Sammendrag
Ved stortingsvedtak
av 7. juni 2016 ble lønn til regjeringens medlemmer økt med om lag
2,4 pst. med virkning fra 1. mai. Etter vanlig praksis har Statsministerens
kontor besluttet å regulere godtgjørelsene for statssekretærer og
statsrådenes politiske rådgivere tilsvarende. Dette medfører en
utgiftsøkning på 1,5 mill. kroner på posten.
Komiteens merknader
Komiteen slutter seg til
regjeringens forslag.
Kap. 24 Regjeringsadvokaten
Sammendrag
Ved behandlingen
av Prop. 122 S (2015–2016) Tilleggsbevilgninger og omprioriteringer
i statsbudsjettet 2016, jf. Innst. 400 S (2015–2016), ble bevilgningen
til Regjeringsadvokatembetet økt med 16,5 mill. kroner som følge
av nytt leieforhold og oppbemanning i embetet. Utgiftene ved overtakelse av
nytt leieforhold ble lavere enn forutsatt, og oppbemanningen har
tatt lengre tid enn ventet. Det foreslås derfor at bevilgningen
reduseres med 3 mill. kroner.
Komiteens merknader
Komiteen slutter seg til
regjeringens forslag.
Sammendrag
Bevilgningen på
kap. 41 post 1 foreslås redusert med 18 mill. kroner. Til grunn
for forslaget ligger iverksatte innsparingstiltak, flere vakanser
enn ventet og lavere lønnsoppgjør enn forutsatt.
Komiteens merknader
Komiteen slutter seg til
regjeringens forslag.
Post 21 Spesielle driftsutgifter,
kan
overføres
Sammendrag
Utgiftene til kommisjonen
som gransker brannen på MS Scandinavian Star i 1990, dekkes over
kap. 41 post 21. Da utgiftene i 2016 har vært lavere enn forutsatt,
foreslås bevilgningen redusert med 4 mill. kroner.
Komiteens merknader
Komiteen slutter seg til
regjeringens forslag.
Kap. 1600 Finansdepartementet
Post 21 Spesielle driftsutgifter,
kan
overføres
Sammendrag
Som følge av høyere
aktivitet i prosjekter der Finansdepartementet samarbeider med andre
offentlige virksomheter, foreslås bevilgningen på kap. 1600 post
21 økt med 1,6 mill. kroner. Økningen skyldes i hovedsak høyere
aktivitet i utviklingsprogrammet Olje for utvikling. Utgiftsøkningen
motsvares av økte inntekter på kap. 4600 post 2.
Komiteens merknader
Komiteen slutter seg til
regjeringens forslag.
Sammendrag
Budsjettansvaret
for bidrag til EU-kommisjonens budsjett gjennom EFTAs arbeidsgruppe
for finansielle tjenester er i 2016 overført fra Nærings- og fiskeridepartementet
til Finanstilsynet. Bevilgningen til Finanstilsynet foreslås derfor
økt med 330 000 kroner. Økningen motsvares av tilsvarende reduserte utgifter
på kap. 924 post 70 under Nærings- og fiskeridepartementet, jf.
Prop. 25 S (2016–2017).
Komiteens merknader
Komiteen slutter seg til
regjeringens forslag.
Kap. 1605 Direktoratet for
økonomistyring
Sammendrag
Direktoratet for
økonomistyring har i løpet av 2016 fått flere direktebetalende virksomheter
som kunder. Det foreslås derfor at bevilgningen på post 1 økes med
4,8 mill. kroner. Inntektsbevilgningen på kap. 4605 post 1 økes
tilsvarende.
Komiteens merknader
Komiteen slutter seg til
regjeringens forslag.
Sammendrag
I budsjettet for
2016 er det avsatt 10,2 mill. kroner til arbeidet med uførereformen,
blant annet til nødvendige systemendringer. Kostnadene til systemløsningen
ventes nå å bli om lag 4 mill. kroner lavere enn tidligere lagt
til grunn.
Videre øker utgiftene
på posten med 3 mill. kroner. Økningen motsvares av tilsvarende
reduksjon under post 23.
Samlet foreslås
bevilgningen på kap. 1618 post 1 redusert med 1 mill. kroner.
Komiteens merknader
Komiteen slutter seg til
regjeringens forslag.
