Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Svein Roald Hansen, lederen Anniken Huitfeldt, Marit Nybakk, Kåre
Simensen og Jonas Gahr Støre, fra Høyre, Elin Rodum Agdestein, Elisabeth
Vik Aspaker, Sylvi Graham, Øyvind Halleraker og Trond Helleland,
fra Fremskrittspartiet, Tone Heimdal Brataas, Harald T. Nesvik og
Christian Tybring-Gjedde, fra Kristelig Folkeparti, Knut Arild Hareide,
fra Senterpartiet, Liv Signe Navarsete, fra Venstre, Trine Skei Grande,
og fra Sosialistisk Venstreparti, Bård Vegar Solhjell, viser
til den brede oppslutningen om Norges tilslutning til FN-konvensjonene
om økonomiske, sosiale og kulturelle rettigheter, om barnets rettigheter
og konvensjonen om rettighetene til mennesker med nedsatt funksjonsevne.
De to første konvensjonene er inkorporert i «menneskerettsloven».
Bestemmelsene i disse konvensjonene skal ved motstrid gå foran bestemmelser
i annen lovgivning. Konvensjonen om rettighetene til mennesker med
nedsatt funksjonsevne er ikke inkorporert, men ved ratifikasjonen
ble det slått fast at nasjonal rett var i samsvar med forpliktelsene
i konvensjonen.
Komiteen viser også til at
Norge har tatt inn viktige menneskerettigheter i Grunnloven, jf.
for eksempel Grunnloven § 104 om barns rettigheter, og forpliktet
seg til å utforme norske lover og regler i tråd med konvensjonenes
intensjoner.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmet fra Sosialistisk Venstreparti, viser videre
til at Norge har etablert nasjonale klageordninger som skal sikre at
menneskerettighetene ivaretas.
Komiteens medlemmer
fra Venstre og Sosialistisk Venstreparti mener en tilslutning
til individklageordningene vil bidra til en styrking av menneskerettighetene
og gi Norge et legitimt grunnlag for å legge press på stater hvor
behovet for overnasjonale individklageordninger er stort. En tilslutning
vil også bidra til å styrke FNs konvensjonsorganer.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Venstre og Sosialistisk Venstreparti,
er imidlertid av den oppfatning at det knytter seg betydelig usikkerhet
til hvilke konsekvenser norsk tilslutning til de valgfrie protokollene
om individklageordninger til de tre aktuelle konvensjonene vil ha.
Komiteen viser
til at klagesaker med utgangspunkt i de tre aktuelle individklageordningene
ikke vil ha rettskraftvirkning i Norge. Dette innebærer at norske
domstolsavgjørelser ikke automatisk blir endret eller opphevet.
Komiteens medlemmer
fra Venstre og Sosialistisk Venstreparti mener dette taler
for å slutte seg til klageordningen.
Komiteen vil
imidlertid peke på at selv om konvensjonsorganenes uttalelser ikke
er rettslig bindende, vil og bør det være en forventning om at de følges
opp. De vil også kunne påvirke nasjonale domstolers praksis. Komiteen viser
i den sammenheng særlig til utlendingsfeltet.
Komiteens medlemmer
fra Venstre og Sosialistisk Venstreparti viser til at Norges
nasjonale institusjon for menneskerettigheter mener at regjeringen
har en overdreven bekymring for innsnevring av det nasjonale handlingsrommet. Norge
er allerede tilsluttet konvensjonene, og klageordningen vil ikke
medføre nye materielle forpliktelser. Den nasjonale institusjonen
viser også til at FN-komiteens uttalelser ikke har rettskraftvirkning
i Norge, og at norske myndigheter kan la være å følge uttalelsene
dersom en er uenig. Disse
medlemmer viser også til at Norge allerede er tilsluttet fire FN-konvensjoner
på menneskerettighetsområdet, og at vi har fått svært få klager
mot Norge.
