Om
endringsforslag i veglova
Veglova § 9 gir adgang til å tildele
myndighet etter veglova. Utbyggingsselskapet er et operativt organ
som skal bygge, drifte og vedlikeholde riksveger, og skal i utgangspunktet
ikke være et myndighetsorgan med myndighet til å treffe enkeltvedtak
eller gi forskrifter. Dette bør imidlertid ikke være til hinder for
at selskapet på enkelte konkrete områder gis myndighet til å treffe
enkeltvedtak, når dette bidrar til hensiktsmessig og effektiv gjennomføring
av selskapets oppgaver og for øvrig er forsvarlig.
Departementet foreslår at det tas
inn en generell bestemmelse i § 9 som gir Samferdselsdepartementet adgang
til å legge myndighet etter veglova til et statlig utbyggingsselskap
for veg. Myndigheten skal være begrenset til enkeltvedtak som gjelder
utbygging, drift og vedlikehold av riksveger selskapet har ansvaret
for. Departementet vil fortløpende vurdere innenfor hvilke konkrete
områder utbyggingsselskapet skal få kompetanse til å treffe enkeltvedtak
på.
Når utbyggingsselskapet gis kompetanse
til å treffe enkeltvedtak etter § 9, må det fastsettes hvem som
skal være klageorgan for selskapets vedtak. Departementet foreslår
å endre veglova § 11 slik at Vegdirektoratet, som i dag er klageinstans
for vedtak fattet av regionvegkontoret, også ivaretar denne rollen for
selskapet.
Utbyggingsselskapet skal være ansvarlig
for utbygging, vedlikehold og drift av utvalgte riksvegstrekninger,
og vil være den som bærer utgiftene for disse strekningene. Departementet
mener at det derfor er nødvendig å endre veglova § 20 slik at utbyggingsselskapet
bærer utgiftene for de strekningene selskapet har ansvaret for.
Utbyggingsselskapet er et aksjeselskap,
og kan derfor slås konkurs om det ikke kan oppfylle sine forpliktelser.
Siden avtalene selskapet vil ha med staten er spesielle og av stor
samfunnsmessig betydning, mener departementet at staten ikke bør
risikere at selskapets konkursbo trer inn og viderefører avtaleforholdet.
Departementet foreslår en ny bestemmelse i veglova (§ 22) som fraviker
dekningsloven § 7-3 om konkursboets rett til å tre inn i skyldnerens
avtaler, og hindrer at konkursboet trer inn i selskapets utbyggingsavtaler
med staten og eventuell avtale om drift og vedlikehold. Bestemmelsen
er parallell til veglova § 21 som gjelder avtaler mellom vegmyndighetene og
et selskap som skal finansiere og stå for utbygging av en offentlig
veg og stå for drift og vedlikehold av vegen i minst ti år etter
den er åpnet for trafikk.