Post 21 Spesielle driftsutgifter
Sammendrag
Bevilgningen på
posten gjelder Skatteetatens egne innkrevingsutgifter og etatens
del av de kommunale skatteoppkrevernes innkrevingsutgifter. På grunnlag
av regnskapsutviklingen så langt i 2016 foreslås bevilgningen på
post 21 redusert med 15 mill. kroner.
Komiteens merknader
Komiteen slutter seg til
regjeringens forslag.
Post 22 Større IT-prosjekter,
kan overføres
Sammendrag
Prosjektene Modernisering
av grunnlagsdata (MAG) og Elektronisk dialog med arbeidsgivere (EDAG)
er nå avsluttet. Utgiftene til prosjektene har blitt hhv. 4 og 7
mill. kroner lavere enn lagt til grunn tidligere. Bevilgningen på
post 22 foreslås derfor redusert med 11 mill. kroner.
Komiteens merknader
Komiteen slutter seg til
regjeringens forslag.
Post 23 Spesielle driftsutgifter,
a-ordningen
Sammendrag
Etatenes fellesforvaltning
(EFF), som er et samarbeid mellom Skatteetaten, Nav og Statistisk
sentralbyrå, har ansvar for forvaltning og utvikling av a-ordningen.
En del av bevilgningsbehovet for 2016 ble dekket ved omdisponering
fra Skatteetatens post 1. På grunn av noe lavere lønns- og IT-utgifter
enn forutsatt, foreslås bevilgningen på post 21 redusert med 3 mill.
kroner mot tilsvarende økning på post 1.
Komiteens merknader
Komiteen slutter seg til
regjeringens forslag.
Kap. 1632 Kompensasjon for
merverdiavgift
Post 61 Tilskudd til kommuner
og
fylkeskommuner, overslagsbevilgning
Sammendrag
På grunnlag av
regnskapstall og anslått betalingsutvikling ut året foreslås bevilgningen
på post 61 økt med 800 mill. kroner.
Komiteens merknader
Komiteen slutter seg til
regjeringens forslag.
Post 72 Tilskudd til private
og ideelle
virksomheter, overslagsbevilgning
Sammendrag
På grunnlag av
regnskapstall og anslått betalingsutvikling ut året foreslås bevilgningen
på post 72 økt med 20 mill. kroner.
Komiteens merknader
Komiteen slutter seg til
regjeringens forslag.
Kap. 1633 Nettoordning, statlig
betalt merverdiavgift
Post 1 Driftsutgifter, overslagsbevilgning
Sammendrag
Med virkning fra
1. januar 2015 ble det innført en ordning med nettoføring av merverdiavgift
i ordinære statlige forvaltningsorgan. Nettoføringsordningen innebærer
at forvaltningsorganene som er inkludert i ordningen, ikke belastes
merverdiavgift for utgifter på postene 1–49 i sine budsjetter og
regnskaper, men kan føre utgiftene til merverdiavgift på et sentralt
kapittel for merverdiavgift under Finansdepartementet (kap. 1633
post 1). Det er usikkerhet om bevilgningsbehovet på kap. 1633 post
1 i 2016. På bakgrunn av regnskapstall og forventet utvikling foreslås
bevilgningen på posten økt med 100 mill. kroner.
Komiteens merknader
Komiteen slutter seg til
regjeringens forslag.
Kap. 1650 Statsgjeld, renter
mv.
Post 88 (Ny) Renter og provisjon
mv. på
utenlandsk statsgjeld, overslagsbevilgning
Sammendrag
Fra en utenlandsk
bank som var agent for et for lengst foreldet utenlandslån har Finansdepartementet mottatt
101 444,25 kroner. Beløpet gjaldt uavhentede kupongrenter. Det er
fast praksis å inntektsføre slike tilbakebetalinger på samme utgiftspost
som de i sin tid ble belastet. På (ny) post 88 Renter og provisjon
mv. på utenlandsk statsgjeld, overslagsbevilgning, foreslås det
derfor bevilget -101 000 kroner.
Komiteens merknader
Komiteen slutter seg til
regjeringens forslag.
Post 89 Renter og provisjon
mv. på innenlandsk statsgjeld, overslagsbevilgning
Sammendrag
Bevilgningen på
posten foreslås redusert med 205 mill. kroner. Reduksjonen skyldes
i det vesentlige lavere renter enn lagt til grunn for saldert budsjett.
Komiteens merknader
Komiteen slutter seg til
regjeringens forslag.
