om bruk
av tvangsmidler i psykisk helsevern til Norsk pasientregister.
Like viktig mener disse medlemmer det
vil være at landets sykehus skal arbeide målrettet for å heve bevisstheten
om bruk av tvang, og at helseministeren, ifølge sin redegjørelse
i Stortinget 7. desember 2016, vil pålegge sykehusene å gjennomføre
ledelsesforankrede dialogmøter med pasienter og brukerorganisasjoner
om deres erfaringer med tvang, i alle de enheter hvor tvang utøves.
Komiteen stiller
seg også bak regjeringens ønske og krav om en åpenhetskultur vedrørende
bruken av tvang ved behandlingsinstitusjoner innen psykiatri, rus
og tverrfaglig spesialisert rusbehandling.
Komiteen merker seg også at
Legeforeningen er bekymret for at taushetsplikten ikke blir overholdt godt
nok ved utlevering av opplysninger fra tvangsprotokollene, og at
regjeringen av den grunn har bedt Helsedirektoratet om å sette ned
en arbeidsgruppe. Arbeidsgruppens mandat er å vurdere om innholdet
i pasientjournaler bør omfattes av offentlighetsloven eller ikke.
Komiteen vil berømme VG for
å ha løftet frem og dokumentert omstridt og ulovlig bruk av tvang, selv
om dette er informasjon som burde ha fremkommet gjennom etablerte
rapporteringssystemer og tilsynsorgan. Ifølge VG forekom det 4 000
tilfeller av beltelegging i 2015, fordelt på 1 200 personer. 650
av sakene er ifølge fagfolk omstridt eller ulovlig tvangsbruk. Det
er registrert 60 klager, der 15 vedtak ble omgjort av kontrollkommisjonen.
VG avdekket videre at tvangsbruken øker på kvelder, netter og i
ferier når de faste behandlerne ikke er på jobb. Problematisk tvangsbruk
er registrert ved samtlige sykehus. Komiteen ser svært alvorlig
på det som er avdekket i media, og konstaterer at det ikke er stilt
spørsmål ved de resultatene som VG har dokumentert.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet mener det er i strid med
loven å bruke tvang som resultat av mangel på kvalifisert personell
på ulike tider av døgnet, uken eller året. Det å bli utsatt for
tvangshandling oppleves som svært invaderende, og disse medlemmer mener det må
settes inn strakstiltak slik at bruk av tvang begrenses til det
som er absolutt nødvendig for å beskytte pasienten og omgivelsene.
Disse medlemmer mener arbeidet
med å få på plass et elektronisk rapporteringsverktøy må prioriteres.
Avvik mellom faktisk bruk av tvang og data fra Norsk pasientregister
har vært kjent siden 2007. Det er svært bekymringsfullt at man etter
ni år ikke har fått på plass en ferdig programvare for å registrere
bruk av tvang, slik at pasient, helsepersonell og kontrollorgan
har et faglig forsvarlig grunnlag for å vurdere bakgrunnen for bruk
av tvang, oppfølging i etterkant og etterprøvbarhet. Det er også
behov for mer entydig rapporteringspraksis.
Disse medlemmer viser til at
avdelinger som har gode rutiner ved bruk av tvang kjennetegnes av
høy kompetanse og lang erfaring med å håndtere vanskelige og til
dels truende situasjoner på en god måte. Det er akuttavdelinger
og sikkerhetsavdelinger som har flest pasienter hvor bruk av tvang
vurderes, og disse
medlemmer mener regjeringen bør se på tiltak for å sikre nok
erfarent personell på slike avdelinger.
Komiteen viser
til at mange behandlingsinstitusjoner har gode erfaringer med reduksjon
i bruk av tvang, og at det er viktig at disse erfaringene videreformidles.
