Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Svein Roald Hansen, lederen Anniken Huitfeldt, Marit Nybakk, Kåre
Simensen og Jonas Gahr Støre, fra Høyre, Elin Rodum Agdestein, Regina Alexandrova,
Sylvi Graham, Øyvind Halleraker og Trond Helleland, fra Fremskrittspartiet,
Harald T. Nesvik, Jørund Rytman og Christian Tybring-Gjedde, fra
Kristelig Folkeparti, Knut Arild Hareide, fra Senterpartiet, Liv Signe
Navarsete, fra Venstre, Trine Skei Grande, og fra Sosialistisk Venstreparti,
Bård Vegar Solhjell, mener Svalbard må forvaltes aktivt i
tråd med Svalbardtraktaten, og at svalbardpolitikken skal være preget
av kontinuitet og forutsigbarhet. Norsk tilstedeværelse
på Svalbard må videreutvikles gjennom satsing på utdanning, forskning,
reiseliv og annen næringsvirksomhet. Beskyttelse av naturmiljøet
og bevaring av Svalbards særegne villmarksnatur må imidlertid fortsatt
være et av de overordnede målene med svalbardpolitikken. Norge har
et særlig ansvar for å bevare Svalbards verdifulle natur- og kulturarv.
Komiteen mener at familiesamfunnet
i Longyearbyen er et viktig instrument for å håndheve norsk svalbardpolitikk.
Det må derfor fortsatt legges til rette for barnefamilier, og tjenestetilbudet
må være godt nok til å ivareta lokalbefolkningens behov. Studenter
bør fortsatt integreres godt i lokalsamfunnet, og en utvidelse av
studietilbudet ved etablering av hele studieløp kan bidra til en
styrking av lokalsamfunnet.
Komiteen mener det er viktig
å legge til rette for en positiv utvikling av longyearbysamfunnet,
ved å videreutvikle eksisterende næringer og legge til rette for
etablering av nye næringer.
Komiteen mener videre at det
er positivt at regjeringen vil se på muligheten for å flytte statlige arbeidsplasser
til Svalbard, og viser til at dette også ble fremhevet i høringsuttalelsen
fra lokalstyret i Longyearbyen.
Komiteen viser til at skredulykken
i desember 2015 var en dramatisk påminnelse om hvor viktig det er
at man lokalt har et godt apparat for å håndtere ekstraordinære
hendelser. Innsatsen fra de dedikerte redningsressursene og alle
de frivillige var imponerende. Evalueringen som er gjennomført av
Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB), viser at
den umiddelbare innsatsen av berørte, frivillige og den organiserte
redningstjenesten bidro til at ikke flere liv gikk tapt. Befolkningen
i Longyearbyen er vant til ekstreme værforhold, men skredulykken var
ekstraordinær. Komiteen legger
til grunn at evalueringen som er gjennomført følges opp med konkrete
tiltak.
Komiteen mener også at rapporten
som utarbeides av Norges vassdrags- og energidirektorat (NVE), må
følges opp med midler slik at det kan iverksettes nødvendige tiltak
for å sikre tryggheten til befolkningen.
Komiteen viser til at Svalbards
geografiske plassering gir en del særskilte utfordringer innen samfunnssikkerhet
og beredskap. Svalbard består i stor grad av spesielt sårbare og
vernede naturområder, og konsekvensene av en skipsulykke ved Svalbard
vil bli alvorlige. Skipstrafikken i farvannet rundt Svalbard er
økende, og issmeltingen har i tillegg medført at nye områder har
blitt tilgjengelig i stadig større deler av året. Havnekapasiteten
er i dag begrenset, og en rekke høringsinstanser påpeker behovet
for å realisere ny havnestruktur i Longyearbyen. Lokalstyret viser
i sin høringsuttalelse til at en utvidelse av havneområdet vil sørge
for realisering av nye næringer og styrke den totale beredskapen
på Svalbard. Komiteen legger
derfor til grunn at funnene i den pågående konseptvalgutredningen
(KVU) vil bli fulgt opp.
Komiteen mener også at regjeringen
bør vurdere Longyearbyen som et nav for søk og redning i Arktis.
