Brev fra Barne- og likestillingsdepartementet
v/statsråd Signe Horne til familie- og kulturkomiteen, datert 2. august
2016
Dokument
8:98 S (2015-2016) - Representantforslag om et nasjonalt kompetansesenter
for ungdomsarbeid, ungdomsmedvirkning og ungdomsinformasjon - Vurdering
av forslaget
Jeg viser til brev
fra Stortingets Familie- og kulturkomite av 14.06.2016 vedrørende
representantforslag 8:98 S (2015-2016) fra stortingsrepresentantene Martin
Henriksen, Torgeir Knag Fylkesnes, Kirsti Bergstø, Tove Karoline
Knutsen, Hege Haukeland Liadal og Stine Renate Håheim.
Representantene ber
regjeringen starte et arbeid med sikte på å etablere et nasjonalt
kompetansesenter for ungdomsarbeid, ungdomsmedvirkning og ungdomsinformasjon,
og legge saken fram for Stortinget på egnet måte.
I bakgrunnen for
representantforslaget heter det at:
"Satsing på gode
oppvekstkår, forebygging, sikring av god helse hos barn og ungdom
og vern om barn og ungdoms rett til å bli hørt, er forankret i FNs barnekonvensjon
og i Grunnloven. Til tross for det er det i dag ingen aktører i
Norge som koordinerer kunnskap og kompetanse på ungdomsarbeid og
ungdomsmedvirkning på et helhetlig nasjonalt nivå."
Regjeringens mål og ambisjoner
Norge er et av verdens
beste land å vokse opp i. Slik vil vi at det fortsatt skal være.
Regjeringens mål er at alle barn og unge, uansett bakgrunn, skal
ha gode oppvekst- og levekår. Trygghet og omsorg i familie og nærmiljø,
gode tilbud og tjenester i offentlig og frivillig regi står sentralt
i vår politikk. Barn og ungdom skal ha muligheter til å utvikle
seg og delta på egne premisser i samfunnet.
Arbeidet med barns
rettigheter har høy prioritet. Selv om regjeringen i samarbeid med
Venstre og Kristelig Folkeparti har kommet et godt stykke på vei,
har vi fortsatt et arbeid å gjøre for at alle barn og unge skal
oppleve en god hverdag i et trygt oppvekstmiljø.
Regjeringen har
i vår lagt fram Meld. St. 24 (2015-2016) Familien – ansvar, frihet
og valgmuligheter som gir en samlet gjennomgang av familiens betydning
for barn og unges oppvekst.
Trygghet, deltakelse
og engasjement – regjeringens arbeid for barn og ungdom ble lagt
fram i desember 2015. Planen gir en god oversikt over hva denne
regjeringen så langt har gjort på ungdomsområdet og mål og ambisjoner
framover. Regjeringen legger vekt på et bredt og målrettet arbeid
for å sikre et godt oppvekstmiljø. For og lykkes er kommunenes arbeid
av særlig betydning. Det lokale arbeidet må bygges på samspill og
samarbeid mellom offentlige og private krefter. Frivillige organisasjoner
står her sentralt. For å sikre en best mulig innsats er det viktig at
barn og ungdom blir hørt og deres synspunkter vektlagt. Fremtidens
barne- og ungdomspolitikk må skapes i tett samarbeid med nye generasjoner.
Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet
Barne-, ungdoms-
og familiedirektoratet (Bufdir) er departementets utøvende fagorgan
på en rekke av departementets fagområder. Dette gjelder også i barne-
og ungdomsfaglige spørsmål.
I departementets
instruks til Bufdir heter det bl.a.at Bufdir skal arbeide for gode
oppvekstmiljø, utjevning av levekårsforskjeller og fremme like muligheter,
deltakelse og medvirkning for barn, unge voksne. Bufdir skal bidra
til et likeverdig tilbud til hele befolkningen uavhengig av etnisitet,
funksjonsevne, kjønn, kjønnsidentitet og –uttrykk, livssyn, seksuell
orientering mv. Det slås i instruksen fast at Bufdir skal være et
fagdirektorat for områdene barnevern, familievern, barn og ungdom.