Kap. 1651 (Nytt) Statsgjeld,
avdrag og innløsning
Post 98 (Ny) Avdrag på innenlandsk
statsgjeld, overslagsbevilgning
Sammendrag
Et av statens langsiktige
obligasjonslån har forfall i 2017. Gjennom Norges Banks tilbakekjøpsauksjoner
sommeren og høsten 2016 er volumet redusert med 14 778 mill. kroner.
I saldert budsjett
2016 er det ikke gitt en bevilgning på kap. 1651. Det foreslås nå
bevilget 14 778 mill. kroner.
Komiteens merknader
Komiteen slutter seg til
regjeringens forslag.
Kap. 2309 Tilfeldige utgifter
Sammendrag
Bevilgningen er
motpost til tilleggsbevilgninger til blant annet forhandlinger hvor
staten er part, herunder lønnsoppgjøret for statsansatte, takstoppgjøret for
privatpraktiserende leger, fysioterapeuter og psykologer og regulering
av godtgjørelsen til vernepliktige, og til uforutsette utgifter.
Bevilgningen på posten settes ned i forbindelse med nysalderingen
på høsten, og ikke etter hvert som merutgifter pådras gjennom året.
I saldert budsjett 2016 var bevilgningen på kap. 2309 post 1 på
4 400,0 mill. kroner. Bevilgningen ble redusert med 277,6 mill.
kroner ved Stortingets behandling av Prop. 122 S (2015–2016), jf.
Innst. 400 S (2015–2016).
Ved behandlingen
av Prop. 136 S (2015–2016) vedtok Stortinget en bevilgning under
kap. 2315 post 1 på 1 434 mill. kroner til merutgifter etter lønnsoppgjøret
i staten. Finansdepartementet fikk fullmakt til å fordele bevilgningen
på departementenes poster med lønnsbevilgning. De endelige beregningene
viser at virkningene for statsbudsjettet for 2016 av lønnsoppgjøret
i 2016 er 142,9 mill. kroner lavere enn tidligere anslått, jf. vedlegg
4. I Prop. 141 S (2015–2016) ble det foreslått økte utgifter på 6,2 mill.
kroner som følge av regulering av godtgjørelsen til vernepliktige.
Ved behandlingen av Prop. 135 S (2015–2016) fikk regjeringen fullmakt
til å endre bevilgningene til de regionale helseforetakene, kommunene
og trygderefusjonene for legehjelp, psykologhjelp og fysioterapi
fra 1. juli 2016 på bakgrunn av forhandlingene med Den norske legeforening, Norsk
Psykologforening, Norsk Fysioterapeutforbund, Norsk Manuellterapeutforening
og Privatpraktiserende Fysioterapeuters Forbund. Det er kommet til
enighet mellom staten og organisasjonene som innebærer økte utgifter
i 2016 med 268,5 mill. kroner. Merutgiftene til lønnsoppgjør mv.
utgjør samlet sett 1 565,8 mill. kroner i 2016.
Bevilgningen dekker
også enkelte mindre, uforutsette utgifter som regnskapsføres på
kapitlet, samt merutgifter det er gitt tilsagn om gjennom samtykke fra
Finansdepartementet eller ved kongelig resolusjon. Posteringene
kommer fram ved framleggelsen av statsregnskapet.
Det legges opp
til at det skal stå igjen 50 mill. kroner på posten etter nysalderingen,
som skal dekke de mindre, utforutsette utgiftene. Bevilgningen foreslås
på denne bakgrunn redusert med 4 072,4 mill. kroner i nysalderingen,
hvorav inntekts- og trygdeoppgjør mv. utgjør 1 565,8 mill. kroner.
Komiteens merknader
Komiteen slutter seg til
regjeringens forslag.
Kap. 2315 Lønnsregulering for
arbeidstakere i det statlige tariffområdet
Sammendrag
I forbindelse med
Stortingets behandling av Prop. 136 S (2015–2016), jf. Innst. 417 S
(2015–2016), ble det bevilget 1 434 mill. kroner på kap. 2315 til
dekning av utgifter ved lønnsreguleringen for arbeidstakere i det
statlige tariffområdet. Finansdepartementet fikk fullmakt til å
fordele bevilgningen på departementenes poster med lønnsbevilgning. De
endelige beregningene viser at virkningene for statsbudsjettet for
2016 av lønnsoppgjøret i 2016 er 142,9 mill. kroner lavere enn tidligere
anslått, jf. vedlegg 4. Det foreslås derfor at bevilgningen på kap. 2315
post 1 reduseres med 142,9 mill. kroner.