Disse medlemmer viser
til at en ratifikasjon av individklageordningene for alle konvensjonene omtalt
i denne meldingen, vil sende et viktig og positivt signal om hvilken
rolle Norge ønsker å spille for å fremme menneskerettigheter internasjonalt. Norge
har vært kjent som en pådriver for menneskerettigheter generelt,
og barns og personer med nedsatt funksjonsevnes rettigheter spesielt. Disse medlemmer viser
til at en rekke ulike høringsinnstanser, som UNICEF, Advokatforeningen
og Redd Barna, understreket den positive signaleffekten ratifikasjon
av disse individklageordningene vil sende. Dersom Norge ikke ratifiserer
tilleggsprotokollene til disse konvensjonene, er det et steg mot
å innta en mer passiv rolle i arbeidet for menneskerettigheter internasjonalt.
Norge er ikke det landet i verden som har størst behov for overvåkning
av menneskerettighetene, men når Norge ikke selv er villige til
å tilslutte seg denne typen overvåkning, er det vanskelig for Norge
å ha troverdighet dersom en ber andre stater om å gjøre det. Disse medlemmer viser
videre til at ratifikasjon av alle tilleggsprotokollene omtalt i denne
meldingen vil styrke norske borgeres rettsstilling ved at det åpnes
for uavhengige klageordninger gjennom en slik ratifikasjon. Disse medlemmer viser
også til at flere av våre naboland har ratifisert flere av disse
tilleggsprotokollene, uten at det har fått tydelige negative konsekvenser
for disse statenes handlingsrom. Norge har allerede sluttet seg
til konvensjonene og er bundet av innholdet. Å slutte seg til individklageordningene
er i så måte ikke å påta seg nye forpliktelser, men et middel til
å sikre at Norge faktisk følger opp forpliktelsene vi allerede har. Disse medlemmer viser
videre til at særlig ratifikasjon av individklageordningen til barnekonvensjonen
og konvensjonen om personer med nedsatt funksjonsevne ble støttet
av alle sivilsamfunnsorganisasjonene som deltok på høringen om denne
meldingen. Videre har Frode Elgesem, som har utredet saken for Utenriksdepartementet,
Barneombudet og en rekke juridiske eksperter, anbefalt ratifikasjon
av individklageordningen til barnekonvensjonen, også etter å ha
vurdert hvorvidt statens handlingsrom ville blitt begrenset. Et
samlet uavhengig fagmiljø og sivilsamfunn mener at ratifikasjon
av individklageordningen til barnekonvensjonen er et viktig bidrag for
å styrke barns rettsstilling og fremme barns rettigheter internasjonalt.
Det samme samlede fagmiljøet mener motargumentene som regjeringen
og komiteens flertall fremhever, er sterkt overdrevet. Disse medlemmer viser
videre til at ratifikasjon av alle tilleggsprotokollene omtalt i
denne meldingen er i tråd med regjeringens egen understrekning av
menneskerettigheters betydning som mål og middel i utenrikspolitikken
i Meld. St. 10 (2014–2015). Disse medlemmer fremmer på
denne bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen fremme et forslag om ratifikasjon av tilleggsprotokollen
til FNs barnekonvensjon.»
«Stortinget
ber regjeringen fremme et forslag om ratifikasjon av tilleggsprotokollen
til FNs konvensjon om økonomiske, sosiale og kulturelle rettigheter.»
«Stortinget
ber regjeringen fremme forslag om ratifikasjon av tilleggsprotokollen
til FNs konvensjon om rettigheter til mennesker med nedsatt funksjonsevne.»
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Venstre og Sosialistisk Venstreparti,
viser til at FN-konvensjonen om økonomiske, sosiale og kulturelle
rettigheter medfører positive forpliktelser for statene til blant
annet å tilby tjenester og ytelser. Forpliktelsene er imidlertid
vagt definert og fremstår som målsettingspregede rettigheter. Dette
åpner for å gi klageorganet betydelig rom for skjønn. Etter flertallets syn
innebærer dette at man ved tilslutning til klageordningen åpner
for at klageorganet skal kunne forvalte et regelverk som gir stort
rom for skjønn, og hvor det vil være delte meninger om rekkevidden
av forpliktelsene. Flertallet deler
regjeringens prinsipielle betenkeligheter ved å gi konvensjonsorganer
kompetanse til å behandle individklagesaker på et slikt grunnlag.