Bufdir skal ha kunnskap og kompetanse på de områder direktoratet er
tillagt ansvar for og myndighet på gjennom lov- og regelverk, delegasjoner,
fullmakter og tildelingsbrev. Bufdir er tildelt et selvstendig ansvar
for kontinuerlig å følge med i utviklingen på sine fagområder, herunder
praktiseringen av regelverk. Kunnskap fra forsknings-, utviklings-
og statistikkarbeid skal ligge til grunn for direktoratets virksomhet.
Direktoratet må ha tilgjengelig statistikk og systemer slik at det raskt
kan fremskaffe etterspurt kunnskap og nødvendige vurderinger. Bufdir
skal også ha bestillerkompetanse, med god oversikt over fagmiljøer,
slik at ekspertkompetanse kan innhentes ved behov.
Jeg vil også fremheve
direktoratets ansvar for samarbeid med sivilsamfunnsorganisasjoner
og deres tverrfaglige og tverretatlige funksjon. I departementets
instruks til Bufdir framgår at Bufdir skal i nødvendig utstrekning
samarbeide med andre myndighetsutøvere og organisasjoner, herunder
sentrale brukerorganisasjoner. Direktoratet skal også sørge for
at etaten samarbeider med andre relevante tjenester og sektorer.
Bufdir er i dag
pålagt et ansvar for oppvekst, herunder ungdoms oppvekstsvilkår,
der like muligheter for all ungdom er understreket. Direktoratet
har bred kompetanse med oppdatert kunnskap om forskning og utviklingsarbeid
på et bredt felt av relevante fagområder, inkludert lover og reguleringer.
Bufdir deltar i tverrsektorielt samarbeid med andre aktører og koordinerer
selv slikt arbeid der det er relevant. Bufdir er etter min vurdering
et hensiktsmessig fagmiljø for utvikling av oppgavene forslagsstillerne
ønsker lagt til et nasjonalt kompetansesenter for ungdomsarbeid,
ungdomsmedvirkning og ungdomsinformasjon.
Jeg er godt kjent
med anbefalingen som ble gitt av Ekspertgruppen for ungdoms fritidsmiljø,
nedsatt av Barne- og likestillingsdepartementet og den påfølgende
NOU'en Ungdom makt og medvirkning. Det er riktig at det i disse
ble fremmet tilsvarende anbefalinger som representantene trekker
frem. Det er behov for å styrke arbeidet med kompetanse, kvalitet og
tilgjengelighet på feltet ungdomsarbeid. Dette arbeidet har vi gitt
Bufdir i oppdrag å følge opp på flere ulike områder. Jeg skal skissere
hvordan dette arbeidet foregår, men vil understreke at vi fortsatt
har et arbeid å gjøre.
Direktoratet er
etter min vurdering, gjennom sine oppgaver et kompetent fagmiljø
som i større grad enn i dag kan utvikles til å ha faglige koordineringsfunksjoner
og spisskompetanse på det barne- og ungdomspolitiske området. Det
bør vurderes om Bufdir i større grad enn i dag kan utvikle strukturer
der erfaringsutveksling og nettverkslæring kan styrke arbeidet som
gjøres i den enkelte kommune.
Videreutvikling
av Bufdir som fagdirektorat vil innebære videreutvikling av et nasjonalt
kompetansemiljø for barne- og ungdomsarbeid, medvirkning for barn
og ungdom og ungdomsinformasjonsarbeid.
Ungdomsarbeid
Bufdir forvalter
flere tilskuddsordninger som skal styrke kommunenes arbeid med utsatte
ungdomsgrupper og ungdomsmiljø, og som vektlegger medvirkning i
sitt arbeid. Blant annet tilskudd til Los funksjoner for ungdoms
om står langt fra arbeid og utdanning, med behov for tett individuell
oppfølging. Vi har også Barne- og ungdomstiltak i større bysamfunn,
som gir midler til de største byene for å utvikle åpne møteplasser
for samvær, mestring og tilhørighet.