Komiteens merknader
Komiteen slutter seg til
regjeringens forslag.
Kap. 2800 Statens pensjonsfond
utland
Post 50 Overføring til fondet
Sammendrag
I saldert budsjett 2016
ble det på kap. 2800 post 50 bevilget 204 087 mill. kroner. Grunnlaget
for overføringen til Statens pensjonsfond utland er statsbudsjettets
netto kontantstrøm fra petroleumsvirksomheten. Bevilgningen foreslås
redusert med 82 416 mill. kroner i denne proposisjonen, slik at samlet
bevilgning på kap. 2800 post 50 blir 121 671 mill. kroner. Overføringen
til Statens pensjonsfond utland vil først bli fastsatt endelig i
forbindelse med avleggelsen av regnskapet for 2016, basert på regnskapsførte
inntekter fra petroleumsvirksomheten.
Komiteens merknader
Komiteen slutter seg til
regjeringens forslag.
Kap. 4600 Finansdepartementet
Post 2 Diverse refusjoner
Sammendrag
Som følge av høyere
aktivitet i prosjekter der Finansdepartementet samarbeider med andre
offentlige virksomheter, foreslås bevilgningen på posten økt med
1,6 mill. kroner. Utgiftene under kap. 1600 post 1 er foreslått
økt tilsvarende.
Komiteens merknader
Komiteen slutter seg til
regjeringens forslag.
Kap. 4605 Direktoratet for
økonomistyring
Sammendrag
Bevilgningen på
post 1 foreslås økt med 4,8 mill. kroner. Det vises til omtale under
kap. 1605 post 1.
Komiteens merknader
Komiteen slutter seg til
regjeringens forslag.
Post 1 Refunderte utleggs-
og
tinglysingsgebyr
Sammendrag
Økt bruk av særnamsmannskompetansen
i Skatteetaten medfører forskyvning av inntekter fra post 1 Refunderte
utleggs- og tinglysingsgebyr til post 5 Gebyr for utleggsforretninger.
Bevilgningen på post 1 foreslås redusert med 5 mill. kroner.
Komiteens merknader
Komiteen slutter seg til
regjeringens forslag.
Post 5 Gebyr for utleggsforretninger
Sammendrag
Bevilgningen på
posten foreslås økt med 3 mill. kroner. Økningen henger delvis sammen
med økt bruk av særnamsmannskompetansen, jf. omtale under post 1.
Komiteens merknader
Komiteen slutter seg til
regjeringens forslag.
Post 86 Bøter, inndragninger
mv.
Sammendrag
På grunnlag av
inntektsutviklingen hittil i 2016 foreslås bevilgningen på posten
redusert med 55 mill. kroner. Inntektsutviklingen mot slutten av
året er usikker.
Komiteens merknader
Komiteen slutter seg til
regjeringens forslag.
Post 88 Forsinkelsesgebyr,
Regnskapsregisteret
Sammendrag
På grunnlag av
inntektsutviklingen hittil i 2016 foreslås bevilgningen på posten
økt med 27 mill. kroner. Inntektsutviklingen mot slutten av året
er usikker.
Komiteens merknader
Komiteen slutter seg til
regjeringens forslag.
Post 89 Overtredelsesgebyr
Sammendrag
På grunnlag av
inntektsutviklingen hittil i 2016 foreslås bevilgningen post 89
redusert med 2 mill. kroner.
Komiteens merknader
Komiteen slutter seg til
regjeringens forslag.
Kap. 5309 Tilfeldige inntekter
Sammendrag
På dette kapitlet
inntektsføres uforutsette inntekter det ikke er naturlig å føre
under andre kapitler. I Saldert budsjett 2016 er det bevilget 150 mill.
kroner på kap. 5309 post 29. Bevilgningen ble økt med 100 mill.
kroner i forbindelse med revidert nasjonalbudsjett 2016.
Blant annet i lys
av regnskapsførte inntekter på posten per 30. september 2016 anslås
inntektene nå til 500 mill. kroner i 2016. Bevilgningen på kap. 5309
post 29 foreslås derfor økt med 250 mill. kroner.
Komiteens merknader
Komiteen slutter seg til
regjeringens forslag.
Kap. 5491 Avskrivning på statens
kapital i statens forretningsdrift
Sammendrag
På denne posten
inntektsføres summen av avskrivninger på statens kapital som bevilges
på underpost 3 i statens forretningsdrift (kap. 2445–2490). På bakgrunn
av endringer på disse underpostene foreslås bevilgningen på kap.