Komiteens medlemmer
fra Venstre og Sosialistisk Venstreparti viser til uttalelse
fra Norges nasjonale institusjon for menneskerettigheter om at generelle
eller vage bestemmelser er noe som kjennetegner internasjonale konvensjoner.
De fire FN-konvensjonene hvor Norge har sluttet seg til individklageordningene,
har også vage bestemmelser, uten at dette forhindret Norge fra å
slutte seg til.
Disse medlemmer viser til regjeringens egen
vurdering av vektleggingen av klager i individsaker i
Meld. St. 39 (2015–2016).
«På bakgrunn av høyesterettspraksis
og uttalelser i forarbeidene til inkorporasjonslovgivningen kan
det legges til grunn at uttalelser fra FNs konvensjonsorganer er
en relevant rettskilde ved tolkning av konvensjonsforpliktelsene,
men at det må vurderes konkret hvilken vekt de skal tillegges.»
Disse medlemmer deler denne
vurderingen og mener den svekker flertallets argumentasjon mot ratifikasjon
av tilleggsprotokollene. Uttalelsene fra konvensjonsorganene vil
bli tillagt betydning, og det er da også intensjonen. Når imidlertid
regjeringen selv understreker at det må konkret vurderes fra sak til
sak hvilken betydning uttalelsene skal få, og at de ikke er rettslig
bindende, har disse
medlemmer vanskelig for å forstå at det er alvorlig grunn
til bekymring for at Norges handlingsrom skal bli betydelig begrenset.
Etter disse medlemmers syn
vil det kun være dersom Norge begår klare brudd på tydelige forpliktelser
i konvensjonen at det må få følger for Norge. Og det er uansett
en praksis som følger i dag, ved at FN gir tilbakemeldinger på Norges
innleverte rapporter om hvordan vi følger opp konvensjonen. Den
viktigste forskjellen ved også å ratifisere tilleggsprotokollene
er ikke at Norges handlingsrom blir begrenset, men at det blir gitt
et enda bedre grunnlag for å vurdere hvordan Norge kan følge opp sine
internasjonale forpliktelser, et prinsipp disse medlemmer ikke kan se
grunnlag for politisk uenighet om.
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti anerkjenner enkelte av bekymringene
regjeringen beskriver i sin melding knyttet til ratifikasjon av
denne individklageordningen, særlig ved at enkelte av konvensjonens
rettigheter kan tolkes vidt. Dette medlem viser også til
at enkelte av uttalelsene til konvensjonsorganet peker i retning av
at de kan treffe beslutninger som vil kreve relativt inngripende
endringer i måten staten organiserer velferdstjenestene sine på.
Likevel er dette
medlem fast bestemt på at også ratifikasjon av tilleggsprotokollen
for konvensjonen om økonomiske, sosiale og kulturelle rettigheter
er riktig og viktig. Dette medlem viser
til at konvensjonen åpner for skjønnsvurderinger når det
gjelder hvilke tiltak staten skal treffe for å oppfylle rettighetene
i konvensjonen. Dette understrekes både i konvensjonen i seg selv
og i uttalelser fra konvensjonsorganet, som også regjeringen omtaler
i Meld. St. 39 (2015–2016). Dette medlem viser videre til
at målsettingene og artiklene i konvensjonene, som en enstemmig
komité påpeker, allerede er bindende for Norge. Dette medlem understreker også
at uttalelsene i individklagesaker ikke er juridisk bindende. Til
sist viser dette
medlem til utredningen gjort av advokat Frode Elgesem for
Utenriksdepartementet, som konkluderte med at statene vil være i
stand til å gjøre skjønnsvurderinger for hvordan eventuelle klager skal
følges opp.
