Brev fra Nærings-
og fiskeridepartementet v/statsråd Per Sandberg til næringskomiteen,
datert 13. oktober 2016
Dokument
8:126 S representantforslag fra stortingsrepresentantene Torgeir
Knag Fylkesnes og Snorre Serigstad Valen om å åpne havet for ungdomsfiske
hele året
Det vises til brev av 6.
oktober 2016 fra næringskomiteen.
Komiteen ber om Nærings-
og fiskeridepartementets vurdering av det vedlagte representantforslaget
som lyder;
"Stortinget ber regjeringen
gi ungdom bedre mulighet til å prøve seg i fiskeriene gjennom å
utvide ungdomsfiskeordningen til å gjelde hele året."
Svar
Formålet med ungdomsfiskeordningen
er å bidra til rekruttering til fiskerinæringa, og den har vært godt
mottatt langs kysten siden den ble innført på 1990-tallet. Jeg mener
at det fortsatt er viktig å legge til rette for at ungdom langs
kysten kan prøve fiskeryrket, og i tillegg til ungdomsfiskeordningen
har vi de siste årene forsterket skolekvoteordningen, innført lærlingekvote
og lagt til rette for elevbedrifter innenfor fiskeri.
Det er i utgangspunktet
små forskjeller mellom ungdomsfiskeordningen og adgangen til fritidsfiske. Begge
åpner for at fangstene kan omsettes, og aktivitetene er i utgangspunktet
underlagt samme redskapsbegrensning. Hensikten med likevel å innføre en
særlig ungdomsfiskeordning var i stor grad å skape oppmerksomhet
omkring den muligheten for sommerjobb for ungdom som allerede var
tilgjengelig gjennom åpent fiskeri.
Ungdomsfisket har
likevel ikke vært omfattet av de samme kvantumsbegrensningene som
fritidsfisket er. Svake bestander av kysttorsk har vært argumenter for
å innføre en kvantumsbegrensning også i ungdomsfiskeordningen, men
redskapsbegrensningen har vært ansett tilstrekkelig til å unngå
kvantumsbegrensning også i ungdomsfiske.
Den som deltar i
ungdomsfiskeordningen har imidlertid, i motsetning til fritidsfisket,
fått anledning til å benytte et registrert fiskefartøy dersom dette
ikke er i ordinær drift i den perioden det nyttes til ungdomsfiske.
Dette fremhever at ungdomsfiskeordningen er noe mer enn den generelle
ordningen for fritidsfiskerne.
I vinterhalvåret
er det store forekomster av fisk nær kysten, og den kommersielle
flåten lander store kvanta i et svært høyt antall landinger. Den
store omsetningen i vinterhalvåret innebærer også utfordringer for
våre tilsynsmyndigheter. Deres hovedoppgave er å påse at vi får
riktig oversikt over ressursuttaket fra havet, og dermed bidra til
at vi får en bærekraftig forvaltning av bestandene.
Vi kan ikke lukke
øynene for den mulighet for misbruk som det åpner for dersom et
registrert fiskefartøy kan nyttes i ungdomsfiskeordningen, etter
at fartøyets kvote i yrkesfisket er fisket opp, i høysesong for
de ulike fiskeriene.
Jeg ser det derfor
slik at dette representantsforslaget vil medføre unødvendig store
kontrollmessige utfordringer særlig i den hektiske perioden av året der
vinterfisket foregår. Den samlede løsningen som vi har nå, med ungdomsfiskeordningen
i mesteparten av skolenes sommerferie og med elevbedriftsordning,
skole- og lærlingekvoter, samlet sett er godt egnet til å oppmuntre
til rekruttering til norske fiskerier, samtidig som vi som tilsynsmyndigheter
opprettholder våre forpliktelser til å få fisket gjennomført på
en bærekraftig måte.