Det vises til at Norge etter avtale med Canada, Danmark, Finland,
Island, Russland, Sverige og USA har et betydelig ansvar for søk
og redning i Arktis. Bakgrunnen for avtalen var en erkjennelse av
at økt aktivitet og trafikk i Arktis krever styrking av redningssamarbeidet.
Komiteen mener det blant annet
er viktig å intensivere sjøkartleggingen av farvannene rundt Svalbard. Komiteen viser
til at Maritimt Forum Nord SA har gjennomført en omfattende utredning om
søk og redning i arktiske farvann som avdekker mangler ved beredskapen.
Komiteen viser til at godt
utbygde kommunikasjonsmuligheter er viktig for å legge til rette
for forskning, klima- og miljøovervåking samt styrke søk- og redningsoperasjoner
i krevende havområder. Komiteen mener
derfor det bør vurderes å styrke og modernisere aktuelle kommunikasjonsløsninger på
og rundt Svalbard. I lys av uforutsigbare vær- og isforhold bør
det også vurderes opprettet en egen værradar på Svalbard.
Komiteen vil også understreke
viktigheten av trening og felles øvelser for å oppnå bedre samhandling
mellom aktører som forventes å bidra med søk og redning, og viser
til SARiNOR-prosjektet.
Komiteen viser til at Svalbard
har en sentral rolle innen norsk romvirksomhet, og at den geografiske
plasseringen er ideell både for utforskning av atmosfæren og nedlesing
av satellittdata.
Romfart skaper høyteknologiske
arbeidsplasser. Komiteen mener
romvirksomhet fortsatt bør være en viktig del av næringsaktiviteten
på Svalbard og understreker betydningen av å videreføre og styrke klyngedannelsen
rundt rom-/jordaktivitet som er utviklet i aksen Svalbard–Tromsø–Narvik–Andøya.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre og Fremskrittspartiet, viser
til at Svalbard er Norges fremste fortrinn som romnasjon, og mener
utvikling av romvirksomheten på Svalbard vil kunne bidra til å styrke
den norske høyteknologiske, innovative og framtidsrettede næringsvirksomheten. Flertallet viser
til flere eksisterende romaktiviteter som eksempler på
god utnyttelse av Svalbards særlige geografiske fortrinn:
-
SvalSat er verdens
største kommersielle satellittjordstasjon og verdensledende innenfor
nedlesing av meteorologiske data fra satellitter i polare baner
-
Copernicus-programmet
gir for eksempel kritiske innspill til forståelsen av klimaendringene
i Arktis ved å overvåke isutbredelsen, og øke forståelsen av hvordan
isforholdene påvirker fiskeri og transport
-
SvalRak er en utskytingsstasjon
for forskningsraketter til studie av nordlys og andre arktiske fenomener
-
UNIS er bl.a. involvert
i studier av arktisk geofysikk og nordlys. Norge er ledende i nordlysforskningen
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet, Venstre og Sosialistisk Venstreparti deler
engasjementet for norsk romforskning og romvirksomhet, men registrerer
at regjeringen slår beina under norsk romsatsing i sitt forslag
til statsbudsjett for 2017.
I budsjettforslaget
ligger det et dramatisk kutt i satsingen på de frivillige programmene
i European Space Agency (ESA). Administrerende direktør Bo Andersen
i Norsk Romsenter har uttalt at kuttene innebærer en langsiktig
nedbygging av norsk romindustri, som nå omsetter for mer enn 7 mrd.
kroner årlig.
Komiteens medlem
fra Venstre registrerer også at regjeringen nå ser
viktigheten av å videreføre det norske engasjementet i miljøovervåkningsprogrammet
Copernicus, og vil minne om at regjeringen kuttet støtten til Copernicus i
sitt forslag til statsbudsjett for 2015, et oppsiktsvekkende kutt
ettersom Norge er det landet som får mest nytte av dataene som produseres
i Copernicus-programmet. Venstre rettet imidlertid opp dette i forhandlingene
og sikret fortsatt støtte til programmet i vedtatt budsjett for
2015.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet har merket seg ulike alternativer for
organisering av museet i Gruve 3 og mener en god løsning kan være
å overføre museet til Svalbard Museum.
