Personvern og sikkerhet
Samtidig som viktige
personvern- og sikkerhetsprinsipper settes under press i den digitale
verden og sårbarheten kan øke med digitalisering, ser man også at
ny teknologi kan gi styrket personvern og mindre sårbarhet om den
brukes riktig.
Komiteen er
glad for å se at personvern trekkes frem som en av hovedprioriteringene
i IKT-politikken, og at det settes mål om at personvern skal være
en integrert del i utvikling og bruk av IKT. Samtidig ønsker komiteen å
vise til at personvernutfordringer er internasjonale, og at det
i den sammenheng er svært viktig for Norge å følge debatten og utviklingen
i utlandet. I tillegg vil komiteen trekke frem de interessekonflikter
som kan oppstå mellom personvern og forskning. Her er komiteen opptatt
av at det etterstrebes å finne ivaretakelse av personvernet samtidig
som det legges til rette for forskning. Komiteen vil i denne sammenheng også
trekke frem viktigheten av en sunn tilnærming til videre bruk av
offentlige data. Åpne offentlige data vil være svært viktig for
en rask og god digital utvikling innen flere sektorer, og komiteen ser positivt
på at regjeringen ønsker å styrke dette arbeidet.
Arbeidet med IKT-sikkerhet
følger opp Nasjonal strategi for informasjonssikkerhet (2012) og
tar utgangspunkt i de fire beredskapsprinsippene: ansvar, nærhet,
likhet og samvirke. Dette innebærer at den enkelte virksomhet selv
har ansvaret for å forebygge og håndtere uønskede hendelser innenfor egen
virksomhet. Komiteen har
notert seg at etter at Digital agenda ble lagt frem, har Justis-
og beredskapsdepartementet igangsatt arbeidet med utvikling av en
ny stortingsmelding om samfunnssikkerhet. Komiteen ser det som svært
viktig at det legges frem forslag for Stortinget om hvordan vi i
fremtiden skal følge opp arbeidet med digital sårbarhet og IKT-sikkerhet.
Komiteen ønsker at sårbarheten
ved et stadig mer digitalt samfunn belyses. I den digitale verden skjer
endringene stadig hurtigere, og det er krevende å sørge for at lovverket
er tilpasset utviklingen. Det er av stor viktighet at samfunnets
behov ivaretas med en tydelig ansvarsfordeling og evne til rask
iverksetting av nødvendige tiltak.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet registrerer at regjeringen
drøfter personvern i en digital verden på en summarisk måte.
Komiteen erkjenner
at økt digitalisering av både offentlige og private tjenester har
medført et press på den enkeltes muligheter til eller ønske om anonymitet.
Likevel konstaterer komiteen at utviklingen
har medført et stort tomrom for brukere av digitale tjenester til
å sikre og beskytte identitetsopplysninger fra uønsket bruk. Stadig
flere leverandører yter gratis tjenester i bytte mot personopplysninger
som blir registrert ved enkelt nettbruk. Ikke alle er klar over
personopplysningenes verdi eller hvor de lagres. Det at digitale
spor og digital adferd har fått en så stor egenverdi, øker også faren
for misbruk eller uønsket kartlegging.
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Fremskrittspartiet viser til at å styrke og beskytte
personvernet til landets innbyggere ikke er en oppgave Norge kan
løse alene. Mange av tjenestene som benyttes i dag, kjenner ingen
landegrenser, noe som er utfordrende. Store deler av dette arbeidet mener disse medlemmer best
ivaretas gjennom et tett internasjonalt samarbeid. Disse medlemmer mener det
er svært positivt at regjeringen i meldingen understreker at den
vil fortsette å føre en aktiv europapolitikk på det digitale området.
Disse medlemmer ønsker i tillegg
å trekke frem verdien av opplysningsarbeid nasjonalt for å sikre
at den enkelte bruker har god kjennskap til hvordan man best kan
ivareta sine persondata i møte med stadige nye digitale tjenester.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet mener Digital agenda
ikke svarer fyllestgjørende på disse utfordringene. Det bør etter disse medlemmers syn
utarbeides en tydeligere og mer brukervennlig erklæring om hvordan
den enkelte bruker kan ivareta sine persondata i møte med stadige
nye digitale tjenester.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Fremskrittspartiet, Senterpartiet
og Venstre, mener det må prioriteres å styrke og beskytte
personvernet til landets innbyggere.
Et annet flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet
og Venstre, viser til at meldingen kun adresserer kunstig
intelligens i en faktaboks. Automatisering og kunstig intelligens
har et enormt potensial for å øke produktiviteten i samfunnet, særlig
i offentlig sektor.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Venstre mener at for at dette skal komme
hele samfunnet til gode, må vi ha klare kjøreregler, både i form
av tilgjengeliggjort data og i vår personvernlovgivning. Flere har
derfor tatt til orde for en «rett til forklaring», som blant annet
innebærer at det ved bruk av algoritmer må sikres sporbarhet, slik
at man i ettertid kan forklare og sannsynliggjøre hvorfor utfallet
oppstod. Som en rettighet bør man alltid kunne påklage en avgjørelse
til et menneske. Deler av disse rettighetene er dekket av EUs personvernforordning,
men selve retten til forklaring er uklar.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet etterlyser en tydeliggjøring
av brukere og borgeres rett til forklaring og innsyn ved algoritmiske
beslutninger.
Disse medlemmer savner også
en vurdering av hvordan anonymiserte data kan benyttes for å trene
opp kunstig intelligens og skape næringsvirksomhet i Norge.