Komiteen vil
understreke at en forsvarlig behandling av individklagesaker forutsetter
at konvensjonsorganene har solid juridisk kompetanse, og at medlemmene
ikke representerer partsinteresser. Likeledes er saksbehandlingstid
og tilfredsstillende krav til rettsikkerhet og kontradiksjon viktige
forutsetninger.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmet fra Sosialistisk Venstreparti, har merket
seg de innvendinger som er reist mot sammensetningen og arbeidsmetodene
til konvensjonsorganene, og støtter den norske innsatsen for å sette
søkelys på konvensjonsorganenes sammensetning og arbeidsmåte i forbindelse
med individklagesaker.
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti understreker at nær to tredjedeler
av medlemmene i FNs barnekomité har juridisk bakgrunn. Videre understreker dette medlem at
det er en styrke at komiteen også har medlemmer med barnefaglig
ekspertise fra andre felt enn det rent juridiske.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Venstre og Sosialistisk Venstreparti,
vil på generelt grunnlag understreke at det er landenes egne folkevalgte
organer som vanligvis har best innsikt i lokale forhold og følgelig
har det beste grunnlaget for å vurdere hvilke tiltak som er egnet
for å oppfylle grunnleggende rettigheter. Det er de folkevalgte
som har fått folkets mandat til å prioritere mellom gode formål.
Komiteen er
kjent med at Komiteen for økonomiske, sosiale og kulturelle rettigheter
og Komiteen for rettighetene til mennesker med nedsatt funksjonsevne
per august 2016 har realitetsbehandlet henholdsvis 2 og 8 saker,
mens Barnekomiteen ikke har realitetsbehandlet noen.
Komiteen viser til at FNs barnekonvensjon
gir barn og ungdom under 18 år de rettigheter som i alminnelighet
følger av internasjonale menneskerettighetskonvensjoner, men formulert
ut fra barns ståsted. I tillegg inneholder konvensjonen og protokollene om
henholdsvis barn i krig og salg av barn og seksuell utnyttelse av
barn en rekke politiske og sivile rettigheter som ikke er dekket
av andre menneskerettighetskonvensjoner, og som er særlig tilpasset
barns behov.
Komiteens medlem
fra Venstre viser til at flere høringsinstanser mener at hensynet
til barnets beste ikke er grundig nok vurdert, og at regjeringens begrunnelse
i meldingen ikke oppfyller våre barnerettslige forpliktelser etter
barnekonvensjonens artikkel 3 og Grunnloven § 104. Det fremgår blant
annet av uttalelse fra advokat Frode Elgesem, som i 2013 fikk i
oppdrag fra Utenriksdepartementet å utrede fordeler og ulemper ved
tilslutning til klageordningen til barnekonvensjonen, samt uttalelser
fra Barneombudet, UNICEF Norge og Redd Barna. Barnekonvensjonen
er en erkjennelse av at barn har et særlig behov for vern, og barns
rettslige posisjon kan derfor ikke sidestilles med voksnes. Dette medlem mener
at den manglende utredningen av hensynet til barnets beste medfører
at Stortinget ikke har tilstrekkelig grunnlag for å ta stilling
til spørsmålet om tilslutning til individklageordningen til barnekonvensjonen,
og vil derfor fremme følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen vurdere spørsmålet om tilslutning til klageordningen
til barnekonvensjonen på ny og komme tilbake til Stortinget med
et forslag som inkluderer en bredere utredning av hensynet til barnets
beste.»
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Venstre og Sosialistisk Venstreparti,
har imidlertid merket seg at blant annet de økonomiske og sosiale
rettighetene er vagt formulert og med et uklart rettslig innhold.
Det kan derfor stilles spørsmål ved hvorvidt de er egnet for internasjonal
individklagebehandling.
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti viser til at regjeringen i Meld.