Komiteen ønsker
en bred og åpen tilnærming til fremtidens energiforsyning på Svalbard.
Longyearbyen forsynes i dag med energi fra et kullfyrt energiverk
fra 1983. Energiverket har høye utslipp av CO2 i forhold til den mengden
energi det produserer. Dette er på ingen måte forenelig med visjonen om
et nullutslippssamfunn på øygruppen. Energiverket leverer dessuten
fjernvarme opp mot sin maksimale kapasitet, og en økende etterspørsel
som følge av vekst vil utløse behov for betydelige investeringer.
For å sikre drift, og for å forlenge levetiden til kraftverket,
er det igangsatt et omfattende vedlikeholds- og oppgraderingsarbeid.
Sammen med etablering av et renseanlegg foretas det fra statens
side investeringer på om lag 180 mill. kroner i kraftverket, jf.
Prop. 1 S (Svalbardbudsjettet (2016–2017)). Dette arbeidet er i
sluttfasen og vil bidra til å forlenge levetiden til kraftverket
med 20–25 år fra arbeidet med oppgraderingen startet i 2013.
Komiteen mener det må legges
til rette for at Svalbard kan bli et klimanøytralt samfunn, og ber
om at regjeringen våren 2017 igangsetter en bred utredning av mulighetene
for fremtidig energiforsyning på Svalbard, basert på bærekraftige
og fornybare løsninger. Utredningen bør omfatte ulike utviklingsscenarioer
for Longyearbyen og andre bosettinger på Svalbard og tydeliggjøre
hvilke muligheter som finnes for klimavennlig produksjon, distribusjon
og lagring av energi. Det er viktig å trekke Longyearbyen lokalstyre
med i arbeidet. Alle klimavennlige energiteknologier må vurderes,
blant annet fornybar energi som sol- vind- og bølgekraft og geotermisk
energi.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmet fra
Sosialistisk Venstreparti, mener at man også må vurdere pilotanlegg
for CO2-lagring, i kombinasjon med gasskraftverk.
Komiteen mener
at man også bør vurdere muligheten for å knytte Svalbard til kraftnettet
på fastlandet med en sjøkabel. Det har vært presentert kombinasjonsløsninger
der man kan forsyne Svalbard og elektrifisere oljeinstallasjoner
i Barentshavet fra samme grid. Disse mulighetene bør utredes som en
del av løsningen med å sikre øygruppen energi. Regjeringen bes om
å komme tilbake til Stortinget i forbindelse med revidert nasjonalbudsjett
2017 med forslag til bevilgning for en utredning om ny miljøvennlig
energiløsning for Svalbard.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Fremskrittspartiet og Senterpartiet,
mener man i tillegg bør se på lukkede løsninger, eksempelvis i kontainer, som
kombinerer avfallshåndtering med produksjon av elektrisitet og vannbåren
varme.
Komiteens medlemmer
fra Venstre og Sosialistisk Venstreparti viser til forslag fra
selskapet ABB om at en kraft-fra-land-løsning til Johan Castberg-feltet
i Barentshavet kan inngå som en del av en utbygging av kraftkabel
fra fastlandet til Svalbard. En kraftkabel fra fastlandet til Svalbard
har vært ett av de foreslåtte alternativene for å avløse ett eller
begge de to kullkraftverkene på øya.
Disse medlemmer mener det
er viktig å få vurdert potensialet for reduserte kostnader ved en eventuell
samlet utbygging av kraftkabel til Svalbard og Johan Castberg.
Disse medlemmer viser til
representantforslag Dokument 8:124 S (2015–2016) som nå ligger til
behandling i energi- og miljøkomiteen på Stortinget, og som tar
til orde for å gjennomføre en utredning av en energiløsning for
Svalbard der en kraftkabel med kraft-fra-land-løsning for Johan
Castberg-feltet inngår som en mulighet.
Komiteen viser
til at forskning har lange tradisjoner på Svalbard, og at forskning
og utdanning også vil være avgjørende i fremtiden. Forskning og høyere
utdanning er viktig for norsk aktivitet og nærvær, og Svalbards
naturgitte fortrinn og unike tilgjengelighet må utnyttes. Forskningsmiljøene
på Svalbard er de nordligste i verden, og gir Norge helt unike muligheter.
