Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Kjell-Idar Juvik, Sverre Myrli, Magne Rommetveit, Eirik Sivertsen
og Karianne O. Tung, fra Høyre, lederen Nikolai Astrup, Torill Eidsheim,
Nils Aage Jegstad og Helge Orten, fra Fremskrittspartiet, Tor André
Johnsen, Åse Michaelsen og Morten Stordalen, fra Kristelig Folkeparti,
Hans Fredrik Grøvan, fra Senterpartiet, Janne Sjelmo Nordås, og
fra Venstre, Abid Q. Raja, viser til proposisjonen.
Komiteen viser til at lovendringsforslaget
er en oppfølging av Meld. St. 27 (2014–2015) På rett spor – Reform
av jernbanesektoren, som ble vedtatt i Stortinget 15. juni 2015.
Komiteen har merket seg at
proposisjonen inneholder viktige grensedragninger og avklaringer og
vil fremheve noen av disse.
Komiteen har merket seg at
hjemmelen til å ekspropriere skal ligge i Jernbanedirektoratet. Komiteen har
merket seg problemstillingen knyttet til nedlegging av private planoverganger.
Det er viktig at hensynet til bruksrettshaver ivaretas på en god
måte, og vil understreke betydningen av å videreføre viktige prinsipper
i det ordinære ekspropriasjonsinstituttet.
Komiteen legger stor vekt på
at ansvaret for sikker drift blir ivaretatt i ny struktur, og viser
i denne sammenheng til departementets omtale av dette.
Komiteen har for øvrig merket
seg grenseoppgangen mellom direktoratet og statsforetaket i forhold
til plan- og bygningsloven og vurderingene knyttet til forvaltningsloven,
offentlighetsloven, målloven og arkivloven.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet. Kristelig Folkeparti og
Venstre, ønsker at jernbanen skal være et konkurransedyktig
transportalternativ og spille en langt viktigere rolle – særlig
for pendlertrafikken rundt de største byene og for godstransporten
mellom landsdelene. Dette er fulgt opp i denne regjeringsperioden
gjennom en historisk satsing og gjennom arbeidet med jernbanereformen.
Flertallet viser til Meld.
St. 27 (2014–2015) På Rett spor og formålet for reformen:
-
Det skilles klart
mellom styrende og utførende enheter ved at myndighetsoppgaver er
samlet i rene forvaltningsorganer uten tjenesteproduksjon.
-
Det tilstrebes at
statlig eide selskaper ikke gis fordeler i konkurransen gjennom
særfordeler eller kontroll over strategiske innsatsfaktorer.
-
Kundens behov (privatpersoner
og næringsliv) blir bedre ivaretatt enn i dag gjennom at infrastrukturforvalter
vil gis hensiktsmessige rammebetingelser, operasjonell frihet og
et tydelig definert ansvar overfor togselskapene, og at det blir konkurranse
om å kjøre persontog, noe som vil komme privatpersoner og næringsliv
til gode gjennom bedre tjenester.
Flertallet viser
til at jernbanen skal være sentral i løsningen på transportutfordringene,
og videre til målet om at norsk jernbane i fremtiden skal kjennetegnes
ved følgende egenskaper:
-
Jernbanen som et
offentlig ansvar.
-
Kunden i sentrum.
-
Langsiktige mål som
styrende for utviklingen.
-
En sektor som er
attraktiv for ansatte og leverandører.
-
Sterk statlig koordinering
kombinert med aktører som har operasjonell frihet og hensiktsmessige rammebetingelser.
-
Sikkerhet og beredskap.
Flertallet viser
til at bevilgningene til jernbanen er økt med rundt 50 prosent etter
regjeringsskiftet i 2013. Dette innebærer blant annet at det akkumulerte
vedlikeholdsetterslepet reduseres for første gang på ti år. Med
gjennomføring av jernbanereformen og økte bevilgninger vil jernbanens
kunder gradvis oppleve et bedre tilbud gjennom økt forutsigbarhet,
bedre materiell og flere avganger.
Flertallet viser til statsrådens
brev av 30. oktober 2016 med svar på anmodning fra partene i togstreiken.
Det fremgår her at myndighetene vil ta initiativ til at det fastsettes
en nasjonal standard for oppfyllelse av førerforskriftens krav til
opplæring av lokførere. I brevet nevnes også opprettelse og videre involvering
av en bransjeorganisasjon som kan bidra til å oppdatere en nasjonal
standard som nevnt. Videre viser flertallet til rapport om en
risikoanalyse av jernbanereformen, lagt frem av Safetec 17. oktober
2016. Flere av de risikoforholdene som er nevnt i Safetecs rapport,
anbefales avhjulpet ved en bransjeforening. Flertallet slutter seg til
at det kan være hensiktsmessig med en bransjeforening for jernbane
som særlig kan arbeide med felles utfordringer for å ivareta
og helst styrke det gode sikkerhetsnivået vi har i dag. I denne
forbindelse bør også spørsmål knyttet til kjøre- og hviletid vurderes.