St. 39 (2015–2016) understreker at Norge «realiserer rettighetene
i konvensjonen om økonomiske, sosiale og kulturelle rettigheter
på et høyt nivå». Dette
medlem viser videre til høyesterettsvurdering av at uttalelser
fra individklageordningen for denne konvensjonen skal tillegges
vekt, men at «vekten avhenger blant annet av hvor klart vedkommende
organ gir uttrykk for forståelse av konvensjonen». Videre viser dette medlem igjen
til at uttalelsene fra konvensjonsorganene ikke er rettslig bindende.
Til sist viser dette
medlem til artikkel 8 nr. 4 i konvensjonen, som åpner for
en viss skjønnsmessig vurdering av hvilke tiltak som er passende
for å etterkomme eventuelle klager. At konvensjonens artikler allerede
er bindende, og at det fortsatt vil være mulighet for skjønn i vurderingen
av uttalelsene fra konvensjonsorganet, er faktorer som svekker flertallets
bekymringer for å ratifisere individklageordningen for konvensjonen
om økonomiske, sosiale og kulturelle rettigheter.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Venstre og Sosialistisk Venstreparti,
deler regjeringens syn på at det er knyttet stor usikkerhet til hvordan
komiteenes praksis vil utvikle seg. Dette gjelder også individklageordningen
til barnekonvensjonen. Ikke minst er det vanskelig å forutsi hvordan Barnekomiteen
i konkrete klagesaker vil anvende det overordnede prinsippet i barnekonvensjonens
artikkel 3 om at barnets beste skal være et grunnleggende hensyn
ved alle nasjonale myndigheters handlinger som berører barnet.
Komiteens medlemmer
fra Venstre og Sosialistisk Venstreparti understreker at det
å avvente praksis i Barnekomiteen før Norge kan vurdere å slutte
seg til, ikke er forenelig med å ha en pådriverrolle i implementeringen
av barnekonvensjonen, som regjeringen fremhever som en målsetning
i Meld. St. 10 (2014–2015). Dersom alle stater hadde inntatt Norges
holdning om å avvente praksis i konvensjonsorganet, ville ingen
av FNs konvensjonsorganer fått noen praksis. Disse medlemmer understreker
videre at konvensjonen styrkes og utvikles nettopp gjennom at stater
slutter seg til konvensjonsorganene. På den måten blir artiklene
i konvensjonen testet opp mot konkrete forhold og praksis og dermed
gjort relevante for nye utfordringer på en rekke felt. Disse medlemmer viser
videre til at regjeringen skriver i Meld. St. 10 (2014–2015) at
et «prioritert innsatsområde» er å «bidra til styrket gjennomføring
av FNs barnekonvensjon». Å ratifisere tilleggsprotokollen er etter disse medlemmers syn
et naturlig steg for å oppnå denne målsettingen. Disse medlemmer viser videre
til artikkel 4 i barnekonvensjonen, som gir statene mulighet for
å utvise skjønn i å finne konkrete tiltak for å sikre at statene
følger forpliktelsene i denne konvensjonen. Det svekker ytterligere
bekymringen for de vidtrekkende konsekvensene en ratifikasjon vil
ha for Norges handlingsrom.
Komiteens medlemmer
fra Kristelig Folkeparti og Sosialistisk Venstreparti anerkjenner
at usikkerhet rundt praksisen til FNs barnekomité er av avgjørende
betydning i beslutningen om å avvente ratifisering av protokollen. Disse medlemmer mener
derfor det er grunnlag for å gjøre en ny vurdering av hvorvidt Norge
burde slutte seg til tilleggsprotokollen i barnekonvensjonen etter at
FNs barnekomité har fått behandlet et visst antall saker. Da vil
regjeringen kunne vurdere hvorvidt Barnekomiteens praksis anvender
for eksempel artikkel 3, som komiteen knytter usikkerhet til. I
en slik ny utredning må også barns beste tillegges større betydning
i vurderingen av hvorvidt Norge skal ratifisere tilleggsprotokollen.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti og Sosialistisk Venstreparti fremmer
følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen komme med en ny utredning av hvorvidt Norge bør
ratifisere tilleggsprotokollen til barnekonvensjonen så snart komiteen har
behandlet et antall saker som gjør det mulig å vurdere deres praksis.»