Klimaendringene har dessuten gjort Arktis enda mer aktuelt ved at
klimaendringene er tydeligere og mer dramatiske her.
Komiteen støtter forslaget
om å utvikle en overordnet strategi for forskning og høyere utdanning
på Svalbard, og er opptatt av at høyere utdanning får en betydelig
plass i strategien.
Komiteen mener at utdanningstilbudet
som i dag finnes på Svalbard, er viktig for å sikre bosetting og
vekst. Tilbudet bør derfor videreutvikles og utvides, og fastlandsuniversitetene
må legge bedre til rette for at studentene kan ta kurs og emner
på Svalbard som del av sitt studieprogram.
Komiteen viser til at Universitetssenteret
på Svalbard AS (UNIS) ønsker å spille en viktigere rolle i Longyearbyen
og på Svalbard gjennom utvidelse av utdanningstilbud og forskningsaktivitet.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre og Fremskrittspartiet,
mener at det derfor bør vurderes, i forbindelse med arbeidet med
den overordnede strategien for forskning og høyere utdanning på
Svalbard, om utdanningstilbudet bør utvides til å omfatte helhetlige
studier og flere delstudier.
Komiteens medlemmer
fra Kristelig Folkeparti, Senterpartiet, Venstre og Sosialistisk
Venstreparti mener utdanningstilbudet bør utvides til å omfatte
helhetlige studier og flere delstudier.
Komiteen viser
til at hovedprioritet vil være å rekruttere flere studenter fra
norske utdanningsinstitusjoner. UNIS viser i sitt høringsinnspill
til at en utvidelse av utdanningsporteføljen vil styrke norsk tilstedeværelse
i Longyearbyen, styrke Norges arktiske kompetanse og understøtte
lokal næringsutvikling i form av å være kunnskapsleverandør innenfor viktige
områder som fornybar energi, ingeniørfag, romforskning, fiskeri,
arktisk sikkerhet og turisme.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Høyre og Fremskrittspartiet, viser til
at UiT – Norges arktiske universitet – i sin høringsuttalelse sterkt
anbefaler at også humaniora og samfunnsvitenskap får en tydeligere
plass i strategien for forskning og høyere utdanning på Svalbard.
Viktigheten av tverrfaglighet og samfunnsvitenskapelige perspektiver
på miljøfagene fremheves også i høringsuttalelsen fra Universitetet
i Oslo (UiO).
Komiteen erkjenner
at en økt satsing på forskning og utdanning gir bygningsmessige
utfordringer for UNIS, og at det vil bli nødvendig med
en utvidelse av forskningsparken.
Komiteens medlemmer
fra Venstre, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser
til at Kings Bay gjennom sin effektive drift har gjort Ny-Ålesund
til et svært attraktivt sted for forskning, med forskere fra en
rekke nasjoner. Disse
medlemmer mener det er viktig at også norske forskere og forskermiljø
er til stede i Ny-Ålesund og at man bør vurdere ulike tiltak for
å styrke den norske andelen av forskermiljøet. Disse medlemmer er videre
opptatt av å beholde muligheter for undervisning i Ny-Ålesund.
Komiteen mener
det er viktig å styrke norsk vertskap og koordinering av forskningsvirksomheten i
Ny-Ålesund og støtter regjeringens forslag om å utarbeide en egen
forskningsstrategi for Ny-Ålesund.
Komiteen viser til at Norsk
Polarinstitutt (NP) har fått ansvaret for den operative implementeringen og
oppfølgingen av forskningsstrategien i Ny-Ålesund. Komiteen støtter dette. Komiteen mener det
er viktig at tildelingen av ansvaret til NP skjer på en åpen og
inkluderende måte og at selve gjennomføringen avventes til forskningsstrategien
foreligger.
Komiteen viser til at forskningsaktiviteten
på Svalbard er betydelig, og at det finnes en rekke initiativer.
Det vises i den forbindelse til at regjeringen vil legge til rette
for at Svalbard Integrated Arctic Earth Observing System (SIOS)
kan etableres i løpet av 2016.