5491 post 30 økt med 0,8 mill. kroner.
Komiteens merknader
Komiteen slutter seg til
regjeringens forslag.
Kap. 5506 (Nytt) Avgift av
arv og gaver
Sammendrag
Arveavgiften ble
tidligere budsjettert under kap. 5506 post 70. Arveavgiften ble
avviklet i forbindelse med budsjettet for 2014, og den tidligere
posten er ikke oppført med bevilgning i saldert budsjett 2016. Det
blir imidlertid fortsatt innbetalt arveavgift, bl.a. på grunn av
tidkrevende saksbehandling i private og offentlige skifter. Til
og med oktober 2016 er det innbetalt 184 mill. kroner. Det foreslås
derfor bevilget 200 mill. kroner under nytt kap. 5506 ny post 70
i 2016.
Komiteens merknader
Komiteen slutter seg til
regjeringens forslag.
Kap. 5584 (Nytt) Andre avgifter
Post 70 (Ny) Etterslep, netto
tilbakebetaling av utgåtte avgifter
Sammendrag
Posten gjelder
avgifter som er avviklet i statsbudsjettet. Posten brukes til både
inn- og utbetalinger, etter f.eks. tvangsinndrivelse eller medhold
i klagesaker. Netto inntekt i 2016 anslås til 0,8 mill. kroner.
Komiteens merknader
Komiteen slutter seg til
regjeringens forslag.
Kap. 5603 Renter av statens
kapital i statens forretningsdrift
Post 80 Renter av statens faste
kapital
Sammendrag
På denne posten
inntektsføres summen av renter av statens kapital som bevilges på
underpost 4 i statens forretningsdrift (kap. 2445–2490). På bakgrunn av
endringer på disse underpostene foreslås bevilgningen på kap. 5603
post 80 redusert med 0,1 mill. kroner.
Komiteens merknader
Komiteen slutter seg til
regjeringens forslag.
Kap. 5605 Renter av statskassens kontantbeholdning
og andre fordringer
Post 80 Av statskassens foliokonto
i Norges Bank
Sammendrag
Bevilgningen på
kap. 5605 post 80 foreslås redusert med 37,2 mill. kroner. Reduksjonen
skyldes renteendring.
Komiteens merknader
Komiteen slutter seg til
regjeringens forslag.
Kap. 5692 Utbytte av statens
kapital i Den nordiske investeringsbank
Sammendrag
Bevilgningen i
Saldert budsjett 2016 på 88,3 mill. kroner var basert på samme utbytte
som året før – om lag 10,1 mill. euro. Samme utbytte ble mottatt
i 2016, men pga. høyere eurokurs ble i kroner mottatt 95 315 226.
Bevilgningen foreslås derfor økt med 7,0 mill. kroner.
Komiteens merknader
Komiteen slutter seg til
regjeringens forslag.
Kap. 5800 Statens pensjonsfond
utland
Post 50 Overføring fra fondet
Sammendrag
På kap. 5800 post
50 ble det i saldert budsjett 2016 bevilget 208 994,4 mill. kroner
som overføring fra Statens pensjonsfond utland for å dekke det oljekorrigerte
underskuddet på statsbudsjettet. Det anslås nå et oljekorrigert
underskudd på 212 515,5 mill. kroner. Det foreslås at det tilbakeføres
midler til å dekke det oljekorrigerte underskuddet i nysaldert budsjett
2016. Overføringen fra Statens pensjonsfond utland foreslås derfor
økt med 3 521,1 mill. kroner i denne proposisjonen, til 212 515,5
mill. kroner.
Komiteens merknader
Komiteens flertall, alle
unntatt medlemmet fra Kristelig Folkeparti, slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlem
fra Kristelig Folkeparti viser til egne merknader og forslag
i denne innstillingen. Dette medlem foreslår derfor
å øke bevilgningen på kap. 5800 post 50 med 169,7 mill. kroner sammenliknet
med regjeringens forslag, tilsvarende 3 690,8 mill. kroner sammenliknet
med tidligere vedtatt budsjett.