Bufdir har gjennom
årene utviklet en kontaktflate mot en rekke aktører, og god innsikt
i tiltakene som iverksettes. Et av målene med Erasmus+: Aktiv Ungdom,
er å styrke ungdomsarbeidet. Bufdir som nasjonalt kontor arrangerer
og sender ungdomsarbeidere på en rekke kurs og seminarer, hvor erfaringsutveksling
og opplæring i gode metoder i ungdomsarbeidet står sentralt. Erasmus+:
Aktiv Ungdom tildeler støtte til en rekke prosjekter med formål
å utveksle og utvikle metoder innen ungdomsarbeid. Bufdir som nasjonalt
kontor deltar i europeiske samarbeidsprosjekter for å utvikle nye
modeller for samarbeid og utvikling mellom ulike aktører på ungdomsfeltet.
Europakommisjonen har utviklet en egen database over «god praksis»-prosjekter,
som Bufdir bidrar til med norske eksempler, og som vi promoterer
blant norske aktører. Bufdir deltar i internasjonalt forskningssamarbeid
om effekten av deltakelse i internasjonale prosjekter.
Bufdir forvalter
nettstedet Oppvekststatus, som gir oppdatert statistikk og fakta
om barn og unge på en rekke temaer, bl.a. helse, fritid, samfunnsdeltakelse,
sosiale forskjeller. De forvalter tilskuddsordninger rettet mot
allmenne tiltak for å bedre oppvekstmiljøet, tilskuddsordninger
som er rettet spesifikt mot særlig utsatte grupper av ungdom, og
tiltak mot barnefattigdom.
I 2016 har Bufdir
fordelt om lag 164 millioner kroner til tiltak for å motvirke og
dempe fattigdomsproblemer blant barn og ungdom. Nasjonal
tilskuddsordning mot barnefattigdom skal legge til rette for at
flere barn og ungdom skal få delta på viktige sosiale arenaer. I
2016 er det totalt 498 enkelttiltak som mottar tilskudd. Det er
139 kommuner som får innvilget støtte, enten til egne tiltak eller
til frivillige som har søkt gjennom kommunen.
Bufdir har et særlig
ansvar for inkludering og likebehandling, som dermed også ivaretar
ungdoms oppvekstsituasjon. Direktoratet arrangerer konferanser og
seminarer på barne- og ungdomsområdet der kommunal sektor og organisasjonene
er målgruppe.
Barne- og ungdomsorganisasjonene
enkeltvis og gjennom Landsrådet for Norges barne- og ungdomsorganisasjoner
(LNU) og organisasjonen Ungdom og Fritid, kurser og skolerer gjennom
sin virksomhet ansatte, ledere, tillitsvalgte og medlemmer i barne-
og ungdomsarbeid.
Barne- og likestillingsdepartementet
har gitt LNU i oppdrag, i samarbeid med andre organisasjoner, å
utvikle et innspill til bruk i skolen om hvordan man i en trygg
ramme kan tematisere og skape rom for samtaler om psykisk helse,
vold , overgrep, seksualitet, press, mobbing, familieproblemer,
omsorgssvikt, kjønnsroller og kjønnsidentitet.
Til arbeid i organisasjoner
og offentlig barne- og ungdomsarbeid rekrutteres det mennesker med
ulik erfarings-, fag- og utdanningsbakgrunn. Det er ingen høyere
utdanning som særlig sikter seg inn på slikt arbeid. Imidlertid
er dette viktige spørsmål som diskuteres både i Europeiske og Nordiske
land. Bufdir og BLD er engasjert i disse diskusjonene, og vil i
tiden framover vurdere hvordan Norge kan innta en mer aktiv rolle
i å understøtte kunnskapsutviklingen på dette feltet i samarbeid
med våre naboland og faginstitusjoner.