Kollegabasert veiledning har vist seg som en godt egnet metode for
kompetanseoverføring mellom ulike institusjoner, og bør vurderes
også i denne sammenhengen.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti og Senterpartiet har
merket seg at nedbygging av sengeplasser i psykiatrien har hevet
terskelen for innleggelse, med det resultat at folk er dårligere
ved innleggelse. Dermed øker risikoen for bruk av tvang. I tillegg
vanskeliggjør mye gammel bygningsmasse tvangsreduserende tiltak. Disse medlemmer mener
det er behov for en helhetlig gjennomgang av psykisk helsevern for
å prioritere tiltak for å redusere unødvendig bruk av tvang og sikre
nok ressurser til de mest alvorlig syke pasientene.
Disse medlemmer mener det bør
være et mål å se på bruk av tvang overfor alle pasienter og brukere
som er under offentlig omsorg. I tillegg til psykisk helsevern gjelder
det rusavhengige, barnevernsbarn, psykisk utviklingshemmede og eldre
med kognitiv svikt. Østenstad-utvalget skal se på tvangsreglene
i helse- og omsorgssektoren, men det er behov for å harmonisere
dette arbeidet med Barnelovutvalget. Barneombudet har i fagrapporten
«Grenseløs omsorg» fra 2015 problematisert bruk av tvang mot barn
i barnevern og psykisk helsevern, og manglende samsvar mellom de
to lovene. Barneombudet var overrasket over omfanget av den fysiske
tvangsbruken, og viste blant annet til små barn med psykiske lidelser
som har blitt holdt i politigrep, jenter utsatt for seksuelle overgrep
som har blitt lagt i bakken av menn, om beltelegging og reimer,
fotfølging, ransaking og ekstremt rigide husregler. I rapporten beskriver
barna tvangsbruken som krenkende og skremmende. Ifølge Helsedirektoratet
var det 55 000 barn og unge som fikk behandling i psykisk helsevern
i 2014.
Disse medlemmer mener det er
behov for økt kunnskap og oppmerksomhet på bruk av tvang overfor
mennesker med demens og kognitiv svikt. Flertallet av norske sykehjem
har en praksis med å låse dørene på demensavdelingene for å «skjerme» pasientene
og hindre at de «stikker av». Dette kan oppleves som ekstrem frihetsberøvelse.
Tvangsmedisinering er også utbredt. I lov om psykisk helsevern må
tvangstiltak meldes inn til en uavhengig kontrollkommisjon, mens
pasienter med demens og kognitiv svikt ikke har noen tilsvarende
uavhengig kontrollmyndighet for tvangstiltak, selv om de har de
samme symptomer og utfordringer. Disse medlemmer mener det er
et grunnleggende prinsipp i vårt helsevesen å behandle pasienter
på en likeverdig måte, og dagens praksis kan oppleves som diskriminering
av en stor pasientgruppe. Det er behov for et generelt kunnskapsløft
om etisk og rett bruk av tvang og med økt vekt på pasientens integritet,
involvering og selvbestemmelse.
Komiteens medlem
fra Senterpartiet viser for øvrig til Dokument 8:23 S (2016–2017)
Representantforslag om en offentlig granskning av tvangsbruk i norsk
psykiatri. Målet med forslaget er å få kunnskap til å kunne gjøre
de rette tiltak for å sikre pasienter gode, verdige og forsvarlige
psykiatriske helsetjenester i fremtiden, og også å påvise urettmessig
og eventuell lovstridig tvangsbehandling av pasienter som har vært
til behandling i norsk psykiatri.
Komiteens medlem
fra Venstre viser til behandlingen av Prop. 147 L (2015–2016),
jf. Innst. 147 L (2016–2017), hvor det framgår at det foreslåtte lovutvalget
om tvangsbruk i psykisk helsevern skal resultere i en NOU, samt
at mandatet er utvidet til å innbefatte intensjonene i dette representantforslaget. På
bakgrunn av dette anser representantene fra Venstre å ha fått gjennomslag
i saken og vil med dette ikke fremme forslaget.