Komiteens medlemmer
fra Venstre og Sosialistisk Venstreparti viser til at manglende
praksis i komiteen også er en sentral årsak til at tilleggsprotokollene
for konvensjonen om økonomiske, sosiale og kulturelle rettigheter
og konvensjonen om personer med nedsatt funksjonsevne ikke ratifiseres. Disse medlemmer ber
derfor også regjeringen på nytt utrede hvorvidt Norge skal ratifisere
disse tilleggsprotokollene i løpet av kommende stortingsperiode,
når tilstrekkelig praksis har blitt etablert.
Komiteen er
kjent med at konvensjonen om rettighetene til mennesker med nedsatt
funksjonsevne er en ikke-diskrimineringskonvensjon på linje med
kvinnediskrimineringskonvensjonen og rasediskrimineringskonvensjonen.
Komiteen støtter regjeringens
vurdering av at bestemmelsene i denne konvensjonen derfor i utgangspunktet
er bedre egnet for internasjonal individklagebehandling.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Venstre og Sosialistisk Venstreparti,
har dette syn selv om også denne konvensjonen medfører positive
forpliktelser for statene og gir rom for skjønn.
Flertallet mener at det som
taler mot norsk tilslutning til individklageordningen til konvensjonen om
rettighetene til mennesker med nedsatt funksjonsevne på det nåværende
tidspunkt, er at komiteen på enkelte områder synes å tolke konvensjonen
på en vidtrekkende måte som ikke er i samsvar med Norges og de andre
statspartenes forståelse.
Flertallet stiller seg bak
regjeringens beslutning om ikke å fremme forslag om norsk tilslutning til
den valgfrie protokollen om individklageordningen til konvensjonen
om økonomiske, sosiale og kulturelle rettigheter.
Flertallet vil på nåværende
tidspunkt ikke anbefale norsk tilslutning til de valgfrie protokollene om
individklageordningene til barnekonvensjonen eller konvensjonen
om rettighetene til mennesker med nedsatt funksjonsevne.
Komiteen har
merket seg at regjeringen vil fortsette arbeidet for å styrke gjennomføringen
av disse konvensjonene nasjonalt og internasjonalt, og vil understreke
betydningen av at dette arbeidet gis høy prioritet.
Komiteens medlemmer
fra Venstre og Sosialistisk
Venstreparti mener at en god måte for regjeringen å følge
opp målsetningen om å styrke gjennomføringen av FNs barnekonvensjon
på, nevnt i Meld. St. 10 (2014–2015), er å styrke de nasjonale klagemulighetene
for barn, både på lov- og konvensjonsbrudd nasjonalt. Disse medlemmer viser
til at flere høringsuttalelser til denne meldingen påpekte at det
ikke finnes tilstrekkelige klageordninger for barn, på lov- og konvensjonsbrudd,
i Norge i dag. Barn har heller ikke tilgang til å fremme saker i
norsk rett uten en forelder eller verge. For å bedre barns rettsstilling
vil disse medlemmer derfor
be regjeringen utrede og fremme forslag om å opprette en uavhengig
ordning der barn kan klage inn brudd på norsk lov og på barnekonvensjonen. Disse medlemmer viser
til at det er flere mulige innretninger på en slik ordning, og at
de ulike alternativene må utredes. Denne utredningen må blant annet
se på ulike muligheter for hvilken instans ordningen legges til.
Det er også sentralt at utredningen ser på hvordan ordningen kan
være lettest mulig tilgjengelig for barn. På denne bakgrunn fremmer disse
medlemmer følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen utrede og fremme forslag om opprettelse av en nasjonal
klageordning for barn. Klageordningen skal være lett tilgjengelig for
barn, og det skal være mulig å klage inn brudd på både norsk lov
og barnekonvensjonen.»