UiO og UiT peker
i sine høringsuttalelser på forskningsprosjektet «Arven etter Nansen»
som UiO, UiT, Universitetet i Bergen, Norges teknisk-naturvitenskapelige
universitet, UNIS, Norsk Polarinstitutt, Havforskningsinstituttet
og Meteorologisk institutt står bak. Dette prosjektet har som et
av sine mål å sikre at Norge tar ansvar og lederskap innenfor forskning
og forvaltning i det europeiske Arktis. Komiteen mener det er naturlig
at et så bredt forankret og koordinert prosjekt vurderes som ledd
i den overordnede strategien for høyere utdanning og forskning.
Komiteen viser til at Norges
vitenskapsakademi for polarforskning også bør spille en rolle innenfor
tverrfaglig forskning på Svalbard.
Komiteen viser til at Den
norske veterinærforeningen i høringen påpekte behovet for å styrke dyrevelferden
på Svalbard. Foreningen viste til at hovedutfordringen i dag er
mangel på en stabil og forutsigbar tilgang på veterinærtjenester. Komiteen ber
regjeringen vurdere om man kan finne en løsning på utfordringene
knyttet til dyrevelferd og personalsituasjonen.
Komiteen viser til kullvirksomheten
på Svalbard har vært viktig for samfunnene på øygruppen og bidratt
til stabil og helårlig aktivitet i Longyearbyen. Over tid har imidlertid
andre næringer vokst frem og gjort samfunnet mindre avhengig av
kullvirksomheten. Fortsatt er det behov for å legge til rette for
et bredere og mer sammensatt næringsliv på Svalbard i tett samarbeid
med lokale krefter.
Komiteen viser til meldingens
grundige omtale av reiselivsnæringen, og deler regjeringens syn
på viktigheten av å sikre gode og forutsigbare rammebetingelser
for næringen. Reiselivsnæringen er som det fremgår av lokalstyrets
uttalelse, en vesentlig del av den nåværende og fremtidige verdiskapningen
i Longyearbyen. Reiselivet har gjennom sin virksomhet og i sin strategi
«Masterplan Svalbard mot 2025» vist at de er en ansvarlig næringsaktør som
ønsker ansvarlig vekst.
Komiteen viser til at flere
høringsinstanser peker på potensialet for utvikling av marine næringer.
Regjeringen vil legge til rette for en sjømatnæring knyttet til
lokalmat og reiseliv, og varsler i meldingen at de vil komme tilbake
til Stortinget med forslag til hvordan økt fiskeri og annen høsting
av marine ressurser kan gi positive ringvirkninger for Svalbard.
Komiteen mener det er viktig
at man raskt avklarer mulighetene for og konsekvensene av en sjømatnæring
med grunnlag i de rammevilkår som gjelder for Svalbard.
Komiteens medlem
fra Venstre viser til at det er et stort potensial for marine
næringer i nord, og at utviklingen går raskere enn man forutså.
Svalbard næringsforening viste i høringsrunden til at fiskeri og
den marine næringen har kraft i seg til å bli en ny og stor industri
på Svalbard. Foreningen påpekte at det er avgjørende at man raskt
får et entydig bilde av potensial, rammeverk, muligheter og retning
for næringen, utover fangst og levering til lokalt bruk.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet og Venstre viser til at flere høringsinstanser
etterlyser internasjonale ruteflyvninger til Svalbard, som et viktig
virkemiddel for å sikre videre vekst og for å styrke lokal omsetning. Disse medlemmer ber
regjeringen vurdere om det kan finnes løsninger på dagens utfordringer
med adkomst via fastlandet, herunder vurdere behovet for å etablere passkontroll
på Svalbard.
Komiteens medlem
fra Venstre viser til at meldingen er tydelig på at det skal
være høy aksept for turistaktivitet innenfor område 10, og at adgangen
til å etablere næringshytter i området er viktig for reiselivsnæringen. Dette medlem mener
det er viktig at meldingen følges opp med en faktisk vilje til å
gjennomføre dette i praksis, og at man sikrer en konstruktiv dialog
mellom myndigheter og reiseliv om gjennomføringen av etableringene. Dette medlem mener
det er viktig at næringen har et enkelt og forutsigbart regelverk
å forholde seg til, som også hensyntar mindre lokale aktører. Det
vises eksempelvis til at lokale operatører med små fartøy har vanskeligheter
med å etterleve melderegime og frister ved turer til sjøs, som er
utformet med henblikk på tilreisende ekspedisjoner.