Disse medlemmer understreker
at registerdata er et annet sett persondata som har andre utfordringer.
Det bør sikres tilgang til registerdata for å kunne balansere forskningshensyn
og det kunnskapsbehovet som samfunnet har.
Disse medlemmer mener systemene
for innhenting av registerdata ikke må gjøres så tungvinte at de
er til hinder for viktig forskning når det ikke er særlige personvernhensyn
som skal ivaretas. Reservasjonsrett for enkeltindivider i store
dataregistre bør kun innføres når særlige hensyn tilsier behov for dette,
ikke som en generell regel.
Disse medlemmer viser til
Lysneutvalgets gjennomgang og funn, som viser at tilsynene som skal
forebygge gjennom å føre kontroll med sårbarhetsreduserende tiltak,
har for lav IKT-sikkerhetskompetanse og/eller lav kapasitet til
å gjennomføre tilsyn.
Samtidig hevder
NRK at Norge outsourcer IT-oppdrag for over 30 mrd. kroner til utlandet. Disse medlemmer er
bekymret for kompetanseflukten dette medfører, at sårbarheten øker,
og at personvernet kan settes i fare. Disse medlemmer mener Norge
som et av verdens mest digitaliserte land må styrke sitt arbeid
med sikkerhet og sårbarhet og være i forkant av utviklingen. Det
framgår til stadighet at uvedkommende prøver å få tilgang til offentlige
nettsider og registre. Disse
medlemmer mener dette er bekymringsfullt, og krever handling
fra myndighetsorganer.
Disse medlemmer mener det
er behov for en nasjonal kompetansestrategi for IKT-sikkerhet, herunder
innføring av krav til IKT-sikkerhet i alle IKT-bachelorgrader.
Komiteen mener
de teknologiske endringene vil kunne gi mange et mer spennende arbeidsliv
med færre rutineoppgaver og mer kreativitet samt et tryggere arbeidsliv
med færre ulykker. For andre vil det bety helt nye arbeidsoppgaver
og for noen helt nye jobber. Komiteen mener teknologiendringer
vil stille krav til at de fleste av oss trolig vil endre både jobber
og yrker flere ganger enn noen generasjon før oss.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet mener vi må gjøre livslang
læring til en del av den norske modellen, slik at det ikke bare
er du og jeg som arbeidstakere som må ta ansvar, men at både arbeidsgivere
og staten gjør det samme. Slik skaper vi i fellesskap trygge jobber
i et arbeidsliv i endring.
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Fremskrittspartiet mener at både utredning om Digitalt
grenseforsvar (DGF) – utvalget Lyse II 26. august 2016 og NOU 2016:19
– Samhandling for sikkerhet. Beskyttelse av grunnleggende samfunnsfunksjoner
i en omskiftelig tid påpeker dette.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og
Venstre, viser til økende utfordringer på cyberområdet, der
man ser at trusselbildet ofte kan være vanskelig å definere. Dette
er et av de største faremomentene på dette feltet.
Flertallet viser til at de
nylig opprettet cyber-enhetene i Politiets sikkerhetstjeneste (PST),
Forsvarets etterretningstjeneste (E-tjenesten) og Nasjonal sikkerhetsmyndighet
(NSM) får et cyberkoordineringssenter. Dette skal gi en mer effektiv
flyt og deling av informasjon – og dermed også en bedre håndtering
av cyberangrep.
Flertallet ønsker å trekke
frem at sektoriell tenkning knyttet til digitalisering vil kunne
føre til at man ikke får benyttet seg av de synergier som kan ligge
i å legge til rette for et bedre tverrsektorielt samarbeid, og kanskje
spesielt når det kommer til sikkerhet og sårbarhet.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti opplever
at ansvaret for digital sikkerhet er fragmentert og preget av noe
silotenking som potensielt kan gi mye dobbeltarbeid og således mulig
sløsing med felleskapets midler.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og
Venstre, viser til at regjeringen vil legge fram en stortingsmelding
om samfunnssikkerhet, som tar opp i seg flere aktuelle problemstillinger
som har blitt belyst den senere tid.
Flertallet ser at det gjennom
stordata-analyser benyttes nye metoder for å finne mønstre og sammenhenger
i store datamengder fra flere ulike typer kilder. Slike analyser
brukes ifølge Digital agenda foreløpig i liten grad i norsk offentlig
sektor.
En viktig utfordring
er at personvernprinsippene om formålsbestemthet og dataminimalisering
lett står i strid med stordata-analysens mål om å finne sammenhenger
man ikke så for seg på forhånd, ved å bruke data man ikke visste
var relevante. Flertallet er
opptatt av ar det avklares hvordan offentlige virksomheter skal
praktisere eller tillempe dagens personvernprinsipper ved bruk av
stordata-analyser.
Flertallet ser fram til at
regjeringen høsten 2016 vil fremme en samfunnssikkerhetsmelding. Denne
vil kunne gi et godt beslutningsgrunnlag for videre arbeid med sikkerhet
og sårbarhet. Flertallet mener
at det etter fremleggelse vil være naturlig å vurdere effekten av
de ulike lovendringene de siste årene, samt også se på behovet for
revideringer knyttet til digital sikkerhet og ikke minst sårbarhet.
Komiteens medlem
fra Senterpartiet vil vise til eksempel innen helseforetakene
der regjeringen nå legger opp til at pasientdata kan bli håndtert
av utenlandske selskaper. Dette er en utvikling som dette medlem ikke
støtter, og dette medlem vil spesielt
trekke frem personvernhensyn i denne sammenheng.