Dette medlem fremmer følgende
forslag:
«Kap.
|
Post
|
Formål
|
Kroner
|
5800
|
|
Statens
pensjonsfond utland
|
|
|
50
|
Overføring
fra fondet, forhøyes med
|
3 690 804 000
|
|
|
fra
kr 208 994 411 000 til kr 212 685 215 000»
|
|
Kap. 5999 Statslånemidler
Sammendrag
Bevilgningen knyttet
til statslånemidler er en saldering av statsbudsjettets inntekter
og utgifter inkludert lånetransaksjoner. Bevilgningen motsvarer
dermed statsbudsjettets brutto finansieringsbehov. Ved at nysaldert
budsjett viser et samlet brutto finansieringsbehov på 56 660,8 mill.
kroner foreslås samme beløp bevilget på kap. 5999 post 90.
Komiteens merknader
Komiteen slutter seg til
regjeringens forslag.
3.2 Helse- og omsorgsdepartementet
Kap. 732 Regionale helseforetak
Post 72 Basisbevilgning Helse
Sør-Øst RHF
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti viser til at det er ubrukte midler på kap. 732,
post 76 Innsatsstyrt finansiering, på 169,7 mill. kroner. Dette medlem foreslår
å øke basisbevilgningen til helseforetakene med et tilsvarende beløp. Dette medlem understreker
at bevilgningsøkningen er tiltenkt styrket pasientbehandling. Dette medlem foreslår
på denne bakgrunn å øke bevilgningen på kap. 732 post 72 med 91,3
mill. kroner.
Dette medlem fremmer følgende
forslag:
«Kap.
|
Post
|
Formål
|
Kroner
|
732
|
|
Regionale
helseforetak
|
|
|
72
|
Basisbevilgning
Helse Sør-Øst RHF, kan
overføres, forhøyes med
|
91 300 000
|
|
|
fra
kr 51 588 454 000 til kr 51 679 754 000»
|
|
Post 73 Basisbevilgningen Helse
Vest RHF
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti viser til at det er ubrukte midler på kap. 732,
post 76 Innsatsstyrt finansiering, på 169,7 mill. kroner. Dette medlem foreslår
å øke basisbevilgningen til helseforetakene med et tilsvarende beløp. Dette medlem understreker
at bevilgningsøkningen er tiltenkt styrket pasientbehandling. Dette medlem foreslår
på denne bakgrunn å øke bevilgningen på kap. 732 post 73 med 32,2
mill. kroner.
Dette medlem fremmer følgende
forslag:
«Kap.
|
Post
|
Formål
|
Kroner
|
732
|
|
Regionale
helseforetak
|
|
|
73
|
Basisbevilgning
Helse Vest RHF, kan
overføres, forhøyes med
|
32 200 000
|
|
|
fra
kr 18 210 231 000 til kr 18 242 431 000»
|
|
Post 74 Basisbevilgningen Helse
Midt-Norge RHF
Komiteens medlem
fra Kristelig Folkeparti viser til at det er ubrukte midler på kap.
732 post 76, Innsatsstyrt finansiering, på 169,7 mill. kroner. Dette medlem
foreslår å øke basisbevilgningen til helseforetakene med et tilsvarende
beløp. Dette medlem understreker at bevilgningsøkningen er tiltenkt
styrket pasientbehandling. Dette medlem foreslår på denne bakgrunn
å øke bevilgningen på kap. 732 post 74 med 24,3 mill. kroner.
Dette medlem fremmer følgende
forslag:
«Kap.
|
Post
|
Formål
|
Kroner
|
732
|
|
Regionale
helseforetak
|
|
|
74
|
Basisbevilgning
Helse Midt-Norge RHF, kan
overføres, forhøyes med
|
24 300 000
|
|
|
fra
kr 13 768 443 000 til kr 13 792 743 000»
|
|
Post 75 Basisbevilgningen Helse
Nord RHF
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti viser til at det er ubrukte midler på kap. 732 post
76, Innsatsstyrt finansiering, på 169,7 mill. kroner. Dette medlem foreslår
å øke basisbevilgningen til helseforetakene med et tilsvarende beløp. Dette medlem understreker
at bevilgningsøkningen er tiltenkt styrket pasientbehandling. Dette medlem foreslår
på denne bakgrunn å øke bevilgningen på kap. 732 post 75 med 21,9
mill. kroner.
Dette medlem fremmer følgende
forslag:
«Kap.
|
Post
|
Formål
|
Kroner
|
732
|
|
Regionale
helseforetak
|
|
|
75
|
Basisbevilgning
Helse Nord RHF, kan
overføres, forhøyes med
|
21 900 000
|
|
|
fra
kr 12 286 307 000 til kr 12 308 207 000»
|
|