Komiteen viser
til at regelverket for Svalbard ikke tillater salg i butikk av øl
med alkoholstyrke over 4,75 pst. Serveringssteder på Svalbard har
ikke anledning til å selge sterkere øl enn 7 pst. Komiteen mener regelverket
for salg av øl bør være det samme på Svalbard som på fastlandet,
og ber på denne bakgrunn regjeringen gjennomgå regelverket for å
sikre slik likebehandling.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmet fra Sosialistisk Venstreparti, mener det
er viktig at det statlige eierskapet i Store Norske Spitsbergen Kulkompani
AS (SNSK) forvaltes på en måte som understøtter målsettingene med
svalbardpolitikken. SNSK har kullgruvedrift som sin hovedvirksomhet, og
har i mange år bidratt til stabil, helårlig norsk aktivitet og bosetting
på Svalbard.
Komiteen viser
til at statens mål for eierskapet har vært at selskapet skal drives
på forretningsmessig grunnlag og med sikte på å levere konkurransemessig
avkastning. Fallende kullpriser har imidlertid gjort dette krevende,
og medført at det nå er stor usikkerhet knyttet til den forretningsmessige
utviklingen i SNSK.
Komiteen mener det er viktig
med en avklaring av selskapets retning og strategi fremover, både når
det gjelder gruvedrift, boligutvikling, infrastruktur og eventuelle
nye forretningsområder. Komiteen ber regjeringen komme
tilbake til Stortinget på egnet måte med en sak om SNSK og der ta
stilling til eventuelt endret formål og kategorisering av eierskapet.
Komiteens medlem
fra Venstre mener det er viktig at fremtiden til SNSK avklares
i nært samarbeid med lokalbefolkningen på Svalbard, og at det ikke
utvikles ny næringsvirksomhet i konkurranse med eksisterende næringer.
Komiteen vil
understreke selskapets ansvar for miljøopprydding når gruvene er
drevet ut eller driften på annen måte avsluttes.
Komiteens medlemmer
fra Venstre og Sosialistisk Venstreparti mener også Svalbardpolitikken
må innrettes ut fra Norges målsetting om å kutte klimagassutslipp
og styre mot lavutslippssamfunnet. Politikken må derfor basere seg på
annen norsk tilstedeværelse på Svalbard enn kullgruvedrift.
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti viser også til de vanskelige
markedsmessige forholdene for kulldrift på Svalbard som er beskrevet
i meldingen. Meldingen viser til at Gruve 7 kun har kullreserver
tilsvarende sannsynlig drift i om lag ti år fremover. Det vises
også til at kulldriften sannsynligvis ikke vil lønne seg økonomisk,
med mindre kullprisene stiger betydelig. Det legges også opp til
driftshvile i tre år i virksomheten knyttet til Svea Nord og Lunckefjellgruva.
Dette medlem mener klimahensynet,
den begrensede levetiden og den krevende markedsmessige situasjonen
gjør det naturlig å gjennomføre en styrt avvikling av kullvirksomheten
på Svalbard. Avviklingen må imidlertid kombineres med en økt satsing
på annen næringsutvikling og ikke true målet om opprettholdelse
av norske samfunn på øygruppen. Dette medlem fremmer på dette
grunnlag følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen fremme forslag om en styrt avvikling av kulldriften
på Svalbard og en opptrapping av satsingen på annen næringsutvikling.»
«Stortinget
ber regjeringen legge frem en plan for å erstatte eksisterende kullkraft
med ny utslippsfri energiforsyning.»
Komiteens medlemmer
fra Kristelig Folkeparti, Senterpartiet, Venstre og Sosialistisk
Venstreparti mener at denne meldingen bør følges opp med en
ny nordområdemelding.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre og Fremskrittspartiet,
viser til at regjeringen vil fremlegge en oppdatert nordområdestrategi
og en havmelding i løpet av våren 2017.