Dette er særlig viktig for fremføring av godstog over lange avstander. Flertallet vil
i den forbindelse understreke nødvendigheten av å tilstrebe felles
regler med EU, slik at grensekryssende transport ikke støter på unødvendige
hindringer.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet vil påpeke at de foreslåtte
lovendringene er en følge av den såkalte jernbanereformen. Disse medlemmer er
svært skeptiske til den oppsplitting og privatisering som nå foretas
av norsk jernbane, og frykter ansvarspulverisering og oppbygging
av et stort administrasjonsapparat som følge av alle enheter og
selskaper som nå opprettes.
Disse medlemmer viser til sine
merknader ved behandlingen av Meld. St. 27 (2014–2015) På rett spor
– Reform av jernbanesektoren, jf. Innst. 386 S (2014–2015), der
Arbeiderpartiet og Senterpartiet blant annet uttalte følgende:
«Etter komiteens
medlemmer fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet sin oppfatning bør
en i stedet for å splitte opp Jernbane-Norge enda mer, ha en mer
samordnet jernbane.»
Og videre:
«Erfaringer fra så
å si alle europeiske land er at det ikke først og fremst er organisatoriske
endringer, men viljen til å bruke penger på jernbanen, som avgjør
om jernbanen går bra eller ei. Erfaringene fra storstilt privatisering,
som i Storbritannia, er ikke positive. Privatisering medfører et
komplisert system, og det er stor fare for at de negative konsekvensene
blir større enn de positive: sikkerhet, uoversiktlig tilbud og prisstruktur,
dyrere for de reisende, manglende helhet i tilbudet til de reisende
og forringelse av de ansattes lønns- og arbeidsvilkår.»
Disse medlemmer legger fortsatt
dette til grunn.
Disse medlemmer har merket
seg at flere av høringsinstansene hadde til dels store innvendinger mot
lovforslaget i høringsrunden som ble gjennomført, uten at regjeringen
har tatt det til følge. Disse medlemmer viser
blant annet til at Norsk Lokomotivmannsforbund og LO har foreslått
at det bør være et uavhengig, overordnet organ som har ansvaret
for å sertifisere lokomotivførere. Disse medlemmer viser også
til brev fra samferdselsministeren til komiteen av 27. oktober 2016,
der han på nytt argumenterer mot at det bør opprettes en uavhengig
sertifiseringsordning for lokomotivførere. Disse medlemmer deler ikke
regjeringens syn i denne saken, og mener det bør opprettes en nasjonal sertifiseringsordning
for lokomotivførere.
Disse medlemmer fremmer derfor
følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen innføre en nasjonal sertifiseringsordning for lokomotivførere.»
Disse medlemmer har
videre merket seg at Norsk Lokomotivmannsforbund og LO har foreslått at
det bør innføres bestemmelser om kjøre- og hviletider for togpersonell,
lignende det som gjelder for tungtransport på veg. Disse medlemmer er enig i
dette, og fremmer derfor følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen fremme forslag om at det innføres bestemmelser om
kjøre- og hviletider for togpersonell.»
Disse medlemmer viser
til de pågående diskusjonene om pensjonsrettigheter for ansatte
i jernbanesektoren. Den såkalte jernbanereformen medfører usikkerhet
og press på pensjonsrettigheter for en rekke jernbaneansatte. Disse medlemmer mener
det ikke bør være tvil om fremtidig pensjonssystem for ansatte i
jernbanesektoren, og fremmer derfor følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen innføre et felles regelverk for pensjon for ansatte
i selskaper i jernbanesektoren.»
Disse medlemmer har
for øvrig også merket seg at mange av høringsinstansene hadde synspunkter
på det som har med nedlegging av private planoverganger,
styrking av tilsynshjemmel og varslervern å gjøre, og at Jernbaneverket
i høringen mente det bør foretas en helhetlig gjennomgang av jernbaneloven.
Komiteens medlemmer
fra Venstre og Kristelig Folkeparti mener det er viktig at det
føres en god dialog med fagforeningene om pensjon i forbindelse
med gjennomføringen av jernbanereformen. Disse medlemmer viser til prosessene
som har foregått i Oslo ved omorganiseringen av Sporveien og Ruter,
hvor partene har klart å komme til enighet.