Medvirkning for barn og ungdom
Medvirkning for
barn og ungdom, er betydningsfullt for demokratiutvikling lokalt,
regionalt og nasjonalt. Det er også avgjørende for å kunne videreutvikle
en levende barne- og ungdomspolitikk i kommuner og fylkeskommuner.
Barne-, og likestillingsdepartementet
arbeider sammen med relevante departementer for å stimulere kommunene
til å ha gode medvirkningsordninger for barn og ungdom. De aller
fleste kommuner har i dag medvirkningsordninger som for eksempel
barne- og ungdomsråd. En undersøkelse blant alle kommuner i 2009
viste at om lag 80 prosent av kommunene har medvirkningsorgan for
ungdom i en eller annen form. Vi vet at disse er svært ulikt organisert
og har ulike mandat. Også møtehyppigheten varierer mye fra kommune
til kommune. Situasjonen i fylkeskommunene er mye lik som for kommunene.
Organisering og mandat varierer, men det er kun en fylkeskommune
som i 2015 oppgir å ikke ha et medvirkningsorgan for ungdom.
Regjeringen ønsker
å samle kommunale medvirkningsordninger i en lov, kommuneloven.
Det vil si: Eldreråd, råd for mennesker med nedsatt funksjonsevne
og medvirkningsordning for ungdom. Kommuneloven skal få en generell
bestemmelse om særlige medvirkningsordninger i kommunene. Detaljerte regler
for de enkelte ordningene fastsettes i forskrift. Eldreråd, råd
for mennesker med nedsatt funksjonsevne er i dag lovfestet og kommunene
skal fortsatt pålegges å ha disse to medvirkningsordningene. Når det
gjelder en medvirkningsordning for ungdom, skal dette være en frivillig
ordning, men, hvis en kommune ønsker å ha en slik medvirkningsordning
må den følge det regelverket som skal lages for denne medvirkningsordningen.
Kommunal- og moderniseringsdepartementet sendte, i samarbeid med
Arbeids- og sosialdepartementet og Barne- og likestillingsdepartementet,
ut et høringsnotat med forslag om en ny bestemmelse i kommuneloven
§ 10 b om råd i kommuner og fylkeskommuner for ungdom, eldre og
personer med funksjonsnedsettelse med høringsfrist 20.05.2016.
Medvirkning for
barn og unge er etter min oppfatning mer enn deltakelse i ungdomsråd,
eller som tillitsvalgte i lag, organisasjoner eller fritidsklubber og
ungdomshus. Medvirkning for barn og unge har utviklet seg til å
være et universelt prinsipp. I 2014 fikk Grunnloven en egen bestemmelse
om barns rettigheter i § 104. Den sier at barn har krav på respekt for
sitt menneskeverd, at de har rett til å bli hørt i spørsmål som
gjelder dem selv, og at barnets beste skal være et grunnleggende
hensyn ved handlinger og avgjørelser som berører barn. Med bestemmelsen har
vi fått et styringsinstrument som sikrer barnets rettigheter, uavhengig
av politiske vinder og økonomiske svingninger i samfunnet.
Sentrale rettigheter
for barn som for eksempel rett til medvirkning, omsorg, beskyttelse
mv., er nedfelt i en rekke ulike lover. Dette gjelder blant annet barnevernloven
som beskytter barn og bidrar til å gi trygge oppvekstsvilkår. Barneloven
slår fast at barn har krav på omsorg og omtanke fra foreldrene sine,
i tillegg til krav på forsørgelse. Barn skal få si hva de mener
og ønsker også når det gjelder spørsmål om hvor de skal bo. Barn
skal ha innflytelse på hvor mye de skal være sammen med en forelder
når foreldrene ikke bor sammen. Avgjøres saker av domstolene skal barn
bli hørt og få si sin mening før retten tar stilling i saken. Også
barn under syv år skal høres når de er i stand til å danne seg egne
meninger. Dette framgår av barneloven. Andre lover som gir barn
rettigheter er barnehageloven og opplæringsloven, som begge gir barn
rett til medvirkning, og fastslår at barn skal møtes med tillit
og respekt. Også forvaltningsloven, plan- og bygningsloven og vergemålsloven
gir barn rett til å bli hørt. I kommunenes planprosesser er det et
krav om at barn skal høres og at hensyn til barn skal vurderes særskilt
når barn er berørt part.
Ved implementering
av nytt lovverk for medvirkningsordninger etter kommuneloven, vil
det være hensiktsmessig at Bufdir, som allerede har ansvaret for
medvirkningsordningen for mennesker med nedsatt funksjonsevne, og
som jeg har redegjort for ovenfor arbeider med deltakelse og medvirkning
for barn og unge på en rekke områder, får ansvaret for å implementere
og følge opp ordningen for ungdomsmedvirkning.
Gjennom å administrere
støtten til barne- og ungdomsorganisasjonene ved Fordelingsutvalget
samt det statlige tilskuddet til LNU, Ungdom & Fritid og Unge
Funksjonshemmede, har Bufdir kompetanse på og et stort nettverk
i de frivillige barne- og ungdomsorganisasjonene. Medvirkning og
innflytelse er også sentrale elementer i EU-programmet Erasmus+: Aktiv
Ungdom, som administreres av Bufdir. Aktiv Ungdom har bl.a. mye
samarbeid med kommunale ungdomsråd og andre medvirkningsorganer,
og stimulerer til økt interesse for politisk arbeid både gjennom
kurs og prosjektmidler. Gjennom arbeidet med Norges rapport til
FNs barnekomité, har Bufdir gjennomført en omfattende konsultasjonsprosess
med ungdom for å få deres synspunkter på hvordan det er å vokse
opp i Norge. Dette arbeidet har gitt verdifull erfaring med ungdomsmedvirkning,
og ikke minst gir rapporten verdifulle innspill til utviklingen
av den generelle barne- og ungdomspolitikken.
Etter min vurdering
må oppfølging av barn og unges rett til medvirkning omfatte en større
bredde på dette feltet enn hva medvirkningsordning for ungdom, etter
kommuneloven, innebærer. Bufdir er etter min vurdering et fagmiljø
som vil kunne ivareta informasjons-, veilednings- og utviklingsoppgaver knyttet
til barn og unges rett til medvirkning, på en god måte.
Ungdomsinformasjon
Bufdir driver i
dag nettstedet ung.no, som er en stor suksess med stadig flere brukere.
De har månedlig mer enn 800 000 treff på sine nettider. Ung.no er «offentlig,
anonym, kvalitetssikret», bl.a. gjennom et stort, flerfaglig og
tverrsektorielt nettverk av eksperter. Ung.no er interaktiv, drifter
en spørsmål- og svartjeneste for ungdom og driver kampanjer. Bufdir
driver i tillegg flere mer spesialiserte nettportaler og sider på
ungdomsområdet, blant annet internasjonale sider om mobilitet og
muligheter for ungdom i Europa og Norge. Bufdir fungerer som nasjonal
korrespondent for European Knowledge Centre on Youth Policy – et
samarbeid mellom Europarådet og EU om ungdomspolitikk. De har også
ansvaret for, og er nasjonal korrespondent for EU-prosjektet Youth
Wiki – et oppslagsverk om ungdomspolitikken i de ulike landene i
Europa.
Dette brede informasjonsmiljøet
ønsker jeg å benytte som et nasjonalt ressurssenter for utvikling
og rådgivning for nettbaserte ungdomsinformasjonstjenester ellers
i landet.
Avslutning
Direktoratet er
etter min vurdering, gjennom sine oppgaver et kompetent fagmiljø
som i større grad enn i dag kan utvikles til å ha faglige koordineringsfunksjoner
og spisskompetanse på det barne- og ungdomspolitiske området. Det
bør vurderes om Bufdir i større grad enn i dag kan utvikle strukturer
der erfaringsutveksling og nettverkslæring kan styrke arbeidet som
gjøres i den enkelte kommune
Innsatsområder og
økte ressursbehov må vurderes i de årlige budsjettprosessene og
i departementets tildelingsbrev til direktoratet.